[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vakantie uren wettelijk.en.bovenwettelijk


lightning

Vraag

  • Forumlid

Goedenavond mensen, zijn er chauffeurs die hier toevallig ervaring mee hebben.

 

Mijn vraag is ivm drukte planning etc etc kan ik het hele jaar doorwerken zonder vakantie, ik weet dat ik er recht op heb en het hoe dan ook kan opnemen. Maar als ik het nou niet opneem en alle wettelijke en bovenwettelijke uren laat uitbetalen. Volgens planning was dit geen probleem. Word allemaal uitbetaald. Maar als ik wat info bekijk. Worden de wettelijke uren alleen uitbetaald bij ontslag.. maar volgens mijn planning. Word eind van het jaar alles uitbetaald.. kan dit  ook? Of sta ik straks voor jan met korte achternaam de hele zomer te zwoegen en te zweten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
Gast doemijnbest
22 minuten geleden zei lightning:

Goedenavond mensen, zijn er chauffeurs die hier toevallig ervaring mee hebben.

 

Mijn vraag is ivm drukte planning etc etc kan ik het hele jaar doorwerken zonder vakantie, ik weet dat ik er recht op heb en het hoe dan ook kan opnemen. Maar als ik het nou niet opneem en alle wettelijke en bovenwettelijke uren laat uitbetalen. Volgens planning was dit geen probleem. Word allemaal uitbetaald. Maar als ik wat info bekijk. Worden de wettelijke uren alleen uitbetaald bij ontslag.. maar volgens mijn planning. Word eind van het jaar alles uitbetaald.. kan dit  ook? Of sta ik straks voor jan met korte achternaam de hele zomer te zwoegen en te zweten?

Wettelijk gezien vervalt je wettelijk verlof 6 maanden na het opbouw jaar. M.a.w. 30 juni 2019 vervalt je wettelijk opgebouwde verlof van 2018. Als jouw baas ze uit wil betalen is dat prima maar hij is daar niet toe verplicht en ergo, hij mag het niet eens. Als jij ze niet opneemt en hij wacht gewoon af dan vervallen ze gewoon en ben je ze kwijt. Voor het vervallen van bovenwettelijk verlof geldt een verjaringstermijn van 5 jaar. Krijg je het zwart op wit dat je baas het wettelijke verlof uitbetaald in december ? In principe mag wettelijk verlof idd niet worden uitbetaald en zoals je zelf zegt alleen bij uit dienst gaan en zal je dus denk niets zwart op wit krijgen dat hij ze wel uitbetaald. Dus het risico wat je zelf aangeeft is duidelijk aanwezig.😏

 

nog een paar tips:

1. Vraag verlof altijd schriftelijk aan b.v. via email en vraag om een bevestiging of stuur de email ook naar jezelf toe.

2. Geef duidelijk aan dat je eerst wettelijk verlof wil opmaken omdat dit eerder vervalt.

3. Wanneer je niet in staat ben je  verlof op te nemen dan dien je dit schriftelijk aan te geven bij je werkgever om te voorkomen dat je verlof waden vervallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
22 uur geleden zei Vledder:

En een 0-uren contract kan maximaal 6 maanden duren.

 

Waar kan ik deze regel terug vinden??

 

13 minuten geleden zei RobNiat:

 

Oei Lien! Nu niet off-topic gaan he. Dat kan echt niet!

 

😜

 

Ik vroeg mij dit af omdat je met een 0 uren contact niet vast zit aan vakantiedagen opnemen.

Met goede afspraken én vertrouwen tussen werkgever en werknemer zou het misschien een oplossing kunnen zijn om geen vakantiedagen op te bouwen?

 

 

22 uur geleden zei corne64:

er gaan zowiezo twwe van de 4 wettelijke dagen in je pkb tegoed. Dat tegoed word elk jaar in December uitbetaald.

 

Met het pkb heb ik geen rekening gehouden. Dit krijg ik dus niet met mijn 0 uren contract.

Ik krijg alleen vakantierecht en vakantie toeslag boven mijn uurloon en krijg ook "gewoon" ziekte geld uitbetaald wanneer ik ziek ben.

 

 

Dus het was niet mijn bedoeling om off-topic te gaan Rob :angel:

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^oké ik begreep uit de post van Vledder dat je niet langer dan 6 maanden als oproeper mocht werken.

Dat mag/ kan dus wel.

 

Dus als de TS bij een werkgever werkt waar veel uren gegarandeerd is, en hij wil geen vakantie op nemen zou dit ook een mogelijkheid zijn? Dan krijg je je vakantie toeslagen per maand uitbetaald.

Ik heb mij er eigenlijk nooit in verdiept hoe dat met persoonlijke budgetten zit.

Daar doe ik zelf dan weer niet aan mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden