[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Pauze handmatig ingevoerd maar tacho geeft het niet aan


GTAKevin023

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo,

 

Even een vraagje over de pauzes invoeren in de tachograaf.

Normaal rij ik vaak op tijd weg van de zaak en heb ik onderweg mijn pauzes.

Maar vandaag heb ik voordat ik met mijn rit begon het een en ander gedaan in het magazijn, toen heb ik 15 min pauze gehad, en daarna wilde ik gaan rijden.

Nu heb ik handmatig ingevoerd hoelaat ik begonnen ben met werken en heb ik die 15 min ook ingevoerd. Maar toen ik wegreed gaf mijn tacho niet aan

dat ik al 15 min pauze had gehad. Dus ik moest later op de dag 45 min pauze houden ipv 30 min toen ik 6 uur aan het werk was. 

Waarom gaf mijn tacho niet aan dat ik al 15 min pauze heb gehad? Komt dat echt puur omdat ik nog niet gereden had? 

 

Even voor de duidelijkheid, de enigste pauzes die ik moet hebben hebben te maken met hoelang ik aan het werk ben. Ik wil altijd binnen 6 uur arbeid 45 min pauze hebben

gehad. En die wil ik ook weleens opsplitsen door eerst 15 min pauze te nemen en dan later 30 min.

Ik rij nooit meer dan 4 uur en 30 min. Haal ik nooit op een dag. ;)

 

Gr Kevin. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zou het zo kunnen zijn dat je voor dat je gereden hebt dat kwartier niet kan invoeren om daarna een half uur te pakken.

Anders zou het wel makkelijk zijn>>> s,morgens ff een kwartier invoeren dan 4 en een half uur rije dan half uurtje pause en weer 4 en een half uur sturen.

 9 uur rije met een half uur pause, zal wel nie goewe zen     🐓🐓🐓

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei GTAKevin023:

...

Waarom gaf mijn tacho niet aan dat ik al 15 min pauze heb gehad? Komt dat echt puur omdat ik nog niet gereden had? 

...

Gr Kevin. 

Als je s morgens begint met pauze te maken,dus niet even wat anders ,telt hij dat kwartiertje wat je maakt bij je dagelijkse rust die je al aan het maken was,sinds de avond ervoor ,toen je stopte met je werkzaamheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 minuten geleden zei europeaan:

Mooi van jou,maar dat hoeft niet natuurlijk.

Zodra de tacho op "15"gaat heb je je wettelijke pauze van 15 minuten voltooid.

Ik heb m'n horloge gelijk gezet met de tacho, en als de tacho 14 minuten rust aangeeft en m'n secondenwijzer  is voorbij de halve minuut kan er gereden worden, de tacho schrijft dan 15 minuten rust weg.

Wat door velen de 29 secondenregel  genoemd wordt is de langste onafgebroken activiteit per minuut regel. 31 seconden rust is de langste activiteit, dus hele minuut telt als rust, zo ook bij aanvang, rust beginnen wanneer de wijzer op max 29 seconden staat.
Dus in het gunstigste geval telt  14:02  rust voor 15 hele minuten!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei europeaan:

Als je s morgens begint met pauze te maken,dus niet even wat anders ,telt hij dat kwartiertje wat je maakt bij je dagelijkse rust die je al aan het maken was,sinds de avond ervoor ,toen je stopte met je werkzaamheden.

Nee, wat ik dus invoerde was 05:42 begonnen met werken na mijn weekendrust. Toen om 07:02 t/m 07:18 heb ik pauze ingevoerd. Toen daarna heb ik hem weer op werken gezet, ben ik gaan laden, en daarna rijden. En hij gaf dus niet die 15 min pauze in beeld. 

 

12 uur geleden zei Kiepenboer:

Zou het zo kunnen zijn dat je voor dat je gereden hebt dat kwartier niet kan invoeren om daarna een half uur te pakken.

Anders zou het wel makkelijk zijn>>> s,morgens ff een kwartier invoeren dan 4 en een half uur rije dan half uurtje pause en weer 4 en een half uur sturen.

 9 uur rije met een half uur pause, zal wel nie goewe zen     🐓🐓🐓

Denk dat dit de juiste reden is idd. ;)  Komt gewoon puur omdat ik nog niet gereden heb.

 

Maar wat bij mij gewoon aan de hand is is dat ik rekening moet houden met op tijd pauze houden in arbeid tijd. Dus binnen 6 uur werken.

Omdat ik nooit aan de 4,5 uur rijden zal komen. Als ik 6 uur heb gewerkt staat er naast het stuurtje in mijn tacho misschien 2 uurtjes gereden. :p

Dat heb je als je al je klanten in 1 stad heb zitten. :D

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei GTAKevin023:

 

 

 

 

Maar wat bij mij gewoon aan de hand is is dat ik rekening moet houden met op tijd pauze houden in arbeid tijd. Dus binnen 6 uur werken.

Omdat ik nooit aan de 4,5 uur rijden zal komen. Als ik 6 uur heb gewerkt staat er naast het stuurtje in mijn tacho misschien 2 uurtjes gereden. :p

Dat heb je als je al je klanten in 1 stad heb zitten. :D

 

 

Wat er aan de hand is dat jij hier refereert aan het ATB-V  ( Arbeids Tijden Besluit-Vervoer).

https://www.tln.nl/onderwerp/rij-en-rusttijden/Paginas/Arbeidstijdenbesluit-voor-vervoer.aspx

 

En niet aan het "RTB"( rijtijden besluit).

Ala chauffeur moet je beiden respecteren( hoewel onderweg op het ATB-V (nog) niet gecontroleerd word.

Als je werkt ga jen pauzeren volgensde geldende wetgeving,d,w,z, als je binnen 4,5 aan je rijuren zit neem je 3 kwartier pauze,zit je na 6 uur aan je arbeids uren,maar niet aan je rijuren ,neem je pauze volgens het ATB-V.

 

Het ATB-V zegt het volgende:

 

Bij een arbeidstijd tussen de 6-9 uur moet er een pauze zijn van 30 minuten en vanaf 9 uur van 45 minuten. Deze pauzes mogen worden opgedeeld in perioden van een kwartier. In het geval er veel rijtijd is, zal er veelal al voldaan zijn aan deze norm. Hij speelt dus vooral een rol wanneer er naast rijtijd ook veel tijd besteed wordt aan andere werkzaamheden

 

Voorts is het zeer interessant om te zien waar het ATB-V wel of niet van toepassing is:

 

Waar is het ATB Vervoer van toepassing?

Het ATB Vervoer geldt indien er gedeeltelijk of geheel over de openbare weg een verplaatsing plaatsvindt in lege of beladen toestand en geldt ook voor de direct daarmee samenhangende 
werkzaamheden. Werkzaamheden die geheel op eigen terrein plaatsvinden vallen dus niet onder het ATB Vervoer, maar de werkzaamheden die de chauffeur op eigen terrein uitvoert vlak voor hij de openbare weg oprijdt (bijvoorbeeld laadwerkzaamheden voorafgaande aan de rit), vallen wel onder het ATB Vervoer.

 

IN jouw geval zou ik die uren die je op de zaak maakt,vóór je vertrekt helemaal niet op je kaart invoeren.

Het hoeft niet en niemand die er naar vraagt onderweg.

Je zult echt wel eens bijneen klant komen waar je ( bijna) een kwartier bezig bent,als je er ,binnen de 6 uur, zo twee hebt heb je je pauze tijd ook binnen.

En anders blijf je even staan tot je de 15 minuten vol hebt.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rij niet altijd zo, maar op 1 fabriek had ik met de vorige auto 7 rijminuten op de klok staan van tas naar de weegbrug ( met daar een paar auto’s voor je) en met deze 1 of als ik de eerder aangegeven regel in mijn voordeel gebruik geen rijtijd !

Alleen al door het na de halve minuut te gaan rijden spaar je rijtijd. Op de RAI wel een stopwatch gekregen van de VDO, maar mijn horloge voldoet ook/beter. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
 
Gewoon de klok na je dagelijkse rust even een minuutje op arbeid zetten en dan een kwartier pauze maken.
Of je er mee weg komt bij controle betwijfel ik ten zeerste...
Werkt bij mijn tachograaf niet. Heb weleens na 45 min pauze tachograaf paar minuten op werken gezet. Daarna weer 15 minuten pauze. Later toen ik een half uur wou maken waren die 15 minuten verdwenen en moest ik 45 maken.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Pierre:

 

Gewoon de klok na je dagelijkse rust even een minuutje op arbeid zetten en dan een kwartier pauze maken.

Of je er mee weg komt bij controle betwijfel ik ten zeerste...

Dat kan,maar waarom zou je dat doen?

Als je je kaart erin steekt vraagt hij of je de laatste uren( dus je voorafgaande dagelijkse rust) wilt bevestigen,als je dat met OK bevestigd en je verder niks doet schrijft hij de tijd dat je je kaart erin stak tot de tijd dat je wat gaat doen(laden,lossen) ook als rust weg.

Je kunt een minuutje op ander werkzaamheden zetten,dan kun je i.d.d een kwartier rust wegschrijven,maar je haalt daarmee wel het tijdstip waarop je je volgende dagelijkse rust moet gaan maken ( 15 of 13 diensturen) mee naar voeren,want je beëindigt wel je dagelijkse rust als je dat minuutje ander werk invoert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat kan,maar waarom zou je dat doen?
Als je je kaart erin steekt vraagt hij of je de laatste uren( dus je voorafgaande dagelijkse rust) wilt bevestigen,als je dat met OK bevestigd en je verder niks doet schrijft hij de tijd dat je je kaart erin stak tot de tijd dat je wat gaat doen(laden,lossen) ook als rust weg.
Je kunt een minuutje op ander werkzaamheden zetten,dan kun je i.d.d een kwartier rust wegschrijven,maar je haalt daarmee wel het tijdstip waarop je je volgende dagelijkse rust moet gaan maken ( 15 of 13 diensturen) mee naar voeren,want je beëindigt wel je dagelijkse rust als je dat minuutje ander werk invoert.
Dat gaat dus niet. Zie post hierboven.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei volvofh12:
2 uur geleden zei europeaan:
Dat kan,maar waarom zou je dat doen?
Als je je kaart erin steekt vraagt hij of je de laatste uren( dus je voorafgaande dagelijkse rust) wilt bevestigen,als je dat met OK bevestigd en je verder niks doet schrijft hij de tijd dat je je kaart erin stak tot de tijd dat je wat gaat doen(laden,lossen) ook als rust weg.
Je kunt een minuutje op ander werkzaamheden zetten,dan kun je i.d.d een kwartier rust wegschrijven,maar je haalt daarmee wel het tijdstip waarop je je volgende dagelijkse rust moet gaan maken ( 15 of 13 diensturen) mee naar voeren,want je beëindigt wel je dagelijkse rust als je dat minuutje ander werk invoert.

Dat gaat dus niet. Zie post hierboven.

Hoe bedoel je? 

Als ik ,na t insteken van de kaart de voorgaande uren als rust bevestigd heb( want dat vraagt ie) op OK druk,kan ik er toch voor kiezen om verder niks te doen en schrijft hij de tijd na het bevestigen toch verder door als rust.

Druk ik dan echter op andere werkzaamheden( laden/lossen) de hamertjes dus) geef ik daarmee toch aan dat ik mijn dagelijkse rust be-eindig,en mijn werkzaamheden aanvang.

In deze tijd( aanvang andere werkzaamheden) kan ik er toch voor kiezen om daar een rustpauze in te lassen,daar hoef je toch niet ünbedingt voor gereden te hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoe bedoel je? 
Als ik ,na t insteken van de kaart de voorgaande uren als rust bevestigd heb( want dat vraagt ie) op OK druk,kan ik er toch voor kiezen om verder niks te doen en schrijft hij de tijd na het bevestigen toch verder door als rust.
Druk ik dan echter op andere werkzaamheden( laden/lossen) de hamertjes dus) geef ik daarmee toch aan dat ik mijn dagelijkse rust be-eindig,en mijn werkzaamheden aanvang.
In deze tijd( aanvang andere werkzaamheden) kan ik er toch voor kiezen om daar een rustpauze in te lassen,daar hoef je toch niet ünbedingt voor gereden te hebben?
Volgens steenhaas wel. Lees mijn post hierboven maar. Komt toch op hetzelfde neer.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei Pierre:

 

 

Echter, dit is net zo zinloos als je dagelijkse rust willen verlengen met een eerste pauze van 15 minuten, 

Zo iets dacht ik ook,

indien je andere werkzaamheden moet doen in de loods( laden,heftruck) steek je kaart er dan in en begin gelijk met rijden.

Moet je je auto verzetten die dit dan out of scope en bevestig"rijden zonder kaart "met OK en steek vervolgens je kaart erin,daar is die functie voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei Pierre:

 

Ja, klopt helemaal. Alleen is je diensttijd wel aangevangen vanwege het bedienen van de tachograaf, het invoeren van de landcode en door direct rust te nemen na het invoeren van de kaart. Of je nou een minuutje arbeid invoert of de klok op rust laat staan...;)

Ja,daar heb je ook weer een punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden