[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Pauze handmatig ingevoerd maar tacho geeft het niet aan


GTAKevin023

Recommended Posts

  • Forumlid
4 uur geleden zei RobNiat:

Vijf jaar terug moeten zoeken om iets te vinden dat je tegen Steenhaas kan gebruiken? Joh… 🤨


 

Blijkbaar heb ik wat gemist want dit is de tweede al die Steenhaas aanvalt.

Zo blijft er geen schrijver meer over op dit forum.

Het forum moet blijkbaar kapot 🙄

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei kiepenboer:

Ander voorbeeld dan>  Het komt voor dat een chauffeur s,morgens zijn pas in de tacho stopt na zeg maar 12 uur rust en dan een rondje over de werf rijdt
( 1 minuut ) en dan naar de koffie gaat.
Na 15 minuten vertrekt hij en dan hoeft hij na 4,5 uur rijden maar een half uurtje rust te maken.
<knip>

 

D'r zijn er inderdaad legio die op die manier te werk gaan. Maar ik heb ook al begrepen dat dit lang niet meer altijd door de instantie geaccepteerd wordt en dat het dan gewoon gerekend word als te kort rustpauze genomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
55 minuten geleden zei albertvv:

 

D'r zijn er inderdaad legio die op die manier te werk gaan. Maar ik heb ook al begrepen dat dit lang niet meer altijd door de instantie geaccepteerd wordt en dat het dan gewoon gerekend word als te kort rustpauze genomen.

Ik vind het ook een beetje idioot, want rij dan een kwartiertje eerder van huis.
Het is ook vaak zo dat wanneer je met meerdere auto,s in een rondje zit en die dan 3 kwartier pakken
dat die ene weer ergens anders in de ronde terecht komt wat vaak niet in dank word afgenomen.

Mij maakt het niet uit, al komt de hele wereld voorbij, maaja ieder zijn ding

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei RobNiat:

Vijf jaar terug moeten zoeken om iets te vinden dat je tegen Steenhaas kan gebruiken? Joh… 🤨

 

Nee hoor, beslist niet.
Ik lees per toeval dit topic en kom dan de bewering tegen dat "er wordt pas rust genoteerd na een rijtijd al is het maar 1 minuut".

Dat is gewoon onzin. Waarom zou je na arbeid niet direct een pauze kunnen nemen?
Zodra je de tachograaf handmatig op pauze/rust zet registreert de tachograaf dit ook als zodanig, daar hoef je echt niet eerst een minuut voor te rijden.

 

Misschien om het te laten lijken dat je eerst arbeid hebt verricht, de auto verzet en dan een pauze maakt? Nergens voor nodig; als ik een halve trailer tegen het dock heb gelost en ik ga koffie drinken of even douchen en ik zet die tachograaf een kwartier op pauze, dan telt dat gewoon als pauze. Daar hoef je niet eerst de auto minimaal een minuut over de plaats te rijden om die rust als pauze te laten tellen. Nog nooit een opmerking over gehad tijdens controles onderweg.

Dat die opmerking van Steenhaas is en ik die volgens jou doelbewust zou gebruiken is eenzelfde soort onzin. Toevallig was deze van Steenhaas maar die had b.v. net zo goed van jouw kunnen zijn, dan had ik hetzelfde antwoord gegeven. Alleen Steenhaas had laatst nóg eens zo'n vreemde redenering waar ik netjes om uitleg vroeg maar geen antwoord meer op kreeg. Voor de rest niks persoonlijks tegen Steenhaas, ik zou niet weten waarom?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei roadtrain:

Jij wordt wel heel veel gecontroleerd onderweg……😊

 

De frequentie m.b.t. transportcontroles in Frankrijk en België ligt inderdaad een stuk hoger dan hier in Nederland.
Alleen kun jij dat niet weten, je komt er nooit... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei kiepenboer:

Ander voorbeeld dan>  Het komt voor dat een chauffeur s,morgens zijn pas in de tacho stopt na zeg maar 12 uur rust en dan een rondje over de werf rijdt
( 1 minuut ) en dan naar de koffie gaat.
Na 15 minuten vertrekt hij en dan hoeft hij na 4,5 uur rijden maar een half uurtje rust te maken.

 

Dat is een andere kwestie dan hetgeen wat Steenhaas in zijn voorbeeld stelde.

In jou geval zou je na je dagelijkse/wekelijkse rust één minuutje rijden, 15 pauze maken en dan bv. 4 uur rijden om vervolgens 30 minuten pauze te maken en dan weer 4½ uur gaan rijden.

 

Puur theoretisch zou dit kloppen, echter; je rijd dan 4 uur -30 pauze- 4½ uur = 8½ uur met 30 minuten pauze. Je blok van 45 pauze binnen 5.15 uur klopt dan niet meer.
 

Op deze manier is het aan mij uitgelegd door mensen die zelf een hoop gedoe hebben gehad vanwege 'te weinig pauze binnen het blok van 5.15 uur'. Mede door het gebruik van de mogelijkheid zoals in jou voorbeeld.

Ik blijf erbij dat na de tweede pauze van 30 minuten een nieuwe rijperiode aanvangt, ongeacht hoeveel rijtijd er tussen de eerste 15 min. en tweede 30 min. zit. Op de manier van 1 minuut rijtijd en dan pauze maken kan ik me voorstellen dat zoiets vragen oproept, het moet uit te leggen zijn.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

De frequentie m.b.t. transportcontroles in Frankrijk en België ligt inderdaad een stuk hoger dan hier in Nederland.
Alleen kun jij dat niet weten, je komt er nooit... ;)

nooit is teveel gezegd…..wel nog nooit gecontroleerd😊

 

maar over hoe vaak controle per jaar spreek je dan voor wat jezelf betreft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei roadtrain:

(...) over hoe vaak controle per jaar spreek je dan voor wat jezelf betreft?

 

Dat varieert nogal, eigenlijk is daar geen pijl op te trekken. De ene keer rijd je twee jaar lang zonder problemen tussen alles door, de andere keer sta je drie keer in een half jaar aan de kant.

 

Met name in Frankrijk zit er bij de grotere péages op de snelwegen altijd wel een politiepost. Daar zijn er dus nogal wat van. Dan staat men wel eens -ergens op de dag- bij zo'n péage het (vracht)verkeer op te vangen en te controleren.

 

Daarnaast zijn er ook bepaalde 'beruchte' trajecten waar erg veel gecontroleerd word, bv. de A31 tussen Metz en Nancy, de N10 tussen Poitiers en Bordeaux en zo zijn er nog wel een paar. 

In België heb je ook een paar van die heikele punten: bij Nivelles is veel controle, tussen Habay en Arlon is ook zo'n stukje waar je met een beetje pech met de douane mee mag. Ook die controleren op het rijtijdenbesluit, al denkt men wel eens van niet

 

Als je wekelijks -soms meerdere keren- deze trajecten of punten passeert van -en naar Frankrijk en de rest van de week over die Franse wegen rijd, dan is de kans op controle veel hoger dan hier in Nederland. De laatste keer dat ik in Nederland controle heb gehad is 24 jaar geleden volgens mij. Dat verklaart dus waarom ik zo af en toe controle heb onderweg.

 

Als ik voor mezelf moet spreken is de laatste controle toevallig vorige week maandag bij de péage Arras geweest, de keer daarvoor in november bij de peage Toul. Ze zijn best schappelijk die Fransen, meestal zien ze best wat door de vingers. Precies zo je jezelf opstelt, een klein beetje de taal spreken kan ook nog wel eens helpen.

 

In Duitsland tref ik dan nog wel eens ADR-controle wanneer ik naar Griekenland moet. Die tanketikettering op een tautliner wekt nieuwsgierigheid op bij de verkeerspolitie en BAG. Maar ook daar nog nooit problemen gehad.

 

Vorig jaar juni werd ik eraf gehaald in Regensburg voor ADR controle. Papieren etc. ingeleverd bij de agent, zijn collega kwam de vracht zelf inspecteren. Toen hij mij zag herkende hij mij van een controle enkele maanden terug en vroeg of ik "wieder nach Griechenland, das land von die sonnenschein" ging met m'n tanks? Ik bevestigde dat, hij liep direct naar het busje, ik kreeg de hele handel terug en hij wenste me "güte fahrt". Zonder iets gecontroleerd of bekeken te hebben.

 

Het valt dus allemaal best mee. De fabels en de grote verhalen onderweg dat je voor twee minuten te lang rijden € 2500,- afrekent en achter iedere boom de Gendarme met een lasergun ligt moet je gewoon naar het rijk der fabelen verwijzen.

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 20-4-2024 om 23:28 zei Pierre:

 

Ik durf met 200 % te garanderen dat je rust gewoon geregistreerd word, óók direct na arbeidstijd, daar hoef je écht niet eerst een minuut voor te rijden om dan een rust te kunnen registreren.
Wat is jou uitleg -als behalve jou eigen interpretatie- hieromtrent? Kun je dit middels voorbeelden uitleggen of aangeven?

 

Misschien in 'jouw beleving' om te denken om op die manier de controlerend ambtenaar om de tuin te leiden met lossen (arbeid), wegrijden, pauze nemen etc. maar het is de grootste kul. Niet voor de eerste keer trouwens wat rijtijden aangaat... ;)

Staat in 561/2006

Citaat
  1. rijperiode: de bij elkaar opgetelde rijtijd vanaf het ogenblik dat een bestuurder begint te rijden na een rusttijd of een onderbreking, totdat hij een rusttijd neemt of een onderbreking neemt. Een rijperiode kan al dan niet onderbroken worden.

😛

  • Haha 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden