Spring naar bijdragen
  • 0
TKraakman

Eigen rijder/zzp’er worden(!?)

Vraag

Beste collega’s,

Eerst zal ik mezelf even voorstellen; ik ben Tim, 21 jaar en heb mijn CE rijbewijs. Nu ben ik een beetje aan het rond kijken om voor mezelf te beginnen. Nu vraag ik mezelf alleen af of het verstandig is om voor mezelf te beginnen (denk aan de vraag voor eigen rijders en opdrachten enzo).

En ook heb ik wat vraagtekens met betrekking tot vergunningen krijgen. Zoals jullie al gelezen hebben ben ik pas 21 en en is mijn vermogen dus niet groot genoeg om bevoordeeld een eigen trekker aan te schaffen. Is het dan slim om evt te gaan leasen of een lening aan te vragen. Kortom zijn er mensen die hun ervaring willen delen en tips hebben voor mij?

Hoor het graag!

In het kort:

1) Slim om als 21 jarige voor jezelf te beginnen?

2) Hoe zit het als je voor jezelf wil beginnen met vergunningen?

3) trekker leasen of lening aanvragen en een kopen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Recommended Posts

• 0

Begin met een jaar of wat ervaring opdoen in de verschillende takken van sport.

In de tussentijd kan je alvast wat sparen en dus later minder financieel afhankelijk zijn.

Groet Ron

• Like 2
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
Begin met een jaar of wat ervaring opdoen in de verschillende takken van sport.
In de tussentijd kan je alvast wat sparen en dus later minder financieel afhankelijk zijn.

Groet Ron

Ja ik rij nu bijna 2 jaar waarvan 1 in de afval inzameling en 1 in bouw materialen. Maar om mezelf alleen als chauffeurs dienst te verhuren raad je af? Beetje uitzendkracht idee

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Volgens de wet moet je in dienst zijn van een werkgever of van een uitzendbureau.

Als je dat niet bent, dus als zelfstandige of ZZP'er gaat rijden moet je een eigen NIWO vergunning en wagen hebben. 

Met andere woorden:

- als de ILenT controleert kijken ze of je een NIWO vergunning bij je hebt. Die moet op jouw naam staan en ook de wagen moet op jouw naam staan.

- is dat niet zo dan moet je aan kunnen tonen dat je in dienst bent van het bedrijf op wiens naam de wagen en de vergunning staat, of dat je via een uitzendbureau voor dat bedrijf werkt.

Aan een NIWO vergunning wordt een aantal eisen gesteld

- kredietwaardigheid - je moet minimaal € 9,000 eigen vermogen hebben

- vakbekwaamheid - je moet het ondernemersdiploma goederenvervoer hebben

- betrouwbaarheid - je moet een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) kunnen overleggen

Succes

bewerkt door Vledder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Het hebben van een eigen Niwo vergunning is toch voldoende? 

Heb bij vorige bazen wel gezien dat de naam van de vergunninghouder niet overeenkomt met de naam op het kentekenbewijs dus dat zou dan strafbaar zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

en wat als je je truck huurt/least ??

Bij lease kan hij op je naam staan maar bij huur niet

Ook al heb je je eigen truck volledig gefinanciert......je eigen vermogen is de waarde van de truck

(even heeeeeel simpel gezegd...je hebt waarschijnlijk al snel meer vermogen)

Dat aan de andere kant van je balans een schuld staat die net zo groot is als de waarde van je truck maakt niks uit

Kortom: je hoeft niet perse te sparen tot je voldoende geld hebt....lenen mag ook 

(en nee, bank zal dat wellicht niet zo snel doen ivm risico......maar je ouders/familie/vrienden welleicht wel)

bewerkt door scania1965

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Leasen of kopen maakt niet zoveel uit. Ga daar maar eens over nadenken. Als je namelijk koopt ontrek je ook geld aan je onderneming. Dat is even een nadenkertje...

Als je voor jezelf wil beginnen ontkom je er niet aan om vakbekwaam te worden. Dat houd in dat je toch minimaal 3 maanden moet blokken. Hij is vrij lastig dus denk er niet te makkelijk over.

Verder moet je je niet te bang laten maken. Neem een goede boekhouder en luister daar ook naar.

Gewoon proberen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

P.s.

Als je persoonlijk vragen heb. Je komt me regelmatig tegen als de foto van jou avatar jou auto is. Ik rijd met die paars/blauwe Scania 5 asser 😇

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Aan een NIWO vergunning wordt een aantal eisen gesteld
- kredietwaardigheid - je moet minimaal € 9,000 eigen vermogen hebben
- vakbekwaamheid - je moet het ondernemersdiploma goederenvervoer hebben
- betrouwbaarheid - je moet een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) kunnen overleggen

Succes

Ik zag ook ergens voorbij komen dat je een vrachtvoertuig nodig heb om in aanmerking te komen voor de NIWO vergunning. Nu vroeg ik mij af of dat bevoorbeeld ook een caddy kan zijn? (Kan geen definitie vinden van een “vrachtvoertuig”) En dan dus alleen als chauffeur zzp’en. (En daarna na wat krediet opgebouwd te hebben een trekker aan te schaffen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
17 minuten geleden zei TKraakman:

Ik zag ook ergens voorbij komen dat je een vrachtvoertuig nodig heb om in aanmerking te komen voor de NIWO vergunning. Nu vroeg ik mij af of dat bevoorbeeld ook een caddy kan zijn? (Kan geen definitie vinden van een “vrachtvoertuig”) En dan dus alleen als chauffeur zzp’en. (En daarna na wat krediet opgebouwd te hebben een trekker aan te schaffen)

Voor het aanvragen van een niwo vergunning heb je die niet nodig. In de nieuwe wet dga word er wel over gesproken maar zover ik weet is die nog niet in werking en gaat dat in de vorm zoals hij er nu ligt ook niet komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
P.s.

Als je persoonlijk vragen heb. Je komt me regelmatig tegen als de foto van jou avatar jou auto is. Ik rijd met die paars/blauwe Scania 5 asser

Vragen zat! Kan alleen zo snel geen auto voor me halen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
15 minuten geleden zei TKraakman:

Vragen zat! Kan alleen zo snel geen auto voor me halen emoji51.png

Ik vroeg het net al, is dit jou auto waar je je werk meedoet met die Schotten er op?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Ik vroeg het net al, is dit jou auto waar je je werk meedoet met die Schotten er op?

Jup foto vandaag genomen onder de a10 thv. sloten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Begin met de cursus die nodig is om een vergunning aan te vragen.
Als je geslaagd bent en je wilt het nog steeds en je hebt €20.000 eigen geld om de eerste 2 maanden door te komen. Dan vraag je een vergunning bij de niwo aan.
Die vrachtwagen heb je zo daar moet je je het minst druk om maken. Financiering is bij de dealer meestal ook zo geregeld. Sommige dealers vragen wel een aanbetaling.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Als je geslaagd bent en je wilt het nog steeds en je hebt €20.000 eigen geld om de eerste 2 maanden door te komen.

Dus volgens u heb ik €20.000 euro nodig om de eerste 2 maanden door te komen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
15 minuten geleden zei TKraakman:

Dus volgens u heb ik €20.000 euro nodig om de eerste 2 maanden door te komen?

Is je least 2 maanden aflossingen. 2 of 3 termijnen verzekering. Dieselkosten en natuurlijk je pensioen en arbeidsongeschiktheid. Administratie en telefoonkosten zijn in principe te verwaarlozen maar moet je ook meetellen. En je privé op naam natuurlijk. Dus op 20.000 moet je wel rekenen ja.  Of je moet een opdrachtgever hebben die heel snel betaald. En ik ken ze hoor die met 1 of 2 weken betalen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
3 uur geleden zei TKraakman:

Ik zag ook ergens voorbij komen dat je een vrachtvoertuig nodig heb om in aanmerking te komen voor de NIWO vergunning. 

Niet waar. Je kan niwo hebben zonder auto omdat je af en toe een auto moet huren voor jouw werkzaamheden. 

3 uur geleden zei TKraakman:

Nu vroeg ik mij af of dat bevoorbeeld ook een caddy kan zijn? (Kan geen definitie vinden van een “vrachtvoertuig”) 

Er is ook geen andere definitie dan voertuig om vracht mee te vervoeren. En boven en gewicht van 500k te vervoeren product dat je vervoert voor derden is niwo plichtig. Dus ja,  een caddy kan niwo plichtig zijn. 

Ook in nieuwe wetgeving zijn de regels vereenvoudigd maar in grote lijnen hetzelfde. Wel wordt inlenen van een eenmanszaak/bv moeilijker gemaakt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
9 minuten geleden zei HIT:

Niet waar. Je kan niwo hebben zonder auto omdat je af en toe een auto moet huren voor jouw werkzaamheden. 

Er is ook geen andere definitie dan voertuig om vracht mee te vervoeren. En boven en gewicht van 500k te vervoeren product dat je vervoert voor derden is niwo plichtig. Dus ja,  een caddy kan niwo plichtig zijn. 

Ook in nieuwe wetgeving zijn de regels vereenvoudigd maar in grote lijnen hetzelfde. Wel wordt inlenen van een eenmanszaak/bv moeilijker gemaakt. 

Welke nieuwe wetgeving 😇

Ze zijn er nog steeds over aan het bakkeleien en het ziet er niet naar uit dat ze er heel snel uitkomen. De belangen zijn namelijk b3hoorlijk groot. Kijk alleen maar eens in de bouw, een beetje aannemer heeft tegenwoordig alleen nog maar uitvierders in dienst. De rest word ingehuurd.

Maar als je in het transport op veilig wil spelen moet ie in het eigen vervoer gaan werken. Kan en mag opeens alles en heb je niets tot weinig nodig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

En doe in ieder geval werk wat je leuk vind en/of al in bezig bent nu houd je het langste vol en heb je waarschijnlijk al een beetje connecties in

• Like 2
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
12 uur geleden zei TKraakman:

ben ik pas 21 en en is mijn vermogen dus niet groot genoeg om bevoordeeld een eigen trekker aan te schaffen. Is het dan slim om evt te gaan leasen of een lening aan te vragen.

Als je wat ouder bent en wel wat vermogen (lees spaargeld) hebt zou je wel gek zijn als je daar een trekker voor koopt.

Hoogstens gebruik je je spaargeld als "bedrijfskapitaal",je zult ook geld moeten hebben om je bedrijf te draaien,de rekeningen voor brandstof,tolkosten  enz vallen iedere week op de klep,terwijl een goede opdrachtgever pas na 4 weken betaald,en een slechte nog later.

Een trekker moet je leasen,dan weet je precies wat je per gereden kilometer kwijt bent,en belastingtechnisch is t ook beter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Een trekker moet je leasen,dan weet je precies wat je per gereden kilometer kwijt bent,en belastingtechnisch is t ook beter.

Leg dit mij eens uit.
Mijn huidige trekker heb ik 5 jaar geleden bij aankoop met eigen geld betaald. In 5 jaar afgeschreven. Zit te kijken voor een nieuwe. Die kan ik dus beter leasen volgens jou? Operationeel? Financieel? Inclusief verzekering en reparatie en onderhouds contract? Hoeveel jaar?
  • Like 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
16 uur geleden zei schoenenreus:

Het hebben van een eigen Niwo vergunning is toch voldoende? 

Heb bij vorige bazen wel gezien dat de naam van de vergunninghouder niet overeenkomt met de naam op het kentekenbewijs dus dat zou dan strafbaar zijn. 

Als jij,als vergunninghouder, een huurovereenkomst hebt met degene op wiens naam het kentekenbewijs staat is er niks aan de hand.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Dus als ik alles goed begrijp heb nodig:

- NIWO vergunning (als je vakbekwaam, De VOG en de krediets eis behaald)
- ongeveer €20.000 euro voor verzekeringen, brandstof, tol en dergelijke
- en de meerderheid zegt dat ik beter kan leasen?

Zit ik dan ongeveer juist?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

^^ en zorg voor minimaal 1 klant die een bepaalde aantal inzet kan garanderen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
^^ en zorg voor minimaal 1 klant die een bepaalde aantal inzet kan garanderen. 

Niet geheel on belangrijk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites