[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

vraag aan chauffeurs Haven van Rotterdam


PortofRotterdamBeginneling

Vraag

  • Forumlid

Geachte heren en dames van dit forum,

Ik hoop dat u ons kunt/wilt helpen met een onderzoek voor school. Vanuit de TU Delft zijn wij bezig een systeem te ontwikkelen wat het laden (en lossen) van containers op de haven van Rotterdam eenvoudiger moet maken. Nu is niemand van ons ooit fysiek in de haven van Rotterdam geweest, dus u begint al te zien waar ons probleem in zit…

 

Wij hopen dan ook dat u als ervaringsdeskundige ons hierbij iets kunt helpen! Graag zouden wij te weten willen komen hoe het huidige systeem werkt, hoe u uw lading in de haven van Rotterdam ophaalt. Wellicht kunt u ons op weg helpen door (enkele van) de volgende vragen te beantwoorden?

 

-          Hoe hoort u welke container u waar op moet halen?

-          Hoe hoort u wanneer een container bijvoorbeeld vertraging heeft?

-          Wat gebeurt er als u bijvoorbeeld vertraging heeft?

-          Is de locatie van uw lading altijd duidelijk?

-          Zijn er punten en situaties waar u een gebrek aan informatie ervaart?

-          Waar liggen volgens u de verbeterpunten m.b.t. de efficiëntie?

 

Wij zijn een ontwerp aan het verkennen waarin alle stappen in het ontladen van een container gevolgd wordt. Via sensoren en chips wordt de actuele status en positie van een container/vrachtschip/vrachtwagen continu gevolgd. Wij hopen hiermee te voorkomen dat partijen op elkaar aan het wachten zijn, en u ten alle tijden inzichtelijk heeft wat van u verwacht wordt. Via een website zou u dus status van uw container/lading kunnen volgen. Vertragingen van uw lading etc. wordt in dit systeem direct vastgelegd en zal u ook direct inzichtelijk gemaakt worden. Uw bedrijf (indien van toepassing natuurlijk) kan in dit systeem ook uw locatie volgen. De haven zal u bij binnenkomst al herkennen, waardoor de juiste container eerder klaargezet kan worden voor u, zonder dat hier papieren handelingen aan te pas hoeven te komen.

 

Wij willen u alvast graag bedanken voor het lezen en uw hulp!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Dit topic geeft voor mij precies weer waarom het tegenwoordig in de transport zo’n puinhoop is. Je kunt de wereld niet redden met slimme computers of chips en zeker het transport niet. 

 

 

Ik zou vooral zeggen ga eens met container terminals en container vervoerders in gesprek en vraag of je een dag mee kunt lopen zodat je in de praktijk ziet hoe iets werkt. De theorie is allemaal heel leuk maar werkt zelden tot nooit in de praktijk. 

  • Like 3
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

"Nu is niemand van ons ooit fysiek in de haven van Rotterdam geweest……."

Zoals ook met de wetgeving geschied.

Ze weten niet waar ze over praten maar gaan wel de oplossing aanbrengen…..

Is ook een beetje raar dat "men" het aan chauffeurs vraagt.

Kijk eerst eens hoe het er aan toe gaat, vind zelf de knelpunten, ga met de vervoerders, niet chauffeurs, om de tafel.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat een negativiteit hier zeg. Wij geven eerlijk toe dat wij niet exact weten hoe het systeem werkt, en hopen jullie inzichten hierop te krijgen. Zodoende hopen wij een systeem te ontwerpen wat daadwerkelijk voor de eindgebruiker (u dus) een toegevoegde waarde heeft. Ervaren jullie bijvoorbeeld dat jullie vaak bij A staan terwijl jullie last minute bij B verwacht worden, hadden wij dat in het ontwerp meegenomen. 

 

32 minuten geleden zei Murphy:

Ze weten niet waar ze over praten maar gaan wel de oplossing aanbrengen…..

Is ook een beetje raar dat "men" het aan chauffeurs vraagt.

Dit lijkt mij een beetje tegenstrijdig overigens. Ons voornaamste ontwerpcriteria is u, de chauffeur, en wij willen graag leren hoe u hierover denkt. En vervolgens is het raar dat wij dat aan u vragen? Natuurlijk zal uw planning zeggen dat er nauwelijks problemen zijn. U als uitvoerder zal het echter anders ervaren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei PortofRotterdamBeginneling:

Nu is niemand van ons ooit fysiek in de haven van Rotterdam geweest, dus u begint al te zien waar ons probleem in zit…  

 

Zoals Murphy al aangeeft, is het misschien een idee om eerst zelf te gaan ondervinden wat de knelpunten zijn en of deze op te lossen zijn *zonder* er meteen een bak vol (dure) technologie tegenaan te gooien.

Niet dat ik aan jullie goede bedoelingen twijfel, maar ik heb het idee dat er een passend probleem bij de oplossing gezocht wordt, in plaats van andersom.

 

45 minuten geleden zei Murphy:

Ze weten niet waar ze over praten maar gaan wel de oplossing aanbrengen…..

Is ook een beetje raar dat "men" het aan chauffeurs vraagt.

Kijk eerst eens hoe het er aan toe gaat, vind zelf de knelpunten, ga met de vervoerders, niet chauffeurs, om de tafel.

 

In de kern zijn we het eens, maar het is wel vaak zo dat bij het "oplossen van problemen" diegenen die er dagelijks mee te maken krijgen (dus [ook] chauffeurs) worden overgeslagen. Dat men de mening van chauffeurs wil meenemen vind ik van de naamloze nieuweling(en) dan wel weer positief...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest

Ik ben zelf een aantal keren in  de havens geweest om een container af te leveren of op te picken en dus helemaal niet ervaren maar kom er liever niet dan wel eerlijk gezegd, het is een beetje wild west , tenminste zo is het op mij overgekomen als ¨beginneling¨ . Je wordt vind ik niet echt vriendelijk geholpen en als je vragen hebt krijg je vaak een half antwoord, natuurlijk als je ervaren en gekneist bent dan weet je het allemaal en is het niets bijzonders. Dit is niet alleen mijn eigen ervaring maar ook van mensen die ik trof in de haven en ook net als ik een ¨beginneling¨waren of slechts heel zelden hier me te maken hadden. Ieder bedrijf werkt weer anders en zijn vaak hele grote oppervlakken waar je heel gemakkelijk verkeerd kunt rijden en dan weer voor een poort of hek komt te staan waar je dan vervolgens niet voor bent geautoriseerd bent en je weer via een intercom je zelf moet melden en dan op zijn ¨havens¨een antwoord krijgt. Net zoals gezegd, ik persoonlijk kom er liever niet dan wel maar dit komt misschien ook omdat ik er gelukkig maar zelden kom. Misschien dat dit een beetje de negativiteit kan verklaren, er zijn natuurlijk hier wel chauffeurs die dagelijks in de havens rondknorren en die je moet je idd zien te vangen. Hoop dat je hier toch iets aan hebt en wens je succes met je studie.👌 En voor wat de andere posts, het is prijzenswaardig dat jullie de chauffeurs benaderen maar dat gebeurd eigenlijk nooit en worden achter de tafels alles besloten en gebouwd en geïnstalleerd en de chauffeurs moeten zich maar aanpassen en laten we vooral niets universeels verzinnen.😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Negatief of realiteit?

De haven op zich heeft bar weinig op met de vervoerder die containers rijdt. Waarom? Wel de parkeermeter van die schuiten loopt door. Is het havenbedrijf te laat/langzaam, kunnen ze betalen aan de rederij. Dat een vrachtwagenchauffeur 3u moet wachten om een lege bak in te leveren, zal het havenbedrijf (stuwadoor) echt worst wezen. Dat deze chauffeur hierdoor zijn volgende adres niet op tijd kan halen dito. Overschrijding rtw? Als de chauffeur eerst zijn wettelijke rust maakt en hierdoor zijn slot mist, kan de vervoerder wel eens een claim oplopen. Havenarbeiders die om de haverklap staken.... Ben bang dat zolang er een menselijke factor meespeelt, er geen perfect systeem kan komen. Dus noem het negatief. Ik zeg: realiteit!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Leeuwtje Bedankt voor de feedback. En uw opmerking over probleem-oplossing relatie is zeker terecht, is ook iets waar veel aandacht aan besteed wordt bij de opleiding. U kunt zich echter ook voorstellen dat ik in de korte introductie dit niet helemaal juist heb kunnen verwoorden. Vanuit de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) is er een opdracht neergelegd om een innovatieve lantarenpaal te ontwikkelen, gebaseerd op een internettechnologie. In andere woorden: Een lantarenpaal die meer informatie verzend, o.a. betreft weer, drukte op de weg etc. etc. De regio moet "toekomst bestendig" worden en de MRDH regio ziet de lantarenpaal hierin als de heilige graal.
Dit vonden wij eigenlijk een beetje een onzinnige toepassing, en zijn verder gaan kijken. Toen kwamen wij al snel uit bij de haven van Rotterdam, welke middels een zelfde soort toepassing een coördinatieprobleem probeert op te lossen. Hierbij lopen zij echter tegen het probleem aan dat samenwerking lastig is: de kleine marges binnen de transportsector maken het delen van informatie eerder een gevaar dan een oplossing. En vanuit dat oogpunt zijn wij aan het ontwikkelen geslagen: wanneer informatie niet of beperkt gedeeld wordt, zullen de uitvoerders, (lees: chauffeurs) daar de dupe van worden. Vandaar ook de vraag hoe u het ervaart, en waar u verbeterkansen ziet.

 

en @doemijnbest Onwijs bedankt! Hier hebben wij inderdaad zeker wat aan! Wij gaan het meenemen en zullen zeker stil staan bij een mogelijkheid om een betere routeaanduiding te creëren. Dit is een nieuw inzicht voor ons en gaan wij dankbaar gebruik van maken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
50 minuten geleden zei PortofRotterdamBeginneling:

Wat een negativiteit hier zeg. Wij geven eerlijk toe dat wij niet exact weten hoe het systeem werkt, en hopen jullie inzichten hierop te krijgen. Zodoende hopen wij een systeem te ontwerpen wat daadwerkelijk voor de eindgebruiker (u dus) een toegevoegde waarde heeft. Ervaren jullie bijvoorbeeld dat jullie vaak bij A staan terwijl jullie last minute bij B verwacht worden, hadden wij dat in het ontwerp meegenomen. 

 

Dit lijkt mij een beetje tegenstrijdig overigens. Ons voornaamste ontwerpcriteria is u, de chauffeur, en wij willen graag leren hoe u hierover denkt. En vervolgens is het raar dat wij dat aan u vragen? Natuurlijk zal uw planning zeggen dat er nauwelijks problemen zijn. U als uitvoerder zal het echter anders ervaren. 

 

 

Het heeft niks met negativiteit te maken maar niet alles is op te lossen met een computer of “slimme kop”. 

 

Of het systeem voor ons als chauffeurs nuttig is betwijfel ik want als chauffeur heb je niks te vertellen. Je bent maar een kleine pion op een heel groot schaakbord. Als je baas, planner of opdrachtgever zegt dat je opdracht “A” moet gaan doen dan moet je dat gewoon doen. Het wordt echt niet op prijs gesteld als jij dan ineens opdracht “E” gaat doen omdat je dan mogelijk niet hoeft te wachten of minder lang. 

 

Wil je een probleem aanpakken begin dan bovenaan en werk zo naar beneden toe, andersom gaat nooit werken. 

 

Zolang je geen enkel idee hebt waar het onderwerp eigenlijk echt over gaat kun je dat toch niet onderzoeken of ben ik nu gek? Wij kunnen hier wel honderden berichten neer knallen met problemen die wij ondervinden maar dan weten jullie nog niks aangezien je het werk en de vaktermen niet kent. Ga eens een aantal dagen “stage” lopen bij containerterminals, vervoerders en dan als laatste bij de chauffeur want alleen op die manier kan je een idee krijgen van de problemen en bedenken of je een oplossing kunt vinden. Zoals hier boven al eerder vermeld werd lijkt het erop dat jullie eerst een oplossing gevonden hebben en nu alleen nog een probleem zoeken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
35 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

Het heeft niks met negativiteit te maken maar niet alles is op te lossen met een computer of “slimme kop”. 

 

Of het systeem voor ons als chauffeurs nuttig is betwijfel ik want als chauffeur heb je niks te vertellen. Je bent maar een kleine pion op een heel groot schaakbord. Als je baas, planner of opdrachtgever zegt dat je opdracht “A” moet gaan doen dan moet je dat gewoon doen. Het wordt echt niet op prijs gesteld als jij dan ineens opdracht “E” gaat doen omdat je dan mogelijk niet hoeft te wachten of minder lang. 

 

Wil je een probleem aanpakken begin dan bovenaan en werk zo naar beneden toe, andersom gaat nooit werken. 

 

Zolang je geen enkel idee hebt waar het onderwerp eigenlijk echt over gaat kun je dat toch niet onderzoeken of ben ik nu gek? Wij kunnen hier wel honderden berichten neer knallen met problemen die wij ondervinden maar dan weten jullie nog niks aangezien je het werk en de vaktermen niet kent. Ga eens een aantal dagen “stage” lopen bij containerterminals, vervoerders en dan als laatste bij de chauffeur want alleen op die manier kan je een idee krijgen van de problemen en bedenken of je een oplossing kunt vinden. Zoals hier boven al eerder vermeld werd lijkt het erop dat jullie eerst een oplossing gevonden hebben en nu alleen nog een probleem zoeken. 

Nou zo ken ik je weer .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Om je toch een beetje een idee te geven:

- chauffeurs hoeven vrijwel nooit te wachten omdat een schip er nog niet is. Als het goed is stuurt de planner de chauffeur pas als de container beschikbaar is, dwz gelost is bij de terminal en opgehaald kan worden.

- de ene terminal is de andere niet. Bij Uniport bijvoorbeeld gebeurd nog heel veel handmatig, bij RWG is alles geautomatiseerd. Dat geeft dan ook andere vertragingen. Bij Uniport is er dan meestal een kraan stuk, bij RWG meestal een automatiseringsprobleem

- een groot deel van het wachten wordt ook veroorzaakt door ophoping. Er komt 's nachts een schip binnen, er worden duizenden containers gelost, de ontvangers zitten te pushen om hun spullen te krijgen, dus de planners sturen allemaal tegelijk een wagen om de container op te halen. Dit is met alle spullen en zeker met levensmiddelen (gekoeld of ongekoeld). 

 

Dus ik denk dat de oplossing van het probleem is: zoveel mogelijk automatiseren, betrouwbare software en tijdslots waarbinnen de goederen opgehaald en ingeleverd kunnen worden (zoals bij RWG dus). Bij RWG heb je de minste problemen als de software hen tenminste niet in de steek laat. Tijdslots heeft weer het nadeel dat je soms moet wachten tot er een slot beschikbaar is, dat kost ook geld als je niks anders kunt doen. En je kunt in de problemen komen met je rijtijden en werktijden. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

-          Hoe hoort u welke container u waar op moet halen?

 

Via de boordcomputer van de planning. 

 

 

-          Hoe hoort u wanneer een container bijvoorbeeld vertraging heeft?

 

Niet, dat word door de zaak bijgehouden. 

 

-          Wat gebeurt er als u bijvoorbeeld vertraging heeft?

 

Dat is voor de terminals niet zo’n probleem. Je vraagt een tijdslot aan tussen bijvoorbeeld 15.00 en 16.00, en als je dat niet haalt, word er een nieuwe aangemaakt. 

 

-          Is de locatie van uw lading altijd duidelijk?

 

Ja. 

 

-          Zijn er punten en situaties waar u een gebrek aan informatie ervaart? 

 

Eigenlijk nooit. 

 

-          Waar liggen volgens u de verbeterpunten m.b.t. de efficiëntie?

 

nergens, veel terminals zijn al geautomatiseerd. Degene die nog op mankracht draaien, mogen wel wat extra mensen inzetten om t sneller te laten verlopen. 

 

 

 

 

 

Dit is een reeel antwoord op je vragen. Daarbij denk ik dat t geen nut heeft om hier wat efficiënters voor te bedenken. De planning krijgt alle gegevens al door van de klant en kunnen daarmee een ‘afspraak’ plannen bij de desbetreffende terminal. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Geen verbeterpunten? Ik vind dat al wachten bij ECT, APM1 en zelfs bij Euromax nou niet zo enorm efficiënt. 

 

Waar ik me het meeste aan erger is het ophalen en wegbrengen van de lege containers bij Cetem en Medrepair. Wat een ellende. Een half jaar geleden tenminste, sinds die tijd ben ik er niet meer geweest.

bewerkt door Vledder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor de heren studenten: het lijkt mij toch wel dat jullie via een korte (internet) literatuurstudie ( om het ' deftig' te zeggen:D) achter de werkprocessen op de containerterminals kunnen komen. Daar zijn wel filmpjes van, toch? 

Projecten in verbeterslagen in automatisering moeten bij desbetreffende bedrijven toch ook te lezen zijn?

 

Vervolgens via het havenbedrijf een rondleiding/studiebezoek regelen op de maasvlakte. Want het klopt natuurlijk wel dat een goede maar ongeauthoriseerde burger niet zomaar een terminal op kan/mag.:angel:

 

Ik zou ook de bedrijven aanschrijven die de techniek voor de boardcomputers maken (Wabco e.d. ). Check ttm.nl of TLN voor de betreffende merken. 

Zij zijn de schakel tussen chauffeur en planner en de klant. 

 

Verder, er bestaan toch al werkende varianten van de 'slimme lantaarnpaal'? 

Wellicht met die bedrijven optrekken?

(O.a. dat project voor die nieuwe, slimme, woonwijk in Helmond dat er moet komen). 

 

Succes. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei Vledder:

Geen verbeterpunten? Ik vind dat al wachten bij ECT, APM1 en zelfs bij Euromax nou niet zo enorm efficiënt. 

 

Waar ik me het meeste aan erger is het ophalen en wegbrengen van de lege containers bij Cetem en Medrepair. Wat een ellende. Een half jaar geleden tenminste, sinds die tijd ben ik er niet meer geweest.

 

Dat heeft weinig met de software te maken zoals ik al zei. Daar ligt t probleem meer bij de logica en mankracht van de terminal die te beroerd zijn een stapje harder te lopen. Daar kan software weinig aan doen😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest

zouden chauffeurs kunnen zijn, want zulke zijn er ook, maar je hebt wel gelijk hoor, en het is vaak de  bedrijfscultuur en de leidinggevende die maken dat mensen niet dat stapje harder willen lopen en eigenlijk misschien wel helemaal geen zin hebben in hun werk. Is wel jammer want er gaat zo veel talent verloren en kost ook handen vol met geld, dat laatst eis maar geld maar het is zo jammer dat mensen er zo verloren bij lopen en hun leven voorbij gaat.

Bedrijven denken vaak met repressie mensen hun werk te kunnen laten doen en dan natuurlijk alleen maar 1 kant op. Dus m.a.w. de bedrijfscultuur is heel belangrijk voor het al dan niet goed functioneren van het bedrijf en is een puntje wat de heren mee kunnen nemen want er zijn nogal wat verschillen zeg.😩

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden