Spring naar bijdragen
Thriller

Vakantiegeld

Recommended Posts

Goeiedag, 

Ik ben 1 juni 2018 begonnen bij een werkgever aangesloten bij cao beroepsgoederen vervoer.

Nu heb ik deze maand vakantiegeld ontvangen.

Dat was bruto ongeveer 1 maand salaris, maar de cao zegt dat dit vakantiegeld over dit kalenderjaar is. ( dus gedeeltelijk vooruit betaald).

Dan heb ik toch nog recht op mijn opgebouwde vakantiegeld van 2018 ?  toen heb ik ook 6 maanden gewerkt en nooit vakantiegeld over ontvangen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is dit ook afhankelijk van het soort contract dat je hebt. Bij een vaste aanstelling wordt er inderdaad een jaar voorruit betaald maar bij tijdelijke of 0-urencontracten meestal niet, dan krijg je meestal maandelijks een klein beetje vakantiegeld uit betaald. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei schoenenreus:

Volgens mij is dit ook afhankelijk van het soort contract dat je hebt. Bij een vaste aanstelling wordt er inderdaad een jaar voorruit betaald maar bij tijdelijke of 0-urencontracten meestal niet, dan krijg je meestal maandelijks een klein beetje vakantiegeld uit betaald. 

Naar mijn weten moet het vakantiegeld in tweeën betaald worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thriller:

Goeiedag, 

Ik ben 1 juni 2018 begonnen bij een werkgever aangesloten bij cao beroepsgoederen vervoer.

Dat was bruto ongeveer 1 maand salaris, maar de cao zegt dat dit vakantiegeld over dit kalenderjaar is. ( dus gedeeltelijk vooruit betaald).

Dan heb ik toch nog recht op mijn opgebouwde vakantiegeld van 2018 ?  toen heb ik ook 6 maanden gewerkt en nooit vakantiegeld over ontvangen.

Nee dit is onzin. Zie artikel 69 van de CAO. Je krijgt in de maand mei 8% over je dienstverband van mei 2019 en de 11 voorafgaande maanden (dus vanaf 1 juni vorig jaar). Als je op 1 augustus zou zijn begonnen krijg je dus 10 maanden. Je krijgt de vakantietoeslag niet vooruitbetaald over de 7 maanden die dit jaar nog moeten komen. En als je bijvoorbeeld op 1 november uit dienst gaat dan krijg je alsnog vakantietoeslag over de maanden juni tot en met september.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei shompie:

Nee het móet in mei uitbetaald worden, maar de werkgever kán voor mensen die nog niet zo lang in dienst zijn de vakantiebijslag ook in tweeën in mei en november uitbetalen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zal redelijk kloppen , 8% van je jaar salaris is 'n maand salaris , je bent in juni begonnen zeg je . 

Dat klopt dan helemaal van juni tot en met mei is precies 1 jaar .

Het mag ook in twee keer betaald worden , maar dat hoeft niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over welke periode wordt het vakantiegeld berekend?
In het beroepsgoederenvervoer wordt het vakantiegeld betaald over het kalenderjaar, dus van januari tot en met december. Dit is anders dan in de meeste andere sectoren, waar het vakantiegeld wordt berekend over de maanden juni tot en met mei. 

Dit staat op de site van de CNV 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over welke periode wordt het vakantiegeld berekend?
In het beroepsgoederenvervoer wordt het vakantiegeld betaald over het kalenderjaar, dus van januari tot en met december. Dit is anders dan in de meeste andere sectoren, waar het vakantiegeld wordt berekend over de maanden juni tot en met mei. 

Dit staat op de site van de CNV 

Ik moet toegeven dat je gelijk hebt. En zo staat het ook in de CAO, alleen heb ik het zo niet gelezen omdat bijna nergens anders zo is (eigenlijk een hele rare regel, maar het staat er wel). Dus jou werkgever had je in november 2018 het vakantiegeld over juni - december 2018 moeten uitbetalen en in mei tenminste over de periode januari tot en met juni 2019. Dus zou ik als ik jou was in november vragen om het vakantiegeld over de periode juli - december 2019.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei steenhaas1:

En als je in juni van ergens anders gaat werken, moet je vakantiegeld terugbetalen:ja:

Net als je eventueel te veel genoten verlofdagen........

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei shompie:

Nee Nee Het moet betaald worden in de maand mei Meestal eind Mei

Er zijn bedrijven die maken er zelf een rotzooi van En de chauffeur gaat er vrolijk in mee

Huub 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In periode 5 wordt vakantietoeslag betaald tot en met 31-12-2019.

Dit houdt in dat bij uitdiensttreding vóór (31-12-2019) vakantietoeslag terugbetaald moet worden.

Vakantietoeslag berekend over meer uren van parttimers zit in het totaalbedrag.

Werknemers die ná 21 april in dienst zijn getreden ontvangen vakantietoeslag in periode 6, Werknemers die in dienst treden ná 12 mei ontvangen vakantietoeslag in periode 13.

• Like 2
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei lientje:

In periode 5 wordt vakantietoeslag betaald tot en met 31-12-2019.

Dit houdt in dat bij uitdiensttreding vóór (31-12-2019) vakantietoeslag terugbetaald moet worden.

Vakantietoeslag berekend over meer uren van parttimers zit in het totaalbedrag.

Werknemers die ná 21 april in dienst zijn getreden ontvangen vakantietoeslag in periode 6, Werknemers die in dienst treden ná 12 mei ontvangen vakantietoeslag in periode 13.

Hier heb ik wat aan.

Dus ik had periode 13 2018 ook vakantiegeld moeten ontvangen. Dat heb ik niet gehad.

Bedankt voor de info.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^ Ik zou in jou geval eerst een netjes aan je werkgever vragen hoe hij de vakantietoeslag heeft berekend. 

Maar zoals ik postte zo gaat het bij mijn werkgever. Geen idee hoe het bij andere bedrijven gaat.

Misschien zijn daar wel afspraken over gemaakt.

bewerkt door lientje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites