Spring naar bijdragen
RonnyA

ADR document heen-terug

Recommended Posts

Op 25-5-2019 om 11:14 zei syme65:

(...) Dus ja ...zowel heen als terug moet je de gevarenkaart en documenten bij je hebben tot hij gereinigd is.


Kleine correctie Simon; de gevarenkaart -specifiek per gevaarlijke stof- zoals wij die kennen en die jaren geleden voor de raam gelegd diende te worden is al even niet meer.
Tegenwoordig heeft men een soort van algemene schriftelijke instructies aan boord, wat te doen in geval van nood met daarbij per gevarenklasse de eigenschappen/gevaren en eventuele aanvullingen, specifiek genoemd per gevarenklasse.
Die schriftelijke instructies hoef je ook niet direct bij de hand te hebben, maar wél verplicht aan boord. Uiteraard dient men uitgebreid kennis te nemen van dit document alvorens vertrek, wat natuurlijk iedereen ook altijd doet...:D

 

Schriftelijke instructies

De vervoerder behoort ieder voertuig wat gevaarlijke stoffen vervoert boven de vrijgestelde hoeveelheden (LQ, EQ en 1.1.3.6) te voorzien van schriftelijke instructies in een taal die de chauffeur kan lezen en begrijpen.

Op 1 januari 2009 zijn schriftelijke instructies geïntroduceerd volgens een nieuw model. Hiermee is de tijd dat de gevarenkaart door de afzender aan de chauffeur (in verschillende talen) werd verstrekt (voor elke gevaarlijke stof of groep van stoffen) voorbij.

De vervoerder is nu verantwoordelijk om de chauffeur schriftelijke instructies te verstrekken in een taal die de chauffeur kan lezen en kan begrijpen. De vervoerder moet zeker weten dat de chauffeur de instructies ook daadwerkelijk begrijpt en overeenstemming hiermee kan handelen. (klik>>>)


Schriftelijke instructies ADR

SI-2017-Dutch.pdf

 

 

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎25‎-‎5‎-‎2019 om 19:46 zei Murphy:

Maar ik zou graag antwoord krijgen van RonnyA.

Vlgns mij woont/werkt/rijdt RonnyA in België.

Indien het dus een belgisch, binnenlands ritje is zal de Nationale Belgische wetgeving gelden voor vervoer over de weg van gevaarlijke goederen.

Niet het ADR en zeker niet het VLG.

Excuses voor de late reactie, was er even tussenuit.

Het is inderdaad een transport in België.

Voor alle duidelijkheid. Ik moet dus met een tankwagen, geladen met 4000Li dieselolie (UN1202 vervoerscategorie 3, dus zitten we boven de 1000 punten), van de firma naar een keuringscentra (voor een remtest, niet om te laden of lossen) en dan terug naar de firma.

Nu maak ik dus 2 ADR documenten, één van de firma naar het keuringscentrum en ééntje van het keuringscentrum terug naar de firma.

Ik vraag mij dus af of dit ook anders kan?

Europeaan heeft dit al als oplossing gegeven "Je moet een document hebben waaruit blijk wat je geladen hebt,dat kun je ook gebruik,en voor terug naar je firma te rijden:je vult dan zowel als afzender en geadresseerde je eigen bedrijf in

Je LOST immers geen product op dat testcentrum. "

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij zou het met 1 set volstaan. Je gaat immers niet lossen bij dat keuringsstation. Een vrachtbrief van laadadres naar losadres zou moeten volstaan, samen met de instructie kaart. Of je in Belgie mag rondrijden met ADR weet ik niet. Zou zo maar kunnen zijn dat je eerst dient te lossen en spoelen....

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎24‎-‎5‎-‎2019 om 22:24 zei Murphy:

Dus het antwoord op de vraag is:

Ja, je dient "een document" te hebben voor zowel de heen als terug reis.

Mits, uiteraard, die tank geladen is met ADR, of ledig, maar ongereinigd!

 

Is niet zo moeilijk Je hebt gelost Pak een lege cmr Vermeld het product wat je gelost hebt In de taal van het land waar je bent Ik heb zo vrij veel Europa en daar buiten rond gereden

Nooit problemen gehad En als de tanks schoon gemaakt zijn Dan heb je een document bij jou dat je gereinigd bent

 

Huub

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Murphy:

(..) Of je in Belgie mag rondrijden met ADR weet ik niet. Zou zo maar kunnen zijn dat je eerst dient te lossen en spoelen....

  

 

Zoals ik het verhaal samenvat dan dient er met de tankoplegger een remtest onder belasting (lading) gedaan te worden. Een lege en gereinigde tankoplegger is dus niet gewenst voor de test.

 

Wetgever zal wel 'eisen' dat er dan een non-ADR goedje in moet om aan hetzelfde ladinggewicht te komen, denk?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎5‎-‎6‎-‎2019 om 18:50 zei Durashift:

 

Zoals ik het verhaal samenvat dan dient er met de tankoplegger een remtest onder belasting (lading) gedaan te worden. Een lege en gereinigde tankoplegger is dus niet gewenst voor de test.

 

Wetgever zal wel 'eisen' dat er dan een non-ADR goedje in moet om aan hetzelfde ladinggewicht te komen, denk?

Geen idee of er een non-ADR goedje in moet, daar vind ik niets over terug

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-5-2019 om 10:37 zei Murphy:

Ja.

Of je een nieuw document moet hebben weet ik niet, maar een ADR tank, ledig, ongereinigd, valt gewoon onder het ADR. Ik ga er van uit dat de

Spoiler

tank leeg

is. Is dat niet het geval zal je toch papieren van de lading bij je hebben?

 

eh een lege tank en papieren van de lading, 

bewerkt door Schorpioen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, indien een tankwagen niet gereinigd is dien je papieren bij je te hebben waarin staat welk product als laatste in de tank gezeten heeft...

Leer je op de opleiding…..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-5-2019 om 19:46 zei Murphy:

Maar ik zou graag antwoord krijgen van RonnyA.

Vlgns mij woont/werkt/rijdt RonnyA in België.

Indien het dus een belgisch, binnenlands ritje is zal de Nationale Belgische wetgeving gelden voor vervoer over de weg van gevaarlijke goederen.

Niet het ADR en zeker niet het VLG.

In Belgie is de wetgeving omtrent het vervoer van gevaarlijke stoffen,evenals in Nederland,volledig ge implementeerd ( samengevoegd) in het ADR.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Schorpioen:

eh een lege tank en papieren van de lading, 

je hebt toch altijd je groene en zwarte kopie van de CMR bij je als je ergens gelost hebt ?😁

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
je hebt toch altijd je groene en zwarte kopie van de CMR bij je als je ergens gelost hebt ?
Tanks en trailers komen ook vaak leeg terug via spoor/ferry,en dan zitten er vaak geen lospapieren bij.
Meestal zelf cmr schrijven met gegevens van opdrachtgever.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Murphy:

Ongereinigd???

 

Als daar weer hetzelfde produkt in geladen gaat worden heeft het geen zin om telkens weer opnieuw het ding te reinigen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, dat weet ik, maar de discussie begon met de vraag of en welke documenten bij de wagen aanwezig zouden moeten zijn…..

 

En zolang een verpakking ongereinigt is van ADR zal je toch documenten bij je moeten hebben waarop alles staat wat het ADR voorschrijft...

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Murphy:

 

 

En zolang een verpakking ongereinigt is van ADR zal je toch documenten bij je moeten hebben waarop alles staat wat het ADR voorschrijft...

 

 

Wie? De kapitein van het binnenvaartschip? Of de treinmachinist?

 

Waarschijnlijk wel. Maar gevarenkaarten zoals je ze vroeger mee kreeg bestaan schijnbaar al niet meer. 

Nummers en gevarenborden zullen nog gewoon zichtbaar moeten zijn. Misschien is dat genoeg. 

 

Maar een chauffeur die zo’n tankje lost zal toch vast zelf zijn afgetekende CMR willen houden. En niet inleveren met een lege container. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

De kaptein heeft een scheepsvaart ADR  en de treinmachinist het spoor ADR (weet zogauw ff de namen niet).

Borden en stickers zo volgens mijn opleiding ADR tank, niet voldoende zijn….

Want je valt gewoon onder de ADR wetgeving indien je ongereinigd van ADR rond huppelt.

(er zit immers nog "product" in de verpakking/tank).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Murphy:

  en de treinmachinist het spoor ADR (weet zogauw ff de namen niet).

 

Een treinmachinist moet alleen zijn afgeremde gewicht weten,voor de rest hoeft hij niks te hebben.

Treinen die in transit door Zwitserland gaan hebben niet eens een douanedocument 9 T 2 ) aan boord.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...