Spring naar bijdragen
ELZEN106

80 rijden of toch harder?

Recommended Posts

4 uur geleden zei Pierre:

Jij wil nu zeggen dat de discussie over 80 rijden aangezwengeld word door mij omdat je toevallig met 81 km/h in het rijtje Loos-Bakker-Appel thuis hoort, c.q. rijdt??
Beslist niet Maarten, beslist niet!

Nee Pierre, meer in het algemeen en er staan ook al meer reacties voor die van jou.

Hier binnen Nederland, ach.... als ik van Herentals naar Gieten moet zou ik ook willen dat het ding wat harder liep hoor, echt. Wat ik al vaker heb gezegd: die 10 minuten winst kan net het verschil zijn tussen voor hun pauze weer weg of 'n dik uur daarna. Dan verdien je wat. Maar dat geneuzel in de rest van het land? Sta je meestal gewoon aan te schuiven in de rij.

Het verhaal in bijv. België ligt iets anders, daar mag je 90 en rijd je gewoon voor lul voorop. Bij de vorige firma liep m'n auto na een bandenwissel 92 en dan kom je lekker mee; in NL stond de cc op 83.5 en hoorde je zelden commentaar. Ja oké, de barre gaanders met hun 'dikke'  auto's (wat dat ook mag zijn) vol spreuken in fout geschreven Engels willen altijd voorop in de rij: links ligt nog 'n baan 😉

• Like 2
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hier in nederland haalt het weinig uit, ooit eens met een collega naar huis gereden vanuit huizen bij hilversum.

op de snelweg verdween hij al uit mijn zicht, bij de ring van utrecht zat ik alweer achter hem.

dat ging al een paar keer zo op de route naar huis, op de zaak zag ik hem bij de pomp.

ik was eerder klaar met tanken als hij :D 

dit was in de avondspits, ik reed ongeveer 83 en hij plank gas, of zover hij dit kon.....

nu heb ik totaal geen hekel aan ieder die voorbij komt, krijgen ook een seintje als hij in kan voegen.

tis alleen dat de regering hier een begrenzer verplicht, vroeger had je dit geneuzel niet.

was er gewoon respect voor elkaar..... 

jammer dat men nu elkaar verwijt, voor deze onnozele dingen.

nu zijn er inderdaad chauffeurs waar de teller niet helemaal van klopt, waar je achter zit.

en chauffeurs die iedereen voorbij rijden.

accepteer dat gewoon, niet iedereen is hetzelfde:ok:.......

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gasje bij maakt wel degelijk wat uit. Gister gereden terugkomend uit italie, in duitsland begonnen, 40 ton totaal gewicht en in 4.25 390km gereden. Heerlijk, geen getob voor je en lekker rijden. En dan toch die enkele duitser inhalen en thv de palletkist gaan ze gas bij geven, dat noem ik dan weer triets volk. 

@Pierre ik snap niet waarom iemand die ingehaald word altijd maar van ze gas af moet. Diegene die inhaalt zou toch ook dat beetje inzicht kunnen hebben door te denken: dit heeft geen zin met 1km/h, ik blijf er wel achter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@105.510 Daar zeg je wel iets heel anders als waar hier tegen wordt ingegaan nl: 

3 minuten geleden zei 105.510:

Heerlijk, geen getob voor je en lekker rijden.

maw, bijna geen verkeer. Hier in Nederland en in veel andere landen waar overdag je van file naar file rijdt en die afstand ertussenin nog geen 50km is behaal jij ook geen tijdwinst met 10 km/h verschil. BTW dit is ooit onderzocht door een Engels tv programma door 2 chauffeurs een week lang te volgen en ik geloof dat [ tijd versus werk versus kosten ] aan het einde van de streep opleverde dat het geheel duurder zelfs duurder werd voor de ondernemer naarmate er harder werd gereden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat geloof ik zeker! In drukke gebieden en spitstijden heeft het zeker geen nut en geeft het vele malen meer stres als je hard rijd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei 105.510:

ik snap niet waarom iemand die ingehaald word altijd maar van ze gas af moet. Diegene die inhaalt zou toch ook dat beetje inzicht kunnen hebben door te denken: dit heeft geen zin met 1km/h, ik blijf er wel achter.

Het probleem zit 'm eigenlijk in de snelheid van mijn auto, die hangt ergens rond de 86km/h. Dan heb je al snel vrachtverkeer wat iets harder gaat, omdat 90km/h gewoon de toegestane snelheid is in België en Frankrijk.
Er zit een hele fijne knop op het stuur die de CC telkens met 5 km tegelijk omhoog of naar beneden bijstelt. Als ik dan zo iemand aan zie komen en naast mij komt rijden met een minimaal verschil dan tik ik even dat ding aan en laat hem voorbij gaan. Het heeft geen zin om stug je eigen snelheid aan te houden, en sommigen zijn nu eenmaal niet wijzer. Het werkt ook gewoon prettiger voor beiden en niet in de minste plaats voor al die de andere medeweggebruikers; inhalende vrachtwagens is én blijft een grote irritatiefactor.

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^ als er achter je ruimte voor is, kan dat een manier zijn om voor jezelf weer ruimte aan de voorkant te maken.. want vaak schiet zo'n inhaler vlak voor de neus weer naar rechts.:mad:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Pierre:

En als je je spiegels inklapt, dan ook niet? LOL

heb ik ook gedaan maar helaas helpt dat ook niet.

en nu aan een lekkerbiertje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei henri:

heb ik ook gedaan maar helaas helpt dat ook niet.

en nu aan een lekkerbiertje

Hmmm, vervelend. Er moet toch een oplossing voor te vinden zijn lijkt mij.
Als je nu eens een paar biertje extra neemt -op z'n minst een blik of 10-  misschien dat dat helpt?

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

gelukkig rij  ik bijna geen snelwegen meer.

alleen nog maar veel binnenwegen.

en daar is maar weinig vrachtverkeer.

en ik moet eerlijk zeggen dat me goed bevalt .

en pierre ik volg u advies op en nog biertje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei 105.510:

ik snap niet waarom iemand die ingehaald word altijd maar van ze gas af moet. 

Heel simpel: diegene die ingehaald wordt kán langzamer. Die inhaalt kán niet harder. 

Collegiaal. En vooral sociaal naar het achterop komend verkeer toe. 

• Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei RobNiat:

Heel simpel: diegene die ingehaald wordt kán langzamer. Die inhaalt kán niet harder. 

Collegiaal. En vooral sociaal naar het achterop komend verkeer toe. 

Dus telkens als er een " collega" met 1 km/u verschil besluit mij te gaan inhalen moet IK van het gas ?

Lijkt me juist collegialer als die besluit dan maar niet in te halen en zelf ff van het gas te gaan, lijkt me

• Like 6
  • Thanks 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei scania1965:

Dus telkens als er een " collega" met 1 km/u verschil besluit mij te gaan inhalen moet IK van het gas ?

Lijkt me juist collegialer als die besluit dan maar niet in te halen en zelf ff van het gas te gaan, lijkt me

Heb jij dan nooit zo'n situatie dat je voor eigen levensbehoud besluit dat het verstandiger is om er links voorbij te gaan als er zo'n druiloor voor je neus zit te treuzelen of met van alles bezig is behalve autorijden? Of bijvoorbeeld even naar links gaat om ruimte te maken voor invoegend verkeer en op dat moment ziet dat het verstandiger is om even gas bij te geven dan opnieuw terug in te willen voegen? Of gewoon een auto die harder loopt dan de jouwe en er -ongeacht om welke reden- voorbij wil?
Ik kan legio voorbeelden geven waarbij inhalen een noodzaak kan zijn. Een beetje collega met een klein beetje inzicht neemt dan gas terug i.p.v. expres de boel te frustreren.

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

tuurlijk wel, bij dat soort situaties

Maar als ik al een half uur een collega naar me toe zie kruipen en die wil zo nodig mij gaan inhalen dan vindt ik dat geheel zijn eigen beslissing

En dat betekend dan niet dat ik me aan moet passen omdat meneer al een half uur met een minimaal verschil aan snelheid mij perse kost wat kost wil inhalen

Dat bedoel ik ermee

En ja uiteraard hou ik er rekening mee bij invoegen of dat iemand het even verkeerd ingeschat heeft bij een stijging bij viaduct

Lijkt me logisch

(en ik rij 92 dus heb dit nooit bij de hand 😉 )

• Like 4
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vaak rijdt er voor mij ook iemand met de zelfde snelheid, en die daar voor.....en daarvoor.... 

Ik hou graag afstand, ik weet het sterker te vertellen. Mijn wagen houd automatisch in wanneer er iemand voor mij rijdt. Dit

is pas vervrelend voor mijn achterligger die dan uit ergenis ook gaat inhalen 🙄... waardeloos. Ik laat mijn gas niet los uit collegialiteit voor de collega’s die ook 83/84 achter mij rijden.

Men heeft het vaak over de appeltjes en de Loosjes die de boel ophouden, maar naar mijn menig zijn dit vaak chauffeurs die het nut van inhalen met 1km snelheidsverschil niet zien. Zeker niet als het treintje die zelfde snelheid heeft. Hoe komen we toch aan al die inhaalverboden. De wegen zijn gewoon vol.

bewerkt door lientje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vermoed dat de inperking van vrijheden ook debet hieraan is.

"Vroegah" kon je op links, ff gassen en weer terug naar je "eigen" snelheid.

Nu, dankzij de begrenser gaat dat niet meer…..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rijdt iemand 75........
Rijdt iemand 80........
Rijdt iemand 90........
Blijft iemand in het rijtje sukkelen........
Haalt iemand in bij een inhaalverbod........
Haalt iemand zijn voet van het gas wanneer hij wordt ingehaald........
Blijft iemand stug zij eigen snelheid rijden ........

Wat maakt het allemaal uit.
Ieder doet het op zijn eigen manier en denkt het goed te doen.
Prima toch, leven en laten leven denk ik dan maar.

—- nulli cedo —-

• Like 3
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In principe rijd ik altijd 83. Da's in mijn werk hard zat. Als ik inhaal trap ik soms door naar 88 en ik ga niet inhalen met 1 km verschil. In Nederland maakt het overdag geen flikker uit, de gemiddelde snelheid zal niet veel verschillen denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

als je iemand in moet halen, doe je dat zo vlug en veilig mogelijk,

en niet met 1 km per uur, want dit het geval is, maakt die 1 km per uur ook niet uit,

als je toch niet harder kan, en ze verdienen schijnbaar toch genoeg , want ik neem aan dat je tegenwoordig de boete

zelf moet betalen......

voor inhalen of te snel rijden.....

sorry, ik heb geen zin om voor de boete te werken.......

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-5-2019 om 15:52 zei andremast:

Tot het inhaalverbod voorbij is en dan .....emoji849.png

Zo kwam mij een keer op de A2 bij Amsterdam een eigenrijder/dikke scania voorbij met een flinke gang.

Maar bij Abcoude ging hij opeens streep 80 rijden dus ik zat al snel achter hem.

Nu heb ik nog nooit een boete gehad met 83/84 km per uur rijden met die trajectcontrole, dus ik er maar weer voorbij. Rijbanen zat :cool:

Natuurlijk kwam hij mij bij de Leidserijntunnel weer voorbij gevlogen. Prima, hij zal haaste hebben....

Nu loopt de A2 loopt op vrijdagmiddag nooit helemaal echt soepeltjes en bij Deil in de bocht naar de A15 richting Nijmegen waar het verkeer opstroopte, zat ik al weer vlak achter hem.

Het was een paar jaar terug in de mooie tijd toen daar nog geen inhalverbod was dus hij zal daarna wel weer gas hebben gegeven.

Blijkbaar moest hij ook richting Venlo want op de A73 bij Cuijk kwam hij mij al weer met een verbaast gezicht voorbij rijden :eek::cool:.

Met een beetje wegenkennis en weten waar het vast loopt, win je vaak wat meer tijdwinst dan plat over het stuur. :D

• Like 3
  • Thanks 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎30‎-‎5‎-‎2019 om 23:44 zei Pierre:

Jij wil nu zeggen dat de discussie over 80 rijden aangezwengeld word door mij omdat je toevallig met 81 km/h in het rijtje Loos-Bakker-Appel thuis hoort, c.q. rijdt??
Beslist niet Maarten, beslist niet!

ik heb ook ooit met een begrensde auto gereden, maar ook ooit met een auto gereden die werkelijk alles en iedereen voorbij ging. Ik verkies zeker de laatste optie, maar besef tegelijk dat vooral in Nederland dit niet altijd mogelijk en verantwoord is, buiten het feit dat je niks te bepalen hebt in hoe je werkgever de auto's afstelt. Hetzelfde probleem ervaar ik nu met mijn auto, allemaal 'geknepen' tot 86-87 échte' kilometers wat betekend dat iedere Fransman, Portugees en Spanjaard mij weer voorbij komt met een paar kilometer op de Franse autoroutes. Allemaal 3-baans, geen kip op de weg en inhaalverbod gelul. Eigenlijk hetzelfde dus, en vooralsnog geen probleem. Maar als ik rijdagen heb -iedere week wel een paar- dan gaat de plank erop en probeer ik zover te komen als mogelijk en ga ik die pareltjes uit LT en UA met oranje vest aan en film op de laptop gewoon links voorbij, zo hard als het kan. Allemaal geen tijd voor die flauwekul....en dat leer je pas als je dit werk zelf gaat doen en hier 5-6 dagen van de week zelf rijd.
Maar in Nederland gewoon 83-84 en achteraan in de rij zolang het moet en dat leg ik in normaal Nederlands ook gewoon uit, weinig eer aan te behalen hier
Alleen je word hier op dit forum gelijk afgeslacht en veroordeeld op je woord door mensen die de boodschap verkeerd begrijpen of totaal niet weten waar je over praat...:D

Moet er een beetje om lachen Ik rij op het ogenblik met mijn Opel corsa door heel Europa heen als ik op vakantie ben Last nog een week in Praag geweest  

Ik durf gerust te stellen 60% rijd te hard of het nu een buiten landse auto is of niet Een enkel zit tegen de 100 aan De meeste flits apparaten staan af gesteld op 88 km Zeker tussen Almere en Amsterdam Heb ze mee gemaakt in mijn tijd 20 of meer in de maand aan boeten hadden  Wat mij opvalt is Dat chauffeurs niks meer voor elkaar iets over hebben

Huub

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Huub Klaassen:

Moet er een beetje om lachen Ik rij op het ogenblik met mijn Opel corsa door heel Europa heen als ik op vakantie ben Last nog een week in Praag geweest  

Ik durf gerust te stellen 60% rijd te hard of het nu een buiten landse auto is of niet Een enkel zit tegen de 100 aan De meeste flits apparaten staan af gesteld op 88 km Zeker tussen Almere en Amsterdam Heb ze mee gemaakt in mijn tijd 20 of meer in de maand aan boeten hadden  Wat mij opvalt is Dat chauffeurs niks meer voor elkaar iets over hebben

Huub

Die permanente controle tussen Almere en Amsterdam is echt een probleem. Iedereen gaat daar op de bon 🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil meer  DRS-zones met de bijbehorende knop op het stuur! Vooral bij weefvakken waar 2 snelwegen met druk vrachtverkeer samenkomen en je op de linker baan rijdend ergens een plekje tussen alle vrachtwagens op de rechter baan moet zien te vinden. Ik word gek van dat treintje rijden en dan vooral in heuvelachtig gebied waar je voorganger telkens een paar kilometer per uur terugzakt. Alle auto's van mijn baas staan afgesteld op de maximum 90 km/h; ik rijd dat meestal niet, maar het is wel lekker dat dat dan tenminste kan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei shompie:

Die permanente controle tussen Almere en Amsterdam is echt een probleem. Iedereen gaat daar op de bon 🤔

Dat lijkt me sterk als de flits apparaten tussen Almere en Amsterdam afgesteld staan op 88... :D

24 minuten geleden zei Huub Klaassen:

De meeste flits apparaten staan af gesteld op 88 km Zeker tussen Almere en Amsterdam Heb ze mee gemaakt in mijn tijd 20 of meer in de maand aan boeten hadden (...)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Pierre:

Dat lijkt me sterk als de flits apparaten tussen Almere en Amsterdam afgesteld staan op 88... :D

Opmerking was cynisch.

Buiten een verdwaalde overijverige ambtenaar verstopt in een vw transporter is daar voor de rest weinig te beleven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites