[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Bootfunctie


TukkerTrucker1978

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,er staat zoveel info hier dat ik ff de weg kwijt ben,dus stel mijn vraag nog n keer(sorry daarvoor)

volgende week ga ik voor de eerste keer met de boot (nordo) WAT moet ik doen(de ene zegt einde land de andere bootfunctie uit en compenseren, weer anderen andere dingen.

Wat doen jullie als jullie de boot opgaan (de nordo bijvoorbeeld) kan ik gewoon mijn rust op de boot houden/pakken of als ik bijvoorbeeld 8 uur vaar 1 uur buiten de boot me rust houden?

 

please help me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

De boot functie is alleen noodzakelijk als jij jou rust moet onderbreken door op of van de boot te rijden. Sta je 9 uur stil op de boot is er geen enkele reden om de boot functie te gebruiken en kun je gewoon afmelden op land. 

 

Stel dat je eerst 2 uur in de haven hebt staan wachten en je mag dan de boot op die er 7 uur over doet, dan moet je de boot functie gebruiken. Het enigste nadeel van die functie is dat je dan zodra je de boot af bent nog 2 uur plus de tijd van op en af rijden moet compenseren, die tijd mag maximaal 1 uur zijn. Dus wil je volledig veilig zijn zou je dus een rust van 12 uur moeten maken bij gebruik van de bootfunctie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest

Ben je zeker van die 12 uur ? Ik dacht dat het er maar 11 moeten zijn 😏 en daar komt de tijd van het op-en afrijden idd nog bij maar valt dan niet onder je rust toch ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
13 uur geleden zei TukkerTrucker1978:

Hallo allemaal,er staat zoveel info hier dat ik ff de weg kwijt ben,dus stel mijn vraag nog n keer(sorry daarvoor)

volgende week ga ik voor de eerste keer met de boot (nordo) WAT moet ik doen(de ene zegt einde land de andere bootfunctie uit en compenseren, weer anderen andere dingen.

Wat doen jullie als jullie de boot opgaan (de nordo bijvoorbeeld) kan ik gewoon mijn rust op de boot houden/pakken of als ik bijvoorbeeld 8 uur vaar 1 uur buiten de boot me rust houden?

 

please help me.

Nordö vaart 9 uur of langer, zat er vorige week nog op.

😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei doemijnbest:

Ben je zeker van die 12 uur ? Ik dacht dat het er maar 11 moeten zijn 😏 en daar komt de tijd van het op-en afrijden idd nog bij maar valt dan niet onder je rust toch ?

 

 

Die onderbreking van het op en af rijden van de boot mag maximaal 1 uur duren en moet dus gecompenseerd worden vandaar dat je met 12 uur altijd veilig bent. Scheelt een hoop rekenwerk en gedoe om bijvoorbeeld precies 24 minuten langer te blijven staan ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je niet binnen de 13 diensturen bij de boot bent kan je de bootfunctie niet gebruiken en dat is ook niet nodig aangezien er wordt gezegd dat je er 9 uur op staat . Ben je er wel binnen je 13 uur ? Dan  zou je je elf uur kunnen maken dmv van de boot functie, indien je op de kade al wat rust erop kan zetten, al ken ik de situatie daar niet, maar dat zou doemijnbest wel kunnen verifiëren.  En je einde land code voer je in als je aan je rust begint, net als normaal lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest

klopt helemaal volgens mij hoor !

22 uur geleden zei TukkerTrucker1978:

Ok,maar moet de bootfunctie aan blijven staan of gaat hij er zelf af als erop rij? En wanneer moet ik einde land invoeren of gaat dat automatisch?

Net voor het oprijden druk je de tacho op boot en net voor het afrijden weer , tenminste zo doe ik het en zo is het mij uitgelegd maar of het zo ¨heurt ¨😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest

Nu heb ik nog een vervolg vraag m.b.t dit onderwerp. Net voor het oprijden druk ik de tacho op ¨boot ¨en rij de boot op. Echter ik maak aan boord gewoon 9 uur en heb dus eigenlijk de bootregeling niet nodig blijkt achteraf pas. Moet ik nu omdat ik voor het oprijden de tacho op boot heb gedrukt de hele regeling afwerken zoals het ¨heurt¨of mag ik gewoon gaan rijden na aankomst omdat ik die 9 uur heb stil gestaan ?.😏 Ik ben gewoon gas gaan geven maar twijfelde of ik dat wel goed gedaan had.😎

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
35 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Als je niet binnen de 13 diensturen bij de boot bent kan je de bootfunctie niet gebruiken en dat is ook niet nodig aangezien er wordt gezegd dat je er 9 uur op staat . Ben je er wel binnen je 13 uur ? Dan  zou je je elf uur kunnen maken dmv van de boot functie, indien je op de kade al wat rust erop kan zetten, al ken ik de situatie daar niet, maar dat zou doemijnbest wel kunnen verifiëren.  En je einde land code voer je in als je aan je rust begint, net als normaal lijkt me.

Het ligt een beetje aan de dag, als je zondagavond vanuit b.v. Knoal gaat rijden ( je mag pas officieel om 22.00 hr Dsl in) en in 1 streep naar Travemunde zou rijden zul je met 3/4 uur pauze om ong 02.15 bij de boot stil kunnen staan en de boot vertrekt om 03.00 hr dus die tijd als rust schrijven gaat je niet veel opleveren want je moet er ook nog oprijden en als je dus gebruik maakt van de regeling zou je dus in Malmö of Trelleborg nog misschien ietsje minder dan 2 uur stil moeten staan ( plus de rijtijden aan beide kanten )en kom je waarschijnlijk knijp met het op tijd bij je klant te zijn. Op andere dagen kan en mag je eerder naar Travemunde en sta je dus eerder stil en hoef je minder lang stil te staan in Zweden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
2 minuten geleden zei steenhaas1:

Je hebt dan 1 uur de tijd om een plek te vinden om je rust van 11u af te maken, die 11 uur moet je erop hebben binnen 24u na begin dienst.

Maar als ik genoeg aan 9 uur zou hebben dan MOET ik de regeling afmaken begrijp ik uit jou woorden ????😏

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
25 minuten geleden zei doemijnbest:

Nu heb ik nog een vervolg vraag m.b.t dit onderwerp. Net voor het oprijden druk ik de tacho op ¨boot ¨en rij de boot op. Echter ik maak aan boord gewoon 9 uur en heb dus eigenlijk de bootregeling niet nodig blijkt achteraf pas. Moet ik nu omdat ik voor het oprijden de tacho op boot heb gedrukt de hele regeling afwerken zoals het ¨heurt¨of mag ik gewoon gaan rijden na aankomst omdat ik die 9 uur heb stil gestaan ?.😏 Ik ben gewoon gas gaan geven maar twijfelde of ik dat wel goed gedaan had.😎

 

Wanneer de wachttijd voor het oprijden samen met de overtocht geen 11u was wordt dat wordt 4 weken oppassen. De boot(trein)functie mag alleen met een "normale" dagelijkse rust, hij mag max  2x gebruikt worden, als je aan 1x genoeg hebt om aan de 11 uur te komen ga je natuurlijk niet nog een keer rusten.

 

Citaat

1. In afwijking van artikel 8 mag, wanneer een bestuurder een voertuig begeleidt dat per veerboot of trein wordt vervoerd, en op voorwaarde dat hij een normale dagelijkse rusttijd neemt, die rusttijd hooguit tweemaal worden onder- broken door andere activiteiten die niet langer dan één uur duren.

 

 

JIJ hebt ervoor gekozen die bootfunctie, dan dien je hem ook volgens de regels te gebruiken, dus normale rust.

Het zal wel aan de controleur liggen hoe hij daar mee omgaat, omdat je wel een (ononderbroken?) verkorte dagelijkse rust erop hebt staan.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik zou altijd de bootfunctie gebruiken. Dat je nou wel of geen 9 uur hebt. In mijn gingen wij regelmatig van hoek van holland naar killingholme. Die vaart ongeveer 12 uur. Aan boord rijden tacho op pauze en boorfunctie, einde land nl. Volgende ochtend begin land uk en boot afrijden.en als ik naar ierland ging: aankomst holyhead melden dan naar de parking bijbdr boot rijden. Tacho op rust. Na bv 3 uur kon ik aan boord. Tacho weer op rust en bootfunctie einde land uk. Na 4 uur vqn de boot af. Dan was het ongeveer 3 kwartier rijden naar de 1e klant. Daar mijn 11 uur volmaken. En dan begin land ierland. Nog nooit geen problemen mee gehad

 

Maar wat ik me dan afvraag. Telt dit als 11 uur pauze of niet. Ik betwijfel het namelijk. Dus ik DENK dat 13 of 15 diensturen niet van toepassing zijn.

 

Rob

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
1 uur geleden zei steenhaas1:

 

Wanneer de wachttijd voor het oprijden samen met de overtocht geen 11u was wordt dat wordt 4 weken oppassen. De boot(trein)functie mag alleen met een "normale" dagelijkse rust, hij mag max  2x gebruikt worden, als je aan 1x genoeg hebt om aan de 11 uur te komen ga je natuurlijk niet nog een keer rusten.

 

 

 

JIJ hebt ervoor gekozen die bootfunctie, dan dien je hem ook volgens de regels te gebruiken, dus normale rust.

Het zal wel aan de controleur liggen hoe hij daar mee omgaat, omdat je wel een (ononderbroken?) verkorte dagelijkse rust erop hebt staan.

Ik snap em, het zit em in het woord ¨normale¨en die is 11 uur.👌

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
26 minuten geleden zei helo32:

Ik zou altijd de bootfunctie gebruiken. Dat je nou wel of geen 9 uur hebt. In mijn gingen wij regelmatig van hoek van holland naar killingholme. Die vaart ongeveer 12 uur. Aan boord rijden tacho op pauze en boorfunctie, einde land nl. Volgende ochtend begin land uk en boot afrijden.en als ik naar ierland ging: aankomst holyhead melden dan naar de parking bijbdr boot rijden. Tacho op rust. Na bv 3 uur kon ik aan boord. Tacho weer op rust en bootfunctie einde land uk. Na 4 uur vqn de boot af. Dan was het ongeveer 3 kwartier rijden naar de 1e klant. Daar mijn 11 uur volmaken. En dan begin land ierland. Nog nooit geen problemen mee gehad

 

Maar wat ik me dan afvraag. Telt dit als 11 uur pauze of niet. Ik betwijfel het namelijk. Dus ik DENK dat 13 of 15 diensturen niet van toepassing zijn.

 

Rob

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 

 

 

 

Ik denk dat je vastloopt met die 3/4 uur naar je klant. Mag max een half uur zijn toch ? En die 13 uur zijn denk ik wel van toepassing omdat men over een ¨normale¨rust praat en die is 11 uur en de verkorte rust is 9 uur. Leuke vragen zo !👌

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik denk dat je vastloopt met die 3/4 uur naar je klant. Mag max een half uur zijn toch ? En die 13 uur zijn denk ik wel van toepassing omdat men over een ¨normale¨rust praat en die is 11 uur en de verkorte rust is 9 uur. Leuke vragen zo !
Je mag 2 x een onderbreking hebben. En dat mag maximaal 1 uur zijn. Dus zeg even 10 minuten om aan boord te rijden 45 min naar d3 eerste klant/parking. Is 55 minuten. Dat is toegestaan

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest

Weer wat geleerd !👌😏

 

Link: http://www.casuutrecht.nl/brochures en leaflets/handleiding_instellen_boot_trein_functie_nieuw.pdf

 

Bij veerboot/treingebruik mag u uw normale dagelijkse rust 2 maal onderbreken om de boot/trein op en/of af te rijden. Deze 2 onderbrekingen (4 + 7) mogen in totaal bij elkaar opgeteld niet langer dan 60 minuten duren.  De rust (2+5+8) moet minimaal 11 uur zijn. (of 9 als u de normale dagelijkse rust opsplitst in 3 uur en 9 uur) Als onderbrekingen worden rijtijd  en overig werk  gezien. Ook moet u er rekening mee houden dat de dagelijkse rust binnen 24 uur na aanvang dienst voltooid is. 
 
1. Rijden naar veerboot/treinterminal. 2. Bij aankomst op de veerboot-/treinterminal zet u bij aanvang van de dagelijkse rust op “Rust” . 3. Vlak voordat u de boot/trein op gaat rijden activeert u de veerboor/trein functie. 4. Rijdt de boot/trein op, de tachograaf zal automatisch de veerboot/trein optie beëindigen en rijden gaan registreren. 5. Zorg ervoor dat uw tachograaf rust registreert tijdens de veerboot-/treintocht. 6. Vlak voordat u de boot/trein af gaat rijden activeert u de veerboor/trein functie. 7. Rijdt de boot/trein af, de tachograaf zal automatisch de veerboot/trein optie beëindigen en rijden gaan registreren. 8. Zoek een parkeerplaats zet het voertuig stil en zorg ervoor dat uw tachograaf rust registreert. Voltooi nu uw dagelijkse rust. 
 
Europees is er geen bedieningsinstructie aangaande veerboot/trein. Hij moet tijdens de reis minimaal 1 maal bediend worden. De meeste Europese controle-instanties werken echter met 2 bedieningen van veerboot/trein per trein-/boottocht.  
 

Tot zover het citaat...……...👌

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
44 minuten geleden zei doemijnbest:

Deze 2 onderbrekingen (4 + 7) mogen in totaal bij elkaar opgeteld niet langer dan 60 minuten duren.


561/2006 zegt niets over totaal één uur 
 

Citaat

die rusttijd hooguit tweemaal worden onderbroken door andere activiteiten die niet langer dan één uur duren.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ok,ma moet de bootfunctie aan blijven staan of gaat hij er zelf af als erop rij? En wanneer moet ik einde land invoeren of gaat dat automatisch?
Oké ma? Doemijnbest is toch hopelijk je moeder niet?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

  • Like 2
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
22 uur geleden zei TukkerTrucker1978:

Ok,maar moet de bootfunctie aan blijven staan of gaat hij er zelf af als erop rij? En wanneer moet ik einde land invoeren of gaat dat automatisch?

Bootfunctie verdwijnt als je gaat rijden en daarom moet je dus 2x op de bootfunctie drukken als je dus 2x je rust van 11 uur onderbroken hebt. Einde land doe je op het moment dat je op de boot staat en begin land op het moment dat je er weer af wilt gaan rijden. Je bent dan ook immers vaak in een ander land. Maar begin- en eindland moet je eigenlijk iedere dag aan het begin en aan het einde van je werkdag invoeren. Tenminste dat heb ik begrepen.😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ben je toch verplicht? Mijn baas had tegen mij gezegd dat ik de boot op ga in de rij na de boot (einde land) als iedereen gaat rijden de bootfunctie aan, als t bootje uit staat op de tach, weer aanzetten, als ik de boot af ga dan binnen n uur n plek zoeken voor me 3 uur compensatie( en als ik 8.45 erop sta dan 3.15

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
3 minuten geleden zei TukkerTrucker1978:

Ben je toch verplicht? Mijn baas had tegen mij gezegd dat ik de boot op ga in de rij na de boot (einde land) als iedereen gaat rijden de bootfunctie aan, als t bootje uit staat op de tach, weer aanzetten, als ik de boot af ga dan binnen n uur n plek zoeken voor me 3 uur compensatie( en als ik 8.45 erop sta dan 3.15

Klopt, maar is alleen als je de 11 uur rust nodig hebt, als je kunt volstaan met 9 uur rust dan sta je lang genoeg op de Nordö boot hoor.😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden