[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

wie is verantwoordelijk bij schade door kraan


scania1965

Vraag

  • Forumlid

Hoi,

 

Wie is er nu verantwoordelijk indien er een kraan wordt ingehuurd voor eventuele schade ??

 

Praktijk: er is een kraan ingehuurd om een container op een trailer te zetten

Container moet 180 graden gedraaid worden om hem correct te laden

Chauffeur draait de container terwijl deze in de kraan hangt

Hierbij bots de container tegen een paal aan

 

Kraanmachinist legt de schade bij de chauffeur

Chauffeur zegt dat kraanmachinist verantwoordelijk is voor de schade

(machinist stond aan de kant van de paal omgesteld dus kon deze zien, chauffeur stond aan de andere kant dus kon paal niet zien)

 

Gewoon even een vraag voor de specialisten hier

Ben benieuwd............

 

Dank alvast

Groet

bewerkt door scania1965
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei trieftol:

En is er gedraaid toen de machinist zei dat het kon, of was de chauffeur te enthousiast en draaide op eigen initiatief.?

 

 

hij hing hem stil boven chassis en toen zijn we gaan draaien.

Container was al 90% gedraaid toen de paal geraakt werd dus machinist had logische wijze wel kunnne begrijpen wat er gebeurde 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
40 minuten geleden zei Dokus:

Wat staat er in de voorwaarden van het kraanveruurbedrijf?


—- nulli cedo —-

geen idee.

 

Je weet hoe het gaat

Ik ga niet stil zitten wachten tot de container erop staat maar help gewoon even mee

Voor beide partijen handig

 

Maar ja, als ik dan ergen verantwoordelijk voor gehouden word dan ga ik in het vervolg wel op een bankje zitten koffie drinken en wachten tot de machinist klaar is 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

Ik wil het wel vragen.

 

Ik persoonlijk denk de chauffeur. Een kraanmachinist kan namelijk niet zelf de last draaien. De chauffeur doet dat.

 

Maar ik zal.het eens voorleggen aan een collega

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De schadesclaim zal via de verzekering van de kraan(eigenaar) gespeeld gaan worden.

 

De verzekering zal dan door de maatschappijen onderling uitgevochten worden.

 

Zo gaat het met graaf en sloop schades. Ongeacht welke voorzorgsmaatregelen er genomen zijn, blijft de man/vrouw aan de knuppel verantwoordelijk (aansprakelijk) voor de gevolgen.

 

 

In dit geval zal dit niet anders zijn, tenzij aangetoond kan worden dat een ander fouten heeft gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Stelregel voor schade waar dan ook is hij zij die het werk verricht is verantwoordelijk. 

In dit geval draait ( werkt ) de chauffeur de container rond en is dus verantwoordelijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voorheen was altijd de machinist schuldig,  maar doordat een machinist, bij bijvoorbeeld blind hijsen (achter een muur enz.) Afhankelijk is van aanwijzingen van aanwijzingen is dat veranderd en is aanpikker/begeleider medeverantwoordelijk. 

Dus eigenlijk is het 50/50.

Kan dit even niet onderbouwen met een link

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie
33 minuten geleden zei trieftol:

biertje:wijn:

 

De tijd dat alles gewoon maar kon en mocht is voorbij. Veel klanten vragen tegenwoordig om een hijsplan en berekeningen van krachten diender op hijspunten komen.

 

Dat is het werk van een hijsbegeleider en ja, die moet daar zelfs voor naar school 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

Het is een lastige.

 

De te hijs3n last is niet verzekerd. Maar als de last uit de kraan op een auto valt is die auto wel pakkie aan voor de kraanverhuurder. In dit geval is het dus pakkie aan voor de kraanverhuurder. 

 

Dat die het op zijn beurt weer probeerd te verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering van de chauffeur is weer een ander verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

Ik zal je uit die droom helpen.

 

Die komt echt de kraan niet uit 🤣

 

Dat is pakkie aan van de klant. Maar de machinist deed in deze toch niets verkeerd? Hij werd geholpen door iemand die niet op zat te letten. Regel 1 van je vca is hier wel erg van toepassing.  De lmra  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Haha. Nee dat hadden we inmiddels gemerkt dat hij lekker blijft zitten 😜

 

De machinist had de container ook gelijk kunnen draaien op de plek waar hij stond. Dat was helemaal vrij namelijk. HIJ besloot het boven de trailer te doen dus vindt ik persoonlijk dat het dan ook zijn fout is. HIJ bepaald waar en hoe er gekraand wordt .....en niet een onwetend chauffeurtje die geen kraan certificaat heeft 😜

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest

Ik denk dat je dan aardig in de buurt komt, de machinist heeft toegestaan dat iemand hem hielp zonder enig certificaat .😏 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 minuut geleden zei shompie:

Door dit soort dingen word er steeds vaker gevraagd om een ervaren/gecertificeerde rivier.

En geheel terecht 

Ik snap ook niet dat er niet standaard een hulp voor de machinist erbij is

Ook voor het aanhaken wat wij nu zelf moeten doen

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei scania1965:

 

hij hing hem stil boven chassis en toen zijn we gaan draaien.

Container was al 90% gedraaid toen de paal geraakt werd dus machinist had logische wijze wel kunnne begrijpen wat er gebeurde 😉

 

Okay.. maar wat had die dan kunnen doen? Zwenken?, dan was jij zelf misschien het haasje door de beweging van de container. ?

 

Evengoed een klote situatie.. Is die paal erg krom door het voorval of valt de schade mee?

 

Ik zou in jouw verweer in ieder geval opnemen dat jij tijdens het vooroverleg een andere draaiplek had aangewezen maar dat het draaien op voorspraak van de machinist boven het chassis diende te gebeuren. 

 

Succes met de afhandeling. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
1 uur geleden zei scania1965:

En geheel terecht 

Ik snap ook niet dat er niet standaard een hulp voor de machinist erbij is

Ook voor het aanhaken wat wij nu zelf moeten doen

 

Zonder enige vorm van training en of benodigde instructie ? Ben benieuwd wat er in de RIE staat van het bedrijf. (Transport en het kraanbedrijf ) ( RIE = Risico Inventarisatie & Evaluatie) Wat inhoud dat een bedrijf alle risico's in kaart moet hebben gebracht en daar ook de benodigde maatregelen , om die risico's af te dekken, heeft genomen. Tevens moet dat regelmatig geëvalueerd worden . Ben benieuwd.🤣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden