Spring naar bijdragen
road train

Pensioen akkoord

Recommended Posts

Ik vind het een goed akkoord. Waarom ieder krijgt zijn eigen potje om mee te sparen. Ik ben bang dat de pensioen lasten wel om hoog gaan is nu 17% van je inkomen Om het betaalbaar te houden

Huub  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er tegen zijn is een makkelijke gedachte, maar heeft iemand een beter systeem in gedachte?

Het systeem wat we nu hebben raakt op zijn eind.

We worden te oud, en hij wordt in de toekomst niet genoeg bijgevuld om al die oudjes uit te betalen. 

• Like 2
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk heel cru gezegd is de gezondheidszorg veel te goed tegenwoordig. Van een hoop ziektes waar je 10/15/20 jaar terug nog zou komen te overlijden kun je nu genezen of in ieder geval veel langer leven. Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook willen als het mijzelf of mijn naaste betreft dat ze oneindig door kunnen leven. 

• Like 1
  • Verward 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei lientje:

Er tegen zijn is een makkelijke gedachte, maar heeft iemand een beter systeem in gedachte?

In ieder geval de rekenrente weer loskoppelen van de marktrente.

Ik vond het destijds wel logisch om met een actuele rekenrente te rekenen. Intussen is de werkelijkheid danig anders gebleken.

Ik geloof ook niet in de 'belofte' dat er straks eerder verhoogt kan worden (als er hogere dekkingsgraden zijn) en eerder verlaagd kan worden.

Verlagen, ja dat zal men wel snel doen.. ook als de dekkingsgraad boven de 100 is.. Want tja, er moet wel een buffertje zijn voor de toekomst... rendementen vallen tegen.. economie gaat dalen etc.. allemaal argumenten om niet de pensioenuitkeringen te verhogen als het op dat moment wel kan en zou moeten..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar ik vooral blij om ben is dat de solidariteits principe overeind is gebleven en dat niet ¨ieder voor zich¨ aan het sparen is en dit houdt het systeem wat beter betaalbaar . Immers, als je prive spaart dan ben je je geld vaak kwijt ( of een groot deel) aan ¨zakkenvullers¨ op het moment dat je eerder komt te overlijden dan je pensioendatum en bij ¨gezamenlijk sparen ¨blijft dat geld in de pot. Hoe jammer het ook is, ¨de ene zijn dood, is een ander zijn brood ¨ zo werkt het nu eenmaal.

Dat mensen steeds ouder worden is een gegeven dus is het jammer genoeg ook nodig dat we langer ¨motten ¨blijven werken. Heeft niet mijn voorkeur maar denk niet dat je er onderuit komt i.v.m. de betaalbaarheid van het systeem. Aan de andere kant denk ik ook niet dat werkgevers op al die ¨oudjes¨zitten te wachten , immers, ouderdom komt met gebreken en het zal forse investeringen eisen in je werknemers om ze aan de gang te houden.😏

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Huub Klaassen:

Ik vind het een goed akkoord. Waarom ieder krijgt zijn eigen potje om mee te sparen. Ik ben bang dat de pensioen lasten wel om hoog gaan is nu 17% van je inkomen Om het betaalbaar te houden

Huub  

Is wel ietsje meer dan dat hoor, alleen AOW ligt al rond de 17 % en dan krijg je je pensioen premie nog en ligt ook rond de 20% ( 1 dag per week)

Enfin, moraal van het verhaal ? Het kost ons allemaal bergen met geld maar denk ook dat we het in dit land redelijk goed voor elkaar hebben, zeker voor ¨afgedankte ¨ouderen.😏

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Durashift:

In ieder geval de rekenrente weer loskoppelen van de marktrente.

Ik vond het destijds wel logisch om met een actuele rekenrente te rekenen. Intussen is de werkelijkheid danig anders gebleken.

Ik geloof ook niet in de 'belofte' dat er straks eerder verhoogt kan worden (als er hogere dekkingsgraden zijn) en eerder verlaagd kan worden.

Verlagen, ja dat zal men wel snel doen..

Helemaal mee eens. En mensen leven langer? Een enkeling, die komt dan meteen op TV. In mijn omgeving halen vele hun pensioen niet eens, of maken er maar 2 tot 4 jaar gebruik van. Ik heb wel bepaalde ideeën maar die houd ik wss beter voor me. Ivm de rust op het forum. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^ Toch zitten er in mijn vriendenkring onder de 52 al zeker 2 mensen die er nu niet meer waren geweest en 3 die stukken minder fitaal zouden zijn geweest als de medische wetenschap 10 jaar stil had gelegen.

Van mijn vriendinnen waar ik aan het einde van de middelbare school veel mee op stap ging had 1 vriendin en ik beide ouders nog.

Die waren toen ook rond de 50 jaar. maar velen gingen voor hun 60ste met pensioen

Hadden die in deze tijd geleefd, dan waren er een paar zeker nog wel geweest.

Wanneer je zelf die leeftijd hebt kom je er achter dat 50 jaar een leeftijd is waar alles zomaar kan veranderen. :(

Maar je zegt zelf dat je eigenlijk ook al dood had moeten zijn volgens de artsen.

Net als 2 jongens hier uit de straat met taaislijmziekte waarbij bij de geboorte werd gezegd dat ze niet ouder dan 10 zouden worden maar die nu toch al tegen de 30 jaar aan lopen.

Dit kost veel geld, en ik gun het ze van harte. Ik gun iedereen het van harte om te leven, om te leven zonder pijn.

Maar het geld zal ergens vandaan moeten komen. Met z'n allen kunnen we iedereen een leefbaar leven geven, het kost alleen wat.

Hou ouder we worden des te duurtder zal de zorg worden en des te langer zal pensioen moeten worden betaald.

Alles lijkt zo simpel.......

bewerkt door lientje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei lientje:

Maar je zegt zelf dat je eigenlijk ook al dood had moeten zijn volgens de artsen.

Omdat artsen ook niet alles weten. Of zeg maar eigenlijk nog maar een fractie van hoe het menselijk lichaam werkt.

Ik ben niet blij met levensverlenging, maar wel dolgelukkig met goede pijnbestrijding. Dat heeft kanker mij opgeleverd. Ik wist niet dat dat bestond en het is me nooit aangeboden. Nu krijg ik het wel en ik ben dolgelukkig met het resultaat. 

Onderzoeken gaan sneller en patiëntvriendelijker tegenwoordig. Dat zal zeker een flinke duit kosten, maar materieel heeft geen oneindige levensduur, die investering moet sowieso gedaan worden. De meeste onderzoeken weiger ik, zonde van het geld, omdat het geen oplossing oplevert, alleen een stand-van-zaken. Dat laatste boeit me niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom vind ik de gedachte wel goed dat een ieder NA 40 arbeidsjaren recht heeft op volledig pensioen. Eerder stoppen mag, maar dan moet er wel gekort worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Murphy:

Daarom vind ik de gedachte wel goed dat een ieder NA 40 arbeidsjaren recht heeft op volledig pensioen. Eerder stoppen mag, maar dan moet er wel gekort worden.

Ben ik altijd al een voorvechter van geweest, begin je jong te werken mag je eerder stoppen en wil je studeren en op je dertigste pas gaan werken dan wordt het 70. Prima plan !! Echter, er is 1 probleem , wij maken niet de regels maar wel de mensen die gestudeerd hebben, en juist die groep wil dat natuurlijk helemaal niet dus die regel gaat er never nooit niet komen. Tevens, de mensen die gestudeerd hebben gaan natuurlijk veel meer verdienen dat wij ooit zullen gaan verdienen en die kunnen zoveel opzij zetten dat ze gemakkelijk op hun 65e met pensioen kunnen. Dus met andere woorden, degene die jong gaat werken betaalt voor degene die tot zijn 30e wil studeren en...…….. daarna mag je er weer voor betalen omdat ze eerder kunnen stoppen met werken omdat ze zoveel verdiend, nou ja, gekregen hebben en dus niet tot hun AOW leeftijd hoeven te werken en jij denk ik wel net als zoveel anderen.🤣 Is misschien wat cynisch en kort door de bocht maar denk dat het daar wel op neer komt.😏

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Murphy:

Klinkt niet slecht😁

Ben ik met mun laatste jaar bezig, maar ben bang dat het 50 arbeidsjaren worden en dus nog veel 🐓🐓🐓 weg moet brengen.

Vanavond begint ut weer, combi wordt voorgeladen in Terschuur en denk rond 22.00 ergens overnemen in de buurt van Gorinchem of Breda
en vandaar nog rond de 750km naar Bessay
Gaat weer in vliegende vaart door Parijs😎

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Murphy:

Helemaal mee eens.

3 uur geleden zei doemijnbest:

Tevens, de mensen die gestudeerd hebben gaan natuurlijk veel meer verdienen dat wij ooit zullen gaan verdienen en die kunnen zoveel opzij zetten dat ze gemakkelijk op hun 65e met pensioen kunnen. 

Prima toch? Als ze minder dan 40 jaren willen werken dan zullen die gene met meestal een hoger salaris daar geld voor opzij moeten zetten? Dat lijkt mij eerlijk.

Zeker voor de gene die studeerden in de tijd zonder studielening zou dat toch geen groot probleem moeten zijn.

Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn, want daar heb ik helemaal niet voor geleerd 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei doemijnbest:

...de mensen die gestudeerd hebben gaan natuurlijk veel meer verdienen dat wij ooit zullen gaan verdienen en die kunnen zoveel opzij zetten....

Meer verdienen is óók meer belasting betalen. 

Wat jij in veertig jaar afdraagt aan vadertje staat, daar doet iemand die wèl doorgeleerd heeft misschien maar tien jaar over. Of nóg minder. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei RobNiat:

Meer verdienen is óók meer belasting betalen. 

Wat jij in veertig jaar afdraagt aan vadertje staat, daar doet iemand die wèl doorgeleerd heeft misschien maar tien jaar over. Of nóg minder. 

Dat is maar zeer de vraag denk ik 😏

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar het is wel zo dat doordat de lagere opgeleiden (chauffeurs etc....) al vroeg belasting betalen, die hogere opgeleiden kunnen studeren.

Vervolgens zijn de lagere na 40 dienstjaren versleten, terwijl de hoger opgeleiden "met 50 stoppen" want ze willen nog wat van hun leven maken......

Je zou de stelling ook anders kunnen formuleren: Heb je 40 jaar belasting betaald aan de samenleving (de staat dus) heb je recht op vol pensioen.

Heb je minder betaald (omdat je tot je 35 op de universiteit zat te suffen), mag je 40 jaar aftikken. Maar omdat je een hoger inkomen hebt, kun je dat afkopen door een hoger eigen aandeel in de pensioenpot te storten.

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar het is wel zo dat doordat de lagere opgeleiden (chauffeurs etc....) al vroeg belasting betalen, die hogere opgeleiden kunnen studeren.
Vervolgens zijn de lagere na 40 dienstjaren versleten, terwijl de hoger opgeleiden "met 50 stoppen" want ze willen nog wat van hun leven maken......

Je zou de stelling ook anders kunnen formuleren: Heb je 40 jaar belasting betaald aan de samenleving (de staat dus) heb je recht op vol pensioen.
Heb je minder betaald (omdat je tot je 35 op de universiteit zat te suffen), mag je 40 jaar aftikken. Maar omdat je een hoger inkomen hebt, kun je dat afkopen door een hoger eigen aandeel in de pensioenpot te storten.

We zullen jou eens president maken

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Thanks 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites