[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Plaats op de weg met trailer


robstelt

Vraag

  • Forumlid

Op mijn rijles komt het weleens voor dat ik bij een stoplicht kruising kom met een vrij haakse bocht naar rechts en 2 banen die naar rechts gaan. De instructeur wil dan dat ik voor het stoplicht midden op 2 banen ga staan, om ervoor te zorgen dat ik in de bocht de ruimte heb. Als ik rechts ga staan en links een auto er naast komt, dan zou ik die voor moeten laten omdat ik de linker baan moet gebruiken in de bocht. 

 

Ook is het bij mijn rijles de bedoeling dat ik op een 2 baans rotonde zonder verhoogde rijbaanscheiding ongeveer hetzelfde doe, en dat volhoud op de rotonde (dus 2 banen innemen in het midden).

 

Allebei vrij praktisch en ik kan er de logica van inzien, maar wat mij dwarszit is dat ik zelf in het verkeer andere chauffeurs het niet zie doen. Dus mijn vraag aan jullie als ervaren chauffeurs: wat doen jullie in dit soort gevallen?

 

Ik les trouwens in een trekker oplegger combi met 3 starre assen onder de oplegger. Met een sturende as achter weet ik niet of dit plaatje verandert eigenlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
10 minuten geleden zei robstelt:

 

Allebei vrij praktisch en ik kan er de logica van inzien, maar wat mij dwarszit is dat ik zelf in het verkeer andere chauffeurs het niet zie doen. Dus mijn vraag aan jullie als ervaren chauffeurs: wat doen jullie in dit soort gevallen?

 

 

 

Het is niet bij iedere bocht nodig denk ik, als ik bij mijn standplaats wegrij heb ik bij de eerst bocht naar rechts veel ruimte van de linker rijstrook nodig en bij de tweede bocht is het voldoende als ik hem tegen de linkeraslijn  aanhoudt. Kwestie van inzicht en routine( bovengenoemde bochten neem ik regelmatig) . Het inzicht en begrip van de overige weggebruikers is ook belangrijk.Ik probeer het overige verkeer zo weinig mogelijk te hinderen en voor mijn gevoel gaat het samenspel met andere automobilisten meestal wel goed. Maar als je in de vreemde bent is het altijd verstandig om genoeg ruimte te pakken...Let wel op dat er niemand rechts tussen piept.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 minuten geleden zei Nagamiji:

T'ring, dat filmpje van @Pierre is een nachtmerrie, maar wel föcking spannend. Met name als de bellen voor de aankomende trein gaan rinkelen. :eek: Die automobilist heeft wel geleerd om niet meer naast een afslaande vrachtauto te gaan staan. Geef elkaar de ruimte, toch?

Sorry? De personenauto doet niets verkeerd. De bavariaman had ofwel meteen breeduitmoeten gaan staan of afwachten dat de persauto weg was.......

 

als ik daar met mijn oplegger had gekomen zou ik hem meteen breeduit neer gezet hebben zodat er niemand naast kan.... zo los je dat op. Door zijn twijfelachtige manier van aan komen rijden zou ik er met mijn luxe auto (of zelfs met vrachtwagen) ook vooraan gaan staan.

je kan hier de personenauto niets kwalijk nemen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
25 minuten geleden zei roadtrain:

De personenauto doet niets verkeerd. De bavariaman had ofwel meteen breeduitmoeten gaan staan of afwachten dat de persauto weg was.......

Dat bedoel ik, je weet niet of er een ervaren chauffeur in zit. Ik neem geen risico. :nee:

 

27 minuten geleden zei roadtrain:

mijn oplegger had gekomen zou ik hem meteen breeduit neer gezet hebben zodat er niemand naast kan.... zo los je dat op.

Top! :ja:

 

28 minuten geleden zei roadtrain:

je kan hier de personenauto niets kwalijk nemen.

Natuurlijk niet, maar hij gaat nooit meer naast een vrachtwagen staan. Net zoals ik niet meer mijn auto achter de flat parkeer. De parkeerplaatsen zijn niet voor niks leeg, blijkt nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 uur geleden zei Pierre:


Dit filmpje is al eens vaker op dit forum voorbij gekomen. Een schoolvoorbeeld hoe deze chauffeur een inschattingsfout maakt met haast een catastrofe tot gevolg.


 

Dat is inderdaad een mooi duidelijk voorbeeld ja. Goed om te weten dat de uitzwaai met gestuurde as groter is. 

 

Bedankt voor de antwoorden allemaal! 👍 zo zonder ervaring is het nog best lastig inschatten af en toe. Komt wel. 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
22 uur geleden zei roadtrain:

Sorry? De personenauto doet niets verkeerd. De bavariaman had ofwel meteen breeduitmoeten gaan staan of afwachten dat de persauto weg was.......

 

als ik daar met mijn oplegger had gekomen zou ik hem meteen breeduit neer gezet hebben zodat er niemand naast kan.... zo los je dat op. Door zijn twijfelachtige manier van aan komen rijden zou ik er met mijn luxe auto (of zelfs met vrachtwagen) ook vooraan gaan staan.

je kan hier de personenauto niets kwalijk nemen. 

De automobilist doet niets fout maar getuigt niet van veel verkeersinzicht, hij had veel verder naar links kunnen gaan staan om zo de vrachtwagen meer ruimte te kunnen geven, maar goed, misschien ook een beginner. Je weet het nooit. Maar de VW chauffeur had idd veel meer naar links moeten gaan staan. Maar ja, achteraf...…………….😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^   Er staat mij bij dat vrachtwagens daar niet rechts af mogen of dat er op zijn minst een lengtebeperking geldt. Ik denk dat de chauffeur het bord gezien heeft, langzaam ging rijden om de situatie te bekijken en de verkeerde inschatting heeft gemaakt. En ipv toeteren naar  de automobilist had hij gewoon moeten wachten totdat de automobilist groen had gekregen.... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei zoetwatermatroos:

..... En ipv toeteren naar  de automobilist had hij gewoon moeten wachten totdat de automobilist groen had gekregen.... 

Dat dus, het kruispunt is overzichtelijk genoeg om meteen al te zien dat je 2 banen nodig hebt. Vlot aanrijden en meteen 2 banen pakken dus, als er dan nog een auto tussen piept en je daardoor de ruimte ontneemt wacht je gewoon tot die weg is ook al heb je groen licht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 30-6-2019 om 00:31 zei robstelt:

Goed om te weten dat de uitzwaai met gestuurde as groter is. 

 

 

 

Mee oneens. Het zal er net aan liggen waar die gestuurde as geplaatst is, wat voor een trailer het. Ik heb jaren met een trailer met twee stuurassen gereden, die kon strak langs een object zetten, vol omhalen en dan raakte hij het nog niet.

 

Niet elke trailer, niet elke motorwagen gedraagt zich hetzelfde. Als je wilt weten hoeveel hij uitzwaait zet je hem even langs een denkbeeldige lijn, stuur dan in, stap uit en kijk naar wat de trailer deed.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden