Spring naar bijdragen
105.510

Nieuwe onderhandelingen cao

Recommended Posts

https://www.transport-online.nl/site/105326/tln-cao-loopt-bijna-af-jij-kunt-mee-denken/

 

Ik zat dit stukje met verbazing te lezen net op transport-online. Als dit allemaal doorgaat, gaat het nog meer bergafwaarts als dat het al gaat. Werkdagen van tussen de 10 en 12 uur. Je bent dan langer met hetzelfde werk bezig in mijn ogen.

 

Gelukkig kun je door middel van een vragenlijst aangeven of je het ermee eens bent of niet. Tot ik bij vraag 13 kwam: heb toen maar besloten om te stoppen en hem niet te verzenden. Je kan alleen maar mee stemmen, en als je vind dat er niks veranderd hoeft te worden en het goed vind zoals het is kun je dit niet aangeven. Kortom, denk dat ik de uitslag al weet en wat er gaat veranderen....

1CBE2454-8473-4A76-827B-98CEFB85B506.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Duidelijk blijft dat er structureel wordt overgewerkt in de transportsector. De vraag is hoe we dit kunnen terugdringen. Hoe gaan we samen zorgen voor ‘normale’ werkomstandigheden met een acceptabele werkdruk?


Ik heb totaal geen behoefte aan het terugdringen van overwerk. Ik ervaar langere werkdagen ook niet als onnacceptabele werkdruk. Of het 'normaal' is valt ook te betwisten; men neemt hier de maatstaf van een 40-urige werkweek met 8 arbeidsuren per dag, maar iedereen weet dat dit in een sector als de onze gewoon niet haalbaar is. Het is misschien leuk voor de mensen die de behoefte niet hebben, maar ik zie er totaal geen heil in om iedere dag ergens onderweg na pakweg 8 of 9 uurtjes gewerkt te hebben, opnieuw aan de kant te moeten en een uur of 15-16 vliegen op de raam gaan zitten tellen. Ik vind het dan ook dom geneuzel van zo'n vakbond, gewoon laten zoals het is.

Waar men beter aandacht aan kan gaan besteden, is het invoeren van een 8-urige werkdag i.p.v. een 40-urige werkweek, precies waar oud-lid Ger al eens voor pleitte. Dus dat men een garantie heeft van 8 betaalde uren per dag en niet van 40 per week. Dat je na 3 uur gewerkt te hebben bedankt word en het tekort tot 8 uur later word aangevuld met de overuren die gemaakt zijn op de andere dagen om zodoende tot 40 uur per week te komen. Of dat je een dag onbetaald stilgezet word onderweg en die 8 uur uit eigen zak -lees overuren- mag aanvullen om tot de 40 uur per week te komen.
 

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Pierre:

Het is misschien leuk voor de mensen die de behoefte niet hebben, maar ik zie er totaal geen heil in om iedere dag ergens onderweg na pakweg 8 of 9 uurtjes gewerkt te hebben, opnieuw aan de kant te moeten en een uur of 15-16 vliegen op de raam gaan zitten tellen. Ik vind het dan ook dom geneuzel van zo'n vakbond, gewoon laten zoals het is.

Sinds wanneer werkt een vakbond dan ook voor de werkende mensen in een sector? Ik roep al jaren dat de bonden nu alleen maar bezig zijn voor de publieke opinie.

Generaliseren is wat mij vaak voor de voeten wordt gegooid, maar met dit soort eisen generaliseren bonden zelf. Door te zeggen dat het werk voor iedereen gelijk is en dus gelijk wordt ervaren. 

1 uur geleden zei Pierre:

Of dat je een dag onbetaald stilgezet word onderweg en die 8 uur uit eigen zak -lees overuren- mag aanvullen om tot de 40 uur per week te komen.

Dit doen werkgevers ook liever niet, maar het is of dit of meer loonkosten betalen. En dan bedoel ik niet salaris, dat betalen ze graag maar de extra premies voor mogelijk uitval door ziekte ed. Want men redeneert dat die kans vele malen groter is naarmate een werknemer meer werkt, en hoe groter de risico hoe groter de premie.

 

 

Maar ook de nieuwe looneis is beetje uit zijn verband. " Het transport zit in de lucht ( omzet steeg 9% in het afgelopen jaar ) dus dan maar deze eis van 5%. 

Twee dingen vergeten de bonden:

1 het transport is met een extra 7% gestegen over de afgelopen 12 maanden door de onrust over Brexit. Overslagbedrijven maakten overuren om maar meer op te slaan hetzij in GB of in NL/B/D . En op dit moment loopt dat weer terug en is er nog maar effectief 4% groei.

2 De transport bedrijven die het hoofd boven water hebben weten te houden tijdens de crisis hebben ook geen reserves meer er zijn al diverse rapporten die spreken over een slachting in bouw, transport en logistiek als er eenzelfde crisis als in 2008 nu ontstaat. Op dit moment zou dat voor   meer dan 15% van de middelgrote en grote transportbedrijven het einde zijn. En deze onderzoeken zijn niet alleen van de werkgevers, ook een onderzoek door de FNV wijst hetzelfde uit. 

 

Zijn de salarissen te laag: Ja

Willen we meer salaris: Ja

Willen wij als consument ook betalen voor deze salarisverhoging: Nee. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

En wederom een verkeerde veronderstelling:

Omzet = geen winst!

 

Maar terug op het kapiteltje arbeidsdag:

Vroeger, toen ik nog internationaal reed, werd ik heel onrustig met daagjes in de Ruhr...

'S middags al veel te vroeg stil staan.

Waarom wil "men" nu gewoon niet snappen dat er chauffeurs zijn, die met liefde voor het vak, graag hele dagen werken, 's avonds in een eettentje neerstrijken en de volgende dag weer gaan. Niet iedere chauffeur WIL 8u op een dag werken en vervolgens 16!!! in zijn kruis krabben!

Ik zit er zelf sterk aan te denken om weer op een vrachtwagen te gaan en dan in de aanleg te gaan werken. 1 week op, 1 week af met werkdagen van 12-15 u. Ben je van de keet, moet je werken. Vrije tijd onderweg zit vlgns mij niemand op te wachten!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Murphy:

Waarom wil "men" nu gewoon niet snappen dat er chauffeurs zijn, die met liefde voor het vak, graag hele dagen werken, 's avonds in een eettentje neerstrijken en de volgende dag weer gaan. Niet iedere chauffeur WIL 8u op een dag werken en vervolgens 16!!! in zijn kruis krabben!

 

Daarom merkt HIT ook al op dat zo'n vakbond eigenlijk generaliseert. Niemand kan bepalen voor een ander wat die prettig vind of als niet prettig word ervaren of welke behoeften men heeft; meer vrije tijd of misschien een hoger salaris.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Murphy:

Waarom wil "men" nu gewoon niet snappen dat er chauffeurs zijn, die met liefde voor het vak, graag hele dagen werken, 's avonds in een eettentje neerstrijken en de volgende dag weer gaan. Niet iedere chauffeur WIL 8u op een dag werken en vervolgens 16!!! in zijn kruis krabben!

 

.. nou ja, tijdens de slaap constant in je kruis krabben.. dát lijkt mij wel een hele prestatie.. :zegtniets:

 

8 uur maximaal werken is is een utopie.. als het ff tegenzit kan je dus niet terug op de standplaats komen..  bijvoorbeeld.. :(

 

Aan de andere kant.. na een diensttijd van een uur of 12 .. strijk je neer  in een leuk tentje langs de weg. Je eet wat, frist jezelf op.. etc.. kletst wat bij met collega's aan tafel.. en je bent zo 2/3 uurtjes verder, toch? Dan nog een paar uurtjes slapen, uurtje of 6 -7 (want uitgerust aan een nieuwe werkdag beginnen) .. en als je mazzel hebt is dat chauffeurstentje om 6 uur al weer open voor een lekkere bak koffie en een boterham.. zodat je met een goede bodem de dag kan starten.

Dan heb je die uurtjes ertussen toch wel nodig.. lijkt mij. :D

 

OF.. wil je liever doorjakkeren.. 9 uurtjes stilstaan ertussen en rap eten, drinken, douchen en maffen om de volgende ochtend om 5 uur weer te gaan rijden?

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Als de vakbond een werkelijk inzicht in de dagelijkse werkpraktijk van de chauffeur had willen tonen.. stelde men, naar mijn mening, de vraag of er maximale arbeidstijd per transportspecialisatie moet komen.. Dus, meer werktijd bij internationaal verkeer en minder voor nationaal werk waarbij reistijden tot de standplaats soms een flink stuk van de rusttijd opslokken.

bewerkt door Durashift

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Durashift:

 

 

 

 Dus, meer werktijd bij internationaal verkeer en minder voor nationaal werk waarbij reistijden tot de standplaats soms een flink stuk van de rusttijd opslokken.

Liever niet. Ons meeste werk is binnenland en daar maken wij volle werkdagen. Het maximale wat mogelijk is/mag. 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Pierre:




Waar men beter aandacht aan kan gaan besteden, is het invoeren van een 8-urige werkdag i.p.v. een 40-urige werkweek, precies waar oud-lid Ger 
 



ingevuld, en heb dit ook aangeven, plus  max 14 per dat en wat je in die tijd la/lo of rijdt maakt niet uit>>>> daarop altijd een rust volgend van 10 uur en klaar.

Uurtje eroverheen is 100 euro boete

Maaja dat zal hem wel niet worden want dan word het te simpel en kan er te weinig geincaseert worden door de diverse landen aangaande boetes.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kiepenboer:



ingevuld, en heb dit ook aangeven, plus  max 14 per dat en wat je in die tijd la/lo of rijdt maakt niet uit>>>> daarop altijd een rust volgend van 10 uur en klaar.

 

Je hebt wel n punt hoor,

Maar de enquete gaat volgens mij over de CAO,en niet over het Europese rijtijden besluit.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei europeaan:

Je hebt wel n punt hoor,

Maar de enquete gaat volgens mij over de CAO,en niet over het Europese rijtijden besluit.


Klopt, heb dit ook vermeld, maaja je mag je mening toch geven, en heb nou niet de indruk dat het iets uitmaakt,

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Durashift:

 

 

 

Als de vakbond een werkelijk inzicht in de dagelijkse werkpraktijk van de chauffeur had willen tonen.. stelde men, naar mijn mening, de vraag of er maximale arbeidstijd per transportspecialisatie moet komen.. Dus, meer werktijd bij internationaal verkeer en minder voor nationaal werk waarbij reistijden tot de standplaats soms een flink stuk van de rusttijd opslokken.

Uit correspondentie van mij,met een vooraanstaande vakbondsleider( TvR) blijkt dat ik slechts kan concluderen dat niet de wens van de chauffeur centraal staat ,maar de wil van de Vakbonds mensen,hoe hun graag zouden zien dat wij ons werk doen.

Een soort: dit is t ,dit willen we,en graag tekenen bij het kruisje,en verder geen vragen of commentaar.

 

Natuurlijk;iemand die iedere avond thuis is heeft daar voor gekozen en zal  niet graag iedere avond slechts thuis zijn om te slapen en daarna weer snel aan de gang.

Iemand die voor het buitenland werk gekozen heeft zal het liefste wat meer uren maken,als je toch weg bent kun je beter werken.

En zal,als hij onverhoopt eens een 45 urige rust moet maken dit liever in zijn comfortabele cabine doen,voorzien van alle gemakken en zijn eigen bedje,dan verplicht in een of ander budgethotelletje ,op een industrie terrein te verblijven.

Maar daar hebben de vakbondsbestuurder geen boodschap aan,die hebben daar zo hun eigen idee-fixe( een vaststaande mening die niet be invloedbaar is door feiten) over.

 

W.B de 8 uur per dag( dus gegarandeerd 8 uur ende rest is overuren)

Ik ben vanaf begin jaren'70 op CAO gaan werken,toen was de 5 x 8 uur al een hot item,de vakbonden hebben dit er nooit door gekregen en dat zal ook nu niet lukken vrees ik.

 

wat ik nog mis is de vraag wat te doen met de 45 urige wekelijks rust,

Afschaffen?regelt zich zelf doordat de meeste bedrijven van vrijdag tot maandag dicht zijn?

Het verblijf in de cabine tijden deze 45 urige rust;

Afschaffen?liever in de ,met de juiste voorzieningen uitgeruste ,cabine verblijven?

Of ?handhaven ,liever in een of ander door de werkgever geregeld verblijf waarbij je niet eens de privacy hebt op op je gemak te mast**beren.

 

(O nee: deze laatste twee eisen hebben ook niks van doen met de CAO:nee:)

bewerkt door europeaan

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Pierre:



Waar men beter aandacht aan kan gaan besteden, is het invoeren van een 8-urige werkdag i.p.v. een 40-urige werkweek, precies waar oud-lid Ger al eens voor pleitte. Dus dat men een garantie heeft van 8 betaalde uren per dag en niet van 40 per week. 
 

 

Nein, nein, nein!!

 

Ook hier geldt weer dat we niet allemaal in datzelfde maatkostuum passen. 

 

Moet een werkgever je acht uren betalen, dan zal hij je ook acht uren verplicht bezig houden. Al is het met de werft aanvegen of de auto van de hoofdplanner wassen. 

 

Totaal geen behoefte aan. Ik heb voor mezelf altijd als stelregel dat ik na een periode van arbeid evenveel dagen vrij wil als weken die ik weg geweest ben. Dus na vier weken thuis komen betekent vier dagen thuis. 

 

Geen werkgever die dat toestaat. Niet als hij je twee doordeweekse dagen moet uitbetalen. Dan kost het je dus vakantiedagen. 

 

En je hoeft niet eens wekenlang onderweg te zijn om hiermee in de knoop te komen. Ook als je structureel pas zaterdag laat, of zondag thuiskomt. Dan loop je er ook tegenaan dat je maandag voor de wet niet mag rijden, maar voor je werkgever wel wat móet doen. Dat je dus inderdaad met een bezem in je handen staat, terwijl je liever op een terrasje zit. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei europeaan:

 

 

wat ik nog mis is de vraag wat te doen met de 45 urige wekelijks rust,

Afschaffen?regelt zich zelf doordat de meeste bedrijven van vrijdag tot maandag dicht zijn?

Het verblijf in de cabine tijden deze 45 urige rust;

Afschaffen?liever in de ,met de juiste voorzieningen uitgeruste ,cabine verblijven?

Of ?handhaven ,liever in een of ander door de werkgever geregeld verblijf waarbij je niet eens de privacy hebt op op je gemak te mast**beren.

 

(O nee: deze laatste twee eisen hebben ook niks van doen met de CAO:nee:)

Dit is een van de regels waarom ik nu ik het rijbewijs mag halen niet ga kiezen voor internationaal transport.  ik ga toch zeker niet liggen rukken met zes man op een kamer terwijl buiten die auto staat voorzien van alle gemakken en volledig door je zelf ingericht.

 

Geld is voor mij dan nog een ondergeschikte. 

als je kunt doen wat je mooi vind en jij en het thuisfront kunnen zich redden met hetgeen dat je thuis brengt dan is het toch goed 

 

Wie is de vakbond om daarin te beslissen voor een ander.

  • Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei roadtrain:

Liever niet. Ons meeste werk is binnenland en daar maken wij volle werkdagen. Het maximale wat mogelijk is/mag. 

 

 

Ja, da's ook weer zo. Ga je daarna naar huis of maken jullie meerdaagse ritten?

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Durashift:

 

Ja, da's ook weer zo. Ga je daarna naar huis of maken jullie meerdaagse ritten?

 

 

Beide....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei europeaan:

Uit correspondentie van mij,met een vooraanstaande vakbondsleider( TvR) blijkt dat ik slechts kan concluderen dat niet de wens van de chauffeur centraal staat ,maar de wil van de Vakbonds mensen,hoe hun graag zouden zien dat wij ons werk doen.

 

 

Dat is toch altijd al geweest ... mooi je contributie betalen .af en toe eens een enquête invullen ofzo en voor de rest is het  gewoon je bek houden :hamer: toch .

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast shompie
15 minuten geleden zei andremast:

Ze(niet alleen AB Texel)blijven het proberenemoji853.png

 

Als ze dat doorvoeren krijgen ze of houd3n ze alleen de mensen die dat willen. Waar ik dan wel weer voorstander van hen. Gewoon je eigen keus.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Teddybeer:

Wat is het probleem van deze vraag?

Er is geen probleem, maar wat mij opviel, of eerder vreemd leek: ze geven alleen maar mogelijk heden dat ze iets willen veranderen. 

 

Dus ik denk dat ze je het gevoel willen geven dat je iets te zeggen hebt maar eigenlijk hebben ze de nieuwe cao al klaar liggen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei andremast:

Je kunt je antwoord toelichten,ben benieuwd of er meer enquetes volgen

Klopt, maar je kan niet zeggen dat je het prima vind zoals het nu is. Ik denk dat overuren dit werk gewoon met zich meebrengt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei volvofh12:



AB Texel wil zijn chauffeurs (aardappelen afdeling) naar 160 uur per 4 weken.
Dat moet je volgens mij ook niet willen.

Dan is het klaar met je overuren ! Daar gaat niemand in trappen {hoop ik}

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...