[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijden op Scandinavië


HenkieSpankie

Recommended Posts

  • Forumlid

Hoi henk,

Ik kan je wel wat vertellen over het rijden en verblijven in Zweden.

Maakt je over het rijden in Zweden niet druk het is rustig relaxed kilometers maken. Rond de grote steden kan het in de spits tijden wel wat drukker zijn, maar het stelt in vergelijking met NL weinig voor.

Als je goedkoop warm wilt eten kan je dat het beste tussen 11:00 en 14:00 doe. Dan heb je in bijna alle eettenten het dagmenu voor ongeveer 65 kronen (6,50 euro) en dan is drinken, salade en koffie na incl.

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Gast Jeroen de Vries

Voor de mensen die het weten.............misschien is het ook interesant om te vertellen hoe de verkeers regels hier zijn ipv vertellen hoe duur het eten is! Niet verkeerd bedoeld , maar kan nuttige info zijn, toch?

groetjes Jeroen de Vries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voor de mensen die het weten.............misschien is het ook interesant om te vertellen hoe de verkeers regels hier zijn ipv vertellen hoe duur het eten is! Niet verkeerd bedoeld , maar kan nuttige info zijn, toch?

groetjes Jeroen de Vries

De verkeersregels in Zweden zijn geen noemenswaardige verschillen met NL te ontdekken.

Houd er wel rekening mee dat er heel veel zweden zijn die er in het verkeer een potje van maken.

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jeroen de Vries

Hier maken ze er ook een potje van. Desal niet te min dacht ik voor de aanvulling op de gestelde vraag, het ook relevant zou zijn om het over verkeers regels, snelheden etc te hebben.

groetjes Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ER is al eens eerder door de anwb verteld zolang je je aan de NL regels houd zit je over het algemeen goed omdat we 1 van de strengste landen waren. Verder houd je gewoon aan de snelheid etc. Te hard rijden is prijzig. Ik kom er nu al 7jaar en heb 1x een boete gehad. Was in het gulden tijdperk. Koste me 150gld voor 10KM (wel in norge trouwens :D ) Verder geniet vooral van de omgeving noorwegen is het mooist :sjalom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hier maken ze er ook een potje van. Desal niet te min dacht ik voor de aanvulling op de gestelde vraag, het ook relevant zou zijn om het over verkeers regels, snelheden etc te hebben.

groetjes Jeroen

De verschillen die ik zo snel kan bedenken:

-90 km voor vrachtauto's zonder aanhanger op autowegen en autosnelwegen.

-mag niet aan de linkerkant van de weg parkeren ( tegen de richting).

-Op wegen met 2 of meer rijstroken en er geldt een max. snelheid van 70 km of lagen mag er ook rechts ingehaald worden.

-Uit steken van ondeelbare lading is geen max gesteld als je maar in totaal niet boven de 24 meter komt.

Voor flitspalen hoef je niet bang te zijn want als je geflitst wordt gaan ze via het zweedse rijbewijs register op naam de bekeuring geven. Dus als je geen zweeds rijbewijs hebt, wordt het voor hun erg moeilijk om je te vinden.

Als je wel voor snelheid gepakt wordt hoef je niet blij te zijn:

Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:

1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr

11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr

16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr

21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr

26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,

31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr.

Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren. bij snelheden daarboven gaat het via de officier van justitie

Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:

1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor

11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr

16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr

21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr

26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr

31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr

36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.

41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.

Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagarenbij snelheden daarboven gaat het via de officier van justitie

bron www.polisen.se

Als je van het kronen bedrag een 0 afhaald heb ongeveer je het euro bedrag

Roodlicht 3000 kronen

In haalverbod negeren 3000 kronen

Niet stoppen bij stop bord 2500 kronen

Zonder gordel 1500 kronen

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumlid
mischien een rare vraag maar ik ga over twee weken naar zweden voor het eerst. maar hoe gaat dat met de boot?

http://www.zweden.com/zi/vakantie/praktischezaken/boot.php

http://www.aferry.nl/

http://www.directferries.nl/travemunde_trelleborg_veerboot.htm

of over land, het is naar net hoe je met de uren zit. De boot wacht niet.......behalve op johannes, maar die is altijd te laat :D:D:D:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
http://www.zweden.com/zi/vakantie/praktischezaken/boot.php

http://www.aferry.nl/

http://www.directferries.nl/travemunde_trelleborg_veerboot.htm

of over land, het is naar net hoe je met de uren zit. De boot wacht niet.......behalve op johannes, maar die is altijd te laat :D:D:D:D:D:D

ik denk niet dat hij de boeking zelf moet regelen voor de boot, meestal wordt dat gedaan door de klant of planner, het is dan gewoon zorgen er op tijd te zijn, even inchecken en dan wachten dat je er op mag.;)

ps: als je van de boot komt willen ze wel eens controleren op het aantal flessen alcohol dat je mee heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben vaak met de boot naar zweden geweest en eigenlijk stelt het allemaal niet zoveel voor.

Wij gingen meestal met de Nordolink. Deze vertrekt vanaf Travemunde om 10.00, 16.00, 22.00 en 02.30 uur en doet er 9 uur over(de 02.30 uur 8.5 uur) om in Malmö te komen.

Je kan ook over met TT-Line. Deze gaat naar Trellenborg.

De overtocht is meestal geboekt door de opdrachtgever en gebeurt op kenteken van de trekker of oplegger. Bij aankomst in Travemunde(Skandinavienkai) staan de verschillende rederijen en bestemmingen aangegeven. Je kan naar het loket rijden dat staat aangegeven, maar dat kan als je vroeg bent behoorlijk vol staan. Of je kan je auto op de parking proberen kwijt te raken(oostblokcamping;)) en naar het kantoor lopen wat je aan de linkerkant ziet staan. Daar krijg je bij Nordolink 4 blaadjes mee en een kaartje voor het poortje.

Bij de TT-line krijg je een boardingpas en het pasje voor je hut als je je hebt aangemeld. Zij kunnen je ook vertellen welke kade je moet hebben. Dat verschilt bij hun weleens. Voor de rest wijst het zich vanzelf. Let wel op dat je het niet te gezellig maakt op de boot, je moet nog wel eens blazen aan de overkant en je mag daar dus maar 0.00 promille hebbenbiertje

Vanaf Zweden is het eigenlijk het zelfde verhaal. Ik weet vanaf daar alleen de vertrektijden van de Nordo. 10.00, 16.00 en 22.00 uur. Vanaf de E4/E6 staat de haven al aangegeven(Hamn)

Hou er trouwens wel rekening mee dat je een half uur voor vertrek aangemeld bent en bij eventuele vertraging(maar wel op tijd) even belt. Anders ben je gewoon je plek kwijt als het druk is. Vooral de woensdagavond is berucht ;-)

Als ik over land ging was dit meestal omdat ik iets met spoed richting Helsingborg of omgeving Göteborg moest brengen. Wij gingen dan altijd via Puttgarden-Rogby(DK 45 min. varen) en naar Zweden via Helsinggor-Helsingborg(SE 25 min. varen) Hiervoor kregen wij een Kundenr. en referentie van de opdrachtgever, maar kan je ook betalen met je DKV pas. Mocht je via deze weg gaan dan raad ik je aan in Puttgarden meteen de 2e overtocht door te boeken(eindbestemming Helsingborg invullen), dat scheelt weer wat tijd. Deze bootje varen trouwens om het half uur en gaan tot een uur of 2 's nachts door.

Succes en geniet ervan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik ben vaak met de boot naar zweden geweest en eigenlijk stelt het allemaal niet zoveel voor.

Wij gingen meestal met de Nordolink. Deze vertrekt vanaf Travemunde om 10.00, 16.00, 22.00 en 02.30 uur en doet er 9 uur over(de 02.30 uur 8.5 uur) om in Malmö te komen.

Je kan ook over met TT-Line. Deze gaat naar Trellenborg.

De overtocht is meestal geboekt door de opdrachtgever en gebeurt op kenteken van de trekker of oplegger. Bij aankomst in Travemunde(Skandinavienkai) staan de verschillende rederijen en bestemmingen aangegeven. Je kan naar het loket rijden dat staat aangegeven, maar dat kan als je vroeg bent behoorlijk vol staan. Of je kan je auto op de parking proberen kwijt te raken(oostblokcamping;)) en naar het kantoor lopen wat je aan de linkerkant ziet staan. Daar krijg je bij Nordolink 4 blaadjes mee en een kaartje voor het poortje.

Bij de TT-line krijg je een boardingpas en het pasje voor je hut als je je hebt aangemeld. Zij kunnen je ook vertellen welke kade je moet hebben. Dat verschilt bij hun weleens. Voor de rest wijst het zich vanzelf. Let wel op dat je het niet te gezellig maakt op de boot, je moet nog wel eens blazen aan de overkant en je mag daar dus maar 0.00 promille hebbenbiertje

Vanaf Zweden is het eigenlijk het zelfde verhaal. Ik weet vanaf daar alleen de vertrektijden van de Nordo. 10.00, 16.00 en 22.00 uur. Vanaf de E4/E6 staat de haven al aangegeven(Hamn)

Hou er trouwens wel rekening mee dat je een half uur voor vertrek aangemeld bent en bij eventuele vertraging(maar wel op tijd) even belt. Anders ben je gewoon je plek kwijt als het druk is. Vooral de woensdagavond is berucht ;-)

Als ik over land ging was dit meestal omdat ik iets met spoed richting Helsingborg of omgeving Göteborg moest brengen. Wij gingen dan altijd via Puttgarden-Rogby(DK 45 min. varen) en naar Zweden via Helsinggor-Helsingborg(SE 25 min. varen) Hiervoor kregen wij een Kundenr. en referentie van de opdrachtgever, maar kan je ook betalen met je DKV pas. Mocht je via deze weg gaan dan raad ik je aan in Puttgarden meteen de 2e overtocht door te boeken(eindbestemming Helsingborg invullen), dat scheelt weer wat tijd. Deze bootje varen trouwens om het half uur en gaan tot een uur of 2 's nachts door.

Succes en geniet ervan.

uitstekend uitgelegd :ok:

het enige wat ik er nog aan wou toevoegen is dat je in Scandinavië verplicht bent overdag met lichten aan te rijden.

goeie reis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ehh putgarden - rodby is toch 24 uursdienst?

en als je daarmee moet dan neem je een transit ticket, meld dit wel bij het inchecken dat je transit gaat naar helsingborg.

dit scheelt namelijk flink in de prijs, en je bent verzekerd van een snellere afhandeling in helsingor.

Heb het nog even nagezocht maar je hebt gelijk. Is inderdaad een 24 uurs dienst.:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden