Spring naar bijdragen
Dokus

Graag jullie mening over deze Facebook melding

Recommended Posts

Op Facebook las ik het volgende:

Elke Nederlandse vrachtwagen chauffeur herkent dit wel....

Je rijd op de snelweg achter collega's... Je afstands systeem treed in werking en je checkt je snelheid... 70 km per uur!

Als het inhaalverbod afgelopen is ga je er voorbij en wat blijkt? Er rijd een collega voorop met een witte kentekenplaat!

De meeste Nederlandse chauffeurs hebben dit al in de gaten alvorens ze aansluiten in de rij...

Maar wat als je wagen niet is uitgerust met zo'n afstands systeem? Dan moet je dus continu je blik op de weg houden! Vervelend als je even wat eten wilt pakken!

Maar vooral vervelend als er ineens een witte plaat voor je in het vizier komt!

Collega's? Bij mij gaan de laatste jaren alarmbellen rinkelen als ik ze zie rijden! De gekste capriolen worden uitgehaald! Keren op enkelbaans wegen, parkeren en slapen op de vluchtstrook, keren op een grasveld, achteruit rijden op een oprit,

remmen of stil gaan staan op de snelweg.... Je kunt het zo gek niet bedenken....

Een collega van ons is vandaag slachtoffer geworden van zo'n top oostblokker uit "RO" die op de snelweg vol in de ankers ging zonder reden!

Na mijn idee had de politie de tacho van de Roemeen uit kunnen lezen, dan hadden ze gezien dat hij van 83 ineens naar 70 of langzamer afremde!

Ik ben er zelf al een aantal keren goed vanaf gekomen door oostblokkers gewoon in te halen midden in het inhaal verbod. Ik ga mijn leven niet riskeren door erachter te blijven!

Hoezo leven wij in één Europa? Het is niet voor niets dat hier in Nederland de best opgeleide chauffeurs rond rijden!

Ik wil bij deze onze collega een hart onder de riem steken! Als je een meter of 50/100 achter een collega rijd en hij gaat zonder reden op de ankers, dan rijd je er in een fractie van een paar seconden boven op!

Deze man rijd al vele jaren, is een ervaren chauffeur en heeft nog nooit zoiets meegemaakt! Ik vind het schandalig dat politie geen tacho controle heeft gedaan en de schuld dus ligt bij de collega chauffeur die er achterop reed.

Als men één Europa wil?

Dan ook één Europa in het opleiden van chauffeurs,

Zodat deze levensgevaarlijke capriolen tot het verleden gaan behoren!

Chauffeur is er met lichte verwondingen uit gekomen...

Delen word gewaardeerd!

—- nulli cedo —-

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verbaasd mij dat iemand dit zo durft op te schrijven, omdat hij in mijn ogen de plank finaal misslaat.

Hoe denken jullie hier over?

—- nulli cedo —-

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zou het er wel mee eens zijn...gelijke opleidingen...

maar ik denk dat ze dit straks ook kunnen kopen...

net zoals het rijbewijs, en code 95...

maar dit is ook een mentaliteits probleem...

iets wat we in nederland ook kennen....

met onze inboorlingen... :D 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Stamtafel praat waar ik niks mee kan....

Dat sowieso, maar het ging mij meer om de insteek van het verhaal

Gaan we tegenwoordig pas op de weg letten als het afstand systeem ingrijpt?
Hoef je geen afstand meer te houden?
Is elke oostblokker een gevaar op de weg?

Enz...

—- nulli cedo —-

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb er op fb ook commentaar bij gezet dat t bakkertje fout was. Je bent altijd fout als je ergens tegen rijd.

bewerkt door corydon

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het juist met Spanjaarden en Italianen dat ik vind dat ze zeer impulsief handelen.

Zeker met viaducten/ aquaducten van 4 meter hoog. 

Ringvaart aquaduct bij Roelofarendsveen richting het zuiden is zo’n beruchte waar ze nog wel een vol op de rem gaan omdat hij door die blokken lager lijkt dan hij is.

Maar zo-ie-zo is het jou werk om altijd scherp zijn en alert op fouten  anderen.

Ja het is wel eens schrikken ja.

bewerkt door lientje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat verhaal van Bakker toch?

Ik vind het eigenlijk een beetje over the top...  Bij een onderlinge afstand van 50 tot 100 meter krijg jij je auto ook wel terug naar 70 km/u... als je maar oplet!

Dat gezwabber van die Ossie's is irritant, ben ik het mee eens, maar zit je er achter dan weet je toch al dat je niet op zoek moet gaan naar je broodtrommel? Afstand houden of inhalen, meer keus is er niet. Maar om dan meteen de Europese opleidingsnormen etc. er bij te halen om je collega (of jezelf) schoon te praten gaat mij te ver. Opletten word je voor betaald!

Blij ben ik ook niet met die gasten, echt niet. Dat onderscheid met controles mag er ook niet zijn, de instanties roepen wat anders maar mijn onderbuik zegt ook dat er hier stevig gediscrimineerd wordt. De verkeerde kant uit bedoel ik dan. Ze doen maar wat (de goeden uitgezonderd) en brengen de mentaliteit en gewoontes uit hun eigen land mee... Opduwen, kamperen waar het ze uit komt, levertijden bestaan niet en de boven al genoemde 'geintjes'. Vorige week weer een bij Vught op de N65: remt af tot 40 km/u en gaat uit het raam hangen bij het spoorviadukt van 4.10 meter met een standaard combinatie. Als je daar achter zit kun je dat verwachten helaas, net als bij Roelofarendsveen op de A4 dus is afstand de enige remedie.

Maar hé, die coureurs komen we nooit meer vanaf met dat Europa- geneuzel, het zal eerder erger worden dus wen er maar aan en tref je maatregelen ;)  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

.....Dat gezwabber van die Ossie's is irritant....

Over zwabberen gesproken.

Ik zie meer Nederlanders al append over de weg zwabberen dan oostblokkers.

Helaas

—- nulli cedo —-

• Like 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Dokus:

Op Facebook las ik het volgende:

Elke Nederlandse vrachtwagen chauffeur herkent dit wel....

Je rijd op de snelweg achter collega's... Je afstands systeem treed in werking en je checkt je snelheid... 70 km per uur!

Als het inhaalverbod afgelopen is ga je er voorbij en wat blijkt? Er rijd een collega voorop met een witte kentekenplaat!

De meeste Nederlandse chauffeurs hebben dit al in de gaten alvorens ze aansluiten in de rij...

Maar wat als je wagen niet is uitgerust met zo'n afstands systeem? Dan moet je dus continu je blik op de weg houden! Vervelend als je even wat eten wilt pakken!

Maar vooral vervelend als er ineens een witte plaat voor je in het vizier komt!

Collega's? Bij mij gaan de laatste jaren alarmbellen rinkelen als ik ze zie rijden! De gekste capriolen worden uitgehaald! Keren op enkelbaans wegen, parkeren en slapen op de vluchtstrook, keren op een grasveld, achteruit rijden op een oprit,

remmen of stil gaan staan op de snelweg.... Je kunt het zo gek niet bedenken....

Een collega van ons is vandaag slachtoffer geworden van zo'n top oostblokker uit "RO" die op de snelweg vol in de ankers ging zonder reden!

Na mijn idee had de politie de tacho van de Roemeen uit kunnen lezen, dan hadden ze gezien dat hij van 83 ineens naar 70 of langzamer afremde!

Ik ben er zelf al een aantal keren goed vanaf gekomen door oostblokkers gewoon in te halen midden in het inhaal verbod. Ik ga mijn leven niet riskeren door erachter te blijven!

Hoezo leven wij in één Europa? Het is niet voor niets dat hier in Nederland de best opgeleide chauffeurs rond rijden!

Ik wil bij deze onze collega een hart onder de riem steken! Als je een meter of 50/100 achter een collega rijd en hij gaat zonder reden op de ankers, dan rijd je er in een fractie van een paar seconden boven op!

Deze man rijd al vele jaren, is een ervaren chauffeur en heeft nog nooit zoiets meegemaakt! Ik vind het schandalig dat politie geen tacho controle heeft gedaan en de schuld dus ligt bij de collega chauffeur die er achterop reed.

Als men één Europa wil?

Dan ook één Europa in het opleiden van chauffeurs,

Zodat deze levensgevaarlijke capriolen tot het verleden gaan behoren!

Chauffeur is er met lichte verwondingen uit gekomen...

Delen word gewaardeerd!

—- nulli cedo —-

Kan hier maar een advies geven:

een of meerdere dashcams die onnodig afremmen van je voorligger hopelijk aan kunnen tonen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, of het nou ¨ossies¨zijn of ¨kaaskoppen¨ zijn , 95 % rijdt goed en om op te letten daar wordt je immers voor betaald. Natuurlijk halen ze , voor in onze ogen, vreemde capriolen uit maar daar zijn wij als goed opgeleide NL vakchauffeurs op voorbereid. Stomme streken haalt iedereen uit. Afgelopen zaterdag A9 bij 020. Lag een kieper compleet van de snelweg af in de berm en had heel wat boompjes weggemaaid en daar zaten echt geen witte platen op.😏 Nee, dan die Nederlandse chauffeur, als je op de verkeerde baan zit en er een beetje laat achterkomt dan zoek je het maar uit wat ¨ik , de NL chauffeur ¨gaat niet aan de kant, want dan had je maar beter op moeten letten.😏

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei doemijnbest:

Afgelopen zaterdag A9 bij 020. Lag een kieper compleet van de snelweg af in de berm en had heel wat boompjes weggemaaid en daar zaten echt geen witte platen op

Heb ik ook zien “hangen” was er al vroeg bij.... stond ambulance bij. 

Maar jij weet toch helemaal niet hoe hij zo terecht is gekomen??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen die langzamer dan 80 rijdt gewoon inhalen. En blijven opletten, zo moeilijk is het allemaal niet.

Dashcam is trouwens wel een goeie tip van roadtrain.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei roadtrain:

Kan hier maar een advies geven:

een of meerdere dashcams die onnodig afremmen van je voorligger hopelijk aan kunnen tonen. 

Een dashcam zou inderdaad een hoop helderheid kunnen geven.
Maar helaas had deze chauffeur in kwestie geen dashcam en ook geen afstandssysteem. Wie bepaald nu of hij die Roemeen onnodig heeft afgeremd?

Als hij niet ziet dat zijn voorganger opeens afremt naar zo'n 70 of langzamer, dan heeft hij ook niet gezien waarvoor hij plots afremde. Dit verhaal op Facebook ben ik al een paar keer tegengekomen, het is niets meer dan een hoop medestanders te zoeken en steun voor zijn verhaal en zijn collega, en een wanhopige poging om ergens die Roemeen de schuld van te kunnen geven. Ik zit de hele week tussen allerlei nationaliteiten, en kan over iedere nationaliteit wel iets zeggen als het moet; Belgen, Nederlanders en mezelf niet uitgesloten omdat we soms geen haar beter zijn. Dingen zoals parkeren op de vluchtstroken, op toe -en afritten en pechhavens langs drukke snelwegen, het vervuilen van parkings, drankmisbruik, ellenlange capriolen bij de klanten voor de los -en laaddocks etc. is dan over het algemeen meer aan te schrijven aan onze vrienden uit het oosten dan de West-Europese chauffeur, er rijd tegenwoordig ook een veelvoud aan witte platen uit alle contreien op de wegen. Ze rijden vaak wat langzamer, soms tegen het hinderlijke aan, maar ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat zo'n pipo uit BG, LT of RO zomaar zonder reden midden op de autobaan plots op zijn rem gaat staan. Alleen hier moet die Roemeen bloeden omdat die chauffeur van Bakker gewoon niet heeft opgelet of veel te laat heeft gereageerd en zijn auto in de prak heeft gereden.

Wat ik ook zeer bewonderenswaardig vind in dit verhaal is dat de schrijver het niet meer dan normaal acht dat je auto is uitgerust met een afstandssysteem. Je moet "wegens het ontbreken van zo'n systeem "nu volledig je aandacht op de weg houden, en dat kan vervelend zijn als je eten uit je koelkast moet pakken". Ik vraag me dan af hoe lang deze chauffeur zelf rijd, en hoe lang hij zelf al met dit systeem in zijn auto onderweg is. M.a.w.; met een afstandssysteem hoef je minder alert te zijn, de auto houd toch wel afstand en remt toch wel als ik met m'n kop in de koelbox zit? Nu heeft men bij Bakker zowiezo geen standaard koelkast -of lade in de meeste auto's , dus het kan inderdaad wel eens hinderlijk zijn als je met 81 km/h tijdens het treintje-rijden op de Nederlandse snelwegen in je 12V koelkastje moet gaan lopen rommelen als dat op de bijrijdersstoel staat vastgebonden of in de beenruimte staat aan de bijrijderskant. Verstandiger om dat even bij een klant te doen of tijdens een pauze, maar nu krijgt volgens de auteur van dit artikel o.a. het ontbreken van een afstandssysteem daar de schuld van.

Nieuwbakken chauffeur of dertig jaar ervaring; Bakker heeft simpelweg niet opgelet, of te weinig afstand gehouden en te laat gereageerd. Mijn mening is dat je met een afstand van 50 meter tijd genoeg hebt om mee te remmen,  zeker als hij afremt naar een snelheid van 70 km/h of iets lager zoals beweerd word. Erg vervelend dus voor de chauffeur van Bakker, maar -hoe lullig ook - is Bakker hier de schuldige en niet die Roemeen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei volvofh12:

.

die ziet de remlichten van je voorganger gaan branden......maar ziet niet wat er voor die wagen gebeurd dus WAAROM die lampjes gaan branden 😉

Maar evengoed kan het natuurlijk nooit kwaad om een dashcam te gebruiken 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Pierre:

...
Wat ik ook zeer bewonderenswaardig vind in dit verhaal is dat de schrijver het niet meer dan normaal acht dat je auto is uitgerust met een afstandssysteem. Je moet "wegens het ontbreken van zo'n systeem "nu volledig je aandacht op de weg houden, en dat kan vervelend zijn als je eten uit je koelkast moet pakken". Ik vraag me dan af hoe lang deze chauffeur zelf rijd, en hoe lang hij zelf al met dit systeem in zijn auto onderweg is. M.a.w.; met een afstandssysteem hoef je minder alert te zijn, de auto houd toch wel afstand en remt toch wel als ik met m'n kop in de koelbox zit?

Hier heb ik eerder in een ander topic al iets over geschreven.

Het lijkt er wel op dat de  moderne chauffeurs geen flauw idee meer hebben waar ze mee bezig zijn en waar ze op moeten letten tijdens het rijden.

Al die fancy electronica neemt heel veel van de chauffeur over, maar de M/V achter het stuur BLIJFT verantwoordelijk.

En dat blijkt geregeld een groter probleem te worden….

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog even geduld dus tot elke wagen zelfstandig kan en mag rijden. 

Dan gebeuren zulke dingen niet meer als je eens iets uit je koelkast moet hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei volvofh12:

Iedereen die langzamer dan 80 rijdt gewoon inhalen. En blijven opletten, zo moeilijk is het allemaal niet.

Als de verzekering dan toch wil weten bij. Wie de fout lag dan plaatsen ze in de toekomst toch in iedere auto standaard een webcam combinatie met een irisscan? Dat werken we dan zo zelf in de hand😮😵

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

.. of het was de zoveelste keer dat er remlichten gingen branden.. en dat de eerste gedachte was: 'och, 't zal wel.. ik laat ff de cruise eraf.. en dan trekt het zo wel weer bij... maar bleek de remvertraging ineens een stuk sterker dan gedacht..'?? :zegtniets:

..tja.. ik heb afgelopen week toch ook 2x het bots signaleringssysteem ingeschakeld... wist ik ook weer dat dit op dat exemplaar erop zat. :eek::p

Naar mijn idee was er geen gevaar.. ik wilde blijven rollen en mijn voorganger sloeg rechtsaf.. en daar was ruimte voor.

Ook 1x onverwachts in de stevig in de ankers gegaan.. (vond een auto achter mij niet leuk.. :rolleyes:) omdat ik in mijn ooghoek rechts de onderwerpen  van mijn taak zag staan...;)

(Rij dan ook niet in het midden achter mij, denk ik dan.. Zie ik je toch niet.. :angel:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei roadtrain:

Heb ik ook zien “hangen” was er al vroeg bij.... stond ambulance bij. 

Maar jij weet toch helemaal niet hoe hij zo terecht is gekomen??

Nee, idd, kan ook een klapband zijn geweest voor op, maar dat is precies wat ik bedoel, wij nemen van alles aan maar weten ook niet wat er op dat moment gebeurd of hoe de chauffeur denkt en handelt.😏 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites