[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Electronisch verzegelen van een container


Knutselsmurf

Recommended Posts

  • Forumlid

Het is een oud kunstje als je iets wil smokkelen.

Je stopt het in een container en laat een ander er mee over de grens rijden.

Maar voor de douane is het moeilijk om onderscheid te maken tussen de eerlijke chauffeur

die van niets weet en de ander die wel weet wat er er in de lading zit.

Met de moderne techniek is het niet moeilijk om een electronisch apparaatje te maken

waarmee een container waterdicht verzegeld kan worden.

Waarbij de afzender verandwoordelijk is voor de inhoud en niet de chauffeur.

Tenmisnte, zolang dat zegel niet verbroken wordt.

Zo iets moet dan wel wat ingewikkelder zijn als de OV chipkaart.

Want als ergens veel geld mee verdient kan worden is interesant om te kraken.

Ik denk daarbij aan het combineren van de technieken die nu gebruikt worden voor

telebankieren en die van Parkline, voor het betalen van parkeergeld.

Het enigste probleem wat ik daar bij zie is om de diverse overheden zo ver te krijgen dat

zij de werking er van erkennen, en dat dan de afzender wordt uitgeleverd i.p.v. de chauffeur.

Zou zo iets wettelijk te regelen zijn ?

Maar op een ander forum kreeg ik deze reactie:

Geloof me, vrachtwagenschauffeurs zijn zich terdege bewust van wat ze vervoeren.

Dat is het probleem dus niet.

Ik heb verstand van techniek ( en een klein beetje van wetgeving )

Ik ben geen vrachtwagen chauffeur, ik werk niet bij de douane of bij een transport bedrijf.

Wie moet ik nou geloven :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast rik.bos

ik denk dat jullie twee dingen door elkaar halen, dat zijn container transporten en normale transporten.

container transport is: een bak waarin goederen worden geladen op een schip verzonden en door de vrachtwagen in een ander land naar de klant gebracht. dus de chauffeur is niet aanwezig bij het laden en daar de meeste ladingen op code op de CMR staan weet men niet wat erin zit.

zo zijn er dan ook de nomale transporten de chauffeur gaat met zijn oplegger die niet van het chasis aftehalen is laden bij de klant en gaat deze lossen bij de klant. dus deze kan wel weten wat hij laat maar kan niet iedere doos controleren dus de klant kan er ook iets in stoppen wat de chauffeur niet ziet. het komt ook voor dat de chauffeur bij het laden niet in de loods mag komen. dus om maar weer de zwate piet toe te spelen naar de chauffeur is wel heel makkelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er zullen wel een hoop off-topic reakties komen....

Maar eerst wil ik wel even kwijt dat het idee niet verkeerd is!

Als dat verder ontwikkeld wordt voor andere soorten vrachtvervoer, zoals Rik aangeeft, zou dat een stap in de goede richting zijn.

Eerst moet een systeem betrouwbaar zijn voordat het door overheden wordt geaccepteerd.

Maar als b.v. de zeilen worden opengesneden is feitelijk het "zegel" al verbroken. Omzeild in dit geval......

Succes Knutsel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wij rijden met zo'n electronische zegel

ondingen zijn het want zodra er de een of andere malloot langs de trailer loopt terwijl je ff pauze oid maakt en het klepje verschuift ben je dus je nummer kwijt en zijn de rapen gaar

@dutchart:sinds wanneer zitten er zeilen in een container:confused::confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik noemde eerst alleen het verzegelen van een container.

Maar een dergelijk apparaat kan je nartuurlijk ook andere dingen verzegelen.

Maar hoe gaat dat dan met een oplegger waar geen "losse" container op zit ?

Je komt als chauffeur met een lege oplegger bij een bedrijf in Marocco.

Om daar een lading ingeblikte gehaktballen te halen.

De blikken zitten met 24 stuks in een doos, de dozen staan op pallats.

En elke pallat is omwikkelt met dat brede inpak folie.

Ook als je zelf die pallets er in zet met de pompwagen,

dan weet je nog niet wat er in die blikken zit.

En of elke doos inderdaad uitsluitend 24 blikken gehaktballen bevat.

Of gaat dat toch op een andere manier ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat voor gegevens worden daar dan in opgeslagen

je sluit allebei je trailer deuren dan gaat er een staalkabeltje door een gat van de sluiting het ander eind stop je in de elec. kast schuifje dicht drukt op een knop en dan krijg je een nummer te zien.Als je bij bestemming bent en dat nummer is anders dan wat er op je papier(ritstaat)staat dan heb je de rapen gaar daarom ons devies niet stoppen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor de AH distributie gebruiken we een mechanisch werkende verzegeling, waarbij er steeds een nieuw nummer gegenereerd wordt als het kabeleinde aangesloten wordt. Er zijn 10.000 verschillende combinaties, dus het zou mogelijk moeten zijn hetzelfde nummer opnieuw te genereren als je genoeg tijd hebt. ;)

post-2801-1394779881,1778_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
zodra er de een of andere malloot langs de trailer loopt terwijl je ff pauze oid maakt en het klepje verschuift ben je dus je nummer kwijt en zijn de rapen gaar
Dan heb ik een nuttig idee voor je :

Die apparaten moeten worden voorzien van een éénvoudig cylinderslot.

Je kan het ding alleen openen met de sleutel.

De chauffeur houd de sleutel in de zak.

Ik verwacht niet dat als je met dit idee naar je werkgever gaat

dat die dan meteen nieuwe laat ontwerpen en maken.

Maar er kan natuurlijk wel een eenvoudig blikken doosje omheen met een slotje er op.

........daarom ons devies niet stoppen!!

En hoe doe je dat met de "rij-en-rusttijden-wet" dan ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

rij en rust tijden mwa is meestal van beek naar rotjeknor of ff naar fleurus vanaf eindhoven :Ddus ja kan allemaal wel binnen de 4.5 uur en snachts dus nagenoeg geen files en uitzonderingen bevestigen de regel he als ik moe plassen gaat ie er ff af hoor en dan gelijk weer door

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zoals je begrepen zal hebben zijn er verschillende systemen om de boel te vergrendelen.

Zelfs de vergrendeling van de Douane, met loodjes, vrijwaart de chauffeur niet van arrestatie. Ze zijn allang blij dat ze iemand te pakken hebben!

Het is dikwijls gewoon een kwestie van een voorbeeld willen stellen, terwijl de verantwoordelijke criminelen het risico, dat hun vracht onderschept wordt, gewoon incalculeren. Zelf worden ze dan (vaak) niet gepakt. Dus hoe goed je de boel ook afsluit, daar heeft het gezag in het "ontvangende" land geen boodschap aan!

Het is dus niet zozeer een technisch probleem!

Groeten, Cor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar hoe doen chauffeurs dit nu die op de boot naar engeland gaan dan?als deze zegels niets voor stelle waarom gebeurd t dan nog?

ik heb er paar keer overna zitte denken maar zou als de dood zijn dat ze er iets instoppen(of iemand meelift).

waarom niet gewoon een ketting met hangslot om je deuren? (of n gekeurd trailerslot :p )

en dat in samenwerking met n iets evrder ontwikkeld zegel zou de chauffeur toch moete kunne vrijwaren van deze problemen?

mits echt onschuldig natuurlijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar hoe doen chauffeurs dit nu die op de boot naar engeland gaan dan?als deze zegels niets voor stelle waarom gebeurd t dan nog?

ik heb er paar keer overna zitte denken maar zou als de dood zijn dat ze er iets instoppen(of iemand meelift).

waarom niet gewoon een ketting met hangslot om je deuren? (of n gekeurd trailerslot :p )

en dat in samenwerking met n iets evrder ontwikkeld zegel zou de chauffeur toch moete kunne vrijwaren van deze problemen?

mits echt onschuldig natuurlijk

Mijn stelling is.... Na lokeren stop ik nooit meer. Maar in de praktijk kom ik eigenlijk altijd nog aan de overkant

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar hoe doen chauffeurs dit nu die op de boot naar engeland gaan dan?als deze zegels niets voor stelle waarom gebeurd t dan nog?

ik heb er paar keer overna zitte denken maar zou als de dood zijn dat ze er iets instoppen(of iemand meelift).

waarom niet gewoon een ketting met hangslot om je deuren? (of n gekeurd trailerslot :p )

en dat in samenwerking met n iets evrder ontwikkeld zegel zou de chauffeur toch moete kunne vrijwaren van deze problemen?

mits echt onschuldig natuurlijk

Met een boxtrailer of koeler, minimaal 2 sloten erop en altijd verzegelen. Met tautliner TIR-kabel gebruiken en ook verzegelen. Dit ook altijd op CMR EN! Boordcomputer vermelden. Daarna komt het allerbelangrijkste

...

Mijn stelling is.... Na lokeren stop ik nooit meer. Maar in de praktijk kom ik eigenlijk altijd nog aan de overkant

Niet stoppen vanaf Brussel of als je van Antwerpen komt de bewaakte parking in Lokeren. Het beste is trouwens, mits mogelijk met rijtijden gewoon van het laadadres in 1 ruk door te rijden naar de boot/trein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat niet meer stoppen wist ik wel( niet precies vanaf waar though;) )

want alle verhalen DIE ik gehoord heb over rotzooi/verstekelingen aanboord is omdat ze gestopt zijn voor de haven.

maar 2 trailersloten? ik heb dat nog nooit gezien:confused:

hooguit met 1 erop? (zo'n groot rood ding toch?)

je ziet t al ik rijd met n bulkauto;)

maar heb me dat al steeds afgevraagd omdatk toch steeds vaker na zit te denken om niet int. op de UK te gaan rijden:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zoals je begrepen zal hebben zijn er verschillende systemen om de boel te vergrendelen.

Zelfs de vergrendeling van de Douane, met loodjes, vrijwaart de chauffeur niet van arrestatie. Ze zijn allang blij dat ze iemand te pakken hebben!

Het is dikwijls gewoon een kwestie van een voorbeeld willen stellen, terwijl de verantwoordelijke criminelen het risico, dat hun vracht onderschept wordt, gewoon incalculeren. Zelf worden ze dan (vaak) niet gepakt. Dus hoe goed je de boel ook afsluit, daar heeft het gezag in het "ontvangende" land geen boodschap aan!

Het is dus niet zozeer een technisch probleem!

Groeten, Cor.

Inderdaad:

Als dat werkelijk (in alle gevallen*) zo is ... dan zal een Elektronisch zegel ook niet helpen! )-

* Ik ken twee verhalen waar het laten verzegelen door de Douane de chauffeur gered heeft ... ze zijn wel meerdere dagen vastgehouden en verhoord maar uiteindelijk op basis van het doane-loodje vrijgelaten!!!

(allebei UK overigens)

Het komt hier op neer dat de Europese wetgeving moet worden aangepast WIE de verantwoordelijkheid draagt & aan welke wettelijke eisen de verzegeling in dat geval dient te voldoen.

Wettelijk geregeld dus voor geheel Europa en zelfs ook Frankrijk zal zich hier aan moeten houden ...

= In principe moet een stalen zegel al voldoen MAAR controleer het zegelnummer met het nummer wat op je interchange komt te staan.

Dat is een BEWIJS dat jij die container met dat zegelnummer verzegeld hebt opgepakt op de containerterminal ... dit zou al een hardgenoeg bewijs moeten zijn voor wie dan ook dat de chauffeur NIET in de container heeft gezeten en dus onschuldig is mocht er wat tussen of in de lading zitten!!!

Dat zou voor iedereen ruim voldoende moeten zijn!!!

** niet alle berichten doorgelezen, dus ik zou hetzelfde als een ander kunnen vertellen ... - trage internetverbinding vanuit Portland, OR**

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik noemde eerst alleen het verzegelen van een container.

Maar een dergelijk apparaat kan je nartuurlijk ook andere dingen verzegelen.

Maar hoe gaat dat dan met een oplegger waar geen "losse" container op zit ?

Je komt als chauffeur met een lege oplegger bij een bedrijf in Marocco.

Om daar een lading ingeblikte gehaktballen te halen.

De blikken zitten met 24 stuks in een doos, de dozen staan op pallats.

En elke pallat is omwikkelt met dat brede inpak folie.

Ook als je zelf die pallets er in zet met de pompwagen,

dan weet je nog niet wat er in die blikken zit.

En of elke doos inderdaad uitsluitend 24 blikken gehaktballen bevat.

Of gaat dat toch op een andere manier ?

Ik heb Marokko gereden, textiel naar oa UK.

Het laden kon wel een week duren. Smorgens deuren open en tegen het dok zetten, s'avonds van het dok af en deuren dicht.

Het is onmogelijk om tijdens het laden erbij te blijven (lees, op de klep te staan) Want stel dat je dat wel doet en je even naar het toilet moet dan zou je je bak van het dok moeten trekken, deuren verzegelen, toiletteren, deuren weer open en weer tegen het dok zetten. En zelfs dan is er genoeg tijd om iets of iemand tussen de vracht te steken.

In de praktijk gebeurt dit alleen als er snel geladen word, bijvoorbeeld een paar stangen, of een paar dozen.

Bij mij is het 1 keer voorgekomen dat ik naast een aantal stangen ook een doos moest meenemen. Hier zaten geen papieren bij en het mocht niet op de cmr. Het is dus niet meegegaan, waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het 'rotzooi' was wat erin zat.

Marokko of niet, zelfs als je zelf laad weet je nog niet wat je meeneemt. Dit weet idd je alleen als je alle dozen openmaakt.

Wij hadden er zware container sloten op zitten, die gingen erop bij de klant, nogmaals open in de haven voor controlle, en dan er pas weer af bij de ontvanger. En dan maar hopen dat er alleen datgene uitkwam wat je dacht geladen te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden