[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Even draaien in Italie??? NIET doen!!


Kok

Recommended Posts

  • Forumlid

Zomaar een tip uit de praktijk in Italie. Kwam vorige week in Albenga en hoorde dat daar een collega van mij al een week vast staat, omdat de wagen in beslag genomen is en zij haar rijbewijs voor TENMINSTE 6 maanden kwijt is. Wat heeft zij allemaal uitgespookt om dat voor elkaar te krijgen??? Simpel, na de betaling gedraaid om de daar op de parking staande hanger op te halen. Dat schijnt dus in Italie een doodzonde te zijn, erger nog dan achteruitrijden op de autostrada lijkt het wel.

Resultaat is nu dat de truck in beslag genomen is en nu na veel hulp van een Italiaanse klant, die verschillende keren met haar meegegaan is naar de rechtbank de truck na 2 weken is vrijgegeven, na betaling van een aanzienlijk losgeld. Leuk land is het aan het worden, we worden daar lijkt het wel met de dag vogelvrijer..... JA ze heeft een fout gemaakt, maar wie ZONDER fouten is reageert hier dan maar als eerste op. Overeind staat in mijn optiek dat dit politiebeleid NERGENS meer op slaat!

Collega's wees gewaarschuwt!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Trucklily

Dit soort verhalen: foutje en dan rijbewijs kwijt, torenhoge boetes en zelfs gevangen gezet worden; dat zijn voor mij nou redenen om het helemaal niet erg te vinden om weer op kantoor te zitten.

We zijn vogelvrij, lekker makkelijk geld verdienen want als je zoekt, vind je altijd wel wat en dan kassa!

Ik heb diep respect voor iedereen die nog met veel plezier en enthousiasme de weg op gaat, zeker degene die internationaal rijden! :sjalom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zijn dus redenen dat ik een aantal jaren geleden gekozen heb om het internationale gerace vaarwel te zeggen en lekker binnen de Nederlandse grenzen te blijven.Hier is het ook niet zaligmakend maar dat soort ziekmakende handelingen in het buitenland is helemaal om te Barf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat zijn dus redenen dat ik een aantal jaren geleden gekozen heb om het internationale gerace vaarwel te zeggen en lekker binnen de Nederlandse grenzen te blijven.Hier is het ook niet zaligmakend maar dat soort ziekmakende handelingen in het buitenland is helemaal om te Barf

Dat was ook een van mijn redenen om het buitenland vaarwel te zeggen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Italiaanse chauffeurs krijgen daar een groot aantal punten voor op hun rijbewijs. Ik heb een aantal Italiaanse collega's en die zijn ook NIET te spreken hoe zij behandeld worden door hun eigen landgenoten, dus denk ik dat in dit geval de nationaliteit niet heeft meegewogen.

Meestal word een buitenlands rijbewijs in beslag genomen, omdat wij geen (passend) punten systeem erop hebben.

Je mag trouwens dan ALLEEN in Italie niet meer rijden, in andere landen weer wel, maar dan moet je wel je verhaal goed hebben om te verklaren dat je geen rijbewijs bij je hebt. Kan ook alleen maar voor het niet bij je hebben bekeurd worden........in principe....Maar ja....1 Europa....toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het lijkt me allemaal vrij simpel.......

De betaling is op de snelweg, en pas na de betaling als je de secundaireweg op rijd, dan staat er zo'n blauw bord met zo'n witte snelweg een een brug erop. Staat dat bord er niet dan hoort ie er toch te staan want de overgang van snelweg op secundaire weg is het einden van de snelweg. (toch?? of hebben we niet op gelet tijdens het halen van het chauffeursdiploma?)

En wat mag je niet op de snelweg???? Keren / tegen de rijrichting in rijden / zonder dringende noodzaak stoppen / parkeren / over de doorgetrokken streep rijden En als je dat wel doet kun je een boete verwachten.

In mijn ogen heeft de chauffeur dus alles in een keer gedaan... Dus proces verbaal... Helaas denken ze er in Frankrijk en Italie iets anders over als hier en drukken ze daar niet snel een oogje toe, en gaan ze zelfs op de strepen staan.

Dus wat de chauffeur in kwestie gedaan heeft was niet slim en met de geldende regels en een beetje strepenjagende agent, ben je dus verkeerd af. En dat bleek wel weer.

Evenals robX en ondergetekende, die allebei in Italie al eens het rijbewijs zijn kwijt geraakt. RobX omdat hij reed tijdens een rijverbod, en ik omdat ik inhaalde in een inhaal verbod. Allebei een hogen boeten en minimaal 6 weken het rijbewijs in kunnen leveren.

Europesche regelgeving of niet, Italiaanen (en ook andere mede Europenanen) handelen nu eenmaal zo, en zolang wij in hun land "te gast zijn" hebben wij ons aan te passen naar de daar geldende regels en wetten, en zitten we opgescheept met dergelijke problematiek.

Bezint eer ge begind...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat ik me dan afvraag, zouden ze dat ook bij chauffeurs uit eigen land doen, of alleen maar bij buitenlandse chauffeurs ?

Dat gebeurt zeker ook bij de italianen zelf, kijk maar eens hoe zij rijden op moment. Je merkt gewoon dat het vrachtverkeer in het algemeen beter in het oog word gehouden in italie. Dit allemaal om de veiligheid op de weg zo veel mogelijk te waarborgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je heb helemaal gelijk Mark maar om nu gelijk het rijbewijs af te pakken gaat mij toch te ver.Je gaf het zelf al aan dat je hem kwijt raakt als je inhaalt tijdens een inhaalverbod.Dat is toch buiten alle proporties??Als je levensgevaarlijke stunts uithaalt is het meer dan begrijpelijk maar hier heb ik geen enkel begrip voor.

Een (stevige) boete zou meer op zijn plaats zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je heb helemaal gelijk Mark maar om nu gelijk het rijbewijs af te pakken gaat mij toch te ver.Je gaf het zelf al aan dat je hem kwijt raakt als je inhaalt tijdens een inhaalverbod.Dat is toch buiten alle proporties??Als je levensgevaarlijke stunts uithaalt is het meer dan begrijpelijk maar hier heb ik geen enkel begrip voor.

Een (stevige) boete zou meer op zijn plaats zijn.

Natuurlijk kan ik mij vinden in jou stelling, echter zijn de italiaanse wetten anders geregeld.

het vreemde van de zaak is dat italiaanen zelf punten krijgen en bij een bepaald aantal punten kunnen ook zij hun ruijbewijs inleveren....

maar waarom zij punten en wij direct inleveren? Dat riekt naar discriminatie of benadeling van buitenlanders, echter heeft het Europese hof hier wel mee ingestemd dus is het algemeen geaccepteerd dat zaken zo in Italie afgehandeld worden. En wie zijn wij om daar wat aan te kunnen doen, laat staan om er een meinig over te hebben...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dank je wel voor je (overbodige) les Mark, ik maakte volgens mij wel duidelijk dat de chauffeur zelf die fout maakte.

Dus dat was al vermeld.

Alles wat ik wilde was dat nieuwe/jongere eigenlijk alle collega's er op gewezen werden dat de strafmaat elders anders is als bij ons.

Je zal het met de beste bedoelingen hebben willen onderstrepen, maar ga dan even niet met de aanwijsstok lopen. Je voegt op dit punt niets toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@kok

Vind er niets overbodigs aan hoor. ik kom dan wel nooit in italië maar dit soort dingen zijn handig te weten. bedoel in nederland kun je je trekker afkoppelen op zon parkeerplaats en later weer aankoppelen zonder problemen. dan ga je er niet van uit dat ze je in dat soort landen je papieren ervoor afpakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb ik iets gemist van jou? :eek:

Lees haar blog maar, ik was net zo geschokt als jou, ik weet het ook sinds kort pas...

@Mark, je vertelde dat je ook een keer je rijbewijs in moest leveren in Italie voor 6 weken. Wist je toen al dat het voor 6 weken zou zijn en heb je um echt na 6 weken gekregen. Ik ken namelijk verhalen dat het nogal voeten in aarde vergt om het weer terug te krijgen. Dus nu misschien een antwoord van iemand die ik ken (forumwijs gezien) en die het heeft meegemaakt en het mij dus kan uitleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Trucklily
Ah okay, had Lex z'n tip al gevolgd, gelezen.

En ik had dus niet echt iets gemist, met veel moeite lees ik het forum nog bij, laat staan dat ik Blogs kan bijbenen :D

Succes in ieder geval, je blijft vast nog wel even hangen hier :o

Ik ga nergens naartoe, mij zul je hier beslist nog zien!:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast chauffeurtjenuenen

maar het kan toch niet zo zijn dat de italaanse politie je rijbewijs zomaar af pak en dat je wagen in beslag word genomen het rijbewijs is toch een nederlands staats document

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nederlands staats document

Hebben ze Poep aan.

Als je wegmisbruikers weleens volgt, dan zie je dat hier ook buitenlandse rijbewijzen ingevorderd kunnen en mogen worden.

Van mensen vanuit een "ver" land gebeurt dat minder, omdat er dan direkt een financiele transaktie ism de officier van justitie wordt geregeld. Achtergrond hiervan is, dat de kans dat die mensen hier in korte tijd nog eens komen per auto, volgens justitie aanzienlijk kleiner is dan bijvoorbeeld Belgen, waarvan het rijbewijs WEL wordt ingevorderd.

Chauffeurs worden in de categorie "regelmatige" bezoekers geplaatst.

Bron= een "bevriende" diender.:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast chauffeurtjenuenen

dus mensen die regelmatig in een bepaald land hun werk uitvoeren worden als oud vuil behandelt als ze iets fout doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ chauffeurtjenuenen

Juist.

Maar ik denk dat het hier in Nederland niet anders is. Zoals wij hier door verschillende mensen behandeld worden ben ik ook niet gelukkig mee.

Denk dan aan Containerhaven(s), portiers, los/laadploegen.

" Justitie" is hier wat mij betreft redelijk beleefd en respectvol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Maar het blijven nogsteeds allemaal teringleijers want het moet altijd geld kosten als ze je aanhouden !! ook is alles in orde dan vinden ze toch nog wel wat !! En Italie is altijd nog beter dan nederland vind ik want daar sta je niet de hele dag in de file! en kan je nog een beetje achterlijk doen net als de rest daar zeg maar hehe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar het blijven nog steeds allemaal Barf want het moet altijd geld kosten als ze je aanhouden !! ook is alles in orde dan vinden ze toch nog wel wat !! En Italie is altijd nog beter dan nederland vind ik want daar sta je niet de hele dag in de file! en kan je nog een beetje achterlijk doen net als de rest daar zeg maar hehe

Zo dat staat een stuk netter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En Italie is altijd nog beter dan nederland vind ik want daar sta je niet de hele dag in de file! en kan je nog een beetje achterlijk doen net als de rest daar zeg maar hehe

Nooit op de ring van Milaan of de Tangenziale Venezia gezeten?:cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden