[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

waarschuwing over hoogte wagen


vwc@brio

Recommended Posts

  • Forumlid

Een collega van mij is van de week bij een controle de sjaak geweest:

Alles werd sowieso van de weg geplukt en nadat er bij hem gemeten was bleek ie 4.09 meter te zijn... dat werd 6 nieuwe velgen + banden op de trekker die lager waren, anders mocht ie niet meer verder.

Tot 4.02 meter schijn je veilig te zijn.

In ieder geval heeft het hem veel tijd gekost en de baas een hoop centen denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 57
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Een collega van mij is van de week bij een controle de sjaak geweest:

Alles werd sowieso van de weg geplukt en nadat er bij hem gemeten was bleek ie 4.09 meter te zijn... dat werd 6 nieuwe velgen + banden op de trekker die lager waren, anders mocht ie niet meer verder.

Tot 4.02 meter schijn je veilig te zijn.

In ieder geval heeft het hem veel tijd gekost en de baas een hoop centen denk ik.

Enig idee hoeveel de tacho nu afwijkt bij bovengenoemde vrachtauto...

Zoals alex al zei vreemd verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Enig idee hoeveel de tacho nu afwijkt bij bovengenoemde vrachtauto...

Zoals alex al zei vreemd verhaal.

Als het goed is moet ie helemaal niet afwijken. Net zoals bij je eigen auto kun je een bepaalde banden maat erop leggen incl velg en toch nog je teller laten klokken.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.:D:D

Heel verstandig bert, lijkt me ook dan een probleem worden, voor de volumecombi's want die zijn toch allemaal wat hoger.. dan 4.02 ha ha

en dat zijn ze al jaren, dus het zal vast wat anders geweest zijn, bij die collega, als ik zo is de foto bekijkt, zal het wel achterstallig onderhoud geweest zij. het is niet zo heel belangrijk he, goede banden erom heen hebben, met sliks kan je makkelijk rijden in nederland....:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als het goed is moet ie helemaal niet afwijken. Net zoals bij je eigen auto kun je een bepaalde banden maat erop leggen incl velg en toch nog je teller laten klokken.

Auto tellers zijn niet geijkt dus daar kijk ik niet naar. Het gaat zich om de buitenomtrek van de band. dus grotere velg is lagere band etc. Dat is hier niet het geval. Om lager te worden moet je echt kleinere banden opleggen.

Als je er een kleinere maat band op moet leggen wordt de omtrek minder. Minder omtrek is minder impulsen dus een afwijking in je tacho. meer dan 5% afwijking is fraude en dat kan in de duizenden euro's lopen.

Trouwens mijn idee hierover is vrij simpel. Zoals jullie allemaal zo simpel denken over het 80 rijden in NL. 4 meter is gewoon de max. hier. Wil je je daar niet aan houden moet je ook niet zeuren als je een boete krijgt.

Net zoals ik nooit zeur als ik weer eens 40 euro snelheidsbelasting moet betalen. Zie dit gewoon als hoogtebelasting en maak je er verder niet zo druk over ;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Auto tellers zijn niet geijkt dus daar kijk ik niet naar. Het gaat zich om de buitenomtrek van de band. dus grotere velg is lagere band etc. Dat is hier niet het geval. Om lager te worden moet je echt kleinere banden opleggen.

Als je er een kleinere maat band op moet leggen wordt de omtrek minder. Minder omtrek is minder impulsen dus een afwijking in je tacho. meer dan 5% afwijking is fraude en dat kan in de duizenden euro's lopen.

Trouwens mijn idee hierover is vrij simpel. Zoals jullie allemaal zo simpel denken over het 80 rijden in NL. 4 meter is gewoon de max. hier. Wil je je daar niet aan houden moet je ook niet zeuren als je een boete krijgt.

Net zoals ik nooit zeur als ik weer eens 40 euro snelheidsbelasting moet betalen. Zie dit gewoon als hoogtebelasting en maak je er verder niet zo druk over ;).

Er is 1 verschil:

De snelheid heb je zelf in de hand, de hoogte van de wagen niet, die krijg je van je baas......

Als die je een span meegeeft dat 4.10 hoog is, en jou niks verteld.....??

Of meet jij alles na als je een andere oplegger aankoppeld??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Auto tellers zijn niet geijkt dus daar kijk ik niet naar. Het gaat zich om de buitenomtrek van de band. dus grotere velg is lagere band etc. Dat is hier niet het geval. Om lager te worden moet je echt kleinere banden opleggen.

Als je er een kleinere maat band op moet leggen wordt de omtrek minder. Minder omtrek is minder impulsen dus een afwijking in je tacho. meer dan 5% afwijking is fraude en dat kan in de duizenden euro's lopen.

Trouwens mijn idee hierover is vrij simpel. Zoals jullie allemaal zo simpel denken over het 80 rijden in NL. 4 meter is gewoon de max. hier. Wil je je daar niet aan houden moet je ook niet zeuren als je een boete krijgt.

Net zoals ik nooit zeur als ik weer eens 40 euro snelheidsbelasting moet betalen. Zie dit gewoon als hoogtebelasting en maak je er verder niet zo druk over ;).

Voordat je dit soort oordelen doet moet je eerst de maten weten of er wel een afwijking is. Maten van de band incl velg maakt veel uit. Kleinere velg maar miss dikkere band etc. Afwijken doen ze praktisch nooit. De combi die erop gelegd word is altijd zo dat er geen afwijking komt. Net zoals dat jij bijv 16" velgen koopt. Daar hoort een bepaalde band bij. etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voordat je dit soort oordelen doet moet je eerst de maten weten of er wel een afwijking is. Maten van de band incl velg maakt veel uit. Kleinere velg maar miss dikkere band etc. Afwijken doen ze praktisch nooit. De combi die erop gelegd word is altijd zo dat er geen afwijking komt. Net zoals dat jij bijv 16" velgen koopt. Daar hoort een bepaalde band bij. etc.

Ik lees gewoon het bericht. De vrachtwagen was 4.09m hoog. Als je dit dmv banden gaat veranderen worden de banden inclusief velg kleiner, lijkt mij vrij logisch. De afmetingen precies zijn absoluut niet van belang. Die tacho wijkt nu af.

En je hebt gelijk wat betreft combi's van bepaalde velg/band maat. Maar dat is hier niet van toepassing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een collega van mij is van de week bij een controle de sjaak geweest:

Alles werd sowieso van de weg geplukt en nadat er bij hem gemeten was bleek ie 4.09 meter te zijn... dat werd 6 nieuwe velgen + banden op de trekker die lager waren, anders mocht ie niet meer verder.

Tot 4.02 meter schijn je veilig te zijn.

In ieder geval heeft het hem veel tijd gekost en de baas een hoop centen denk ik.

Huh?

Kennelijk zijn de regels aangepast ....

'Vroegah' mocht je (beverwijk en omgeving) tot 4m09 zijn en was er niets aan de hand, pas vanaf 4m11 kreeg je een proces verbaal.

Tot 4m05 mocht je overigens gewoon (zonder boete) door de velsertunnel .. was je hoger (dus tot 4m09) dan werd je via het pont-je gestuurd ... boven de 4m09 tot 4m11 = boete en boven de 4m11 wachten op de politie voor een Proces verbaal (mij dus nooit overkomen na de barba-truc-TIP van een collega van mij ;) ).

Dik zat te hoog door die tunnel geweest overigens door Barbatruc toe te passen = vanaf Haarlem eraf als de toeters en bellen afgingen (ja, die 'semi-afrit' die je daar hebt voor te hoge voertuigen + geen camera's destijds op dit semi-afrit) en dan via bovenlangs meteen weer de snelweg A9 op ... :)

Nooit wat van gehoord en talloze malen zo gedaan.

(we reden met ietswat te hoge kledingtrailers rond destijds ... )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4.04 meter is max want je mag 10% verschil hebben.

en als je de maat van de banden veranderd dan moet de tacho opnieuw geijkt worden.

mijn combi is 4.03m. en nooit geen last ook niet in zwitserland.

Met 10% zou t dus 4.40 mtr worden Bever;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Huh?

Kennelijk zijn de regels aangepast ....

'Vroegah' mocht je (beverwijk en omgeving) tot 4m09 zijn en was er niets aan de hand...

Afgelopen vrijdag daar een tijdje gestaan omdat twee Engelsen te hoog waren en 'bevrijd' moesten worden. Daar wist iemand te vertellen dat de Velsertunnel tegenwoordig regelmatig dicht zit, omdat de sensoren van de hoogtemeting verplaatst zijn.

Ik kom daar niet vaak genoeg om dit verhaal te bevestigen, wie wel:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er is 1 verschil:

De snelheid heb je zelf in de hand, de hoogte van de wagen niet, die krijg je van je baas......

Als die je een span meegeeft dat 4.10 hoog is, en jou niks verteld.....??

Of meet jij alles na als je een andere oplegger aankoppeld??

Ja, wij bij Mammoedt wel.

Elke keer weer die hoogte meten.Is toch wel makkelijk dat je weet of je nu 4m35 hoog bent of 4m45....:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja, wij bij Mammoedt wel.

Elke keer weer die hoogte meten.Is toch wel makkelijk dat je weet of je nu 4m35 hoog bent of 4m45....:p

Geloof je het zelf?

Ik bedoel als je de naam van je werkgever geeneens GOED kunt schrijven ;)

Heb je je al voorgesteld???

Ik zal het je gemakkelijk maken : http://www.chauffeursforum.nl/forumdisplay.php?f=70

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geloof je het zelf?

Ik bedoel als je de naam van je werkgever geeneens GOED kunt schrijven ;)

Heb je je al voorgesteld???

Ik zal het je gemakkelijk maken : http://www.chauffeursforum.nl/forumdisplay.php?f=70

Hoe schrijf je dan Mammoedt?

Is het dan Mammouth?

Of Mammut?

Of Mammoet?

Nog 1 weekje vrij en dan is het einde Mammoet or whatever.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voorzover ik weet mag je 4m hoog zijn + 2% tolerantie = 4.08m

In het speciaal transport in Nederland heeft iedere chauffeur een Nederlandse ontheffing tot 4m15 hoog.

Dus je mag aannemen dat de meeste viaducten in Nederland 4.20 of hoger zijn indien er geen bord bij staat.

Maar ik wil t wel eens zien als een Fransoos met zo'n hoge (bijv. Gefco) trailer hier in NL rijdt, die zal toch genoeg problemen gaan ondervinden, vrees ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja, wij bij Mammoedt wel.

Elke keer weer die hoogte meten.Is toch wel makkelijk dat je weet of je nu 4m35 hoog bent of 4m45....:p

Ja, dan wel..

Maar bij omkoppelem van tautliners of kastentrailers, ik heb zelden iemand de hoogte zien nameten... jij wel?? :p

Zelf 1x gedaan, moest een hagelnieuwe dichte megatrailer ophalen en die afleveren op de Maasvlakte. Trekker was standaardhoogte, dus toch maar ff meten, gezien ik de A15 helemaal af moest. Ding was 4.20 hoog.

Wat spelen met vering van trekker en oplegger, hield ik nog 4.15 over.

Navraag bij Rijkswaterstaat onderweg (ze belden zelfs terug! :tu:) leerde dat ik de hele A15 met 4.15 kon gebruiken, enkel de Botlektunnel moest ik gebruik maken van de brug...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

en dat zijn ze al jaren, dus het zal vast wat anders geweest zijn, bij die collega, als ik zo is de foto bekijkt, zal het wel achterstallig onderhoud geweest zij. het is niet zo heel belangrijk he, goede banden erom heen hebben, met sliks kan je makkelijk rijden in nederland....:D

Die foto is niet van van bovengenoemde collega hè, maar is van mijn wagen.

En vreemd is het wel, want een tijdje terug was de slijtage nog gelijkmatig, en ineens zag het er zo uit.

Idd uitlijnen dus....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zag ergens een onderwerp over hoge trucks, en waarom de meeste bruggen en viaducten in NL hoger zijn dan 4 meter, en waarom dan de trucks toch maar 4 meter hoog mogen zijn. Ik denk dat het is omdat trucks en bussen van 4 meter hoog ook motorpech kunnen krijgen, en dan naar Nederland terug getakeld moeten worden, dan word het spul iets hoger dan 4 meter, en dan komt er een takelwagen met een ontheffing.

touringcarkl.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden