[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Tom Tom onderweg....?


Nivo

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Reacties 168
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Ik geef toe, TomTom truck navigatie is nog niet 100% betrouwbaar, maar welk systeem wel??????

Idd zeg da wel. Ik heb er eentje in de bedrijfsauto tijdens werk. Moest ik laatst naar klant en tik adres in en Truus( zo heet ze) stuurt me redelijk naar juiste weg. Maar plots verandert Truus van gedacht en zegt: na 150m links af..... sla links af.

Dus ik braaf links af op dat bedrijventerrein en volg de weg. Truus zegt niks meer (was trouwens donker) en ik sta plots in het bos, doodlopende weg.

GRRRWWWW. ik ga klacht indienen bij de baas wegens poging tot sexuele intimidatie onder werktijd...:ja:LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Idd zeg da wel. Ik heb er eentje in de bedrijfsauto tijdens werk. Moest ik laatst naar klant en tik adres in en Truus( zo heet ze) stuurt me redelijk naar juiste weg. Maar plots verandert Truus van gedacht en zegt: na 150m links af..... sla links af.

Dus ik braaf links af op dat bedrijventerrein en volg de weg. Truus zegt niks meer (was trouwens donker) en ik sta plots in het bos, doodlopende weg.

GRRRWWWW. ik ga klacht indienen bij de baas wegens poging tot sexuele intimidatie onder werktijd...:ja:LOL

Heb je da ding over genomen dan van die Duitser?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

De nieuwe software van de geheugenkaart die nog voor het eind van het jaar uit gaat komen is al beschikbaar.Het is nu mogelijk om zelf correcties in de kaart aan te brengen als de nieuwe kaart fouten bevat.Het leuke is dat je met twee verschillende navcore,s (firmwares) de optie hebt om voor vrachtwagen te kiezen.Dat is mogelijk met navcore 9.004 en met navcore 9.390.Die eerste is de software die nog niet eens beschikbaar zou moeten zijn, want die staat deze maand op de nieuw uit te komen X50 serie.Volgens mij is het dus straks mogelijk om ook op een x40 en x50 de vrachtwagenversie te laten draaien.

Goed nieuws dus voor de bezitters van een van deze modellen.

Met de nieuwe kaart zou nu ook Frankrijk en Spanje gedekt moeten zijn met truckdata.Nog steeds niet heel europa maar dat hebben de andere aanbieders van trucknavigatie ook nog niet echt.

Hier wat verdere info.http://cgi.ebay.es/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180377858927

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Gewoon met een kaart en stratenboek rijden, weet je tenminste waar je bent als zoon navigatie de geest geeft.

Een kaart of boek doet het tenminste altijd:ja:

Een kaart kun je alleen helaas niet updaten. ;)

Ik heb ze altijd allebei bij: TomTom en fatsoenlijk kaartmateriaal. En dan nog heb ik regelmatig adressen gehad die ik met beide niet heb kunnen vinden (bij een splinternieuwe woonwijk/bedrijventerrein of zo). Meestal bieden de infokaarten langs de kant van de weg wel uitkomst.

Maar het hangt denk ik ook sterk af van het soort werk. Tomtom is soms gewoon verrekte handig, en als je 30-40 klanten per dag hebt en alles één voor één op een kaart moet opzoeken kost dat gewoon veel te veel tijd. Vind de werkgever ook niet leuk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de Tom Tom tijd moest toch ook alles op de kaart gevonden worden?Natuurlijk is zo'n ding handig maar absoluut niet zaligmakend.En een adres op de kaart zoeken gaat net zo snel als het adres op de navigatie invoeren en controleren of hij je niet over wegen stuurt waar je niet wil/kan komen.

Geef mij mij een ouderwets stratenboek :ja:

Wat Ferdinand al aangaf,je weet tenminste precies waar je bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar het hangt denk ik ook sterk af van het soort werk. Tomtom is soms gewoon verrekte handig, en als je 30-40 klanten per dag hebt en alles één voor één op een kaart moet opzoeken kost dat gewoon veel te veel tijd. Vind de werkgever ook niet leuk...

10 jaar geleden toen ik begon in de fijn distributie, (ca. 60 adressen per dag) Had ik een Shell boek en het hele dikke TNT stratenboek, kostte toen 60 gulden bij de pomp bij Harderwijk. Dat TNT boek staat alles in. elk landweggetje. En die doet het nu ook. Maar het leert snel hoor, als je de volgorde van je route goed hebt, vind ik het veel makkelijker om het op te zoeken op de kaart dan op de domdom in te typen.

Hebben het nu ook in de vrachtwagen, maar enkele chauffeurs bij ons willen niet eens weg op een auto zonder navigatie:stom::stom:. Verwende nesten zijn het. Mijn maatje heeft gewoon 2 boodschappenkratten met kaarten van waar hij altijd rondreed, Voor een paar honderd euro aan boekwerk en het is niks meer waard.

Gewoon elk jaar een nieuwe kopen, moet je bij tomtom en elke ander navigatiesysteem ook alleen heet het dan update.

Elke 5 jaar een nieuwe ben je up-to-date genoeg. Voordat iets klaar is duurt het vaak nog een jaar voordat het in het boek staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 jaar geleden toen ik begon in de fijn distributie, (ca. 60 adressen per dag) Had ik een Shell boek en het hele dikke TNT stratenboek, kostte toen 60 gulden bij de pomp bij Harderwijk. Dat TNT boek staat alles in. elk landweggetje. En die doet het nu ook. Maar het leert snel hoor, als je de volgorde van je route goed hebt, vind ik het veel makkelijker om het op te zoeken op de kaart dan op de domdom in te typen.

Maar op een Tomtom heb je wel gelijk je hele route, en het kost amper een paar seconden om een adres in te voeren. Met kaart is de kans toch groot dat je onderweg vaker moet stoppen om je te kunnen orienteren. Het is gewoon een vernuftig stukje techniek, zolang je je verstand maar blijft gebruiken en je de aanwijzingen van het ding niet heilig gaat verklaren...

Btw, Tomtom heeft ook een normale kaartstand, zonder route. Dat alléén al kun je dus goed gebruiken om te orienteren.

Hebben het nu ook in de vrachtwagen, maar enkele chauffeurs bij ons willen niet eens weg op een auto zonder navigatie:stom::stom: Verwende nesten zijn het.

Dat is wel erg triest, ja. Natuurlijk kun je het wel aankaarten bij de werkgever, zeker als je wat vaker bij niet-standaard bedrijven komt. Maar een goed chauffeur moet ook gewoon makkelijk zonder navigatie kunnen. Desnoods via de infoborden langs de kant van de weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rij al 10 jaar distributie in Noord NL, Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en Gelderland, en de NOP. Heb bij mijn vorige werkgever alle route's gereden. Was springer met een vaste auto, meestal een weekje hier een weekje daar. Heb altijd alles opgezocht in het boek, wat nu alleen maar makkelijk is, vaak als ik op de kaart kijk, en heb de straat weet ik het al, zit vaak wel een vaste klant van vroeger in de buurt.

vorig jaar heeft bij ons 3 weken een uitzendchauffeur gereden, die jongen heeft 3 weken de zelfde route gehad, na 3 weken wist hij nog niks, rijd helemaal op tomtom. Zo leer je ook niks. Een andere chauffeur die we inhuren voor een nachtrit heeft i.v.m. ziekte 2 maand Hoogeveen - Duiven gereden, na 2 maand:stom::stom: reed ie nog met dat ding an.

Zo zie je dat een chauffeur die altijd op domdom rijd niet weet waar hij is. Als ik naar een gebied moet waar ik niet bekend ben, Limburg of West -NL zal ik hem ook meer gebruiken omdat ik er totaal niet bekend ben.

2 jaar geleden weekendje weg geweest naar Den Haag, was blij dat ik hem bij me had. Stratenboek lag wel op de achterbank hoor:angel:. Vrouw rijden en ik in het boek kijken, kijken of ik het beter wist.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik sommige reactie's lees vraag ik me af hoe wij het dertig jaar gelden hebben moeten doen!!!

De Spoetnik was toen nog een wonder, laat staan dat we een hele krans van satellieten rond de aarde hadden hangen om ons de weg te wijzen.

Snap niet dat wij toen ook een vijftig a zestig klanten per dag weg moesten werken en dat het tegenwoordig niet meer kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Natuurlijk ging en gaat het allemaal best. Maar waarom zou je geen gebruik mogen maken van dat moderne stukje techniek als je weet dat je er een hoop zoekwerk voor jezelf (en dus ook voor je werkgever) mee kan besparen? Je zit nu toch niet meer achter een pc van 20 jaar oud? Je hebt nu toch ook een mobiele telefoon, terwijl je die 20 jaar geleden echt niet miste? Allemaal dingen die het leven er wat makkelijker op hebben gemaakt.

Kijk, een chauffeur die zegt dat ie niet zonder navigatie kan rijden is natuurlijk kansloos, maar er is een reden werkgevers, zeker in de distributie, toch investeren in die dingen. Om dezelfde reden als waarom veel bedrijven boordcomputers, handhelds en andere elektronische meuk in de auto stoppen. Allemaal investeringen die zichzelf vroeg of laat toch wel terugverdienen, mits de chauffeur er op een goede manier mee weet om te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als ik sommige reactie's lees vraag ik me af hoe wij het dertig jaar gelden hebben moeten doen!!!

De Spoetnik was toen nog een wonder, laat staan dat we een hele krans van satellieten rond de aarde hadden hangen om ons de weg te wijzen.

Snap niet dat wij toen ook een vijftig a zestig klanten per dag weg moesten werken en dat het tegenwoordig niet meer kan.

Je lijkt wel een oom van mij. Die roept ook steeds dat hij vroeger zijn stenewagen met de hand moest lossen en laden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je lijkt wel een oom van mij. Die roept ook steeds dat hij vroeger zijn stenewagen met de hand moest lossen en laden.

Het gaat niet over het gebruik van, ook ik gebruik dat ding weleens maar de stelling van ik wil niet met die wagen rijden want er zit geen navigatie in gaat mij veel te ver, van mij mag een dergelijk persoon direkt door naar het UWV.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zo zie je dat een chauffeur die altijd op domdom rijd niet weet waar hij is. Als ik naar een gebied moet waar ik niet bekend ben, Limburg of West -NL zal ik hem ook meer gebruiken omdat ik er totaal niet bekend ben.

2 jaar geleden weekendje weg geweest naar Den Haag, was blij dat ik hem bij me had. Stratenboek lag wel op de achterbank hoor:angel:. Vrouw rijden en ik in het boek kijken, kijken of ik het beter wist.:ja:

Gezien het feit dat je zo afgeeft op navigatiesystemen (domdom?) ga ik er maar van uit dat er zelf geen hebt, of niet slim genoeg bent om er goed mee te kunnen werken. Ik rij al n paar jaartjes rond en ben n tijd terug ook overstag gegaan. Helemaal goud zo'n apparaat en onbergijpelijk wat er aan informatie in dat ding zit. Als al die info op papieren kaartmateriaal staat dan zou t echt niet in een bakwagen passen. Snap je wel enigszins hoor, vooral als je meestal in een bepaald gebied rijdt. Maar ik heb 'm iig altijd aan staan! Al is t maar voor de file-info.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Gezien het feit dat je zo afgeeft op navigatiesystemen (domdom?) ga ik er maar van uit dat er zelf geen hebt, of niet slim genoeg bent om er goed mee te kunnen werken. Ik rij al n paar jaartjes rond en ben n tijd terug ook overstag gegaan. Helemaal goud zo'n apparaat en onbergijpelijk wat er aan informatie in dat ding zit. Als al die info op papieren kaartmateriaal staat dan zou t echt niet in een bakwagen passen. Snap je wel enigszins hoor, vooral als je meestal in een bepaald gebied rijdt. Maar ik heb 'm iig altijd aan staan! Al is t maar voor de file-info.

Precies Matthieu,

Je slaat de spijker op z'n kop, het niet om kunnen gaan met een navigatiesysteem is vaak het probleem.

De meeste weten niet eens dat je op de Tomtom ook gewoon de kaart kan oproepen en dat je dan hetzelfde

ziet als in een stratenboek of op de gewone kaart.

Ik vind het ook een hemels apparaat en al kan ik de hele route dromen, de Tomtom staat gewoon aan.

En als ik onderweg een beetje rondkijk in andere cabine's dan denkt de meerderheid daar ook zo over. :ja:

groet, Leonard.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn er al ervaringen met TomTom WORK? Klinkt als een utopia, een navigatie die rekening houdt met je afmetingen en gewicht.. Vermijd te lage viaducten, smalle straten en eventueel voor diepladers ook nog drempels..

Zo was ik meden dankzij tomtom en matige bebording bijna de pineut in 't centrum van haarlem (spoor viaduct bij 't station)..

k snap dat niet...k krijg toch een vermoeden dat mede door de tomtom bepaalde verkeersborden te laat worden opgemerkt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

k snap dat niet...k krijg toch een vermoeden dat mede door de tomtom bepaalde verkeersborden te laat worden opgemerkt

Dat ben ik niet met je eens. met een stratenboek moet je ook in het boek kijken voor de route, op dat moment zie je ook de verkeers borden niet. Met een TomTom heb je gesproken teksten, zodat je niet verplicht naar je scherm hoeft te kijken (en dus je aandacht op de borden kunt houden). Ook is TomTom er in een truck versie, deze kun je instellen op bv de hoogte van het te rijden voertuig, als je 4 meter hoog bent, zal deze je echt niet naar een viaduct van 3.80 meter sturen (zoals in Haarlem). Het licht er maar aan wat je wilt uitgeven voor een navie.

Maar zoals met elk systeem/straten boek geld, het blijft een hulp middel, gebruik beide met gezond verstand.

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat ben ik niet met je eens. met een stratenboek moet je ook in het boek kijken voor de route, op dat moment zie je ook de verkeers borden niet. Met een TomTom heb je gesproken teksten, zodat je niet verplicht naar je scherm hoeft te kijken (en dus je aandacht op de borden kunt houden). Ook is TomTom er in een truck versie, deze kun je instellen op bv de hoogte van het te rijden voertuig, als je 4 meter hoog bent, zal deze je echt niet naar een viaduct van 3.80 meter sturen (zoals in Haarlem). Het licht er maar aan wat je wilt uitgeven voor een navie.

Maar zoals met elk systeem/straten boek geld, het blijft een hulp middel, gebruik beide met gezond verstand.

Gr. Cor

Je info klopt niet helemaal. Ook in de nieuwe truckkaart van TomTom zitten fouten.Zo mag je volgens die kaart gewoon van zuid Lyon naar noord Lyon door de tunnels.Ook zo bij Lille daar mag je volgens TomTom gewoon door de stad richting Belgie.Het blijft ook een hulpmiddel en je zult altijd je gezonde verstand moeten gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je info klopt niet helemaal. Ook in de nieuwe truckkaart van TomTom zitten fouten.Zo mag je volgens die kaart gewoon van zuid Lyon naar noord Lyon door de tunnels.Ook zo bij Lille daar mag je volgens TomTom gewoon door de stad richting Belgie.Het blijft ook een hulpmiddel en je zult altijd je gezonde verstand moeten gebruiken.

Dat vind ik goed van Tomtom dat je bij Lille door de stad mag richting Belgie, het is onzin om daar om te gaan rijden.

Net als veel hoogte borden moet je ook niet alle borden serieus nemen.

Wij komen altijd met stro uit frankrijk en vaak staan de hoogtes 20 tot 25 cm te laag aangegeven, daarom voor mij geen

aangepast trucksoftware die hoogtes zoeken we zelf wel uit.

Groet, Leonard.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden