Spring naar bijdragen
david73

Afbreken van laadklep

Recommended Posts

Afgelopen Donderdag heb ik iets mee gemaakt wat ik nooit heb gehoord of heb gezien.

Sta op een bepaald moment bij een klant te lossen en heb een pallet op de klep staan.

Vervolgens zet ik de 2de er op en na het neerzetten van de pallet begint er van alles te kraken.

Langzaam voel en zie ik de klep beetje bij beetje doorzakken waarna ik besloot maar van de klep af te gaan.

Ik stond net in de wagen toen ik de klep aan een kant naar beneden zag zakken en brak aan een kant totaal af.

De pallets op de grond en iedereen stond vol verbazing te kijken.

Na dat ik was bijgekomen heb ik me baas gebeld die erg rustig reageerden dat ik moest kijken of ik hem nog kon dicht krijgen om vervolgens terug te keren naar de zaak.

Eenmaal op de zaak kwam de monteur naar me toe en liet de onderhouds lijst van de wagen zien waaruit bleek dat de klep al op meerdere punten was gelast en gerepareerd.

Kan je wel vertellen dat je op dat moment even flink de schrik hebt en gelukkig dat er geen persoonlijk letsel heeft plaatsgevonden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er inderdaad nog nooit iets over gehoord. Moet er ook niet aan denken dat het mij gebeurd. Ik ben blij voor je dat je zelf niks mankeert. Ik hoop voor jou dat je baas er een nieuwe klep op laat zetten.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja er zal wel een nieuwe op moeten want was ook heel stuk gescheurd zal proberen nog foto's te laten zien.

Maar vrolijk word je er niet van als je het mee maakt.

Ik heb er inderdaad nog nooit iets over gehoord. Moet er ook niet aan denken dat het mij gebeurd. Ik ben blij voor je dat je zelf niks mankeert. Ik hoop voor jou dat je baas er een nieuwe klep op laat zetten.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast marsipulami

dat is wel een vreemd iets ja, een leiding die spingt van het systeem die kapot springt ken ik wel uit ervaring en dan staan je pallets ook zo beneden maar dat de klep scheurt is voor mij ook nieuw. gelukkig zag/ voelde je het aankomen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee hoor pas nog een van de de bewoners uit mijn buurt, die bezorgt vlees bij slagers, krattenwerk.

Hij staat alleen zelf op de laadklep, geen lading *KRAK*

Viel naar op de grond en trok nog een paar bakken mee die ie over zich heen kreeg.... heeft een paar dagen behoorlijk last gehad, maar gaat nu wel weer.

Het gebeurt dus vaker.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

In de tijd dat ik supermarkt distributie reed stuurde ik altijd iedereen achter de klep vandaan.

Zelfs bij splinternieuwe trailers, laadklep is nooit voor 100% te vertrouwen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Eenmaal op de zaak kwam de monteur naar me toe en liet de onderhouds lijst van de wagen zien waaruit bleek dat de klep al op meerdere punten was gelast en gerepareerd.

Kan je wel vertellen dat je op dat moment even flink de schrik hebt en gelukkig dat er geen persoonlijk letsel heeft plaatsgevonden.

dit kan een oorzaak zijn, het lassen.

als dit niet goed gebeurt dan kan er een verzwakking optreden in het gebied naast de las.

hierdoor zie je ook vaak dat er naast een las een scheur ontstaat waardoor het afbreekt

maar elke laadklep of mechanisch hefapparaat is aan slijtage onderhevig dus ja het is normaal dat zulke dingen kunnen gebeuren.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat heb ik nog nooit gehoord.. Je schrikt je wild!

Heb wel ooit een gesprongen leiding gehad, klep kwam weer net zo snel omlaag als ik hem omhoog had gedaan...

Heb baas maar gebeld met de mededeling dat mijn auto ongesteld was geworden: Hele plas rode olie eronder :p

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee daar heb ik niet naar gekeken maar het feit blijft dat hij al een paar keer was gerepareerd en dus kwetsbaar was maar dat vertellen ze je niet als je de wagen mee krijgt.

Maar ook ik stuur mensen bij de klep maar doe verder gewoon me werk zoals altijd en verwacht dit nooit meer mee te maken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier voor zijn LPK keuringen in het leven geroepen hier mee word al een deel van deze problemen opgevangen.

Maar een laadklep is over het algemeen wat onderhoud betreft het slechtste af mijn ervaring is dat bij de meeste onderhoudsbeurten dat naar een laadklep niet of nauwelijks word gekeken.

verder word een klep nog wel eens verkeerd of overbeladen (heb zelfs mee gemaakt dat een klep was opgeschroefd tot een ton meer dan toegestaan.)

Dus chauffeurs laad je blik ook eens over het frame lopen naar een gescheurde las of een uitgelopen pen jullie moeten er mee werken de monteur niet,en houdt de omgeving van het gebied waar de klep in beweegt altijd veilig dus nooit mensen achter de klep laten staan en zelf ook zo veel mogelijk tussen lading en achter kant voertuig blijven.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was al zeer benieuwd naar foto's van de afgebroken laadklep, in de veronderstelling dat David bij Appel-Bosman werkt (die veel rijden met standaard Appel trailers).

Maar nou zie ik dat het topic van 2008 is, en ik denk dat David toen nog ergens anders werkte. Misschien kan hij hier duidelijkheid over geven, en mss nog wat foto's plaatsen;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik was al zeer benieuwd naar foto's van de afgebroken laadklep, in de veronderstelling dat David bij Appel-Bosman werkt (die veel rijden met standaard Appel trailers).

Maar nou zie ik dat het topic van 2008 is, en ik denk dat David toen nog ergens anders werkte. Misschien kan hij hier duidelijkheid over geven, en mss nog wat foto's plaatsen;)

Ik heb ergens gehoord kort nadien, dat al die opleggers verkocht zijn aan een bakkerij in Emmeloord:D

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb ergens gehoord kort nadien, dat al die opleggers verkocht zijn aan een bakkerij in Emmeloord:D

Zoiets ja:D Denk dat het eerder andersom was, dat we nog een tijd gereden hebben met een aantal gele opleggers die van de bakkerij afkomstig waren.

We hebben bij nu bij Appel in Emmeloord een aantal opleggers lopen van het wat oudere Heiwo type, en die Dautel laadkleppen vertonen wel n's wat storingen, maar kan me niet voorstellen dat de klep spontaan af zou breken.

Wie kan alle forumpostings van David even nakijken om te zien wanneer hij van werkgever gewisseld is. Alvast bedankt voor de moeite:ja:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Freddy?

Ja die ook, net als ieder ander lid de forumpostings kan bekijken. David werkte in 2008 nog niet bij Appel-Bosman, heb ik iig gevonden. Wat wel klopt met het idee dat Appel-Bosman niet doet met pallets op laadkleppen.

Zowieso, 2 zware pallets is mss ook wel wat link. Ik probeer met rolcontainers altijd al 2 zware te conbineren met 1 lichte. Maar als het binnen de specificaties van de klep valt, dan mag die niet falen natuurlijk! Bij de meeste laadkleppen wordt de max belasting afgebeeld als functie van de afstand vanaf de laadbak, van het zwaartepunt van de lading op de klep.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Bij de meeste laadkleppen wordt de max belasting afgebeeld als functie van de afstand vanaf de laadbak, van het zwaartepunt van de lading op de klep.

:confused: Dus daar moet je goed op letten bij het lossen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

laatst ook gehad

rij met de pompwagen een pallet laminaat op de klep (+-700kg)

en had de pompwagen nog niet los gelaten of heel het zaakje naar benede

de klep met de tapijttruck terug onder de trailer geduwd en met 2 spanbanden omhoog geknoopt;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
:confused: Dus daar moet je goed op letten bij het lossen?

Misschien wel, al blijf je volgens mij met drie rolcontainers op de klep altijd ruim binnen de marges. Ik heb wel verhalen gehoord van 6 tegelijk op de klep, maar dat is vragen om containers die om gaan. Mijn systeem met 2 zware en 1 lichte rc's is ook puur bedoeld om het de medewerkers wat makkelijker te maken om ze van de klep te halen. Normaal gesproken gaat de lichte in het midden zodat deze makkelijk eens stukje mee weggeduwd kan worden om er aan de zijkant een zware af te pakken. En bij lossen met de zijplaat gaat de lichte aan de kant van de zijplaat, zodat deze makkelijk eraf gereden kan worden.

Met bijvoorbeeld diepvries rijden spelen er weer andere dingen, dan doe je maar 1 deurtje los, en gaat er een lichte als verste vanaf de deur. Maar daar is 70% van de containers vrij licht.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Kun je die ongevallen en bijna-ongevallen met een laadklep niet melden bij de ARBO-Dienst?

Eigenlijk zou je dat wel moeten doen.

Dan kunnen er namelijk nieuwe regels worden opgesteld wanneer blijkt dat dit soort zaken met kans op letsel vaker gebeuren.

# Bovendien moeten laadkleppen volgens de Arbo-wet minimaal éénmaal per jaar gekeurd worden.

Wie controleert of dit wel gedaan wordt en wat zijn de sancties wanneer hieraan niet wordt voldaan???

Ter info ...

Veilig werken ( volgens de Arbo wet )

Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van hun werknemers. Laadkleppen worden intensief gebruikt en zijn daardoor onderhevig aan slijtage. Het regelmatig controleren en onderhouden van de laadklep is volgens de Arbo-wet verplicht. Als registratie voor u als werkgever leveren wij volgens het keurmerk van de BOVAG alsook FOCWA via afmeld- keuringsformulieren en een sticker met een individueel keuringsnummer op de laadklep.

Bron: laadkleppenservice

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien wel, al blijf je volgens mij met drie rolcontainers op de klep altijd ruim binnen de marges. Ik heb wel verhalen gehoord van 6 tegelijk op de klep, maar dat is vragen om containers die om gaan. Mijn systeem met 2 zware en 1 lichte rc's is ook puur bedoeld om het de medewerkers wat makkelijker te maken om ze van de klep te halen. Normaal gesproken gaat de lichte in het midden zodat deze makkelijk eens stukje mee weggeduwd kan worden om er aan de zijkant een zware af te pakken. En bij lossen met de zijplaat gaat de lichte aan de kant van de zijplaat, zodat deze makkelijk eraf gereden kan worden.

Met bijvoorbeeld diepvries rijden spelen er weer andere dingen, dan doe je maar 1 deurtje los, en gaat er een lichte als verste vanaf de deur. Maar daar is 70% van de containers vrij licht.

Zo doe ik het ook met 2 zwaare en een lichte,puur om de veiligheid .

Heb het ook mee gemaakt dat mijn laadklep spontaan afbrak:eek:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast TheChief

Hbe het in de stad waar ik woon ook wel eens gezien.... Een truck die stond te lossen \

bij de Lidl met 4 rolcontainers erop knapte gewoon dubbel! Man man... wat een bende!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Afbreken en storingen aan die kleppen komen dus best regelmatig voor als ik dit zo lees!

Ben zelf jaren geleden wel eens door een bedieningsfout van een chauffeur die de klep "even recht" zou zetten naar beneden gevallen met paar zware kisten. Verschil tussen omhoog en omlaag blijft ook erg lastig...:ja:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zowieso, 2 zware pallets is mss ook wel wat link......

Zeg dat gerust!

Ik heb het een tijdje terug zelf meegemaakt.

Moest bij een klant in Deinze lossen. Zoals vermeld op de CMR pallets buiten voor de deur neerzetten en papieren onder de deur schuiven omdat er overdag niemand aanwezig was.

Ik zet één pallet op de klep, rijd met de elektrische pompwagen de tweede erop en hoppa, die hele klep kantelt 45 graden naar beneden. Het eerste wat ik dacht...daar gaat m'n handel en m'n pompwagen, maar gelukkig bleef hij steken op de rand van de klep.

Echter wel met m'n tenen klem tussen klep en pompwagen. Daar hang je dan, op 45 graden met een pomwagen op je poten.

Ik had ook weer het geluk dat ik niet bij die handbediening kon omdat ik klem zat met mijn voet.

Niemand aanwezig natuurlijk die mij even kon helpen, dus heb heel voorzichtig het pompwagentje stukje bij beetje omhoog gelift zodat ik vrij kwam met mijn voet en ben direct van die klep afgesprongen.

Gelukkig bleef de schade beperkt tot een paar nieuwe veiligheidsschoenen.

Toch handig, die stalen neuzen. Was ook nu weer blij dat ik ze altijd draag.;)

Maar het had toch heel anders af kunnen lopen. Stel je voor: je dondert met pallet en pompwagen van de klep af, ligt eronder en niemand in de buurt.......:rolleyes:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...