[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ervaringen Snooper Syrius Proline (Truckmate)


Erik-dL

Recommended Posts

  • Forumlid

In dit topic zullen Moon en ik onze ervaringen met de nieuwe Truckmate, portable navigatie geschikt voor vrachtverkeer, melden.

Afgelopen vrijdag heb ik hem zelf kunnen vergelijken met de Navman ICN530. Beide naast elkaar tegen de voorruit, en kijken wat er gebeurd!

Ik zat in de regio Zuid Limburg, en dat gebied is volgens de gegevens die ik heb, 100% gedekt voor vrachtverkeer.

Enkele punten:

  • Vanuit Uden (kant van Volkel) naar Weert, stuurt de Truckmate je via de A50 en A2, randweg Eindhoven. Standaard kiest hij de snelste route.
    Laat ik de korste route kiezen, stuurt hij je via Boekel - Gemert - Beek en Donk - Eindhoven.
    Een tussenweg mis ik hier eigenlijk wel, namelijk de N279 langs het kanaal via Helmond - Nederweert. Die heb ik uiteindelijk zelf gekozen. Overigens pikt hij dat snel op!
  • A2 vanuit Weert naar Bunde, zit er een klein foutje in: Bij Kerensheide laat hij je de afslag naar de A76 kiezen, om vervolgens links aan te houden, en derhalve na het knooppunt weer gewoon de hoofdrijbaan op te rijden. Het zou overigens kunnen dat hij ergens nog wegwerkzaamheden heeft opgepikt via TMC, en daarom deze route kiest. Volgende keer zet ik die optie uit als ik daar kom.
  • Een wat vreemde route is te zien op de 2 plaatjes hieronder. Hij laat je doorrijden, een eind verder op een of andere manier omkeren, terug rijden om dan de afslag naar rechts te nemen, terwijl je daar al voorbijgekomen bent, en ook direct links had kunnen gaan. Wellicht ook weer te maken met bovenstaande over de werkzaamheden?
    snooper-01.jpg
    snooper-02.jpg

Dan de algemene ervaring, met gebruik ervan in de distributie:

  • Opzoeken van straten/plaatsen gaat razendsnel. Na het intikken van een of enkele letters van een naam zie je direct de mogelijkheden die nog over zijn in het register.
  • Dorpskernen, woonwijken, zelfs smalle straten, worden in mijn ervaring prima gemeden! Het kan wel eens zo zijn dat je een stukkie omrijdt, maar dan is de weg zeker goed te rijden met vrachtwagen!
  • Files worden vanuit de TMC gehaald, evenals andere info als controles en werkzaamheden. Indien deze op jou route liggen krijg je hier melding van.
  • Waarschuwingen voor scherpe bochten krijg je ook als je ze nadert. Erg handig in vreemde omgeving.
  • Mocht je twijfelen of je bijvoorbeeld niet makkelijker een ander straatje moet kiezen als je in de buurt van je bestemming bent, kijk op het scherm en je hebt een duidelijk en redelijk ruim overzicht van het gebied waar je zit. (Zie foto hierboven)

Kort samengevat na 1 dag rijden in 100% gedekt gebied:

Prima mee te werken in de vrachtwagen! Er zijn nog best wat dingetjes te verbeteren uiteraard, maar ik heb in de regio Heerlen-Landgraaf-Geleen de hele dag alleen op het apparaat gereden. En dat ging perfect! Zonder allerlei smalle routes!

Iemand vragen? Laat maar weten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

Beste Erik-dL,

Via onze Nederlandse distributeur VCA Versluis (www.carfone.nl) hoorde we van je ervaringen met Truckmate. Goed om te lezen dat het systeem je goed bevalt. Ook vanuit landen als Frankrijk, Duitsland en Belgie krijgen we uitstekende reacties en het navigatiesysteem. In Engeland is Truckmate al maanden een groot succes.

Wat betreft je opmerkingen. Op het eerste gezicht lijkt het inderdaad een onlogische route. Ik heb het direct doorgeven aan onze programmeurs en Navteq. Het lijkt erop dat software denkt dat vrachtwagens daar niet linksaf mogen slaan. Mocht dit niet zo zijn is het zeer eenvoudig te verhelpen (gratis updates). Het zal een uitzondering zijn.

Verder berekent Truckmate kortste en snelste routes gebaseerd op informatie over onder andere snelheidslimieten en soorten wegen. Het kan natuurlijk voorkomen dat je uit ervaring een handigere route weet maar je kunt erop vertrouwen dat Truckmate altijd een veilige route berekent en mocht je afwijken van de aangegeven route pikt truckmate dat zeer snel op, zoals je al aangeeft. En het Truckmate zal altijd blijven waarschuwen voor te lagen bruggen, gewichtsbeperkingen etc., ook als je van de route afwijkt!

Kan je misschien nog even de maten, het gewicht en de soort lading aangeven die je hebt ingevoerd in Truckmate tijdens het testen. Dit is van grote invloed op de routes die truckmate berekent namelijk. Het kan de verklaring zijn voor de voorbeelden die geeft.

Nogmaals, goed om te lezen dat Truckmate prima werkt. We stellen eventuele toekomstige feedback zeer op prijs.

Met vriendelijke groet,

Timothy Griffioen

Snooper Europe

www.snooper.eu

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hallo Timothy,

Ik heb de Truckmate ingesteld staan op 18 ton, 3.90m hoog, 2.50 m breed, 10 meter lang en 10 ton aslast.

In beide voorbeelden waar hij de rare lus wil maken, kun je met een voertuig van 25 meter en ruim 4 meter hoog nog wel links afslaan. En dat mag ter plekke ook gewoon.

Ik zal zeker feedback blijven geven aan VCA, en eventueel wil ik dit ook wel rechtstreeks aan jou doorsturen?

Je kunt contact met me opnemen via VCA of via een persoonlijk bericht via dit forum.

De ervaringen van mijn wederhelft van afgelopen maandag en dinsdag volgen nog. Ze heeft nog geen tijd gehad dit te doen ;)

Leuk trouwens dat je je ook op dit forum meldt! :tu:

Groeten,

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en wat doet deze nou in de prijs tegen over een normale standaard navi????

Deze komt op 579,=

Inclusief tasje, zuignaphouder, 12/24V autolader, tmc antenne, 220v oplader, pc kabel en vooral ook: updates!

Hij is dus prijziger dan TomTom ofzo, maar een stuk goedkoper dan inbouw geschikt voor vrachtverkeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maandag heb ik dit navigatiesysteem mogen uittesten in de provincies Groningen en Friesland. Een gebied waarbij geen volledige dekking voor vrachtwagens is.

In Nieuwe Pekela verkeek ik me op een bord doodlopende weg. Het bleek dat ik die weg toch in moest. Zowel Truckmate als Navman vinden snel een nieuwe route. Truckmate stuurt je om een industrieterreintje, Navman kiest een route over het industrieterrein. Route van Navman was korte en over een goede weg.

Sappemeer was het volgende adres. Navman neemt afslag 42 en stuurt je binnendoor, Truckmate neemt afslag 41 en daardoor minder binnendoor. Perfect!

Groningen: beide nemen dezelfde route.

Het probleem kwam bij Aduard. Vandaaruit moest ik naar Roden. Beide nemen een route die voor een personenwagen goed te doen zijn, maar voor een vrachtwagen wat minder. Truckmate wil me zelfs over een weg sturen met een asdruk van 4,8t en iets later een weg met breedtebeperking (2,2). Waarschijnlijk is dit gebied nog niet gedekt voor vrachtwagens.

In Roden zagen beide een wegafsluiting met paaltjes niet. Misschien later geplaatst.

De overige plaatsen in mijn route: Tolbert, Drachten, Sybrandahuis, Leeuwarden en Grou. Beide systemen nemen dezelde route die ook goed voor vrachtwagens te doen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dinsdag 10-06-2008

Vandaag een ander gebied. Niet veel adressen maar wel interessant. Van Uden naar Weert, Oostzaan, Zaandam en Beverwijk. Vergelijken met de Navman kon ik niet, saar ik deze niet aan de praat kreeg.

Weert heeft de Truckmate geen moeite mee. Hij kent alleen daar geen huisnummer maar stuurt je naar een kruising met een andere straat. Daar ik dit adres ken, heb ik de laatste 200 meter op eigen ervaring gereden.

In Oostzaan was ik al een keer geweest en wist waar de klant op het Noordeinde zat. Uit eerdere ervaring weet ik dat Navman je links om op de A10 stuurt en dan de A8, afslag 1. Truckmate maakte hier een hele grote fout vond ik.Deze stuurt je rechtsom op de A10. Dat is nog geen probleem. Maar daarna stuurt hij je via de S117 binnendoor over hele smalle weggetjes, en wil je zelfs een weg in sturen met een asdrukbeperking. Heel erg om en kost ook nog veel tijd.

De overige adressen weet de Truckmate perfect te vinden over goede wegen.Terug werkt de TMC goed en verschaft mij prima de verkeersinformatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb zelf dus in Belgie gezeten. Regio Gent

Ook daar prima te rijden routes, waarbij Truckmate opvalt t.o.v. Navman omdat deze eerste je veelal om de kernen heen laat rijden.

Wel kwam ik een straatje tegen, waar hij je in wilde sturen. Dat straatje is echter verboden voor gemotoriseerd verkeer.

Ik weet echter niet helemaal meer waar. Ik kan het niet meer terugvinden op de routeplanner..

Positief: Als ik vanuit Turnhout A67, richting Den Bosch wil bij knooppunt de Hogt, kent de kaart de tijdelijke boog die daar in de weg zit wegens bouwwerken, en laat je keren een eind verderop. Wel weer wat minder is dat hij je laat keren op afslag 32A (High tech Campus). Deze is echter verboden voor vrachtverkeer! Vervolgens laat hij je afrit 33 (Waalre) nemen, maar ook die is niet handig. Ook niet verboden overigens. De omleiding zoals aangegeven loopt via de rotonde op knooppunt Leenderheide.

In Belgie geeft de TMC trouwens erg veel info! Zelfs wegwerken en dergelijke op lokale/provinciale wegen.

Dat zouden ze hier ook moeten doorgeven!

Wat ik trouwens wel irritant vind, is dat de Truckmate met waarschuwingen komt over scherpe bochten, flitspalen enzo, die niet OP de door jou gekozen route liggen, maar ernaast. Bijvoorbeeld als ik gewoon de snelweg volg, en de eerste afslag is een scherpe draai, krijg ik de waarschuwing, terwijl ik er dus niet af moet.. Soms echt irritant..

Wordt vervolgd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vrijdag 13-06-2008

Vandaag een beetje in dezelfde hoek gezeten als dinsdag.Adressen: Weesp, Amsterdan Zuid-Oost, Ouderkerk aan de Amstel, Schiphol Oost, Schiphol, Aalsmeer, Mijdrecht, Breukelen, Utrecht.

Ouderkerk aan de Amstel is nog een probleem bij de Truckmate. Volgens de route moest ik over een weg waar een geslotenverklaring voor vrachtverkeer geldt. Ik heb (sorry) deze route gevolgd en hoewel je hem wel kan rijden, hij is niet geschikt voor vrachtwagens! Na het lossen precies het zelfde: niet dezelfde weg terug maar wel weer een weg met een gesloten verklaring voor vrachtverkeer..Pak je een andere route, probeert hij je toch weer op de eerste route terug te krijgen. Op Schiphol Oost laat Truckmate me bij het verkeerde huisnummer stoppen, nl. 406 i.p.v. 302. En dat scheelde toch wel een stukje.

Van Schiphol naar Aalsmeer rij je eerst een stukje parallel aan de N201 maar vervolgens wil de Truckmate me via een fietstunneltje laten rijden en dat past toch echt niet!

Voor alle overige adressen geldt dat er geen problemen zijn en Truckmate je over goed berijdbare wegen laat rijden.

Algemene indruk na 3 dagen:

Het is even wennen aan het scherm als je de Navman gewend bent. Het scherm is goed leesbaar en overzichtelijk. Het invoeren van adressen gaat snel en makkelijk. De route heeft hij snel berekend. De route naar de adressen gaat over het algemeen goed. Ik heb het idee dat daar waar er nog foutjes in zitten, het gebieden betreft die nog niet compleet gedekt zijn voor vrachtverkeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

heel mooie gebruikers ervaringen schrijven jullie hier.

het is natuurlijk een genot om zo,n navigatie te mogen geruiken als het overal zou werken.

ik vind bijna 600 euro nogal veel geld als je dan bijvoorbeeld leest dat nederland waarschijnlijk nog niet helemaal gedekt is met vrachtwagengegevens.

trouwens ik heb ergens gelezen dat er begin 2009 een update komet en dat jullie die gratis gan krijgen.

dat is dan wel weer een hele grote plus.

maar ik vraag me af wat straks als de snooper goed is geintroduceerd wat dan nieuwe kaarten gaan kosten.

waar ik ook heel erg benieuwd naar ben is hoe nieuw of misschien wel hoe oud de kaarten zijn die er nu opstaan.

staat bv de gehele A73 van venlo naar maasbracht er al op?

staat het nieuw stuk autosnelweg van almelo richting wierden er al op?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
heel mooie gebruikers ervaringen schrijven jullie hier.

het is natuurlijk een genot om zo,n navigatie te mogen geruiken als het overal zou werken.

ik vind bijna 600 euro nogal veel geld als je dan bijvoorbeeld leest dat nederland waarschijnlijk nog niet helemaal gedekt is met vrachtwagengegevens.

trouwens ik heb ergens gelezen dat er begin 2009 een update komet en dat jullie die gratis gan krijgen.

dat is dan wel weer een hele grote plus.

maar ik vraag me af wat straks als de snooper goed is geintroduceerd wat dan nieuwe kaarten gaan kosten.

waar ik ook heel erg benieuwd naar ben is hoe nieuw of misschien wel hoe oud de kaarten zijn die er nu opstaan.

staat bv de gehele A73 van venlo naar maasbracht er al op?

staat het nieuw stuk autosnelweg van almelo richting wierden er al op?

Eind 2008, begin 2009 komen er gratis updates van de kaarten, en is de dekking voor vrachtverkeer flink uitgebreid.

De huidige kaarten zijn van eind 2007, en zowel de A73 als de A35 staan er op! Proefondervindelijk vastgesteld ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is je goed recht Corné ;)

Even nog een algemene opmerking, die wel van belang is:

Bij gebieden waar nog geen 100% dekking is voor vrachtverkeer, berekend Truckmate een route via de normale wijze, dus als zijnde geschikt voor personenwagens. Hierdoor kan het lijken alsof Truckmate niet helemaal goed functioneerd voor vrachtverkeer, maar dit ligt dus aan de huidige dekking in dat gebied.

Hieronder vind je links naar dekkingskaarten zoals deze nu beschikbaar zijn voor Nederland, België & Luxemburg, Frankrijk en Duitsland.

Eind 2008 / begin 2009 komen er updates beschikbaar, waarbij voor deze landen 100% dekking zal zijn!

Nederland

België - Luxemburg

Frankrijk

Duitsland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik hoop het voor je dat die landen dan echt 100% gedekt zijn.

maar dan nog vind ik het bar weinig als je een navigatie koopt voor heel europa.

en dan nog voor dat geld.

ik denk dat we wel een jaartje of 5 verder zijn voordat de dekking voldoende is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat die 5 jaar geld voor elk systeem dat geschikt is voor vrachtverkeer. Ik weet dat het een enorme klus is om al die gegevens over hoogtes, inrijverboden en dergelijke te verzamelen, en te verwerken.

Maar goed, iedereen bepaalt voor zichzelf of het interessant is, deze Truckmate. Voor ons werk in de Benelux distributie, is het nu al interessant, omdat hij je al wel veel kernen en woongebieden laat mijden.

En als de dekking begin 2009 helemaal 100% is, zullen we best foutjes tegenkomen, maar dat is bij elk systeem. Toch??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoi Erik,

Bedankt voor de testresultaten. Goed om te horen dat het een prima product is!

Je geeft het zelf al aan, de problemen die je tegen bent gekomen zijn toe te schrijven aan de dekking. Maar ondanks dat de dekking nog niet 100% is, biedt Truckmate meer dekking dan elk ander navigatiesysteem en kan het nu al heel veel problemen voorkomen. Daarbij komt de GRATIS update, die de dekking 100% maakt, eind 2008 beschikbaar. Goed om te horen dat je overstapt op Truckmate!

Even ter informatie, de kaartjes van de dekking die je gepost hebt geven alleen weer waar een zeer gedetailleerde dekking is. Maar belangrijk is om aan te geven dat daarbuiten ook dekking is op de hoofdwegen, en het systeem zal je nergens dorpskernen in sturen. Waar wel of geen dekking is wordt door truckmate op het scherm overigens duidelijk aangeven door of een groen 'V'-tje of een rood 'X'-je, dus als chauffeur weet je altijd precies waar je aan toe bent.

Over je eerdere opmerking over de onlogische route waarvan je plaatjes had geplaatst in dit forum:

We hebben het uitgezocht en de Truckmate laat je die paar honderd meter omrijden omdat het straatje waar je linksaf wil slaan door Navteq een ‘code 5’ heeft gekregen. Code 5 zijn de kleinste weggetjes, Code 1 zijn de grote snelwegen. Bij straatjes met Code 5 (Code 1 zijn snelwegen) is de kans groot dat een vrachtwagen er niet veilig kan rijden omdat het er bijvoorbeeld te smal is. Wij willen een 100% veilige route berekenen voor vrachtwagens en daarom laat truckmate een vrachtwagen alleen over een code 5 weggetje als het echt niet anders kan.

In dit geval is er een alternatieve, op het eerste gezicht onlogische, route en laat truckmate je voor de zekerheid deze alternatieve route rijden, 500 meter om dus. Uit ervaring weet jij dat je daar wel gewoon linksaf kan slaan en dus lijkt het een onlogische omweg. Maar stel je bevindt je in onbekend gebied en je twijfelt, dan maakt die extra kilometer niet uit was onze gedachte. Als je maar zeker weet dat het een veilige route is! Beter dat dan een te smal weggetje ingestuurd worden…en geen kant op te kunnen.

We hebben deze melding nog niet eerder ontvangen, ook niet in de UK, Frankrijk en Duitsland waar al enkele duizenden chauffeurs ermee rondrijden. Maar laat het me alsjeblieft weten als er nog meer van dit soort routes tegenkomt! Dit specifieke geval gaan we natuurlijk aanpassen.

Met vriendelijke groet en bedankt,

Timothy Griffioen

Snooper Europe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maandag 16-6-2008

Even een up-date. Vandaag de provincie Flevoland aangevuld met Ermelo, Harderwijk, Nijkerk, Spakenburg en 's Gravenland.

Voor alles geld dat er geen 100% dekking is, uitgezonderd de snelwegen, hoofdwegen en sommige industrieterreinen.

Beginnen in Ermelo. Navman neemt een korte route via Renkum en Wageningen naar de A30.Na de A30 via Voorthuizen en Putten. Is wel korter maar zeker niet praktisch. Truckmate stuurt je gewoon over de snelweg (A50, A12, A30, A1 en A28).

Ermelo: vanaf de Kalkoenweg de N303 op. Je mag daar alleen rechtsaf om vervolgens via een rotonde om te keren. Wordt niet door Navman en Truckmate aan gegeven terwijl dit voor al het verkeer geldt.

Harderwijk: Truckmate kent geen huisnummer, Navman wel.

Dronten:ik moet op industrieterrein Noord wezen. Truckmate laat mij via de Wissel (straat) Dronten in rijden i.p.v. industrieterrein Noord te volgen.

Lelystad:Truckmate kent geen huisnummer, Navman wel.

Almere:Ik moet van de Keersluisweg naar de Rondebeltweg. Beide systemen sturen me via de Grote Vaartweg, Buitenring en Tussenring tot de kruising met de Buitenhoutsedreef/Hagevoortdreef. Navman zegt rechtsaf Hagevoortdreef, linksaf Koningsbeltweg, rechtsaf Rondebeltweg. Truckmate stuurt me linksaf Buitenhoutsedreef, rechtsaf Trekweg, rechtsaf Eksterweg, onder bruggetje Tussenring door.Bij dit bruggetje staat geen hoogtebeperking aangegeven maar ziet er op het oog laag uit.

Ik durf hier geen risico te nemen en draai om. Bij de overige adressen in Almere volgen Truckmate en Navman dezelfde route die ook nog goed te rijden is met de vrachtwagen.

's Gravenland: geen problemen.

Spakenburg: hij wil je vanaf de Groen van Prinsterersingel een paar keer een weg insturen die verboden is voor vrachtverkeer. Dit geldt ook vanaf de Broerswetering naar de Spuistraat ( verboden voor vrachtverkeer).

Nijkerk: je wordt binnendoor gestuurd van Spakenburg naar Nijkerk. Afgezien van een enkele drempel is dit een weg die goed te rijden is. Je komt dan op de N301 uit aan de kant van de industrieterreinen. Beide geven dezelfde route.

Algemeen: op een kleinigheidje na, was deze route met beide systemen goed te rijden. Mijn voorkeur gaat echter toch uit naar de Truckmate omdat deze op de heenreis de snelwegen aan hield en je niet binnendoor over N-wegen laat rijden.De meeste adressen lagen op industrieterreinen, die door de Truckmate toch in het dekkingsgebied lagen (ik heb gelet op het groene v en het rode x).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze komt op 579,=

Inclusief tasje, zuignaphouder, 12/24V autolader, tmc antenne, 220v oplader, pc kabel en vooral ook: updates!

Hij is dus prijziger dan TomTom ofzo, maar een stuk goedkoper dan inbouw geschikt voor vrachtverkeer.

Ik hou het wel bij de Tom Tom en een stratenboek.Niet dat ik ze nodig heb want we hebben vaste adressen.Ik zou wel bang worden dat je kompleet op het systeem gaat vertrouwen omdat hij dus speciaal geschikt is voor vrachtwagens.Maar ook hier kun je voor vervelende verassingen komen te staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
waar kan ik zo een truckmate navigatie systeem kopen???

Via http://www.truckmate.nl/ = Versluis Car Audio.

Ik hou het wel bij de Tom Tom en een stratenboek.Niet dat ik ze nodig heb want we hebben vaste adressen.Ik zou wel bang worden dat je kompleet op het systeem gaat vertrouwen omdat hij dus speciaal geschikt is voor vrachtwagens.Maar ook hier kun je voor vervelende verassingen komen te staan.

Bij vaste adressen is het inderdaad een flinke uitgave, en is het nut ervan natuurlijk een stuk kleiner dan wanneer je steeds andere adressen hebt, zoals wij in de distributie.

Overigens blijft het raadzaam een stratenboek bij je te hebben, al is mijn ervaring tot op heden dat je eigenlijk in de 100% gedekte gebieden prima op de Truckmate kunt vertrouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Via http://www.truckmate.nl/ = Versluis Car Audio.

Bij vaste adressen is het inderdaad een flinke uitgave, en is het nut ervan natuurlijk een stuk kleiner dan wanneer je steeds andere adressen hebt, zoals wij in de distributie.

Overigens blijft het raadzaam een stratenboek bij je te hebben, al is mijn ervaring tot op heden dat je eigenlijk in de 100% gedekte gebieden prima op de Truckmate kunt vertrouwen.

ik doe niks anders dan stukgoed door europa en ik heb echt nog nooit voor bv een te laag viaduct gestaan of mezelf klem gereden in te smal straatje.

ook zonder gebruik van stratenboek.

maar je gezond verstand gebruiken is bij alles raadzaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik doe niks anders dan stukgoed door europa en ik heb echt nog nooit voor bv een te laag viaduct gestaan of mezelf klem gereden in te smal straatje.

ook zonder gebruik van stratenboek.

maar je gezond verstand gebruiken is bij alles raadzaam.

Dat blijft natuurlijk altijd zo!

Ik beweer ook niet dat je blind op welk navigatiesysteem dan ook moet gaan rijden. Maar ik beweer wel dat deze Truckmate een zeer handig hulpmiddel is, en voor vrachtverkeer vooralsnog handiger dan de Navman of de Lenco (Destinator) die ik eerder heb gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat blijft natuurlijk altijd zo!

Ik beweer ook niet dat je blind op welk navigatiesysteem dan ook moet gaan rijden. Maar ik beweer wel dat deze Truckmate een zeer handig hulpmiddel is, en voor vrachtverkeer vooralsnog handiger dan de Navman of de Lenco (Destinator) die ik eerder heb gebruikt.

Ik ben het helemaal eens dat het eens tijd word voor een volwaardig systeem voor vrachtwagens.

Maar als ik dan de prijs zie van dit systeem en de eigenlijke dekking dan valt me dat tegen.

En volgens de site is met de gratis update die jij eind dit jaar of begin volgend jaar krijgt dan alleen het deel wat nu al gedeeltelijk gedekt is voor de volle 100 pct gedekt.

Dat is nog maar een gering deel van europa.

De andere aanbieders van kaarten en navigatiesystemen zijn natuurlijk ook al wel bezig om een goed systeem te ontwikkelen.

Tenminste dat mogen we denk ik wel aan nemen.

Verder vind ik het belangrijk dat je er zelf poi,s op kunt zetten zoals bv de duitse autohoven of franse les routier restaurants.

Dat mis ik eigenlijk bijna bij alle andere merken dan tomtom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik heb een 930T en die heeft voortaan realty view, dat wil zeggen op autosnelwegen worden de knooppunten zo waarheidsgetrouw mogelijk getoond in het scherm.

ook zit daar de laatse versie navcore op en die mijdt nog beter de dorpskernen dan mijn vorige tomtom,s

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

dit las ik vandaag op jouwnav,nl.

er zijn er dus al meer druk mee bezig. en volgens garmin is het eigenlijk nog te vroeg om het nu al aan te bieden.

en wat tegensprekende berichten wat betreft tomtom.

in dit artikel word gezegd dat ze er nog niet echt mee bezig zijn.

Bron: De Limburger/Limburgs Dagblad 20 juni 2008

Niet langer klem met je truck en caravan

Het Veldhovense Navteq komt met digitale kaartinformatie die voorkomt dat vrachtwagenchauffeurs hun truck klem rijden onder een viaduct. En waarmee een truck niet langer door krappe dorpskernen wordt geleid. De primeur is voor het kleine merk Snooper, maar ook navigatiegigant Garmin staat al startklaar.

Dankzij nieuwe speciale navigatiesoftware voor ‘grote voertuigen’ verwijst de Snooper Truckmate de nachtmerrie van menig truckchauffeur naar het verleden. Als eerste biedt het merk namelijk een navigatiesysteem aan waarmee de bestuurder van - pakweg - een kloeke Scania truck niet langer voor onaangename verrassingen komt te staan. Zodat we in de toekomst wellicht niet langer foto's in de krant zullen aantreffen van vrachtwagens die zich klem hebben gereden onder een helaas iets te laag viaduct. Of niet meer voor- of achteruit kunnen in een veel te smal straatje.

Vanzelfsprekend hebben de Britten die vondst niet helemaal zelf ontwikkeld. Alles draait hier namelijk om een nieuwe generatie digitale kaart- en wegeninformatie van Navteq.Waar in het Europese hoofdkwartier in Veldhoven al jaren aan wordt gewerkt.

Snooper is gewoon de eerste die het in een speciaal aangepast navigatiesysteem toepast. Andere merken – zoals Garmin - zullen binnenkort volgen. De vraag ligt voor de hand waarom die laatste zich als mondiale navigatiegigant (en grootste afnemer van Navteq) de kaas van het brood laat eten. Garmin directeur Sean Biddlecombe: „Alles is startklaar, maar wij wachten gewoon nog even tot ook de laatste kleine wegen in kaart zijn gebracht.

De apparatuur is er al, want we hebben net de nieuwe Nüvi 5000 navigator gelanceerd. Die heeft een groot beeldscherm, omdat een navigatiesysteem in een vrachtwagen ver van de chauffeur weg staat. Zo gauw we de speciale kaartsoftware voor trucks compleet genoeg vinden, komt die beschikbaar via upgrades via het internet.”

Snooper heeft daar dus niet op gewacht.

Importeur Chris Versluis ziet het ‘werk in uitvoering’ bij Navteq niet als een probleem. „De belangrijkste wegen en industriegebieden van de Benelux zijn bijvoorbeeld al op deze nieuwe wijze in kaart gebracht.

En in de komende tijd worden de tussenliggende gebieden ingevuld. Datzelfde geldt voor Duitsland, Frankrijk en de UK.” „De belangstelling is groot. Niet alleen van vrachtwagenchauffeurs, maar bijvoorbeeld ook camperrijders en caravanners.

Want truckers zijn natuurlijk niet de enigen die niet blij zijn met een laag viaduct en smalle wegen waar ze niet goed kunnen laveren. Of een steile klim of afdaling in de route. Met deze nieuwe navigatietechniek word je daar desgewenst automatisch omheen gevoerd. Prettig voor de chauffeur, maar ook veilig en milieuvriendelijk.

Het systeem calculeert immers de meest efficiënte route.”

De extra slimme navigatie wordt zonder twijfel een trend. Niet alleen Garmin zit op het vinkentouw, maar ook bij Mio staat men te trappelen. Die laatste meldt echter dat hun kaartleverancier TeleAtlas (de grote opponent van Navteq) er voorlopig niet klaar voor is.

Saillant detail: marktleider TomTom heeft zodoende automatisch een dubbel probleem. Ook zij werken samen met TeleAtlas en staan op het punt de kaartspecialist te kopen. Scott Johnson, de woordvoerder van TomTom, meldt droogjes: „Navigatieapparatuur voor trucks, campers en andere grote voertuigen is een onderwerp waar we zeker naar kijken, maar op kort termijn zijn er op dat gebied van ons geen mededelingen te verwachten.”

Topman Dieter Lange van Navteq: „Dankzij allerlei nieuwe gegevens staan we op de drempel van veel méér nieuwe navigatietoepassingen. In dit geval hebben we per stukje weg 23 nieuw aspecten toegevoegd. Een enorme klus, want je moet heel het land opnieuw verkennen. Daarom hebben we prioriteit gegeven aan de drukkere gebieden. Je moet denken aan data als de doorrijhoogte van een viaduct, het maximale gewicht, een inrijverbod, de maximum snelheid voor vrachtwagens, scherpe bochten, hellingen, gevaar voor harde zijwind, een verbod op gevaarlijke stoffen, maar ook laag overhangende boomtakken, truckstops en bijvoorbeeld benzinestations met een power dieselpomp.”

Wat brengt de toekomst verder? Dieter Lange: „Navigatie gaat grote ontwikkelingen doormaken. Je kunt denken aan een keuzemogelijkheid voor mooie toeristische routes. Maar ook het weergeven van de nieuwe milieuzones in de grote steden. Er komt gewoon steeds meer informatie bij. Verkeerslichten, hoeveel rijstroken, bushaltes en metrostations mét bijpassende reistijden, maar ook voetpaden door een park. Vergeet niet dat navigatie pas luttele jaren geleden echt is doorgebroken, dus we zijn eigenlijk nog maar net begonnen.”

Snooper Truckmate gebruikt nieuwe Navteq informatie als eerste

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoi,

Ja als je 'm aanzet vraagt Truckmate eerst of je met een personenauto of met een groter voertuig gaat rijden.

Rij je met een gewone auto dan berekent ie een gewone route. Rij je met een groter voertuig dan kun je aangeven wat de hoogte, breedte, lengte, gewicht en het type lading is en berekent hij naar aanleiding daarvan een speciale route mocht dat nodig zijn.

Groet,

Timothy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden