[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Werkgevers in Canada?


LKW Sven

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo,

Over een paar weken vlieg ik naar Canada, ik heb daar een sollicitatie gesprek bij een groot transportbedrijf in de provincie Alberta. Nou plak ik daar natuurlijk ook een vakantie aan vast maar ik zou graag nog wat meer ijzers in het vuur hebben. Lopen hier nog wat Hollandse-Canadezen rond die mij wat tips kunnen geven? Allerlei bureaus kunnen mooie verwachtingen schetsen maar ik hoor het toch het liefst van deskundigen (=chauffeur :D)

Waar moet ik op letten, welke bedrijven raden jullie aan en juist af. Alle informatie is welkom.

Thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb Knabbel&Babbel een PB gestuurd. Voorlopig houd ik de naam van het bedrijf liever even tussen ons aangezien er ook een boel nederlanders werken.

Ligt het aan mij of zijn de meeste websites van Canadese transportbedrijven een beetje verouderd? Als ik zie wat voor een websites sommige Nederlandse bedrijven hebben voor een paar auto's...

Ik heb in iedergeval moeite om bedrijven te vinden die vanuit Alberta long-haul werk doen door heel Noord-Amerika.

Maargoed, iedereen die nog tips heeft, ik hoor het graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat zijn je verwachtingen in t transport hier in noord amerika Sven?

Heb je jezelf al verdiept in hoe ze hier betalen, wat er van je verwacht word, hoe lang je weg bent?

Ook ben je ver weg van je familie, maar dat zie ikzelf meer als een pluspunt:D:D.

Vragen? Vraag maar. Werk niet in CA, maar misschien kan ik je ook helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hallo

Als je naar het zuiden van Alberta gaat voor te werken , zie maar dat je genoeg geld hebt voor te overleven want als je voor dat ene bedrijf rijd dat ik denk sta je tamelijk land stil tussen de 2 vrachten, ik weet natuurlijk niet of je met familie over komt of dat je in de wagen gaat wonen want dat maakt wel een groot verschil. Ik weet, moest ik kunnen herbeginnen dat ik zou uitkijken naar een bedrijf dat ergens rond/in Calgary zit, maar met de ervaringen dat ik nu heb zou ik (dat is wel zéér persoonlijk) zekers nooit nemeer naar Alberta overkomen, ik woon nu dicht tegen Lethbridge maar we gaan het huis terug verkopen hier en gaan richting Winnipeg ( was trouwens onze eerste keuze al sinds 2003).

Ik zou veel meer kunnen vertellen maar ik ga de forum niet teveel vervuilen met mijn ervaring met dat ene bedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zal eerst even wat duidelijk zeggen wat ik zoek en wil...

Door heel Noord-America rijden, lange ritten. Ik weet hoe ze betalen maar ik kom er dan ook echt niet om rijk te worden. Zowieso doe ik het vooral omdat ik het werk leuk vind (ook hier in EU) anders had ik mn HBO wel afgemaakt en daar heb ik nu 2 jaar later nog geen moment spijt van gehad.

Ik kijk er wel nuchter tegen aan. Als het echt niet bevalt ga ik gewoon weer terug en dan zien we hier wel weer verder. Nu kan ik dit makelijk zeggen omdat ik hier geen eigen huis heb en geen eigen gezin. Maar laat wel duidelijk zijn dat ik met de intentie ga om in Canada goed werk te vinden en daar te blijven en iets op te bouwen.

Wat zijn je verwachtingen in t transport hier in noord amerika Sven?

Heb je jezelf al verdiept in hoe ze hier betalen, wat er van je verwacht word, hoe lang je weg bent?

Ook ben je ver weg van je familie, maar dat zie ikzelf meer als een pluspunt:D:D.

Vragen? Vraag maar. Werk niet in CA, maar misschien kan ik je ook helpen.

Mijn verwachtingen? Onder andere meer rijden, minder files/drukte op de weg, langere afstanden, geen tachograaf (ik vervloek de uitvinder van dat kreng), enzovoorts...

Ik heb me er goed in verdiept, kijk maar naar mijn eerste bericht bijna een jaar geleden, toen was ik er al mee bezig. Nu moet het een en ander dus serieuze vormen aan gaan nemen.

Ver weg van mijn familie... tsja dat klopt. Maargoed die zie ik nu ook niet zo veel.

Wat vind jij als USA man van Canada en hoe zie je de verschillen. Je rijdt niet naar Canada of wel? Ik heb ook gekeken om in de US te werken maar daar is het volgens mij zowieso lastiger om binnen te komen en er zitten niet voor niets meer Hollanders in Canada. Dus daarna ben ik me eigenlijk meer op Canada gaan focussen...

Ik heb trouwens afgelopen maanden we eens een tijdje naar je webcam zitten kijken als hij aanstond, erg mooi!

Hallo

Als je naar het zuiden van Alberta gaat voor te werken , zie maar dat je genoeg geld hebt voor te overleven want als je voor dat ene bedrijf rijd dat ik denk sta je tamelijk land stil tussen de 2 vrachten, ik weet natuurlijk niet of je met familie over komt of dat je in de wagen gaat wonen want dat maakt wel een groot verschil. Ik weet, moest ik kunnen herbeginnen dat ik zou uitkijken naar een bedrijf dat ergens rond/in Calgary zit, maar met de ervaringen dat ik nu heb zou ik (dat is wel zéér persoonlijk) zekers nooit nemeer naar Alberta overkomen, ik woon nu dicht tegen Lethbridge maar we gaan het huis terug verkopen hier en gaan richting Winnipeg ( was trouwens onze eerste keuze al sinds 2003).

Ik zou veel meer kunnen vertellen maar ik ga de forum niet teveel vervuilen met mijn ervaring met dat ene bedrijf.

Nou ik kan het er net zo goed neerzetten aangezien ik toch meerdere bedrijven wil gaan bezoeken, in de eerste instantie ga ik kijken bij H&R.

Ik heb opzich redelijk wat geld om te overleven de eerste tijd, ik weet ook dat ik mn rijbewijs ed opnieuw moet halen en dat er in het begin alleen maar heel veel geld uit gaat. Maargoed ik kom alleen, ben nu ook de hele week van huis en ik heb ook geen eigen huis hier.

Ik land in Calgary dus als je een paar bedrijven voor mij hebt daar in de buurt waar ik langs zou kunnen.. graag. Ik ben nog de route aan het uitstippelen. In 2 weken moet ik en een goede werkgever vinden en de toerist uit hangen. ;)

Wel wil ik graag met een bedrijf werken wat meerdere buitenlanders in dienst heeft en dus wat ervaring met europese chauffeurs... En dus ook iets van een bureau want ik heb geen tijd/zin om de hele procedure van visum, rijbewijs ed zelf te doen.

klik maar op de link van mn weblog....daar staan van begin tot eind mn bevindingen....succes:tu:

Heee die kende ik nog niet! Ik heb zon handige tool om hele websites op te slaan dus dat zet ik zo aan en dan ga ik dat van de week helemaal zitten lezen op de parking. Altijd leuk. Ik was zelf ook al aan het denken om een log te gaan maken maar op het moment heeft het vinden van een geschikt bedrijf priority.

De andere reacties zijn oud-collega's van ons, dat zegt jou genoeg Sven.

groetjes K&B

Ik begin inderdaad een beetje te twijfelen ja als er zoveel mensen daar weg zijn. Dat kan natuurlijk persoonlijk zijn maar het zegt wel iets... Maar ik ben dan ook alleen maar op sollicitatie in Lethbridge. Ik wil ook zoveel mogelijk bedrijven bezoeken maar ik ben redelijk van jullie afhankelijk wat dat betreft.. Er staat maar weinig online en via zo'n immigratiebureau kom je ook maar uit bij wat zij in de kaartenbak hebben zitten.

Allemaal bedankt voor jullie uitgebreide en snelle reacties en nogmaals, alle info is welkom!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

waar ik zekers zou gaan kijken in Calgary is bij Bison en TransX , er zijn er wel nog meerdere , maar kan zo derekt niet op de naam komen , als je naar Lethbridge gaat zou ik naar Walter eens gaan informeren , die hebben ook werkvergunningen , of anders in Milk River bijj Hugson, dat ligt niet zover van de amerikaanse grens vandaan en ± 1 uur van Lethbridge.

Waarom Alberta mij niet bevalt is omdat er véél te véél wind is hier , heb daar een slechte ervaring mee gehad en dus wil ik hier weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

he die sven,het is misschien wel handig om te weten dat het bedrijf waar je

gaat praten over een eventuele toekomst,meedoen aan het PNP-programma.

dat staat voor Provincial Nominee Program,en zonder dit mogen ze geen

buitenlandse chauffeurs aannnemen.

Als je"werk-zoek-vakantie"het toelaat kan je ook overwegen om in de buurt

van Edmonton te gaan kijken.

Bison,TransX en Kindersley en HWT trucking zijn allemaal pnp lid en rijden op

de verenigde staten.

Wat betreft het laten regelen van de papierwinkel door een bemiddelingsburo

het kost weinig tot geen moeite om het zelf te doen,en je houdt een mooie

cent in eigen zak...

het kost alleen een beetje tijd,maar dat geldt ook voor een buro.

Als laatste, geloof niet in alle gouden bergen,aan het eind van het liedje moet

je hier net zo hard werken als in Nl,en recruters hebben er een handje van om alles net even mooier te laten lijken als de realiteit..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hard werken is geen probleem... Werken met plezier is veel belangrijker...

Ik woon nu al weer een aardig tijdje aan de oostkant van Canada, in New Brunswick... De lonen liggen hier wat lager dan meer naar het westen maar de vriendelijkheid van de mensen is ongekend... Hoge lonen in Alberta, levensonderhoud is ook duurder...

Is geld een belangrijke graadmeter?? Ik denk het niet echt gezien het feit dat je een degelijke opleiding hebt laten schieten om chauffeur te worden... Er bestaan meer van die gekken...;)... Als jij graag weer het plezier in het rijden wilt terugvinden is werken in Canada een goeie keuze... Ik persoonlijk zou liever voor een klein bedrijf kiezen ipv een hele grote... Ook al zijn veel zaken misschien beter geregeld, het TROS-gevoel dat een klein bedrijf je kan geven is in mijn ogen ook heel veel waard..

Ik heb een vrouw en twee dochters, wil daarom graag af en toe thuis zijn. Mijn werk is twee keer in de week een rondje naar Montreal.. met mijn eigen truck kunnen we daar een goed belegde boterham van eten. Er zijn hier echter ook twee vrijgezelle Hollanders neergestreken die graag meer willen zien, net als jij. Binnen een jaar tijd hebben ze alle Canadese provincies gezien (okay, niet die paar die tegen de Noordpool liggen...) en op twee na alle Amerikaanse staten... Die twee staten zijn Hawai en Alaska... De ene reed met een flatbed (hij is verhuisd aar een ander bedrijf, vraag me niet waarom...) en de ander rijdt rond met een dry box...

New brunswick ligt niet echt op jouw route... Of zeg maar gerust "echt niet"... Mocht je echter het goeie gevoel niet vinden daar in het westen, denk dan aan dit verhaaltje...

Groeten en suk6...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Hee allemaal bedankt voor jullie uitgebreide reactie.

Het heeft weer even geduurd voordat ik een update kon geven. Druk druk in de weekenden en onderweg weinige wifi kunnen vinden.

Mwja.. ik kreeg vorige week wel een teleurstellend mailtje van H&R... ik had te weinig ervaring. Ze willen minimaal 5 jaar ervaring zien. Hnja dat duurt nog eventjes 3 jaar voor ik daar ben... Dussss nu moet ik weer van voor af aan beginnen met een ander bedrijf. TransFRT McNamara heb ik ook gemaild maar nooit iets van gehoord. Net als Bison. Beetje jammer.

H&R wilde me wel hebben als Shunt-driver (op de plak met een shuttle trekker rondvlammen) nee dank u dat heb ik in Holland ook al gedaan als weekendbaantje voor ik mn groot rijbewijs had.

Ik heb dus besloten om nog niet naar Canada te gaan deze zomer. Om daar in m'n eentje op goed geluk wat bedrijven af te lopen is me toch een beetje duur. Dat kan wel maar dan moet ik het beter voorbereiden en op z'n minst toch een aantal sollicitatiegesprekken vast hebben staan. Aangezien ik dit in de weekenden haast niet geregeld krijg en door de weeks geen tijd heb...

Maar ik heb pas sinds de start van deze thread een beter beeld gekregen van de bedrijven en vooral ook de contacten. Jammer dat de communicatie met die bedrijven zo moeizaam loopt. (willen ze nou graag mensen hebben of niet??)

Red Band: wat je zegt heb ik ook al gehoord, aan de westkust zijn de lonen wat lager maar je had me al door, ik ga niet voor het geld. Ik had alleen een beetje de indruk gekregen dat de bedrijven aan de westkust vooral de westkant van de US aandoen en niet echt kriskras. Jij schrijft weer iets heel anders.. Dan moet ik misschien toch maar weer eens contact opnemen met een bureau in New Brunswick. Flatbed vind ik ook niet verkeerd. Mijn baas is er nu ook mee begonnen en ik wil daar best mee op pad. Alleen tank en vee transport doe ik liever niet maar voor de rest vind ik het allemaal wel leuk he.

Nnnnndusssss dan beginnen we weer van voor af aan met de mailtjes naar diverse bedrijven en bureaus... Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen (kan een week of 2 tussen zitten) en alle tips die jullie hier posten lees ik heel graag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je doet er verstandig aan om alles goed uit te zoeken voor je vertrekt.. Dat doe je goed...

Ik denk enkel dat je de west en oostkust een beetje door elkaar haalt... Niet vreemd, voor mijn gevoel wonen wij ook in het westen terwijl het toch wel heel zeker erg oost is...

Je bent goed voorgelicht. De meeste bedrijven die vanuit het oosten van Canada opereren komen niet veel verder dan de centrale staten.. Niet echt veel verder dan bv Indiana, Kentucky of meer naar het zuiden, Virginia... Of ze zitten in de voor ons bekende triangle.. vrachtje naar Pennsylvania, daar laden voor de GTA (Greater Toronto Area) en daarvandaan weer terug richting de Atlantics...

Er zijn echter uitzonderingen.. uiteraard... Toen ik hier net kwam (bij REM) deden ze allerlei soorten werk maar toch hoofdzakelijk in het hiervoor omschrevene... Tijden veranderen echter en nu rijdt er een aantal trucks echt in het wilde werk... Sommigen zijn gewoon zes weken of langer van huis...

Als je in zee wilt gaan met een immigratiekantoor houdt er dan wel rekening mee dat er een prijskaartje aanhangt. Laatste getallen die ik gehoord heb spreken van 5 tot 6 duizend euri... Dat is een bak geld... Mocht je echter serieus een stap naar de oostkust overwegen wil ik je best in contact brengen met REM, of je namen geven van andere bedrijven in New Brunswick... Maar zoals gezegd, de meesten gaan niet zover.... Misschien dat ik mijn wederhelft zou kunnen aansporen om je te helpen om zelf de papierwinkel te regelen...

We hebben hier ook een Engels koppel, zij hebben als zelf geregeld... Een nieuw Engels stel heeft een kantoor in de hand genomen en is nu 5000 pond lichter... Engelse ponden dus... zo'n 7000 euro?? holy crap...

Succes!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

O, nog even dit....

Veel bedrijven, vooral de grotere, rijden met de echte company-trucks... Vaak een beetje kale Freightliners Columbia of de goedkopere Internationals... Als je net begint lijken het best leuke trucks maar na een paar maanden ga je dat toch anders zien... Het is toch niet "echt" wat je zoekt, niet waarvoor je naar hier bent gekomen...

Bij REM rijden ze met trucks die een gemiddelde Owner-operator niet zouden misstaan... Meest Freightliner Classics, een paar Peterbuilts 387 en een Kenworth W900... Helaas, diesel wordt duurder dus de eerstvolgende trucks zijn allemaal Cascadia's maar ik vermoed dat ze er best wel okay uit zullen zien in de REM-kleuren...

Eens zien of ik wat plaatjes heb ergens...

Kan enkel mijn eigen truck vinden... Ik moet ze ergens hebben maar weet niet waar... PC is net opgeschond en ik vind ze niet op Imageshack... Dit is de mijne..

sneeuwdec2007016hm1.th.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even een vraagje tussendoor, Corydon...

Hoe ben jij in de States verzeild geraakt??

Hoe lang ben je daar al en denk je ooit terug te gaan naar Nederland??

Zou je een goeie reden kunnen geven om weer naar nederland te gaan??

Hoe ben jij in de States binnengekomen?? Canada is zoals door anderen omschreven veel eenvoudiger...

Misschien staat het al ergens op het forum maar ik ben ook maar een lui mens... Sterker, ik ben chauffeur en heb niet veel vrije tijd...

GAAPPPP, ik verveel me de rambam... Wat zal ik nu weer eens gaan doen...;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heel eenvoudig, ik was hier op vakantie en kwam na 7 dagen m'n vrouwke tegen.

Bleef daar de rest van m'n vakantie, toen terug naar NL, al mijn spullen verkocht, veel weg gegeven en naar hier gegaan.

Wij wilden het eerst officieel doen maar dan moest ik minstens een jaar in NL blijven (ik had dus net alles verkocht toen ik dat hoorde:p), maar zijn toen in Tennessee getrouwd. Het is daar net zo makkelijk als in Nevada.

Onze advocate voor de emigratie, die dat al ruim 20 jaar deed, vertelde ons later dat ze nog nooit iemand zo makkelijk hier het land heeft zien binnen komen.

Ik ben hier sinds november 93 en denk eigenlijk niet dat ik ooit terug zal gaan, heb geen heimwee, nooit gehad.

Het enige wat ik mis zijn een paar heel goede maten, ik bel ze best wel regelmatig. Kost nu 3 cent per minuut. In 94 was dat enkel voor de verbinding al 25 dollar. Mooi klote als je een andwoord machien krijgt...:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Okay, vandaar de States... Is duidelijk....

November '03 waren wij, mijn vrouw en ik, voor een weekje in new brunswick.... Een soort minivakantie ter oriëntatie... Oktober 2004 zijn we overgekomen...

Schiet, ik dacht dat we hier ongeveer even lang waren maar jij schreef '93... dat scheelt een jaar of tien...:stom:...

Heb jij toch een bak meer ervaring hier dan ik...

En nee, de kans dat wij teruggaan is nihil... De rust en de ruimte, de vriendelijkheid van de mensen, en niet te vergeten het plezier in het trucken.... dat laat ik me niet meer afpakken...echt niet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het gappige is, ik was dus totaal niet van plan om hier te wonen/werken.

Ik wilde twee dingen doen, van NYC naar de westkust rijden, had een auto gehuurd, wilde death valley zien, en dan terug door Canada.

De tweede week ging ik naar de Labourday races, drag races dus, net buiten Indianapolis.

Ik was daar echter 1 dag te vroeg, ging een pilsje drinken, kwam de vrouw tegen,..en de rest is geschiedenis.

Wat ook frappant is, in NL ging ik al jaren naar drag races, vanaf mijn 15de.

En nu werk ik dus voor een bedrijf dat heel veel betrokken is in dragraces. Wij kunnen voor niks naar iedere race, ben in 4 jaar naar 1:ja: race geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even Crandall opgezocht.. Zie dat daar vlakbij ook het plaatsje Corydon ligt... Welk één toeval....

REM, het bedrijf waar ik voor rijd, laadt veel terug in Cayuga... Niet echt bij jou om de hoek maar toch, wat is 200 mijl voor een Amerikaanse truckert..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

1 hele race wel... Nounou, joe laat er geen gras over groeien zeg....

ik heb verder niks met dragrace toestanden... Ik had echter wel altijd wat heimwee naar m'n platte trailer tijd in de jaren 80... Heel veel spaanplaat en triplex gereden in die tijd vanuit België naar nederland...

Nu zit ik dus weer in de spaanplaat, de opvrachten naar montreal zijn allemaal van de plaatselijke spaanplaatfabriek in St Stephen, en ik doe dat weer heerlijk met een flatbed.. lekker zeiltjes vouwen samen met collega's... Echt net of je 20 jaar terug in de tijd bent...

Ja, ik weet ut... ik word ook oud... Praat en denk veel te veel aan vroeger...:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden