[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

flexi trailer


herder

Vraag

16 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0

Nou, volg de gebruiksaanwijzing op de zijkant van de trailer, of schiet een collega aan, die weet het ook vast wel....... Of heb je geen collega,s....:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nou, volg de gebruiksaanwijzing op de zijkant van de trailer, of schiet een collega aan, die weet het ook vast wel....... Of heb je geen collega,s....:D

Niet te verwarren met àfschieten.. :p

Maar ff serieus..

Ik heb het ooit 1x iemand zien doen, en het is best lastig als je van niks weet.

Maar aangezien er hier vele containerchauffeurs zitten, is er vast wel 1 die je het kan uitleggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

is best eenvoudig hoor als je het 5 keer per dag moet doen

je kunt er op verschillende manieren containers op zetten

20ft achterop (chassis geheel ingeschoven)

20ft middenop (overrijden of tankcontainer)

middenstuk 2de stand achter ingeschoven

40ft zwaar middenstuk 1ste stand achter 2de stand

2x 20ft/40ft ligt middenstuk 3de stand achterkant 1ste stand

45ft middenstuk 4de stand achterkant 2de stand en de nek uitschuiven

dan kun je ook nog 30ft en 13,60 erop zetten maar dat weet ik niet uit mijn hoofd

eerst ontgrendel je allebei de borg pennen dan zet je de achterkant op de juiste stand met behulp van een slinger aan de rechterkant van de trailer thv achterspatbord er zitten gekleurde stickers op het het chassis voor de juiste containersoort dan borg je de achterste pen en schuif je het voorste gedeelte in of uit met je trekker ook hier zijn de zelfde gekleurde stickers aangebracht voor de containersoort dan kun je de nek (voorste gedeelte) met de hand uittrekken voor 45ft containers

dat in of uitschuiven doe ik globaal met de trekker trailer op de rem en het laatste stukje met de luchtvering van de trailer om de pennen een beetje te sparen

groetjes erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
is best eenvoudig hoor als je het 5 keer per dag moet doen

je kunt er op verschillende manieren containers op zetten

20ft achterop (chassis geheel ingeschoven)

20ft middenop (overrijden of tankcontainer)

middenstuk 2de stand achter ingeschoven

40ft zwaar middenstuk 1ste stand achter 2de stand

2x 20ft/40ft ligt middenstuk 3de stand achterkant 1ste stand

45ft middenstuk 4de stand achterkant 2de stand en de nek uitschuiven

dan kun je ook nog 30ft en 13,60 erop zetten maar dat weet ik niet uit mijn hoofd

eerst ontgrendel je allebei de borg pennen dan zet je de achterkant op de juiste stand met behulp van een slinger aan de rechterkant van de trailer thv achterspatbord er zitten gekleurde stickers op het het chassis voor de juiste containersoort dan borg je de achterste pen en schuif je het voorste gedeelte in of uit met je trekker ook hier zijn de zelfde gekleurde stickers aangebracht voor de containersoort dan kun je de nek (voorste gedeelte) met de hand uittrekken voor 45ft containers

dat in of uitschuiven doe ik globaal met de trekker trailer op de rem en het laatste stukje met de luchtvering van de trailer om de pennen een beetje te sparen

groetjes erik

Kun je het ook zo mooi uitleggen voor een Broshuis :D Daar loop ik nogal eens mee te stoeien!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

nee sorry mijn eerste chassis was een renders met een schuiftafel die niet werkte dus alleen jostickie voor de achter bumper maar die is verkocht nu hebben we alleen maar flexitrailers en 3 combitrailers maar die zijn voor de specialisten.

ik merk wel dat ook bij een klein bedrijfje koppelen dodelijk is voor het materiaal oudste oplegger is 3jaar oud maar er zijn al opleggers bij waar ik liever niet mee rijdt

ik vind flexitrailers eigenlijk helemaal niet zo fijn rijden ik vind dat er veel speling op het chassis zit en met een volle reefer voel je dat ok duidelijk als je een bocht door gaat

ook met een 20ft in het midden kraakt en knakt het langs alle kanten

maar dat zal er wel bij horen denk ik want mijn colleg's hoor ik er eigenlijk niet over

gr erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast frankie
nee sorry mijn eerste chassis was een renders met een schuiftafel die niet werkte dus alleen jostickie voor de achter bumper maar die is verkocht nu hebben we alleen maar flexitrailers en 3 combitrailers maar die zijn voor de specialisten.

ik merk wel dat ook bij een klein bedrijfje koppelen dodelijk is voor het materiaal oudste oplegger is 3jaar oud maar er zijn al opleggers bij waar ik liever niet mee rijdt

ik vind flexitrailers eigenlijk helemaal niet zo fijn rijden ik vind dat er veel speling op het chassis zit en met een volle reefer voel je dat ok duidelijk als je een bocht door gaat

ook met een 20ft in het midden kraakt en knakt het langs alle kanten

maar dat zal er wel bij horen denk ik want mijn colleg's hoor ik er eigenlijk niet over

gr erik

ik heb nu een zware 20 ft achterop staan en die knapt ook best in de assen.

maar wat doe je met de luchtvering om de pennen te sparen??? dat snap ik even niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
ik heb nu een zware 20 ft achterop staan en die knapt ook best in de assen.

maar wat doe je met de luchtvering om de pennen te sparen??? dat snap ik even niet

bijv van 40ft zwaar naar 20ft midden

trek de borgpen eruit

zet de luchtvering naar beneden

rode knop uittrekken zodat trailer op de rem staat

dan luchtvering omhoog zetten en trailer schuift vanzelf uit

omhoog rem erop en dan laten zakken schuift ie in

dit lukt met afstanden van zo'n 30 cm

dit gaat rustig en je kunt dan met je hand de borgpen op het juiste moment er in duwen

probleem bij mijn volvo is dat het vrij lang duurt voordat de trailer op de rem staat bij onze 2 dafjes is dat knop uit en de rem staat vast ik moet toch echt 1 min wachten

we hebben al een paar chassis waar de punt van de borgpen een beetje van krom staat en ik denk dat dit komt door het rijdend in en uitschuiven

want hat zijn 3 chassis balken die in elkaar zitten en hij gaat er ook echt wel in als je wat heen en weer blijft jutteren maar ik heb liever nog wat langer plezier van mijn mecano opleggertje

ik draai de twistlocks ook vast even los kwartslag draaien dat de ring gedraaid zit en dan kun je ze gewoon vast draaien dan komt het puntje wel net boven het chassis uit maar raakt de container niet en heb je geen gerammel alleen die achterbumper blijft bewegen ik snap niet dat ze daar niet iets op gemaakt heben dat dat ding vast komt te zitten als je alles inschuift

pacton en nooteboom hebben eigenlijk een identiek chassis

persoonlijk vindt ik een pacton net ff wat beter inelkaar gezet borgpennen komen niet buiten het chassis uit en zwengel vor de achterbumper zit een de zelfde kant als de borgpen wel zo makkelijk want van de 10 keer schiet die er 9 keer niet van zelf in en moet ik weer terug naar de andere kant om hem nog een klein slagje tegeven en dan weer terug om de zwengel in te klappen

en dit lijkt op werken en daarvoor ben ik geen containers gaan rijden

LOL

gr erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

een flexitrailer is een mooi chassis waar je alle kanten mee uit kunt van 20ft to 45ft of 13,60

alles is handwerk dus er kan weinig stuk

mijn renders was met zo'n grote cilinder tussen het chassis loeizwaar en elke week weer een nieuwe luchtlekkage

maar ik vind dat ze niet lekker rijden en je moet ontzetten uitkijken met je achterbumper en spat lap die rij je er zo af wat die sleept bij elke scheet over de grond en ook de spatlappen en spatborden willen er welleens af vliegen bij het aandokken omdat je op je spat lap rijdt of bij die wheellocks ook heel vervelende dingen

gr erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dit topic is al wat ouder, dus ik weet niet of ik ook nog reacties ga krijgen. Ga het toch proberen.

Pacton en D-tec kennen een zogenaamde zware stand voor 40ft containers. Pacton heeft dat óók voor een 45Ft container. Naar verluidt zou D-tec dat inmiddels ook leveren. (Weet iemand dit?)

Bij een zware stand is de wielbasis korter. Wirelbasis is: De afstand van de kingpin tot het hart van het tandemstel. In de praktijk dus het hart van de de middelste as bij een drieasser.

Bij een 40Ft container komt is dat in de stand 'zwaar' op 7250mm D-Tec, 7200mm Pacton.

Zware stand voor een 45 Ft is bij Pacton 7600mm. Zou dus bij D-tec hetzelfde zijn.

De gedachte hierachter is dat je met een enkelas trekker niet een te hoge asdruk krijgt – dus te zware trekas druk..Je hoeft dan geen een drieasser te kopen om zwaardere containers te vervoeren. Interessant, want een drieassige trekker is duurder in aanschaf en weegt meer. Tot zover de theorie.

Mijn vraag aan jullie is: Hoe werkt het in de praktijk? En hoe schat je het in wanneer je welke stand gebruikt? Ik men dat vanaf een totaal gewicht van 28 ton (container en lading) er wordt geadviseerd de zware stand te gebruiken.

En dat chassis van Renders, met dat zgn X-steeering, hoe is dat? Renders claimt ook dat het voorkomt dat je een te hoge trekas druk hebt. Iemand enige ervaring hiermee. Qua rijden zal het wel okay zijn, met die twee gestuurde assen.

Het Broshuis chassis kent bij mijn weten geen zware stand. Uit mijn hoofd zit de wielbasis bij een 40Ft contaimner op 7450mm. Dat betekent dus dat je minder zware containers kunt meenemen als je met een enkelasser rijdt in vergelijking met de Pacton en de D-tec. Opnieuw: wat is jullie ervaring hiermee?

En nog even over 45Ft-ers: ben je dan niet bijna altijd te zwaar op je trekas? Of loopt dat in de praktijk wel los.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het verhaal van de lichte en zware stand komt bekend voor. In andere takken van (tran)sport bereikt men de lichte stand door de voorste as te heffen. Vooral als er achteraan een kooiaap hangt is dit wenselijk, om genoeg asdruk op de trekas te houden.

Uit alle berekeningen die ik heb gezien, blijkt echter dat je met een trekker met 1 achteras nooit aan de 50 ton totaalgewicht kunt komen, maar blijft steken bij iets van 44 ton. Vandaar de trekkers met voorloopas met kleine wieltjes om naar die 50 ton te komen.

De containertruckers weten vast meer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Omdat ik nog ergens een demo trailer ontwerp programma had liggen – TrailerWin – heb ik even wat zitten klussen.

Bekijk het bestand maar eens. Is Pdf.

De maten, gewichten zijn gebaseerd op een D-tec FlexiTrailer chassis (maar je kan er ook een Pacton Flex XL in zien) en een FH13 XL. (niet toevallig de auto die ik zelf heb..., maar het zal niet veel verschillen met andere trekkers)

Ben natuurlijk maar een amateur, maar volgens mij komt het best redelijk in de buurt van het echhie. Maar: ik sta open voor opbouwend kritiek.

Mooi om te zien is het verschil in belading. Een 45Ft container heeft een eigen gewicht van ongeveer 4800. Ik vermeld dat, want dat kun je namelijk niet direct terugzien in de getallen. Ben trouwens uitgegaan van 5 ton.

Maar dat verschil in wielbasis scheelt dus drie ton laadvermogen. En da/s best veel.

@ Marnix: je hebt gelijk: het totaal gewicht komt zo rond de 44 ton.

Als ik eens tijd of zin heb zal ik hetzelfde geintje eens doen met een 40 Ft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

mijn baas heeft gewoon liever dat we altijd op zware stand rijden.

Ik persoonlijk vind de lichte stand lekkerder rijden en zeker langere afstanden rijd ik bijna altijd op de lichte stand .

bespaart ook bumpers en spatlappen want die raken de grond wel eens op de zware stand.

Als je een container gaat opzetten vol weet je het gewicht dan is het alleen de gok of hij goed geladen is.

Peeman heeft flexi-trailers met 3 standen 40ft en 45ft licht zwaar een heel zwaar geloof ik en die kunnen het assenstel naar voor en naar achter schuiven als er een container opstaat mbv kettingen die op het chassis liggen

ff32e929-fc41-42f5-9435-69e54a84b590.JPG

flexiload heet dat geloof ik en dat hebben ze samen met d-tec ontwikkeld

en het werkt nog ook

De meeste gewichts problemen heb je denk ik met reefers

gr Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Uit alle berekeningen die ik heb gezien, blijkt echter dat je met een trekker met 1 achteras nooit aan de 50 ton totaalgewicht kunt komen, maar blijft steken bij iets van 44 ton. Vandaar de trekkers met voorloopas met kleine wieltjes om naar die 50 ton te komen.

Klopt toch niet helemaal. Wij rijden met kippers met 2 stuurassen. Dan heb je dus 3 keer 10 tons assen op de oplegger. En een Volvo FH met zware vooras. Dat is een 9 tons vooras en een 11,5 tons achteras. Dat maakt dus samen een 50 (50.5) tons combinatie.

Komt er wel op neer dat je goed moet (kunnen) beladen om het maximale er uit te kunnen halen. Maar al meerder malen gewogen met gewichten van 51 à 52 ton en alles was (meestal) binnen de marge die gehanteerd wordt.

Maar als je een 3 assige trekker hebt dan heb je meer marge en kan je ook met een goedkopere oplegger, zonder gestuurde assen, goed weg komen. Trekker 26 ton en oplegger 27 ton geeft 53 ton. Naar aslasten gerekend dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Klopt toch niet helemaal. Wij rijden met kippers met 2 stuurassen. Dan heb je dus 3 keer 10 tons assen op de oplegger. En een Volvo FH met zware vooras. Dat is een 9 tons vooras en een 11,5 tons achteras. Dat maakt dus samen een 50 (50.5) tons combinatie.

Dit zal voor kipperopleggers vast waar zijn. Die zijn wat korter waardoor de assen van de trailer verder naar voren geplaatst kunnen worden zonder slechte rijeigenschappen te krijgen, of risico of achteroverkantelen van een losse trailer.

Voor een 13,60 trailer ligt dit wat anders. Als er al 4 ton eigen gewicht van de trekker op de trekas rust, mag er maar 6,5 van de trailer op rusten. Dan kom je op een wielbasis van ongeveer 7 meter. Dit is echter niet haalbaar.

Over het algemeen is ook een ongelijkmatige verdeling van het gewicht nog een probleem.

Heb eens een 20 ft containerchaissis met container erop voorover zien liggen. Die was afgekoppeld en toen leeggereden met een heftruck. Toen er alleen gewicht voorin overbleef, was het ding voorover gekanteld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat Marnix.

Een van de zaken waarmee je zit, is dat je de vooras nooit helemaal benut qua asdruk. Daarvoor zou je de schotel veel verder naar voren moeten plaatsen. Maar dat kan met een 13,6 trailer (of 45Ft container) niet. Raakt de oplegger de cabine.

Je ziet het wel eens bij die mestopleggers (tank). Die zullen wellicht wél meer druk naar voren kunnen krijgen. Of dat trouwens zo fijn rijdt betwijfel ik. Bij mijn auto en daarachter een tautliner met 28 ton lading, voel ik al duidelijk verschil op de vooras. Vind ik zelf minder prettig sturen. En dan praat je dus over een asdruk van 7,2/7,3 ton.

De schotel bij mijn auto wordt af fabriek al 9 cm. verder naar achteren geplaatst. Staat 57,5 cm vóór het hart van de achteras. Dan blijf je binnen de wettelijke norm (16,59 cm totaal lengte – Je hebt 10 centimeter tolerantie; dus max. 16,60) en je hebt net wat meer ruimte tussen cabine en trailer. Maar het aankoppelen van een koeler is ook dan een krappe bedoening.

Theoretisch kan ie dus nog een stukje naar voren, maar dan zit je helemaal te emmeren met in elkaar gedraaide slangen/spiralen.

Belading is ook al door jullie aangekaart. Dat is idd een belangrijk gegeven. Je moet zorgen dat het zo gelijk mogelijk verdeeld staat over de hele laadvloer. In de containers laad je niet zelf, dus zul je de klant daarop moeten attenderen. En dan maar hopen dat ie luistert. Wat dat aangaat is een drieasser in dat werk natuurlijk ideaal, want dan ben je van al dat 'verkeerd' (alles in de kop) laden af.

Trouwens, zo'n midliftasje is meer dan genoeg, want in de praktijk komt het altijd neer op een ton of 3 – 4 teveel aan schoteldruk. Precies hetgeen je extra kan hebben met een midlifter. Veel chauffeurs vinden het niet mooi om te zien, maar het is in menig opzicht het ei van Columbus. Weinig eigen gewicht extra (+/-400 kg), voldoende extra laadvermogen (ton of 4) en toch nog voldoende ruimte voor brandstof.

Maar terugkerend naar het topic; zo'n zware stand op een containerchassis helpt dus wél echt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden