[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

gezocht: wandelend instructieboekje


joostje

Recommended Posts

  • Forumlid

Nu rijd ik regelmatig op een "nieuwere" scania met automaat. Het gaat om een scania P met 310 pk. Er zit wel een koppeling bij welke ik gebruik bij het wegrijden en stilstaan. Nu heb ik op het pookje rechts onder het stuur de mogelijkheden: R (achteruit), D (rustig vooruit?) en H (vlot vooruit????). Heb vandaag voor het eerst de H geprobeerd, hij heeft dan wat kortere schakeltijden, maar lijkt ook wat meer te 'bokken' als de auto klaar is met schakelen. Plus dat ik vanmiddag bij het oprijden van de a28 bij Assen geen vermogen meer had. In mijn beleving had de bak moeten terugschakelen en dat vertikte hij dus. Heb de automaat weer in D gezet en kon gelukkig weer verder.

Nu mijn vragen;

1. Is de koppeling alleen voor bij het wegrijden?

2. Is H alleen te gebruiiklen als de auto verder leeg is oid?

3. Dat gevalletje dat de auto niet terugschakelt, iemand dat al eens meegemaakt? Had ik hier iets anders kunnen doen?

grtz Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

de koppeling is het rangeerpedaal is gewoon makkelijk als je naar een dock of iets moet toerijden .

de H ben ik zelf ook niet achter haha al wel is wat mee aan het kloten geweest maar kan er zelf ook niet achter komen :o

hoe bedoel je niet terug schakelen ? wanneer ?

groeten mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik heb een paar keer met een R met automaat gereden, en die koppeling had ik écht nodig met stoppen en optrekken!! Heb je dat niet gemerkt dan? Verder schakelen gaat geheel automatisch incl. (ont)koppelen.

De D is de normale rijstand, de H geeft inderdaad andere schakelmomenten en langer dóórtrekken voor een schakeling...

Wel een opmerking: meerdere R-series bij ons zijn al teruggeweest voor andere software m.b.t. de automatische bak:o

Dus daar kán het ook aan liggen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

tja...

Ik heb jaren met een 4serie met optie-cruise gereden en vind het een fijn werkend systeem. Ook het gebruiken van de koppeling is in mijn ogen wel een fijne optie. Zeker met het optrekken en rangeren (aandokken) is het koppelingspedaal wel een fijne optie.

De groene knop op de schakelconsole, is voor het rijden in de heuvels of bergen. Hierdoor veranderd het schakelmoment, en schakeld de auto sneller of langzamer als bij normale omstandigheden.

Ook kun je zelf dmv de pook aangeven of je op of terug wit schakelen, dat kan met het inhalen of tijdens het trekken (berg op) wel een prettige optie zijn. Zodra je de versnelling op handbediend zet dan, schakeld de auto enkel als je het zelf aangeeft.

Bijvoorbeeld je wilt inhalen, en je geeft ff gas bij, als je dan de stand op Automaat laat staan en je naast het te passerende voertuig zit, dan kan het voorkomen dat de automaat gaat schakelen, zodra je uit het groene toeren gebied komt. Dit kan gevaarlijk zijn, want door de schakel aktie neemt de snelheid tijdelijk af, waarna deze weer opgebouwd moet worden. Dus hou daar rekering mee.

Onder het gaspedaal zit een clickdown, als je het gaspedaal helemaal intrapt dan voel je een click, de optie-cruise schakeld dan sneller terug zodat je meer kracht/koppel hebt, om bijvoorbeeld een inhaal manouvre sneller uit te kunnen voeren, of om snel te versnellen als je berg oprijd. Hierdoor creeer je het ideaale koppelvermogen (trekkracht), echter kost dit wel meer brandstof.

Als je langere tijd met een optiecruise gereden hebt dan kun je door het verder intrappen of sneller oplaten komen van het gaspedaal ook de schakel momenten beinvloeden. Bijvoorbeeld: je rijd in de stad en bij 50 km staat de versnelling in de 7e, als je dan heel even het gas los laat kan ie net in de 8e schieten waardoor de motor minder toeren maakt en prettiger loopt. Wil je dan ff snel versnellen om een stoplichtje op groen mee te pakken, dan kun je snel het gaspedaal indrukken (net tegen de cickdown aan) dan schakeld deoptie-cruise snel 1 versnelling terug en kun je snel accelereren. Wil je 2 versnellingen terug dan trap de pedaal helemaal in zodat de clickdown geactiveerd word, vaak schakeld de optie-cruise dan zelfs 2 versnellingen terug.

Op een gegeven moment hadden we alleen nog maar optie-cruise voertuigen, Redenen: Gunstiger verbruik, rustiger rijden, minder handelingen, minder sluitage en tevreden chauffeurs...

Optie-cruise gekoppeld aan een retarder is helemaal een top-optie als je veel in landen onderweg bent met hoogte verschil. de Downhill funtie houd de ingestelde snelheid vast en de optie-cruise schakeld op het juiste moment terug naar de juiste versnelling.

Inmiddels hebben we ook MAN, DAF, Renault, VOLVO, en Iveco met automatische versnellingsbakken. Maar ondanks alles blijf ik wel gecharmeerd van het kunnen gebruiken van het koppelings pedaal! (al was het maar met aan/afkoppelen en aandokken voor het dok) Ook in de winter heb je iets meer controle over de acceleratie met het koppelings pedaal, maar ondanks dit zijn we ook zeer te spreken over de andere automatische versnellingsbakken.

Mocht je niet tevreden zijn over de schakelmomenten geef dat dan aan bij de dealer, zij kunnen andere software op de boordcomputer zetten waardoor de schakelmomenten veranderd kunnen worden. Ook zit er een Limphome-functie op de optie-cruise. Dit voor het geval dat de optie-cruise niet werkt, je kunt dan met een geringe snelheid alsnog van de snelweg af, of bij een dealer/service bedrijf komen (lees hiervoor de instrucktie even door).

Nog even tot slot, om tot stilstand te komen kun je ook de schakelhandle in de N zetten, dan spingt de auto direct uit de versnelling en in neutraal, je kunt dan alleen met de rem tot stilstand komen. dus weer een handeling minder....

Ik hoop je hiermee voldoende info gegeven te hebben, vergeet niet dat ik het heb over de optie-cruise van de 4 serie, en die volgens mij niet veel verschilt van de R serie.

gr,

Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Waar die bij ons wel last van heeft dat die een enorme knal maakt tijdens het terugschakelen is dat bij jullie ook zo ?

Soms, maar ik rij er niet genoeg op om over te kunnen oordelen (alleen als m'n eigen auto bij de dokter is). Wél op de Benz, en die doet dat geregeld!! Maar na vijf jaar/vijf ton doet 'ie het nog goed:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waar die bij ons wel last van heeft dat die een enorme knal maakt tijdens het terugschakelen is dat bij jullie ook zo ?

Kan zijn dat de drukgroep niet goed afregeld of dat de schakelvork te ruim is of zelfs versleten is. Maar een probleem met de drukgroep lijkt mij eerder het geval. Adviseer de werkplaats eens om de diagnose uit te voeren, wellicht komt het euvel dan in beeld!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

hoe bedoel je niet terug schakelen ? wanneer ?

groeten mark

Ik kwam van de N33 af bij Assen om de A28 op te draaien. Dan hoort de bak terug te schakelen naar A(?)3. Bij optrekken zal hij weer opschakelen. Ik heb niet gekeken in welke versnelling hij toen stond. ....

Op het moment dat de auto niet meer weg kwam voelde het aan alsog je een groot aantal versnellingen te hoog zat. De auto had op dat moment net genoeg vermogen om te blijven rollen, maar kon geen snelheid maken. Ik denk dat dit gewoon een incidenteel foutje was van de electronica.

Allen bedankt voor de info! :tu:

grtz Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de koppeling is het rangeerpedaal is gewoon makkelijk als je naar een dock of iets moet toerijden .

de H ben ik zelf ook niet achter haha al wel is wat mee aan het kloten geweest maar kan er zelf ook niet achter komen :o

hoe bedoel je niet terug schakelen ? wanneer ?

groeten mark

Mark denk niet dat jij vaak de H oftewel HILL versnellingen hoef te gebruiken.

Groetjes van een vleesboer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mark denk niet dat jij vaak de H oftewel HILL versnellingen hoef te gebruiken.

Groetjes van een vleesboer

nee denk het ook niet alhoewel de auto alwel keer in het uiterste zuiden van spanje en zwitserland is geweest ook met de kleine scania kan je eurotrucker zijn LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...
  • Forumlid

Afgelopen zaterdag weer dingen meegemaakt met deze auto (scania P310 met scania automaat).

Bij afremmen stoplicht, licht springt op groen, ik rol nog en wil weer doorrijden. Springt de bak in "A 2 N" met een alarmtoontje. De eerste keer dat ik dit had de bak in N en terug naar D. Alles werkt weer. De tweede keer dat me dit gebeurd (bij uitrijden veel te smal straatje) met alleen de koppeling in trappen probleempje opgelost.

Ondanks deze trucjes blijft het heerlijk rijden. Direct na bv. een bocht druk je op RES en de auto trekt direct door naar 89 kmh. Lekker lui :ok:

Wat doe ik verkeerd dat de auto nog wel eens voor A 2 N kiest?

grtz Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk als je de olie moet controleren van de olie die het schakelen dempt.

En ik zou een nieuwe software update doen.

En dat de auto zo klapt met terugschakelen komt omdat het geen automaat is maar een versnellingsbak met electronica.

Het is precies dezelfde bak als de handgeschakelde versie.

En het "nadeel" is dat de optiecruise zich aanpast aan de rijstijl van de chauffeur,en dat duurt eeen paar uur.

En dat is het nadeel als jij part time rijdt op die auto.

Ik weet zeker als jij een week op die auto zit dat je eind van de week merkt dat die auto heel anders schakelt dan toen je hem mee kreeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nu rijd ik regelmatig op een "nieuwere" scania met automaat. Het gaat om een scania P met 310 pk. Er zit wel een koppeling bij welke ik gebruik bij het wegrijden en stilstaan. Nu heb ik op het pookje rechts onder het stuur de mogelijkheden: R (achteruit), D (rustig vooruit?) en H (vlot vooruit????). Heb vandaag voor het eerst de H geprobeerd, hij heeft dan wat kortere schakeltijden, maar lijkt ook wat meer te 'bokken' als de auto klaar is met schakelen. Plus dat ik vanmiddag bij het oprijden van de a28 bij Assen geen vermogen meer had. In mijn beleving had de bak moeten terugschakelen en dat vertikte hij dus. Heb de automaat weer in D gezet en kon gelukkig weer verder.

Nu mijn vragen;

1. Is de koppeling alleen voor bij het wegrijden?

2. Is H alleen te gebruiiklen als de auto verder leeg is oid?

3. Dat gevalletje dat de auto niet terugschakelt, iemand dat al eens meegemaakt? Had ik hier iets anders kunnen doen?

grtz Joost

h is hill voor in de bergen dan schakelt ie sneller

gr toon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat ik een handgeschakelde bak heb op mijn vrachtwagen.

Ik ondervond bij testritten dat een automatische versnelling heel handig was, maar bij de testritten reed ik enkel met cabine/chassis.

Misschien iets zuiniger met automaat, maar het plezier van het ECHTE vrachtwagen-rijden is er wel van af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Joostje en anderen,

Ik zie dat dit item al wat ouder is, dus ik neem aan dat je de auto onmiddels al wat beter kent ;) Maar voor wie nog geintresseerd is, ik rij zelf ook op een zelfde Scania P 340 met automaat. De H is inderdaad de HILL stand. Hierbij schakelt de automaat pas op hogere toeren. Dit is bij normaal gebruik zeker niet nodig en verbruikt namelijk ook meer brandstof. Ik wil hem wel eens inschakelen bij een volle vracht op heuvelwegen bij bijvoorbeeld 's Heerenberg of Doorn.

Bij gebruik van de kickdown op het gaspedaal schakelt de automaat inderdaad ook later. Deze funtie is bij onze auto's echter geblokkeerd vanwege brandstofbesparing.

Weet je trouwens ook dat je met deze automaat de startversnelling kunt instellen??! Doe dit door de automaat vanuit de N naar A te schakelen, vervolgens een hogere of lagere versnelling te kiezen, en direct weer terug naar N te schakelen. Op het display verschijnt dan bijvoorbeeld: START 3. Je kunt zo kiezen tussen START 3 of 4, alles lager of hoger resuteert in START AUTO. Ik gebruik bij weinig of matig gewicht meestal START 4, bij zwaardere vrachten START 3. Het veranderen van de startversnelling heeft ook gevolgen voor het schakelpatroon van de automaat, en het terugschakelen. Bij START 3 schakeld de automaat bij lage snelheden bijvoorbeeld terug naar 5, terwijl bij START 4 de 6e versnelling wordt gekozen. (12-bak)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Leximero,

Bedankt voor je reactie. Ik rijd maar 1 keer in de twee weken op zaterdag. Dus zal de automaat van die jongens niet in de war gooien. ;)

Heb je misschien ook een reactie op mijn bericht in dit topic van 09-07-2009? Het verhaal waarin de bak kiest voor A 2 N? En ik dus geen vermogen meer op de achterwielen heb?

alvast bedankt!

grtz Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vermoed dat het te maken heeft met een te lage snelheid. Waarschijnlijk reed je na het uitrollen vrijwel stapvoets op het moment dat je weer gas begon te geven. De versnelling blijft bij het uitrollen namelijk in stand 5 of 6 staan (afhankelijk van de startversnelling). Bij het nemen van bijvoorbeeld rotondes of afslagen kan hij in die versnelling blijven. Als de snelheid verder af neemt, schakelt hij pas terug als de kopping wordt ingetrapt. Bij zulke lage snelheden kan hij namelijk zonder gebruik van de koppeling niet meer schakelen. Hij geeft dan inderdaad een alarmtoon, en in het display verschijnt de waarschuwing dat je de koppeling in moet trappen.

Als je zo'n situatie vooraf ziet aankomen kun je dit voorkomen door zelf al op tijd naar een lagere versnelling terug te schakelen met de flipperpook.

Of anders dus even kort de koppeling gebruiken, maar dit kost even extra tijd.

PS, het veranderen van de startversnelling is geen drastische aanpassing hoor! Kan juist heel goed zijn om te doen. En hij is aan het eind van de dag ook zo weer terug in de automatische stand te zetten (N-D-2-N)

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kleine aanvulling:

in het display verschijnt de waarschuwing dat je de koppeling in moet trappen.

Gisteren even op de tekst gelet: "CLUTCH DOWN" ...

weer terug in de automatische stand te zetten (N-D-2-N)

Dit moet zijn N-H-2-N, waarna de tekst "START AUTO" verschijnt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden