[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Economie : Transportsector voelt crisis


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid

Transportsector voelt crisis

Door: Pieter Wieman

Gepubliceerd op 16 oktober 2008 10:10

http://www.ttm.nl/nieuws/id24087-transportsector-voelt-crisis.html

Zowel truckfabrikanten als transport ondernemingen voelen de eerste gevolgen van de financiële crisis en van de dalende conjunctuur.

1030_236.jpgBij nagenoeg alle grote truckfabrikanten zijn de binnenkomende orders voor nieuwe trucks zodanig teruggelopen dat bezuinigingen onontkoombaar zijn.

Zowel bij DAF, Volvo, Scania, MAN als Mercedes vervallen honderden banen. In de meeste gevallen gaat het om werknemers met tijdelijke arbeidscontracten en uitzendkrachten.

In de vervoersbranche is voor de daling van het wegtransport in en naar Groot-Brittannië fors. Het transport van nieuwe auto's in het Verenigd Koninkrijk is afgelopen maand bijna gehalveerd. Het transport van Westlandse- en andere groenteproducten naar Engeland is volgens Stena Line met dertig procent afgenomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klopt wel....:(

Er is bij ons momenteel ook weinig werk, en jan en alleman wordt naar huis gestuurd.

Naar Frankrijk gaan er nog best veel collega's, maar het vervoer naar Duitsland neemt momenteel ook af.

Aangezien wij eigenlijk bijna alleen maar grondstoffen vervoeren (eindproducten zeer sporadisch), merk je dan als een van de eerste de klap.

Ik maak me er maar niet te druk om.

Het zal best wel weer een keer aantrekken, en dan rij je weer de vouwen uit je broek.....:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik 'treurig' (ik wilde grappig zeggen) vind is dat ik dit al een paar weken geleden hier op het forum heb geschreven : over de economie.

Maar toen was het niet niet waar en lag het overal anders aan dan de vertragende economie.

De Kredietcrisis woekert nog steeds voort ... rond Antwerpen zijn deze week 1000 extra banen verloren gegaan. MEER dus dan hetgeen als 'normaal' wordt gezien (oa seizoensarbeid).

Met name zie je nu in de auto-industrie de eerste klappen vallen.

Een auto is nog altijd een grote uitgave en in een tijd van onzekerheid (werk & inkomen) stel je zo'n grote uitgave toch nog maar liever even uit.

Ook prullaria & hebbedingetjes worden minder verkocht = en dus is er ook minder transport nodig.

Zelfs voedsel (hoeveelheid) loopt terug .. tenminste wat de verkopen daarvan betreffen dus.

Mensen letten dus beter op hun uitgaven en proberen hun uitgavenpatroon dus in te binden. Zelf doe ik dat ook ... kijk ik of ik iets echt wel nodig heb en dan over produkten die je 'eerst' domweg als impulsaankoop zou hebben gedaan.

Ipv een nieuwe flatscreen voor mijn computer heb ik nu via Marktplaats een oude 17"Iiyama grote-bak-ouderwetse-monitor gekocht. Geen uitgave dus van meerdere honderden euro's ..... als ik zonder de kredietcrisis wellicht wel zou hebben gedaan.

Zelfs op marktplaats merk je dat verkopen minder snel gaan = particulieren onderling dus! Veel hebbedingetjes wat mensen graag verzamelden daar kom je nu nauwelijks vanaf ... of tegen een veel lagere prijs.

* iemand interesse in een Hummel? ;) Die brachten een kleine 6 maanden makkelijk rond de € 100 op en nu moet ik nog maar hopen dat iemand mijn inkoopsprijs wil geven van € 75,=

(voorheen dus een gouden handel die dus nu stil ligt)

Wie houdt hier eigenlijk zelf zijn beurs gesloten?

Of zijn er nog mensen die exact hetzelfde uitgave patroon hebben als voor de Kredietcrisis ... of is het zo dat we allemaal voorzichtiger zijn geworden in wat we uitgeven?

Eigenlijk vertragen we hiermee zelf ook de economie ...

Maar ja ... net zoals bij Icesave was ik toch blij dat ik mijn geld daar al had weggehaald voordat het grote gross dat ook probeerde te doen ;)

Ik denk dat we nog tamelijk in het begin van de Kredietcrisis staan ... en met name wat de gevolgen ervan betreft voor de gewone man/vrouw van de straat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zelf denk ik dat het voor de gewone man best wel meevalt met de kridietcrisis. Gewoon een beetje normaal verstand gebruiken voordat je iets gaat kopen. Het klopt wel dat iedereen beter op de uitgaven gaat letten maar in de afgelopen jaren werd het ook wel erg gemakkelijk gemaakt voor iedereen....:confused: Zelf gebruik ik altijd het voorbeeld van de dvd speler; toen er nog alleen maar video`s waren, hoeveel mensen kochten er toen films op video? Nu de dvd er is word je kapot gegooid met voorbespeelde dvd`s en men koopt ze grof. Stel jezelf eens de vraag: hoe vaak ga ik kijken naar die film?

Maar door de media wordt er ook ingespeeld op het gevoel van de mensen, sterker nog zij creeren een bepaald gevoel terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is of nog niet hoeft te zijn!!!

Het voorbeeld van de auto-industrie is helaas waar maar waarom moeten al die fabrikanten zo snel met nieuwe modellen of updates van modellen komen:confused: zeker wanner het minder gaat met de economie.

Gewoon rustig afwachten en gebruik je gezonde verstand dan komt alles weer op zijn pootjes terecht.-:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Uiteindelijk komt het wel weer op zijn pootjes terecht.

Maar er kunnen een aantal magere jaren tussen zitten ... zeker indien je je baan zou verliezen.

Wat je wel nu merkt is dat veel produkten al duurder worden.

En als chauffeur hebben we toch altijd nog een redelijk goed salaris.

Maar je zult maar bij een tankstation werken, met risico om overvallen te worden en slechts € 8.93 BRUTO per uur betaald krijgen.

(Tankstation CAO is niet zo best zie je; 1470,- Bruto per maand)

Nou ja, we zien het wel en houden het in de gaten .... wat kun je meer doen als individu?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kredietcrisis raakt grote bedrijven

17 oktober 2008, 7:27 uur | FD.nl

[/url]

Door: Daling, T.

http://www.fd.nl:80/artikel/10321541/kredietcrisis-raakt-grote-bedrijven

Steeds meer grote Nederlandse bedrijven worden geraakt door de gevolgen van de financiële crisis. Alleen donderdag al kondigden vier belangrijke Nederlandse bedrijven aan hinder te ondervinden van de huidige economische omstandigheden.

Post- en pakketjesvervoerder TNT gaf donderdag een winstalarm en maakte bekend te willen gaan snijden in de kostenstructuur van zijn luchtvrachtdivisie. Groothandels- en supermarktconcern Sligro meldde in 2008 minder winst te zullen maken dan in het jaar ervoor. En staalbedrijf Corus, onderdeel van het Indiase Tata Steel, brengt de komende drie maanden de staalproductie met een vijfde terug.

TNT waarschuwt voor tegenvaller expressdivisie

Koersdaling Sligro grootste in 18 jaar

Corus krimpt productie in

Angst voor krimpende winsten drukte op Europese beurzen de koersen verder omlaag. De AEX-index verloor 5,6% en sloot op 248,02 punten, de laagste stand van dit jaar. In 2003, na het uiteenspatten van de technologieluchtbel, stond de AEX even op 218 punten. In de Verenigde Staten begon de beursdag eveneens somber, maar Wall Street sloot dankzij een spurt in het laatste uur meer dan 4% hoger. Handelaren wezen onder meer op de verdere daling van de olieprijs, onder de $ 70 per vat.

Meer beursnieuws en - analyses op FD Beleggen

Een snel einde aan de onrust op financiële markten zou het Nederlandse bedrijfsleven zeer welkom zijn. 'Het is ons doel de staalproductie in overeenstemming te brengen met de vraag, die nu nadelig wordt beïnvloed door de gevolgen van de wereldwijde financiële crisis', verklaarde bestuursvoorzitter Philippe Varin van Corus de reductie in de staalproductie.

Een soortgelijke verklaring komt van DAF Trucks uit Eindhoven. 'De markt is duidelijk aan het afnemen', zegt een woordvoerder desgevraagd. 'We bereiden ons voor de productie af te stemmen op een slinkende marktvraag.' DAF Trucks verkoopt veel minder vrachtwagens dan verwacht en zoekt de oplossing voorlopig in het schrappen van tijdelijke banen, productiebeperking en minder werken of in een combinatie van die maatregelen.

Economische neergang, crisis in de halfgeleiderssector en financiële crisis

De afgelopen dagen en weken maakten ook beursgenoteerde bedrijven als AkzoNobel, Philips, ASML, Océ, elektronicabedrijf Neways en het niet-beursgenoteerde NXP al bekend sterk getroffen te worden door de economische neergang, de crisis in de halfgeleiderssector en de gevolgen van de financiële crisis.

Beleggers en analisten vrezen ook dat ondernemingen als navigatiebedrijf TomTom en bouwconcern Heijmans worden geraakt door de economische groeivertraging en een moeilijk kredietklimaat. De beurskoersen van beide bedrijven staan al geruime tijd flink onder druk. Eind september kondigde topman Rob van Gelder al aan dat hij een 'ingrijpende afslankoperatie' zal doorvoeren. Binnen een maand komt Heijmans met concrete voorstellen, is de verwachting

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die margere jaren gaan gerust wel komen.

Als je ziet wat er nu af en toe vervoert wordt.Ik had vorig jaar met kerst een oplegger vol met gesneden groente voor een AH filiaal.Het was meer lucht wat in die bakken zat dan groente.Dit is een luxe probleem van de mensen om een voorgesneden groenteschotel te kopen.Aan mij verdient het transport niet.Ik gebruik 1 prei, 1 ui, 1 paprika en een bakje champignons, daar heb je maar een keine ruimte voor nodig.

Nog een voorbeeld, mijn man werkt bij groothandel in bomen en planten.Daar kwamen deze zomer 4 trailers uit griekenland, en in elke vrachtwagen zaten 3 of 4 olijfbomen.Hebben de mensen volgend jaar ook nog zo veel geld om het te besteden aan dit soort luxe?Ik denk dat het volgend jaar vooral kleine boompjes zijn waarbij je geduld moet hebben om ze te zien groeien.Lijkt mij vrij normaal hoor, maar het gaat wel ten koste van het transport.

Zo zijn er nog tal van voorbeelden.Ik heb tenminste bij mijn werkgever aangegeven dat ik een parttime contract wil in plaats van een 0 uren contract.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Net als in andere branches is te merken dat het consumenten vertrouwen en de koopkracht achteruit zijn gegaan de laatste maanden.

Schreeuwden alle truckleveranciers nog moord en brand dat ze niet leveren konden (op de Rai 2007) en waren de geschatte levertijden toen nog 8 tot 11 maanden (en die bleken juist te zijn). Nu is het verhaal andersom. Truck Fabrikanten verminderen de producktieaantallen, en vrachtauto's zijn welhaast in iedere gewensde (normale) uitvoering leverbaar.

In Duitsland staan zo'n 5000 nieuw opleggers op allerlij terreinen en weilanden gestald. Dit betreft bestelde en geproduceerder trailers die niet afgenomen werden.

Grote vervoerders die in een HYPE allemaal intentieorders deden bij truckleveranciers, komen en nu op terug en kiezen voor een anuleringsboete ipv het moeten afnemen van de door hen bestelde voertuigen.

De markt ligt ff op zijn kop en dit zal op den duur ook te merken zijn bij de wegvervoerders en hun medewerkers.

Het voorbeeld dat Lientje geeft is een feit. Onmisbare/vervangbare artikelen zoals voorverpakte (gewassen en gesneden) verse produckten maar ook op luxe artikelen zoals oa: magnetronmaaltijden / non confiniance produckten en niet allerdaagse artikelen word op de aanschaf bezuinigd of ze worden niet aangeschaft.

Alle genoemde goederen moeten ook vervoerd worden, en als de koopkracht afneemt dan nemen ook de verkopen/aankopen af.

Bijvoorbeeld: Opel in Bochum stopt de producktie van een bepaald type gedurende 14 dagen, omdat er anders te veel voorraad autos gemaakt worden. Voor de producktie van dat type zijn wekelijks 600 vervoershandelingen (vrachtwagen ritten direct of indirect) noodzakelijk. Het komt er dus op neer dat er in 14 dagen 1200 transporthandelingen niet uitgevoerd worden, dus stilstaan. Hiervoor zullen alternatieven gezocht moeten worden. En men neemt aan wat men kan, om de vrachwagens maar in beweging te houden. Maar of er ook sprake is van rendement in deze alternativen?

De tijd zal het leren.

Alles bijelkaar zal het geen bijdrage leveren aan het rendement van het goederenvervoer in het algemeen. Dus een winstwaarschuwing of rendementsverplaatsing zal hier op zijn plek zijn. En daar krijgt iedereen die werkzaam is in deze sector een graantje van mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Engelsen kopen minder bloemen, Stena zucht

HOEK VAN HOLLAND - Stena Line in Hoek van Holland heeft het vrachttransport op de Noordzee in korte tijd met 30 procent zien teruglopen. Door de financiële crisis in Groot-Britannië is vooral de vraag naar luxe versproducten als planten en bloemen sinds juni in elkaar geklapt. De ferrydienst zag daardoor het aantal vrachtwagens met vooral Westlandse bloemen en planten teruglopen van 150 naar 100 per dag.

„Ik heb het nog nooit zo snel zien veranderen, zegt Stena-directeur Pim de Lange, die de Noordzee-activiteiten voor zijn rekening neemt. Ook in andere sectoren neemt het wegtransport via zijn ferry af. Het vervoer van paprikas, komkommers en sla naar Britse supermarktketens blijft stabiel. „Als de malaise in Engeland en ook Ierland niet verandert, zullen door overcapaciteit veerdiensten op de Noordzee verdwijnen. Ook ik zal mogelijk begin 2009 vaarschema’s aanpassen of op de lijnen van Rotterdam Europoort naar Harwich het aantal schepen van drie naar twee terugbrengen. Ik hoop dat het niet nodig is. Het hangt ook af van komende tariefbesprekingen met transporteurs. Die moeten tot betere inkomsten leiden.

De Lange hoopt dat de economie van Engeland zich heeft hersteld als Stena in 2010 en 2011 vier nieuwe vracht- en passagiersveerboten in de vaart brengt op de in totaal zeven lijndiensten met Harwich en Killingholme. „Engeland moet ooit weer gaan importeren, ook omdat er weinig wordt geproduceerd. Ook de Olympische Spelen zullen een impuls geven,’’ veronderstelt hij.

De vlootvernieuwing vergt een investering van in totaal 640 miljoen euro, inclusief 10 miljoen euro voor aanpassing van de terminal-wal.

Volgens De Lange is de bestelling van de schepen in Duitsland en Zuid-Korea verantwoord, omdat op lange termijn groei wordt verwacht en nieuwe schepen steeds duurder worden. „Bovendien zal de kwaliteit die wij met deze schepen bieden, zich uitbetalen

http://www.ad.nl/rotterdam/economie/2697259/Engelsen_kopen_minder_bloemen_Stena_zucht.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou ik minder uitgeven vraag ik me af.Ik krijg gewoon mijn salaris betaald net als altijd.De vaste lasten worden ook gewoon betaald en ik hou er niks minder aan over dan voor de crisis.Zelfs iets meer want de benzine is goedkoper geworden :D

Het heet niet voor niets KREDIETCRISIS.Mensen die een krediet willen worden extra goed bekeken.Banken lenen elkaar niet zo gauw meer geld.

Heeft totaal niets met mijn uitgaven/inkomsten te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waarom zou ik minder uitgeven vraag ik me af.Ik krijg gewoon mijn salaris betaald net als altijd.De vaste lasten worden ook gewoon betaald en ik hou er niks minder aan over dan voor de crisis.Zelfs iets meer want de benzine is goedkoper geworden :D

Het heet niet voor niets KREDIETCRISIS.Mensen die een krediet willen worden extra goed bekeken.Banken lenen elkaar niet zo gauw meer geld.

Heeft totaal niets met mijn uitgaven/inkomsten te maken.

Zo lang je je uren kan blijven maken merk je er misschien niets van nee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor diegenen die denken dat ze safe zitten en niet zullen worden geraakt door de Kredietcrisis

Geldcrisis harder, economie op slot.

’NULGROEI’ NEDERLAND EN NIEUWE KOERS ECB

door RONALD VAN GESSEL

De telegraaf, zondag 19-10-2008

AMSTERDAM - De nationale overheden mogen er wereldwijd met miljardeninjecties dan in zijn geslaagd de voortrollende financiële crisis voorlopig in te dammen, de piek van de problemen in de echte economie en de arbeidsmarkt moet nog komen.

Zowel in de VS als in Europa reageren consumenten door boven op hun geld te blijven zitten. Zo zijn bijvoorbeeld de autoverkopen drastisch ingezakt.

De omzet van de Amerikaanse detailhandel is in september met 1,2% afgenomen, iets wat twee jaar niet meer is gebeurd.

Ook in Europa wacht de consument af en bewaart een appeltje voor de dorst.

De Nederlandsche Bank ziet volgend jaar een ’nulgroei’.

De kredietcrisis heeft harder en feller toegeslagen in Europa dan velen voor mogelijk hadden gehouden, bedrijven schroeven daarom hun investeringen terug.

Vrees voor afkoeling van de economie heeft er ook toe geleid dat de speculanten afscheid hebben genomen van grondstoffen.

In drie maanden tijd is de olieprijs bijvoorbeeld meer dan gehalveerd.

Dat is wel het beste bewijs dat een olieprijs van $147 per vat drie maanden terug voor een groot deel was gebaseerd op speculatie, pure lucht dus en geen drastische verbruikstoename. Inmiddels heeft de OPEC haar dagelijkse ’output’ verminderd, maar het is waarschijnlijk vechten tegen de bierkaai.

De olievraag is wereldwijd fors aan het afnemen, ook in China waar de kredietcrisis eveneens is aangekomen.

Het Brits-Australische mijnconcern Rio Tinto signaleert overigens een drastische daling van de Chinese vraag naar alle grondstoffen, de voorbode voor wereldwijde recessie.

„Nu is de tijd om de échte economie te redden”, waarschuwden de Europese werkgeversfederatie BusinessEurope de afgelopen week.

Vooral de bedrijfsinvesteringen maken een ongekende daling door.

De organisatie wil haar groeiraming voor de eurolanden over 2009 „aanzienlijk verlagen” vergeleken met de raming van 1,7% uit het voorjaar.

Tegelijk sloeg de Europese vakbeweging ETUC alarm over de dreigende recessie.

„Bij autofabrieken staan de terreinen vol met onverkochte auto’s, bouwbedrijven krijgen geen nieuwe opdrachten meer, in winkels blijft het stil”, vertelde secretaris-generaal John Monks van de vakbeweging, waarbij ook FNV, CNV en MHP zijn aangesloten.

Als oplossing eisen de bonden dat de Europese Centrale Bank (ECB) de rente verder verlaagt: goedkopere leningen moeten de economie een impuls geven.

De Amerikaanse centrale bank, de Federal Reserve Board, was de crisis al eerder te lijf gegaan met een reeks renteverlagingen, de ECB in Frankfurt had de rente vijf jaar lang niet verlaagd uit angst voor inflatie.

Nu deed de ECB vier dagen nadat men op de maandelijkse vergadering de rente onveranderd op 4,25% had gelaten – terwijl enige raadsleden eigenlijk al wel voor een verlaging waren – plotseling toch mee aan een wereldwijd gecoördineerde actie onder leiding van de ’Fed’.

Hier is echt sprake van een ommekeer in het denken in de Eurotower in Frankfurt, de economische toestand was zo verslechterd dat de ECB haar eerste verantwoordelijkheid, het bestrijden van de inflatie, moest loslaten en voorrang geven aan de tweede, het bevorderen van economische groei.

„Alle acties om banken te redden, waar de bij de ECB aangesloten nationale centrale banken nauw bij waren betrokken, hebben hun sporen duidelijk nagelaten in de inschattingen die de raad van bestuur van de ECB nu maakt”, stelt Holger Schmieding, de Europese hoofdanalist van Bank of America.

Maar inmiddels verwacht de Fed niet veel meer van nog verdere rentedalingen en de Europese centrale bank hikt aan tegen een veel te hoge inflatie in de eurozone van 3,6%.

Bovendien kijken de centrale bankiers in Frankfurt met argusogen naar de reddingsplannen die verscheidene landen voor hun afzonderlijke financiële sectoren hebben opgesteld.

„Die plannen geven de regeringen in de eurozone geen carte blanche om met geld te strooien en het begrotingstekort op te laten lopen.

De norm voor het financieringstekort blijft 3%”, zegt econoom Jürgen Stark van de Europese Centrale Bank.

Hij waarschuwt de Europese landen dat de „criteria van het Europese Stabiliteitspact moeten worden gerespecteerd”.

Verscheidene landen zouden deze grens kunnen overschrijden als de reddingsplannen van kracht worden.

Stark prees deze week het gezamenlijke optreden van de landen van de eurozone om het vertrouwen in de geldmarkt te herstellen.

Maar hij noemde de garantie die volgens de afspraken nu zal worden gegeven op leningen die banken onderling aan elkaar verstrekken „uiterst riskant”.

Maar er is geen keus meer, de ECB opende deze week dan ook ongelimiteerd haar ’dollarloket’, waar de banken gretig op af kwamen.

Volgens de Amerikaanse centrale bank zit de Amerikaanse economie al in een recessie, hetzelfde dreigt voor de euro-economie, aldus het jongste IMF-rapport.

Ook De Nederlandsche Bank gaat er nu van uit dat de Nederlandse economie volgend jaar niet zal groeien, mogelijk zelfs licht zal krimpen.

In de VS wordt medio volgend jaar herstel verwacht, in Europa zal het nog wel een half jaar langer duren.

Bron: De telegraaf, zondag 19-10-2008.

Gewoon ter kennisneming ... trek er zelf je conclusies uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voor diegenen die denken dat ze safe zitten en niet zullen worden geraakt door de Kredietcrisis

Gewoon ter kennisneming ... trek er zelf je conclusies uit.

Gelezen, onrustig geworden, totdat ik het laatste zag: De Telegrgrgraaf....

Welke graaf liegt altijd? Jawel, de Tele.

Maar goed, bij een bepaald bedrijf dat ik goed ken is de omzet dit jaar met 2/3 (!!) gezakt.

En ook ik merk de resessie. De door mij aangeboden artikelen lopen ook minder en minder. (al jaren heb ik een eigen winkel aan boord met diverse artikelen, je moet immers wat om je salarisachterstand bij te spijkeren).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geloof je het meer als er soortgelijke verhalen in de FD, NRC of Fembusiness staan dan?

Daar heeft men het ook over een nihil groei of achteruitgang.

Men gaat dus uit van geen groei of een terugname van de economie (Dland - 1%) en dat lijkt niet veel maar voor de Burgers kan dat grote gevolgen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bron: Gazet van Antwerpen

http://www.gva.be/Antwerpen/2260/artikel.asp?art=68bb7f3d-4e8d-4e47-a326-8f87bae7c4af

DAF OEVEL BELGIË

22/10'2008 Werknemers DAF leggen werk neer na banenverlies

5070bba2-61d0-44b5-9e4d-91dd9316bbc1.jpg

De werknemers van vrachtwagenproducent Daf Trucks in Oevel hebben deze ochtend het werk neergelegd. Gisteren raakte bekend dat er in de vestiging de komende maanden ruim 750 banen verdwijnen. Het is de zoveelste klap voor de Kempen.

Verslagenheid

Bij Daf Oevel is gisteren met verslagenheid gereageerd op het nieuws.Vorige week was al bekend geraakt dat er in Oevel in eerste instantie 290 tijdelijke contracten worden geschrapt. Dat gebeurt omdat de vraag naar vrachtwagens daalt en de productie moet worden bijgesteld. In Oevel worden cabines en assen geproduceerd die in Eindhoven worden geassembleerd.

Maar de daling van de wereldwijde vraag naar vrachtwagens maakt waarschijnlijk veel meer slachtoffers dan voorzien. Op een speciale bijeenkomst van de ondernemingsraad werd gisteren aangekondigd dat de productie nog verder wordt verlaagd. Vorige week werd al een productieverlaging bekend gemaakt van 245 naar 190 vrachtwagens, gisteren werd aangekondigd dat er in de toekomst nog slechts 170 trucks per dag zullen worden gemaakt in Westerlo.

Onduidelijkheid

De directie heeft gisteren geen uitspraken gedaan over het precieze aantal ontslagen. Volgens Hans Vaneerdewegh van het ABVV heeft een en ander tot gevolg dat ruim 750 van de ongeveer 2.800 werknemers hun job zullen verliezen. Het zou gaan om 600 tijdelijken, 90 interims en 60 vaste contracten. De vakbonden sluiten niet uit dat er acties volgen.

BRON:

http://gva.typepad.com/standpunt/2008/10/daf-trucks-heef.html#more

22/10/08 Gazet van Antwerpen

Daf Trucks heeft geen keuze

Het ontslag van 700 tijdelijke werknemers bij vrachtwagenproducent Daf Trucks in Oevel komt zeker niet onverwacht. Dit is een van de duidelijkste signalen dat onze economie heel moeilijke tijden tegemoet gaat. We hebben eerder al de herstructureringsplannen bij Agfa-Gevaert, Philips, Nyrstar, Opel Belgium en Janssen Pharmaceutica gehad. Die werden telkens omgezet in massale afvloeiingen. De West-Vlaamse textielsector zette in september al 2.000 man op straat.

Vrachtwagenproducenten zijn heel gevoelig voor economische conjunctuurontwikkelingen. Een vrachtwagen is de logistieke kracht van een onderneming. Wanneer het goed gaat, wordt er veel vervoerd. En dan worden er heel veel kilometers gereden. Tot zelfs naar Portugal en Rusland. Het bedrijf heeft dan ook extra veel trucks nodig. Loopt het niet zo goed, dan gaat de vrachtwagen minder de baan op. Op termijn vallen klanten weg en moet er bezuinigd worden. Dan wordt er allicht ook wat langer met die oude vrachtwagen gereden en wordt de bestelling van een nieuwe vloot trucks uitgesteld.

Het Zweedse Volvo en het Duitse Daimler- Benz, allebei concurrenten van het Nederlandse DAF Trucks, hebben eerder al de neergang van de markten onderkend. Volvo schroefde meteen de productie van vrachtwagens terug, Daimler-Benz zette de bouw van een model stop. DAF Trucks heeft geen keuze en moet de productie eveneens afbouwen.

Er bestaat geen twijfel dat de betrokken ondernemingen de neergang van de conjunctuur vandaag handig aangrijpen om een snelle sanering door te voeren. Ze zullen allicht zelfs wat misbruik van de situatie maken. De crisis is nu eenmaal duidelijk voor iedereen. Ook voor de vakbonden die minder sterk gewapend zijn dan enkele maanden geleden. Niemand heeft vandaag nog veel begrip voor eventuele stakingsacties.

Toch komen de ontslagen in Oevel als een heuse schok aan. Zeker voor een regio als de Kempen, die in het recente verleden niet gespaard is gebleven van sociale ellende. De voorbije weken werd voorzichtig vooropgesteld dat DAF minimum 300 tijdelijke werkkrachten zou moeten laten afvloeien. Niemand had verwacht dat het er zoveel meer zouden zijn.

Voor de 700 mensen die morgen DAF moeten verlaten, ziet de toekomst er op het eerste gezicht somber uit. Ze lijken niet veel alternatieven te hebben voor hun goedbetaalde job bij de Nederlandse groep. DAF Trucks is trouwens een van de grootste bedrijven uit de streek.

Toch moeten ze niet wanhopen. Bij verscheidene Kempense kmo’s staan er nog altijd jobs open voor goedgeschoolde metaalarbeiders. Wie ingaat op het aanbod van een kleine onderneming, zal allicht flink wat moeten inleveren op zijn loon. Maar de toekomstmogelijkheden zijn er doorgaans ongemeen groot. Kleine ondernemingen getuigen veelal van een sterke expansiedrang. Ze bouwen marktaandelen uit waar grote ondernemingen alleen maar van kunnen dromen.

Ondertussen kunnen we alleen maar hopen dat de voorspelde zware economische tsunami ons netwerk niet helemaal platslaat. De barometer ziet er onheilspellend uit. We moeten ons dus zeker geen illusies maken. De stormwind die nu opsteekt, zal straks een heuse tornado worden. Nog meer bedrijven zullen in moeilijkheden komen. Maar het besef dat ook stormen ooit wel eens gaan liggen, moet ons hoop geven. Overigens is de nacht het donkerst net voor de dageraad.

door Marc BALDUYCK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geloof je het meer als er soortgelijke verhalen in de FD, NRC of Fembusiness staan dan?

Ik geloof de Duckstadkrant nog eerder dan de Krant van Voormalig Bezet Nederland.

Waar de Televaag in uitblinkt is: opruiing, stigmatisering, populistisch gebral, volksmennerij en op commerciele basis gekleurde berichtgeving!

Wat ik niet begrijp: met grote regelmaat komen er weer andere deskundigen te voorschijn die roepen dat het weer allemaal mee valt --> voor de gewone man! Tuurlijk vallen er ontslagen, maar is dit de eerste recessie wat we wereldwijd meemaken?

Spaargeld in Nederland is tot een zeer groot bedrag (in elk geval in mijn ogen) gegarandeerd door de staat. Ook hypotheken etc. Afgelopen dagen is het toch wel duidelijk geworden dat onze overheid de Nederlandse banken niet laat vallen. Ja kost een cent, maar dan heb je ook wat.

Dat er banken in IJsland omvallen en dat dan een provincie N Holland daar ettelijke miljoenen kwijt raakt, daar kan ik alleen maar om glimlachen. Had je het geld gewoon op een Nederlandse bank gehouden dan had je wat minder rente gehad, maar ja, men wou toch, weliswaar binnen de regels, het onderste uit de kan.

Ik las ook ergens:

die hele crisis is nog ergens goed voor. Gewoon marktwerking --> de zwakken gaan er kapot aan en de sterken blijven over. Wie verstandig met zijn geld om gaat merkt het wel een beetje (recessie) maar zal geen grote risico's lopen.

Ik eet er in elk geval geen boterham (nou ja, broodje fricandel) minder om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bron = site TTM

550 ontslagen bij Schmitz Cargobull

Door: Pieter Wieman

Gepubliceerd op 22 oktober 2008 16:25

Wegens tegenvallende verkopen ontslaat Schmitz Cargobull 550 werknemers, overwegend leerlingen

1062_150.jpg

Het gaat om 200 leerlingen in de vestiging te Vreden en 350 leerlingen in de fabriek te Altenberge. Bij de resterende 4400 man personeel zal het aantal overuren worden teruggebracht.

Volgens berichten in de Duitse media is de omzet in het afgelopen jaar met bijna 60% teruggelopen vergeleken met het half jaar daarvoor. Men is niet zeker of de 66.000 eenheden die me in het boekjaar 20087/2008 produceerde ook het komende boekjaar weer worden gehaald.

Tot dusverre liepen er dagelijks 330 eenheden van de band. Dat aantal zal fors terug worden geschroefd.

Bron: Dorstener Zeitung

Speciaal kl*** voor deze leerlingen die hierdoor (geen stage) ook hun diploma waarschijnlijk niet zullen kunnen behalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast chauffeurinopstand
van daag ook weer zo mooi bericht.

de ruwe olie kost nog maar 56$ per vat.

ik merk niets aan de pomp

de prijs is zo laag om dat er in de usa

een overschot is. vraag mee af wat voor lijken

er daar nog meer in de kast liggen.

volgens mij word de crises door dat land gecrieerd.

en moet er een halt tegen het amerikanisering

van EU worden tegen gehouden.

helemaal mee eens en de bedrijven die misbruik maken van de credietcrisis om hun oudere werknemers te lozen daar weet ik, lees mijn maat 46, ook wel raad mee!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Banen op de tocht in autoindustrie

Door STIJN HUSTINX --- AD vrijdag 24 oktober 2008

BORN - De autoindustrie heeft flink te lijden onder de financiële crisis. Fabrikanten presteren beneden verwachting, banen staan op de tocht. De crisis sijpelt langzaam door naar de reële economie.

Daf_Truck_Vrachtwag_180326h.jpg

Truckfabrikant DAF lijdt zwaar onder de financiële crisis.

,,We zijn verdorie de dupe van die Amerikaanse bankklojo's,'' zegt bestuurder Henk van Hees van FNV Bondgenoten boos.

De Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania meldde gisteren een tegenvallende winst. Dat lijkt directe gevolgen te hebben voor de Scania-fabriek in Zwolle, waar volgens FNV Bondgenoten alle 190 uitzendkrachten per 1 december op straat komen te staan.

Bij het Limburgse Nedcar, waar 1900 mensen werken, wordt de productie van de Mitsubishi Outlander 'stevig' teruggeschroefd. Onduidelijk is of dat tot banenverlies leidt bij de fabrikant, die onlangs nog 450 nieuwe krachten heeft aangetrokken. Van Hees acht het 'zeer onverstandig' om mensen 'die je over een half jaar misschien weer nodig hebt', nu zonder pardon op straat te zetten. Komende week praat hij verder met de Nedcar-directie.

Vrachtwagenproducent DAF schrapt naar verwachting honderden banen in Nederland en België, omdat door de crisis en de slechte economie de vraag naar vrachtwagens is teruggelopen. Bedrijven hebben steeds meer moeite om leningen af te sluiten voor de aanschaf van nieuwe trucks. Vijf toeleverende bedrijven, goed voor circa 700 banen, hebben zich ook al gemeld bij de FNV. ,,Niet om over uitbreiding te praten,'' zegt Van Hees cynisch.

Crisis of niet, Nederlanders kopen tegen de Europese trend in nog volop nieuwe auto's. Wel gaat de voorkeur vaker uit naar kleine, zuinige exemplaren. En daar heeft de Eindhovense chipfabrikant NXP, voormalig onderdeel van Philips, last van. Juist grotere auto's worden veelal uitgerust met chips. NXP meldt een miljoenenverlies.

Ook elders in Europa kampt de autoindustrie, toch al geplaagd door dalende verkoopcijfers door hoge brandstofprijzen, met de gevolgen van de crisis. Het een na grootste autoconcern van Europa, dat van Peugeot en Citroën, meldt dat het dit jaar 3,5 procent minder auto's heeft verkocht. De productie gaat daarom met 30 procent omlaag. Duitse, Japanse en Amerikaanse autofabrikanten hebben hetzelfde probleem.

Producenten van consumentenelektronica houden ook rekening met slechte tijden. Zij verwachten dat de consument de hand op de knip zal houden, wat ook merkbaar zal zijn in de Rotterdamse haven. Want kopen consumenten minder spullen, dan zijn er ook minder containers nodig om deze in te vervoeren. Juist de containeroverslag is erg belangrijk voor de haven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nu zullen de meeste loondienstchauffeurs geen last hebben van de "financiele" crisis. (als je meer als € 100.000,- spaargeld hebt als chauffeur mag je mij uitleggen hoe je dat voor elkaar krijgt):stom:

Ja goed sparen denk ik. Daarbij komt nog dat het 100.000 per persoon per rekening is. Technisch gezien kun je tot 1.000.000 aan spaargeld "veilig" wegzetten.

Veilig is trouwens ook vrij relatief want ook een staat kan failliet gaan kijk maar naar IJsland, om nog maar niet te spreken van een Zimbabwe.

Ach ja 7 vette en 7 magere jaren, het blijft toch een van de waarheden des levens.

Vraag me trouwens wel af wat er nu met de criticasters is gebeurd die zo afgaven op de regering omdat ze liever investering zagen dan het terugbrengen van de staatsschuld. Die zijn nu wel heeeeel stil allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ff doomdenken, daf is onderdeel van paccar, en paccar is amerikaans.

ik heb nog geen berichten gehoord over productiebeperking bij volvo, scania, mercedes enz.

zou er een verband zijn?????

misschien het artikel uit de Gazet ff beter lezen?

(gepost door ABS 22-10-08 12:27)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
chauffeurs met tijdelijk contrakten moet wel zorgen om maken.....heb gelukkig vast contrakt.. en uitzendkrachten zijn op dit moment best hot voor werkgevers...

Nou, niet helemaal waar. Ook voor ons is het minder nu. De vraag naar chauffeurs is veel minder geworden. Bovendien lopen er nu meer mensen bij ons binnen, omdat hun contract niet wordt verlengd of er geen werk is bij hun huidige werkgever. Dus uiteindelijk (dalende vraag en stijgend aanbod) zullen er mensen ongewild thuis gaan zitten..... Bovendien worden bedrijven "creatiever" door hun vast personeel TVT op te laten nemen. Daar wordt op het moment de flexibiliteit uitgehaald en niet uit uitzendkrachten.

Ik denk dat we niet in paniek moeten raken en het voorzichtig aankijken. Het wordt vanzelf weer beter met de tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden