[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Werken met een beperking


MasterArclight

Vraag

  • Forumlid

Hallo forumleden. Ik heb een vraag. Maar eerst zal ik even kort vertellen wie ik ben.

Ik ben een jongen van 19 jaar. Ik volg op dit moment een opleiding tot Maatschappelijk Werker (2e jaars). Dit vind ik een leuke opleiding. Daarnaast ben ik al tijden geïnteresseerd in vrachtwagens. Nu ben ik al een tijdje informatie aan het opzoeken (voornamelijk via deze site, welke ik zeer informatief vind) over alles wat met dit vak te maken heeft. Nu lijkt mij het vak chauffeur erg leuk, maar dan niet fulltime, maar part-time (+- 2 dagen in de week).

Nu komt eigenlijk het ‘probleem’. Ik mis namelijk een deel van mijn linkerarm. Die beperking heb ik al vanaf mijn geboorte. Ik heb ná mijn elleboog een stompje (ik mis dus een deel van mijn arm + gehele hand). Over mijn stomp draag ik een prothese (kort gezegd een nep-arm). Nu is het zo dat ik mijn autorijbewijs (B) al heb behaald met een automaat. Ik mag dus alleen in een automaat rijden. Nu ben ik aan het kijken of ik met mijn handicap kan / mag rijden in een vrachtwagen.

Nu is mijn vraag, afgezien of ik wel of niet kan/mag rijden, of het te doen is?

Dus of ik het vak kan uitoefenen met maar 1 arm qua belasting (laden, lossen, apparatuur bedienen etc.)?

Waar zien jullie (mogelijke) struikelblokken?

Misschien heeft iemand een (soortgelijke) ervaring hiermee of kent een collega die dit heeft?

Aan de hand van jullie reacties / bevindingen uit de praktijk kan ik zien wat lastige punten (kunnen) zijn en kan ik voor mezelf een duidelijkere afweging maken (of ik dit wil/kan of niet).

(Er zit trouwens geen tijdsdruk achter, ik heb dus alle tijd! Ook weet ik dat de meesten van jullie niet weten wat het nu precies behelst, een linker-arm beperking en wat ik nu allemaal wel of niet kan. Ik zeg bij deze; ik kan bíjna alles! Klein voorbeeldje; ik werk bij de AH als vakkenvuller. Daarbij moet ik ook de vrachtwagen laden / lossen (ook containers bier). Dit gaat redelijk goed. Ik trek/duw dan alles met mijn rechterarm).

Ik hoop dat mijn vraag (en verhaal) een beetje duidelijk is. Mocht dat niet zo zijn; gewoon duidelijkheid vragen!

(Je kunt me natuurlijk ook altijd een PB sturen!)

Wat een verhaal trouwens ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 95
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Hallo allen!

Na een zomer hard; leren, lessen, vallen, opstaan en werken om alles te betalen, is het dan zover: Ik heb mijn C rijbewijs met code 95 gehaald :cool: ~ :cool: ~ :cool:

Wat een opluchting! Als ik terug scroll naar mijn eerste posting, 20-10-2008, dan heeft het toch wel allemaal héél erg lang geduurd voordat ze bij het CBR snapten dat ik hoe-dan-ook mijn rijbewijs zou gaan halen. En nu is dan eindelijk dat moment waarheid geworden. Echt heerlijk! :ja:

Ik zal, in het kort, vertellen hoe het opleidingstraject is verlopen:

Doordat ik nog een studie volg had ik vanaf begin juli tot eind augustus vakantie.

In deze periode had de rijschool alles gepland (alle toetsen, theorie en praktijk).

In het begin van de vakantie deed ik gelijk 2 theoretische toetsen (verkeer + techniek en administratie). Deze toetsen haalde ik gelukkig in 1x.

Hierna begon ik gelijk met lessen op de bakwagen (automaat).

Ik heb met de bakwagen 20 lessen gevolgd (maar daarvoor had ik ook al 8 lessen op de losse trekker gereden, dat was omdat het CBR wilde zien of ik een vrachtwagen verantwoord kon besturen).

Na die rijlessen heb ik gelijk administratie deel 3 (casustoets) gedaan. Die had ik gelukkig ook in 1x gehaald.

Hierna stond het examen voor mijn C gepland. De persoon van het CBR wist niet dat ik een linker-arm beperking had :( Dat was niet aan hem doorgegeven en stond ook niet in het systeem. Maar we deden evengoed het examen en hij was dik tevreden, geslaagd dus. Wel weer raar van het CBR, maar goed, het maakte mij verders niet uit.

Toen moest ik alleen nog ‘besloten terrein’ doen (laden/ lossen en om pionnetjes rijden). Dat kwam er ook rap achteraan. Dus toen had ik alle benodigde examens gehad en had ik zowaar mijn C rijbewijs gehaald :D

En gisteren kon ik mijn felbegeerde rijbewijs ophalen van het gemeentehuis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Gelukkig! Ze bestaan nog......jonge mensen die weten wat ze willen, doorzetten en het dan ook bereiken! Ik zie d'r helaas teveel die gewoon niet weten wat ze willen en dus ook maar eigenlijk niks doen.

Gefeliciteerd!

Een beetje slimme baas bij jou in de buurt (en aanwezig hier op het forum) zou je ongezien een baan moeten geven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Net het hele toppic doorzitten lezen van A tot Z

Hierbij diep respect gekregen voor je doorzettingsvermogen.

Hopelijke ben je een voorbeeld voor vele jongeren en mogelijk ook ouderen.

Ik wens je vele veilige kilometers

Dank je wel Louis!

Ik hoop inderdaad dat ik een voorbeeld kan zijn voor anderen. Ik kan alleen maar zeggen dat, als je iets heel graag wilt, je je niet uit het veld moet laten slaan door tegenslagen. Je moet geloven in jezelf.

FranconiQue | PKT: Informeer eens bij Valid Express. Dit is een koerierbedrijf met diverse vestigingen in het land en zij werken met mensen met een beperking.

Bedankt voor de tip! Ik ga zeker even op hun site kijken. Nooit geweten dat er zo een bedrijf bestond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Op mijn rijbewijs staan een aantal codes. Die hebben dus te maken met mijn beperking.

In een brief van het CBR werd al aangegeven welke codes er op het rijbewijs zouden komen (zie foto).

Op de site van het CBR staat geschreven: het is belangrijk dat u de brief van het CBR met de uitleg over de codes bij het rijbewijs bewaart.

Zullen de controlerende instanties dat dan niet kunnen controleren in hun systeem?!

En wat nu als ik naar het buitenland ga? Moet ik de uitleg van de codes dan vertalen naar het Duits, Spaans, Pools etc? :eek:

Hier staat trouwens de gehele lijst aan beperkende-codes van het CBR:

http://www.cbr.nl/brochure/Codelijst2003.pdf

post-4440-1394782802,6894_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik heb een ex-collega gehad die door een bedrijfsongeval als bouwvakker ook een deel van zijn linkeronderarm kweijtgeraakt was, hij heeft via omscholing (via het uwv) zijn rijbewijzen en chauffeursdiploma gehaald en reed als internationaal chauffeur in europa rond, dus ik bedoel maar als je zelf graag zou willen dan zijn er altijd wegen, ook met een beperking.............:banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Trucksmurf

Van harte gefeliciteerd man :ok::ok::cake::cake:biertjebiertje.

Voor jou heb ik echt respect gekregen zo, weten wat je wilt en daar ook voor de volle 100% voor gaan en niet bij de pakken neer gaan zitten als het even tegen zit.

Nu maar hopen dat je snel aan het hobbelen kan over europa's of neerlands wegennet.

Veel veilige km's toegewenst al vast.

Oja wel al vast een vaantje bestellen he om voor je toekomstige voorruit te hangen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op mijn rijbewijs staan een aantal codes. Die hebben dus te maken met mijn beperking.

In een brief van het CBR werd al aangegeven welke codes er op het rijbewijs zouden komen (zie foto).

Op de site van het CBR staat geschreven: het is belangrijk dat u de brief van het CBR met de uitleg over de codes bij het rijbewijs bewaart.

Zullen de controlerende instanties dat dan niet kunnen controleren in hun systeem?!

En wat nu als ik naar het buitenland ga? Moet ik de uitleg van de codes dan vertalen naar het Duits, Spaans, Pools etc? :eek:

Nee hoor dat hoeft helemaal niet! De codes zijn per Europese Directieve gelijk in heel Europa, Europa publiceert dit in alle talen van de lidstaten. Ik heb effe voor je gezocht...

Hier vind je links naar PDF documenten in alle talen......

http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&numdoc=300L0056&lg=ga

De meest zinnige code vind ik: 05.08 No alcohol. Die zou toch eigenlijk op ieders rijbewijs moeten staan :D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Trucksmurf:

Het vaantje is binnen :ja: nu alleen nog op zoek naar een raam waar ik hem achter kan hangen :D

@Pjotrg:

Hé, kijk eens aan! Dat heb je handig opgezocht, super bedankt Pjotrg!!

Ik was zelf eigenlijk al aan het kijken naar goede vertaalprogramma's ;)

@Roderic:

Ja, ik ben ook van plan om E achter C te halen. Alleen moeten de financien dat nog wel even toelaten en dat is op dit moment niet het geval :D

Maar als ik wat centjes bij elkaar heb gespaard en ik heb wat vrije tijd (naast m'n studie) dan wil ik er wel mee gaan beginnen.

@obiewan:

:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Van harte, volgens mij komt de E ook wel. Je bent een doorzetter.

Bij het CBR werken geen onmensen alleen mensen, die zich aan de EU regels dienen te houden. Volgens mij is het CBR er ook om mensen te laten rijden met de mogelijkheden die ze hebben. En je hebt het eerder over die mevrouw die volgens jou verkeerde informatie gaf. Maar wat ze deed was wel correct. Men moet eerst vragen om een Eigen Verklaring. Eerder kunnen/mogen ze geen antwoord geven.

En deze mevrouw mag niet bepalen wat de regels zijn. De rijtest had je ten allen tijden eerst moeten doen. De deskundige van het CBR beslist daarover volgens EU regels. Maar regels zijn er voor gemaakt om een keer te kunnen afwijken.

Goed van je dat je hebt doorgezet en toch ook netjes en correct van het CBR dat ze je de mogelijkheden in tweede instantie toch hebben gegeven.

Mag ook wel eens gezegd worden. Afkraken kan altijd, de goede kanten is vaak moeilijker.

Maar supertof.

Nogmaals van harte:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb ook net het hele verhaal zitten lezen en ik heb heel veel waardering voor je doorzettingsvermogen. En ook maar goed dat je zo'n positief/doorzettingsvermogen hebt, want het resultaat is daar het vrachtwagenrijbewijs.

Van harte gefeliciteerd Maurice en ik hoop voor je dat je snel een baan vind. Hopelijk kun je ook snel aan je ce rijbewijs beginnen.

Ik wens je iig veel succes en veilige kilometers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Op 20-10-2008 om 23:04 zei MasterArclight:

Hallo forumleden. Ik heb een vraag. Maar eerst zal ik even kort vertellen wie ik ben.

Ik ben een jongen van 19 jaar. Ik volg op dit moment een opleiding tot Maatschappelijk Werker (2e jaars). Dit vind ik een leuke opleiding. Daarnaast ben ik al tijden geïnteresseerd in vrachtwagens. Nu ben ik al een tijdje informatie aan het opzoeken (voornamelijk via deze site, welke ik zeer informatief vind) over alles wat met dit vak te maken heeft. Nu lijkt mij het vak chauffeur erg leuk, maar dan niet fulltime, maar part-time (+- 2 dagen in de week).

Nu komt eigenlijk het ‘probleem’. Ik mis namelijk een deel van mijn linkerarm. Die beperking heb ik al vanaf mijn geboorte. Ik heb ná mijn elleboog een stompje (ik mis dus een deel van mijn arm + gehele hand). Over mijn stomp draag ik een prothese (kort gezegd een nep-arm). Nu is het zo dat ik mijn autorijbewijs (B) al heb behaald met een automaat. Ik mag dus alleen in een automaat rijden. Nu ben ik aan het kijken of ik met mijn handicap kan / mag rijden in een vrachtwagen.

 

Nu is mijn vraag, afgezien of ik wel of niet kan/mag rijden, of het te doen is?

Dus of ik het vak kan uitoefenen met maar 1 arm qua belasting (laden, lossen, apparatuur bedienen etc.)?

Waar zien jullie (mogelijke) struikelblokken?

Misschien heeft iemand een (soortgelijke) ervaring hiermee of kent een collega die dit heeft?

 

Aan de hand van jullie reacties / bevindingen uit de praktijk kan ik zien wat lastige punten (kunnen) zijn en kan ik voor mezelf een duidelijkere afweging maken (of ik dit wil/kan of niet).

 

(Er zit trouwens geen tijdsdruk achter, ik heb dus alle tijd! Ook weet ik dat de meesten van jullie niet weten wat het nu precies behelst, een linker-arm beperking en wat ik nu allemaal wel of niet kan. Ik zeg bij deze; ik kan bíjna alles! Klein voorbeeldje; ik werk bij de AH als vakkenvuller. Daarbij moet ik ook de vrachtwagen laden / lossen (ook containers bier). Dit gaat redelijk goed. Ik trek/duw dan alles met mijn rechterarm).

 

Ik hoop dat mijn vraag (en verhaal) een beetje duidelijk is. Mocht dat niet zo zijn; gewoon duidelijkheid vragen!

 

 

(Je kunt me natuurlijk ook altijd een PB sturen!)

 

Wat een verhaal trouwens ;)

Hallo ik mis een linker onderarm maar heb mijn c e gehaald en ik mag zelfs nog schakel rijden en de auto is niet aangepast je verhaal klopt precies eerste x ook afgekeurd daarna goed gekeurd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden