[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

CVA en internationaal


rudy38

Recommended Posts

  • Forumlid

omdat ik getroffen ben door een cva(waar ik goed herstellende van ben en er niets aan over hou hoop ik),mag ik dus van de nederlandse wetgeving voor 5 jaar niet meer beroepsmatig de weg op,sinds 7-08 -08 loop ik nu dus thuis,de muren beginnen nu al op me af te komen en dan moet je nog 4,5 jaar,ik ben dus bezig met een reintegratie project en het is dus zoeken naar een baan wat bij je past,ik was bezig met de gedachte voor planner maar dan zit je nog dichter op de muren plus dat je het nooit goed doet,op het bedrijf waar ik dus jarenlang werkzaam voor was hebben we verder geen loodswerk,het is gewoon puur transport,aangezien ik dus altijd al van kinds af aan chauffeur wilde worden,mis ik het rijden dus ook erg,

nu is mijn vraag,

na gezoekt en gegoogled te hebben kom ik er nog niet echt uit of nou deze wetgeving voor geheel europa telt,dus wat nou als ik voor een spaans transportbedrijf wil rijden dan?of een land buiten europa?

misschien is er iemand die me hier iets mee kan helpen of waar ik moet zoeken,ik wil dol graag weer de weg op,linksom kan niet meer dus dan maar proberen rechtsom,of een baantje dat toch dichtbij het transport staat waarbij je toch ook een stuk vrijheid hebt,het klinkt raar maar ga maar eens bij jezelf na als het rijden wegvalt wat is er dan nog anders,ik heb er nooit bij stil gestaan,en nu moet je,en dan krijg je ook nog het financiele plaatje ,want je valt gewoon 800 euro terug

bij voorbaat dank

groet rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

na gezoekt en gegoogled te hebben kom ik er nog niet echt uit of nou deze wetgeving voor geheel europa telt,dus wat nou als ik voor een spaans transportbedrijf wil rijden dan?of een land buiten europa?

Ai .. ik vrees dat ieder EU land zo'n zelfde regeling heeft, immers meer en meer wetgeving komt uit Brussel.

Tip = vraag deze vraag eens op een Belgisch of Duits chauffeursforum.

Dan zul je (hopenlijk) van hun te horen kunnen krijgen hoe dat in hun eigen land zit.

Buiten Europa? <we hebben hier een Forumlid die in Finland woont en een ander in Noorwegen, stuur hen eens een pb>

Daar lijken mij nog meer haken en ogen aan te zitten ...

Je zou een bedrijf kunnen bellen die ook met wagens van buiten de EU rijden ... of een van de nieuwe EU landen. Maar wat je dan kunt verwachten qua loon?

... ik zou zomaar niet weten waar te beginnen .... <met uitzoeken dan>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

(google)

Wat is een CVA ?

Een CVA (Cerebro Vasculair Accident) of beroerte is meestal een afsluiting van een bloedvat in de hersenen. Bepaalde hersencellen krijgen hierdoor te weinig bloed en kunnen minder goed of niet werken. Hierdoor ontstaan uitvalsverschijnselen: u kunt bijvoorbeeld uw arm niet meer gebruiken, of u kunt moeilijk praten, uw gezicht trekt scheef of u ziet opeens minder. Soms zijn de gevolgen niet direct zichtbaar, bijvoorbeeld als het denken, plannen en begrijpen minder goed lukt of als het geheugen is verminderd. Uw stemming en uw gedrag kunnen na een CVA veranderen. U bent bijvoorbeeld gauw geprikkeld, boos of emotioneel, of u bent snel moe en somber. Soms lekt een bloedvat en ontstaat er een hersenbloeding. Ook dit noemen we een CVA.

Hoe ontstaat het?

Meestal is er sprake van een hart- en vaatziekte waardoor de conditie van de bloedvaten slecht is. Langs de binnenkant van de vaatwand zijn beschadigingen, vernauwingen en of bloedstolsels ontstaan. Een stolseltje kan in een kleine vertakking van een bloedvat vast gaan zitten en dit afsluiten (herseninfarct). Een beschadigd bloedvat kan gaan lekken (hersenbloeding).

Herstel (revalidatie)

Wanneer u een CVA heeft gehad, voelt u zich misschien erg verdrietig, boos of machteloos. Maar juist in de eerste tijd kunt u heel veel doen om aan een zo goed mogelijk herstel te werken.

Veel verschijnselen kunnen binnen drie weken sterk verbeteren. Vervolgens kan er in de eerste zes maanden na een CVA nog veel herstellen. Hoe eerder u met een oefenprogramma begint, hoe beter, liefst binnen enkele dagen. We bekijken hoe en met wie er aan uw herstel gewerkt kan worden. Vaak begint u hiermee in het ziekenhuis. Dit kan eventueel thuis, in een verpleeghuis of in een revalidatiecentrum worden voortgezet. Zo nodig kunnen we ook thuis een wijkverpleegkundige (voor verpleging en begeleiding), een fysiotherapeut (voor bewegingen), een logopedist (voor spraak en slikken) en thuiszorgmedewerkers (voor de verzorging) inschakelen.

Wat na zes maanden niet is verbeterd, zal waarschijnlijk niet meer herstellen. Maar door veel te blijven oefenen kunt u leren met eventuele beperkingen om te gaan. U kunt bepaalde spieren trainen zodat u meer kracht heeft. Het is dan ook belangrijk de aangedane ledematen zoveel mogelijk te blijven gebruiken. Ook als spreken minder goed gaat, blijft het belangrijk dit te oefenen. Daarnaast kunt u proberen met gebaren, bewegingen en geluiden te communiceren. Soms helpt het gebruik van een letterkaart.

Soms lukt het niet goed om een aantal belangrijke handelingen, zoals brood smeren, drinken of het eten naar uw mond brengen, te doen. Het kan dan goed helpen om het stap voor stap te gaan oefenen.

Het kan zijn dat u bepaalde hulpmiddelen of aanpassingen nodig heeft om zoveel mogelijk zelfredzaam te zijn. Eventueel zult u hulp moeten inschakelen om zelfstandig te kunnen blijven wonen. Zoek steun bij mensen in uw omgeving en neem de hulp aan die u wordt aangeboden.

Omgaan met de gevolgen

Een CVA is een ingrijpende gebeurtenis, zowel voor u als uw omgeving. Uw zelfstandigheid, de mogelijkheid om te bewegen, anderen te begrijpen en uzelf verstaanbaar te maken kan verminderd zijn. Uw omgeving moet eraan wennen dat uw gedrag en uw stemming wat veranderd kunnen zijn. Gevoelens van verdriet, somberheid, boosheid en rouw omdat u bepaalde dingen niet meer kunt, horen erbij. Het kost tijd en geduld, om dat gevoel te verwerken en de veranderingen te accepteren. Zowel voor uzelf als voor de mensen in uw omgeving.

Buren, vrienden, partner of familieleden doen vaak hun best om u te helpen en te verzorgen. Het is belangrijk dat ze dat lang vol kunnen houden. Daarom moeten ze ervoor zorgen dat ze ook aandacht, tijd en energie voor zichzelf overhouden.

Een nieuw CVA voorkómen

Iemand die een CVA heeft gehad, heeft een verhoogde kans om weer een CVA te krijgen. U kunt zelf veel doen om die kans te verkleinen. Zorg dat de conditie van uw vaten niet verder verslechtert. Door gezond te leven: Dat betekent niet roken, alcohol beperken tot hooguit een à twee glazen per dag, gezond eten en zo nodig afvallen. Zorg voor extra lichaamsbeweging, voor zover dat mogelijk is.

Heeft u hoge bloeddruk, diabetes mellitus en/of een te hoog cholesterol dan is het belangrijk om de leefstijl- en behandelingsadviezen goed op te volgen. Het maakt de kans op nieuwe hart- en vaatproblemen (zoals een nieuw CVA) kleiner. Medicijnen voor bloeddruk, cholesterol of diabetes mellitus moet u dagelijks zorgvuldig innemen.

Verder krijgt u dagelijks een bloedverdunner (tenzij u een hersenbloeding heeft gehad) om de kans op het ontstaan van een bloedstolsel te verkleinen.

==================

Mijn vraag zou eerder zijn hoe komt het CBR dit te weten?

Kennelijk heeft een arts meldingsplicht .... maar vraagt een arts dan of je over een grootrijbewijs beschikt of niet???

AUTORIJDEN NA EEN CVA

Auteurs: R.A. Bredewoud, M. Savenije-Janssen, A. de Vries en H.J. Dolleman 1)

Elke rijbewijsbezitter is na het afleggen van het rijexamen bekend met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Minder bekend is een andere kerntaak van het CBR: het beoordelen van de lichamelijke en geestelijke geschiktheid van bestuurders van motorvoertuigen. Deze taak is bij het CBR toegewezen aan de afdeling Medische zaken, bestaand uit het hoofd Medische Zaken en de medisch adviseurs. Het hoofd Medische Zaken is werkzaam op het (landelijke) hoofdkantoor van het CBR aan de P.C. Boutenslaan te Rijswijk, de medisch adviseurs werken op de vijf regiokantoren te Assen, Eindhoven, Arnhem, Amsterdam en Rijswijk.

Regeling eisen geschiktheid 2000

Voordat een Verklaring van geschiktheid door het CBR afgegeven kan worden, wordt de lichamelijke en geestelijke geschiktheid voor het besturen van motorvoertuigen beoordeeld. Dit beoordelen van de geschiktheid gebeurt aan de hand van wettelijke regels, die zijn vastgesteld door de Minister van Verkeer en Waterstaat en gepubliceerd als “Regeling eisen geschiktheid 2000” in de Staatscourant. De volledige tekst van de regeling is te vinden op de website van het CBR (www.cbr.nl/pdf/reg2000.pdf).

De eisen die wettelijk aan de lichamelijke en geestelijke geschiktheid van bestuurders gesteld worden hebben in grote lijnen betrekking op aandoeningen die (kunnen) leiden tot bewustzijnsstoornissen (bijv. epilepsie), waarnemingsstoornissen (bijv. uitval van het gezichtsveld), motorische functiestoornissen (bijv. verlammingen), en functiestoornissen van de hersenen (bijv. vertraagd reactievermogen). Het is duidelijk dat dergelijke aandoeningen een negatieve invloed kunnen hebben op het veilig en verantwoord besturen van een motorvoertuig.

In de Regeling eisen geschiktheid 2000 worden de rijbewijzen ingedeeld in twee groepen: rijbewijzen voor auto, motorfiets, auto met aanhanger (groep 1) en vrachtwagen- en busrijbewijzen (groep 2). In het algemeen zijn de eisen voor groep 2 strenger dan die voor groep 1 rijbewijzen.

De procedure

Een Verklaring van geschiktheid wordt aangevraagd door het insturen van een formulier Eigen verklaring, met daarop 10 vragen over voor de rijgeschiktheid relevante aandoeningen. Wordt een van de vragen met “ja” beantwoord, dan moet een arts een aantekening op de Eigen verklaring plaatsen waaruit aard en ernst van de aandoening blijken. Is de aanvrager ouder dan 70 jaar dan moet hij naast de Eigen verklaring ook een door een arts ingevuld Geneeskundig verslag van een kleine rijbewijskeuring opsturen.

De Nederlandse wegenverkeerswetgeving stelt slechts als eis dat de aantekening of het verslag van een rijbewijskeuring door een arts moeten worden opgemaakt, dus eventueel ook door de behandelaar. Op grond van interne regels van de KNMG (de beroepsgroep van de artsen) weigeren echter veel behandelend artsen dit. Het CBR gaat het met name om de inhoud en volledigheid van de rapportage en minder om wie deze gegevens verstrekt. Een inhoudelijk goed rapport van de behandelaar wordt dus geaccepteerd.

3. Mag men nog autorijden na een CVA? Bestuurders van personenauto's mogen na een beroerte een half jaar lang hun voertuig niet meer besturen. De getroffene heeft de plicht melding te maken van het feit dat hij of zij een beroerte heeft gehad, dit moet gebeuren via de onderstaande procedure. Wie dit nalaat is niet langer verzekerd, zelfs niet als de verzekeringspremie is doorbetaald!

Voor iemand die een TIA heeft gehad, bestaan geen beperkingen voor het rijden in een personenauto.

Procedure autorijden na een beroerte

Om na een half jaar na de beroerte weer te mogen rijden moet men achtereenvolgens de volgende stappen ondernemen:

  1. Bij de gemeente koopt men een formulier met de naam "eigen verklaring".
  2. Deze "eigen verklaring" vult men in. De behandelend specialist/arts moet hem mede ondertekenen. Wanneer in deze verklaring (nog) sprake is van functiestoornissen, is een rijtest met een deskundige van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) noodzakelijk. Het beoordelen van de rijgeschiktheid is namelijk een taak van de afdeling Medische Zaken van het CBR.
  3. De ingevulde "eigen verklaring" stuurt men op naar het CBR, samen met een uittreksel van het bevolkingsregister.
  4. Het CBR geeft een verklaring dat men als particulier weer mag autorijden, let wel: niet beroepsmatig. Met deze verklaring gaat men naar de gemeente om het rijbewijs te vernieuwen.
  5. Het nieuwe rijbewijs krijgt de Code 100. Dat wil zeggen dat beroepsmatig niet gereden mag worden.
  6. Na vijf jaar is het mogelijk opnieuw een "eigen verklaring" te kopen, in te sturen, etc. Bij dit nieuwe rijbewijs zal de Code 100 van het rijbewijs worden verwijderd.

Beroepschauffeurs

Voor beroepschauffeur gelden andere regels. Wie beroepschauffeur is van een vrachtauto, taxi of bus, mag na een beroerte of een TIA vijf jaar lang geen vrachtwagen of bus besturen. Om dit na vijf jaar eventueel weer wel te mogen, moet de aanvrager geheel vrij zijn van functiestoornissen. Dit kan worden aangetekend op de "eigen verklaring", zoals hierboven beschreven. Deze toestemming geldt dan voor een periode van maximaal drie jaar en kan daarna steeds met drie jaar verlengd worden.

Voor nadere informatie en verdere details kan men terecht bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) te Rijswijk, telefoon: 070 372 05 00 of via de website: www.cbr.nl.

Ook op de website van de CVA-vereniging 'Samen verder' kunt u meer informatie vinden: www.CVA-samenverder.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Beroepschauffeurs

Voor beroepschauffeur gelden andere regels. Wie beroepschauffeur is van een vrachtauto, taxi of bus, mag na een beroerte of een TIA vijf jaar lang geen vrachtwagen of bus besturen.

Om dit na vijf jaar eventueel weer wel te mogen, moet de aanvrager geheel vrij zijn van functiestoornissen. Dit kan worden aangetekend op de "eigen verklaring", zoals hierboven beschreven. Deze toestemming geldt dan voor een periode van maximaal drie jaar en kan daarna steeds met drie jaar verlengd worden.

Je mag dus uit de grond van je hart hopen dat dit je nooit zal overkomen ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

he rudy.heb het zelfde probleem.ben nu net over de helft van mn straf,want zo voelt dat,.europees is het zo dat het minimaal 1 jaar is,maar ieder land mag daar zelf nog een paar jaar bij doen,en uiteraard loopt nl hierin weer voorop.in 2000 is de wets regel al weer verandert ,nu nog strenger en daar zijn wij de dupe van.er komt in voorjaar van 2009 wel weer een nieuw voorstel van de gezondheids raad aan minister eurlings.hoe die er uit ziet is nog de vraag,ben hier al een tijdje mee bezig en mail regel matig met verkeer en water staat.het moet zo zijn dat een ieder individueel gekeurd wordt,want niet ieder cva heeft de zelfde oorzaak en het zelfde gevolg.ik ben door div specialisten rij geschikt bevonden,maar het cbr houdt zich aan de wet.dat deze verandert verwacht ik wel maar hoe en wanneer is nog de vraag.ik krijg in juni 2009 mn c.e weer terug dus denk niet dat het voor mij helpt ,want de politiek is niet zo snel.sterkte.stekel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden