[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

sneeuwkettingen


baas

Recommended Posts

  • Forumlid

Je moet kettingen leggen als je twijfelt......Ik rijd allen maar in de provincie rond dus weet bij welke weersomstandigheden en bij de verschillende bergpassen je wel of niet kettingen moet leggen, ook hou probeer ik max.asdruk op m'n trekas te hebben...In Noorwegen kun je 'rijkswaterstaat' bellen en deze kunnen je vertellen hoe de wegconditie is in het dal en op de top van de berg......ook is het slim om naar de tegemoet komende trucks te kijken, hebben ze bv een verse laag sneeuw op de auto,komen ze de berg af met kettingen.of stop bij het laatste tankstion voor de helling en vraag hoe er voor staat..

En je kun beter een keer te veel kettingen leggen, dan dat je halverwege een helling niet meer verder komt..ik spreek uit eigen ervaring dat het niet grappig is als je op een helling kettingen moet leggen, terwijl het verkeer langs je heen dendert en je staat op een sneeuw/ijs laag te glibberen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast bernadette

Winterreifenpflicht und Mitführen von Schneeketten

für LKW und Busse von 15.November bis 15. März

Ab 15. November 2006 besteht in Österreich eine generelle Winterreifenpflicht für LKW mit



mehr als 3,5 t höchsten zulässigen Gesamtgewicht sowie für Busse.[/size]


Die Bestimmungen des Kraftfahrgesetzes (§ 102 KFG) verlangen, dass die betreffenden Fahrzeuge[/size]

nur dann gelenkt werden dürfen, wenn zumindest an den Rädern einer Antriebsache[/size]

Winterreifen (Schnee- und Matschreifen mit entsprechender Profiltiefe) angebracht sind.[/size]

Dadurch sollen auch ausländische LKW und Busse in die Pflicht genommen werden.[/size]

Weiters besteht zusätzlich die Verpflichtung, die betroffenen Fahrzeuge in diesem Zeitraum mit[/size]

Schneeketten für mindestens zwei Antriebsräder auszurüsten und diese mitzuführen.

Welche Fahrzeuge sind betroffen?

Betroffen sich Fahrzeuge der [/size]

Fahrzeugklassen M2, M3, N2, N3 sowie von solchen Fahrzeugen[/size]



abgeleitete Kraftfahrzeuge.[/size]


Das bedeutet, dass sämtliche LKW über 3,5 t zulässige Gesamtmasse sowie davon abgeleitete[/size]

Fahrzeuge wie Sattelzugfahrzeuge, Spezialkraftfahrzeuge, selbstfahrende Arbeitsmaschinen[/size]

sowie Autobusse (mit mehr als 8 Sitzplätzen außer dem Lenker) erfasst sind.[/size]

Die Vorschriften gelten nicht gilt nicht für Fahrzeuge, bei denen bauartbedingt oder aufgrund[/size]

ihres Verwendungszwecks Reifen mit der Verwendungsbestimmung „spezial“ angebracht sind.

In welchem Zeitraum gilt die Winterreifenpflicht?

Die Winterreifenpflicht gilt jährlich von 15. November bis 15. März (erstmals 2006/2007).



Betroffen sind sowohl Fahrzeuge mit inländischem als auch mit ausländischem Kennzeichen.

Welche Reifen sind zu verwenden?

Als Winterreifen können nur solche anerkannt werden, die der ECE-Regelung Nr. 54 (Pkt 3.1.5)



entsprechen und für die Verwendung als Schnee- und Matschreifen mit entsprechender[/size]


Profiltiefe (5 mm) bestimmt sind.[/size]

]Diese Reifen müssen an der [/size][/size]

Flanke mit dem Kürzel „M+S“, „M.S.“ oder „M & S“ versehen sein.[/size]



Spezialreifen hingegen sich solche, die der ECE-Regelung Nr. 54 (Pkt 2.2.2) entsprechen und für[/size]


den wechselnden Einsatz sowohl auf der Straße als auch im Gelände oder für besondere Zwecke[/size]

vorgesehen sind. Diese müssen die Aufschrift "ET", "ML" oder "MPT" aufweisen.

Wann sind Schneeketten zu verwenden?

Der Lenker darf Schneeketten und dergleichen nur dann verwenden, wenn dies erforderlich ist,



und nur, wenn sie so befestigt sind, dass sie die Oberfläche der Fahrbahn nicht beschädigen[/size]


können. Die Mitführung geeigneter Schneeketten gilt nicht für Fahrzeuge, bei denen[/size]

bauartbedingt eine Montage nicht möglich ist.[/size]

Is dit wat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Wij hebben sinds kort een set Trucksocks in de auto gekregen.

Ideaal omdat je ze in 3 minuten aan beide kanten legt, erg gemakkelijk dus.

Je legt ze er zo omheen en het mooiste is nog dat ze haast niks wegen.

Ook zijn ze in Duitsland, frankrijk en Oostenrijk goedgekeurd als sneeuwketting.

Dus geen roestige zware zakken meer in mijn kist en ik heb ze nu tijdens 2 sneeuwbuien in Frankrijk geberuikt en het werkt super.

Voor mer informatie vraag me gerust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat gaat niet altijd in alle werk he, wij rijden veel planten en bloemen en dan moet je echt verder, of je wilt of niet.

Daarbij hebben wij ook winterbanden, maar ook die zijn op een gegeven moment vol en dan sta je ook weer.

De socks werken in elke geval prima, ijzeren kettingen legde ik ook niet, dan maar ff doorkloten, maar hiermee kom je in elk geval altijd de weg af.

Ik heb een instructiefilmpje gevonden, dat laat goed zien over het hoe en wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik rij meestal met ADR, dus sneeuwkettingen leggen heb ik nog nooit gedaan.

Glad = Stoppen.

In mijn wagen liggen wel twee stukjes ketting van ongeveer een halve meter die door de velggaten passen en die gebruikt kunnen worden als alternatief om van een ingesneeuwde parkeerplaats af te rijden;

Ketting door het velggat trekken, buitenom het wiel leggen en aan de binnenkant van de velg met een bout/moer aanspannen.(natuurlijk niet bij het ventiel !) , vervolgens sper inschakelen en stapvoets de parking afrijden. Dan de kettinkjes losmaken en rijden maar.

Het hobbelt en bonkt wel een beetje maar voor honderd meter.....

Die truck-sock lijkt me een prima alternatief voor de sneeuwkettingen die ik niet mag gebruiken :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat gaat niet altijd in alle werk he, wij rijden veel planten en bloemen en dan moet je echt verder, of je wilt of niet.

Daarbij hebben wij ook winterbanden, maar ook die zijn op een gegeven moment vol en dan sta je ook weer.

De socks werken in elke geval prima, ijzeren kettingen legde ik ook niet, dan maar ff doorkloten, maar hiermee kom je in elk geval altijd de weg af.

Ik heb een instructiefilmpje gevonden, dat laat goed zien over het hoe en wat.

Ik heb ondertussen het bedrijf waarvan de website is van de link hierboven, gebeld maar zij zijn niet degege die de Trucksock in Nederland verkopen, dat doet dus blijkbaar onze eigen accessoirehandel.

De link naar die website is:

Voor wie meer info wil kan daar terecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

geef niet baas.

ik woon in finland. hier overdag ook lente, maar s'nachts nog wel nachtvorst. met al het smeltwater, is het hier nog wel eens glibberen en glijden.;)

wij doen heelveel noorwegen. volgens mij in 2002 reden me collega's op midzomerdag (21juni) op ijskettingen in de rondte. +2c en ijsregen.

noorwegen is wat dat betreft een raar land. vele wegen zijn s'winters dicht, maar als ze zomers opengaan, kan je boven nog sneeuw meemaken.

wij halen de kettingen iig nooit van de auto's. je zal ze maar nodig hebben.

en met lente/zomer in NL, wil niet zeggen dat als je een "mooi" ritje naar het noorden krijgt, je geen kettingen nodig heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Administrators
Als die borden aangeven dat je kettingen moet leggen is dat meteen ook een plicht om dat te doen.

NEE!

Deze borden geven aan dat er plaats is om de kettingen te leggen dan wel een weg waar het gebruik aan geraden wordt.

Waneer je deze moet leggen hangt van de wegconditie af. Enkel, indien je bij een ongeluk betroken raakt, dat voorkomen had kunnen worden door kettingen te gebruiken ben je de L:banaan:L.

Verder kan de wegbeheerder inderdaad zelf aangeven DAT je kettingen moet leggen, maar dan staan er 99% kans ook politie die hierop toezien.

@willem: een "raar" land??? (hahaha)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden