Spring naar bijdragen
AngeliqueBS

EVO : "Bulgaren en Roemenen zijn hard nodig"

Recommended Posts

"Bulgaren en Roemenen zijn hard nodig"

Door: Arjan Velthoven - TTM

Gepubliceerd op 26 november 2008 16:19

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de grenzen voor Roemeense en Bulgaarse arbeidsmigranten drie jaar dicht houden. De Nederlandse arbeidsmarkt dreigt hierdoor gesloten te blijven voor Bulgaren en Roemenen, terwijl veel bedrijven kampen met personeelstekorten.

Zo staan in de logistiek en transport duizenden vacatures open voor beroepen waarvoor steeds minder Nederlanders te motiveren zijn, zoals vrachtautochauffeur en magazijnmedewerker. Dit alles tot onvrede van EVO, dat de Tweede Kamer daarom oproept een uitzondering te maken voor logistieke functies.

Het voorstel om gemotiveerde en hardwerkende Bulgaren en Roemenen niet vrij in Nederland te laten werken is genomen op basis van een aantal redenen. Zo is het bestrijden van malafide uitzendbureaus nog altijd niet op orde en zijn er serieuze huisvestingsproblemen in grote steden. Volgens EVO kan minister Donner deze problemen echter zeer eenvoudig verhelpen door middel van SKIA certificering. Uitzendbureaus die dit keurmerk bezitten, dragen zorg voor een goede huisvesting en afdrachten van sociale premies. Bovendien zien zij erop toe dat de arbeidsomstandigheden van hun werknemers overeenkomen met de Nederlandse CAO. EVO vindt dan ook dat het SKIA certificaat verplicht moet worden voor uitzendbureaus en bedrijven die arbeidsmigranten naar Nederland wil halen.

Het opheffen van de vergunningplicht heeft volgens EVO nog meer voordelen. Vele Bulgaren en Roemenen werken momenteel al in ons land, maar dan zonder de afdrachten van sociale premies en controle op de arbeidsomstandigheden. Na openstelling van de grenzen is dit niet meer aantrekkelijk. In Groot-Brittannië heeft deze groep arbeidsmigranten voor een stijging van het BBP gezorgd en een afdracht van meer dan 6 miljard pond aan sociale premies.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Zo staan in de logistiek en transport duizenden vacatures open voor beroepen waarvoor steeds minder Nederlanders te motiveren zijn, zoals vrachtautochauffeur en magazijnmedewerker. "

GORE LEUGENS dus van de EVO.

Er zijn zat mensen voor op de wagen & in de magazijns ==== maar het gaat om het KOSTENPLAATJE.

Nederlanders zijn zogenaamd TE DUUR.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Dennis410
"Zo staan in de logistiek en transport duizenden vacatures open voor beroepen waarvoor steeds minder Nederlanders te motiveren zijn, zoals vrachtautochauffeur en magazijnmedewerker. "

vinden ze dat gek????

moeten ze nog wat meer regels en wetten verzinnen, maken ze het nog een stuk onaantrekkelijker voor de jeugd om chauffeur te worden!! :mad:

gr.Den

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien dan maar een collectieve brief opstellen, ook naar de kamer sturen en het verhaal erin doen dat wat de EVO roept klinkklare onzin is.. dat er in Nederland genoeg chauffeurs zijn te vinden en het met de vacatures wel meevalt. Dat ze dan maar eens op CF moeten kijken.

nu nog een voorbeeld brief..:D

--== Freddy ==--

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb eens een concept in mekaar geflanst...

Natuurlijk kan dit verbeterd worden...dan wel volledig door de plee gespoeld worden.. maar onderstaand heb ik er van gemaakt... Wat is jullie idee hiervan ?

Het uiteindelijke recept kunnen we dan als DOC hier plaatsen en ieder laten invullen en mailen ofzo.

===================================================

Geachte leden van de tweede kamer.

Onlangs kwam er in het nieuws naar buiten dat de EVO stelt dat de grenzen voor Bulgaarse en Roemeense arbeiders moeten worden geopend voor de logistieke sector omdat deze kampt met een tekort aan werknemers.

Wij chauffeurs vinden dit echter klinkklare onzin.

Er zitten momenteel veel chauffeurs noodgedwongen thuis vanwege de economische situatie of andere problemen.

Deze chauffeurs komen gewoonweg niet aan de bak omdat de vacatures die er volgens de EVO zouden zijn gewoonweg fictief zijn.

Leden van het chauffeursforum.nl ondervinden regelmatig aan den lijve dat het gewoonweg niet zo is.

Na sollicitatie op deze vacatures krijgt men ofwel geen bericht ofwel een afwijzing omdat de vacature al vervuld zou zijn.

De Evo roept enkel op tot dit verzoek om het voor de vervoersbedrijven mogelijk te maken de goedkopere arbeidskrachten in dienst te nemen en het zo voor de transporteur mogelijk te maken hun diensten goedkoop te kunnen aanbieden.

De Nederlandse chauffeur is gewoonweg te duur voor de transporteurs.

Dit komt niet omdat deze chauffeurs een exorbitant hoog loon hebben, maar de transporteurs een veel te laag bedrag vragen aan hun klanten om de vracht te vervoeren.

Men wil onder de prijs van de concurrent ritten aanbieden en dit gaat ten koste van de chauffeurs in Nederland.

Wij verzoeken u daarom dan ook eens om kennis te nemen van hetgeen er onder de chauffeurs speelt en veel kunt u terug vinden op het grootste forum voor de chauffeur, namelijk www.chauffeursforum.nl .

Wij vinden dan ook dat de tweede kamer eens een onderzoek moet instellen naar de daadwerkelijke vacatures in de transport en zich ook eens moet verdiepen in de sollicitanten die een afwijzing hebben gekregen of helemaal geen bericht hebben ontvangen.

Ons inziens gaat de wijzer dan een compleet andere kant op staan.

Met vriendelijke groet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk kan dit verbeterd worden...dan wel volledig door de plee gespoeld worden.. maar onderstaand heb ik er van gemaakt... Wat is jullie idee hiervan ?

Het uiteindelijke recept kunnen we dan als DOC hier plaatsen en ieder laten invullen en mailen ofzo.

Onlangs kwam er in het nieuws naar buiten dat de EVO stelt dat de grenzen voor Bulgaarse en Roemeense arbeiders moeten worden geopend voor de logistieke sector omdat deze kampt met een tekort aan werknemers.

Er zitten momenteel veel chauffeurs noodgedwongen thuis vanwege de economische situatie of andere problemen.

Deze chauffeurs komen gewoonweg niet aan de bak omdat de vacatures die er volgens de EVO zouden zijn gewoonweg fictief zijn.

Leden van het chauffeursforum.nl ondervinden regelmatig aan den lijve dat het gewoonweg niet zo is.

Na sollicitatie op deze vacatures krijgt men ofwel geen bericht ofwel een afwijzing omdat de vacature al vervuld zou zijn.

De Evo roept enkel op tot dit verzoek om het voor de vervoersbedrijven mogelijk te maken de goedkopere arbeidskrachten in dienst te nemen en het zo voor de transporteur mogelijk te maken hun diensten goedkoop te kunnen aanbieden.

Dit komt niet omdat deze chauffeurs een exorbitant hoog loon hebben, maar de transporteurs een veel te laag bedrag vragen aan hun klanten om de vracht te vervoeren.

Men wil onder de prijs van de concurrent ritten aanbieden en dit gaat ten koste van de chauffeurs in Nederland.

Wij verzoeken u daarom dan ook eens om kennis te nemen van hetgeen er onder de chauffeurs speelt en veel kunt u terug vinden op het grootste forum voor de chauffeur, namelijk www.chauffeursforum.nl .

Wij vinden dan ook dat de tweede kamer eens een onderzoek moet instellen naar de daadwerkelijke vacatures in de transport en zich ook eens moet verdiepen in de sollicitanten die een afwijzing hebben gekregen of helemaal geen bericht hebben ontvangen.

Met vriendelijke groet

helemaal mee eens !!!!!!:sjalom:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeer goed Freddy. Geen worden maar daden.

In de regering moeten ze toch ook weten wat er aan t handje is, zij betalen immers werklozen hun uitkering.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze chauffeurs komen gewoonweg niet aan de bak omdat de vacatures die er volgende de EVO zouden zijn gewoonweg fictief zijn.

Met vriendelijke groet

Heb je trouwens Trucks gelezen? In het decembernummer komt een artikle voor waarin haarfijn gewezen wordt op de moderne slavernij in europa die ontstaat door Bulgaren en Roemenen op pad te sturemn ,voor weken, zonder geld voor een fatsoenlijke maaltijd!!

Dus de EVO wil chauffeurs meer en meer UITBUITEN. DAAR gaat het hier om!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij deze als bijlage toegevoegd.. (DOC formaat).

Deze kun je uitprinten en opsturen, of de inhoud emailen naar ministers (emailadressen heb ik nog niet, gaan we ook nog uitzoeken).. Ook naar nieuwssites sturen kan helpen om het onder de aandacht te krijgen. Hoe meer er gestuurd wordt, hoe eerder het wordt opgepikt.

--== Freddy ==--

bezwaar.doc

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helemaal mee eens Freddy, goed en duidelijk omschreven:tu:

Nu iid nog de Hoge Heren in Den Haag bereiken en niet alleen de ministers maar ook de fractie's waarvoor ze uitkomen.

Te beginnen met de PVV, die waren deze week ook weer goed bezig met zich druk te maken om de werkgelegenheid in Limburg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast sjoeke

wow en gelijk antwoord:D:

Bedankt voor uw e-mail.

Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen twee werkdagen een reactie tegemoet zien.

Bestellingen kunt u zonder tegenbericht binnen een week op uw postadres verwachten.

Uw e-mail kenmerk is 76783.

Met vriendelijke groet,

Postbus 51 Informatiedienst

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed bezig Freddy! Ik heb er gelijk een mailtje van gemaakt.

Inmiddels ook de standaard reactie binnen. Hoop dat hun mailbox volloopt vanavond!

bewerkt door Marotrans
aanvulling reactie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeer nette tekst, Freddy.

Heb ook maar gelijk even een mailtje er uitgerost. Kan maar klaar zijn.

Nog geen reactie terug.

Als iemand nog meer email adressen van hoge ambtenaren heeft stuur ik daar ook graag wat spam naar toe. Het is immers voor een goed doel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

GORE LEUGENS dus van de EVO.

Er zijn zat mensen voor op de wagen & in de magazijns ==== maar het gaat om het KOSTENPLAATJE.

Nederlanders zijn zogenaamd TE DUUR.

begin je het werkgevers spelletje nu een beetje door te krijgen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
netjes en duidelijk verwoord freddy,ik denk wel dat je er een beetje haast mee moet maken om weg te sturen,dmv DOC opstellen,nu is het nieuws nog vers.

:sjalom:

complimenten freddY

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goed bezig Freddy! Ik heb er gelijk een mailtje van gemaakt.

Inmiddels ook de standaard reactie binnen. Hoop dat hun mailbox volloopt vanavond!

Hahaha... zou wat zijn ja...maar die standaard reactie vind ik eigenlijk maar zozo...ben benieuwd of er inderdaad een "normale" reactie op komt.

Zeer nette tekst, Freddy.

Heb ook maar gelijk even een mailtje er uitgerost. Kan maar klaar zijn.

Nog geen reactie terug.

Als iemand nog meer email adressen van hoge ambtenaren heeft stuur ik daar ook graag wat spam naar toe. Het is immers voor een goed doel.

De standaard reactie zal wel gauw genoeg volgen..:D

nogmaals voor diegenen die hem nog niet weten email adres is venwinfo@postbus51.nl

-== Freddy ==--

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goud gangs mien jung!

Mocht je ooit in de politiek geraken freddy en een assistent of denktank nodig hebben meld me dat dan even, ik sta je graag ter zijde.

Wat een Eik*** daar bij de EVO, zeker net als met het binnen halen van die Polen en Tsjechen.... Kijk eens wat er van over is, allemaal een tijdelijke hype... En rommelen met Europesche steun en subsidies.. verder voegen dergelijke mensen niet veel toe aan onze branche.

Nu zitten er veel goede vakmensen thuis, en voor een schijtprijs zullen die niet aan de slag gaan lijkt mij! Maar is het dan een oplossing om medewerkers uit het verre Oosten te werven die voor een appel en een ei onze branche naar de kloten gaan helpen!

Nein danke, ik zit er niet op te wachten hoor! Laat ze mooi daar blijven zodat de werkeloosheid hier beter in kaart kan worden gebracht en er mensen "op de bok" komen die daar goed in zijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens EVO kan minister Donner deze problemen echter zeer eenvoudig verhelpen door middel van SKIA certificering. Uitzendbureaus die dit keurmerk bezitten, dragen zorg voor een goede huisvesting en afdrachten van sociale premies. Bovendien zien zij erop toe dat de arbeidsomstandigheden van hun werknemers overeenkomen met de Nederlandse CAO.

Nu alleen nog uitzendbureaus vinden die hier ermee in zee gaan, en Bulgaren en Roemenen vinden die daadwerkelijk weten wat de SKIA inhoudt :o Volgens mij zijn die lui allang blij dat ze werk hebben, en behoren zei tot de 'niet zeuren maar werken' mentaliteit wat voor hun niks uit maakt of ze goede huisvesting en/of sociale premies krijgen.

Sorry hoor, maar zolang er in Nederland nog werkloosheid heerst laten ze die grens van mij part maar lekker dicht :o

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Antwoord van de EVO op een email aan deze organisatie :

Wat mij opvalt in de PDF file waar ze naar verwijzen is dat het allemaal getallen zijn van 2007.

En op het einde vind je pas iets over 2008.. onderzoek onder 99 bedrijven en 646 werknemers...Maar er staat niet bij wanneer dit onderzoek in 2008 heeft plaatsgevonden...

Zoals hun ook moeten weten is het eigenlijk het laatste half jaar dat het hard minder wordt. Daarbij komt nog..wat zijn 646 werknemers op een totaal van bijna 100.000 chauffeurs.

Als ik dit dan zo lees is het in mijn ogen een wassen neus onderzoek geweest.

----------------------------------------------------------

Geachte heer Vermaeten,

Allereerst bedankt voor uw reactie op één van onze berichten. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft gisteren het advies van de Tweede Kamer opgevolgd en houdt de grenzen voor Bulgaren en Roemenen tot 2012 gesloten. Een brief aan de Tweede Kamer lijkt dan ook niet meer nodig.

EVO ontkend dat wij deze lobby zijn gestart wegens de te hoge lonen die Nederlandse Chauffeurs vragen, zoals u stelt. Volgens gegevens van het VTL (http://www.vtl.nl/uploads/KBB/Brochure%20Logistiek.pdf) en het CBS zij er nog altijd duizenden vacatures in de logistiek. Volgens EVO moeten Bulgaren en Roemenen daarom toegelaten worden tot de Nederlandse arbeidsmarkt, maar wel onder het gastlandprincipe (dus onder Nederlandse arbeidsvoorwaarde, ondermeer CAO).

Wij vinden het wel erg vervelend dat u en een aantal andere Chauffeurs opzoek zijn naar werk, graag verwijs ik u door naar het VTL (tel: 0900 1442), deze organisatie bemiddeld ook tussen werkgevers en werkzoekende.

Hopelijk heb ik u voldoende geïnformeerd!

Met vriendelijke groet,

Joost van Doesburg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik kon het niet laten en heb hun toch maar een mailtje retour gestuurd..

En wel deze >

------------------------------------------------------------

Hallo

Allereerst bedankt voor uw reactie.

Uit deze mail concludeer ik dat u een verzoek hiertoe wou indienen afgaande op de resultaten van externe instanties en niet zelf een onderzoek heeft ingesteld .

De verwijzing naar de PDF file vind ik allerminst vreemd, daar er veelal wordt gesproken over 2007 en een onderzoek van 2008 onder 99 bedrijven en 646 werknemers in de branche.

Er zijn in Nederland een kleine 100.000 chauffeurs, dan is 646 nog geen 0.1 % van het totale plaatje. In onze ogen een wassen neus onderzoek dus. Komt bij er staat ook niet in vermeld wanneer dit onderzoek heeft plaatsgevonden. Het afgelopen half jaar is het met de transportwereld hard minder geworden, mede namens de zgn kredietcrisis.

Daarom vind ik de verwijzing naar een onderzoek van CBS en VTL op zn minst vreemd te noemen. Men mag toch verwachten dat een EVO ook zelf vast kan stellen dat het al lang geen hozanna meer is in de transportwereld..Gezien het feit dat er met name nu veel bedrijven failliet gaan of in de moeilijkheden komen .

Op het chauffeursforum zijn ook werkgevers aanwezig die het plan om Bulgaarse en Roemeense werknemers naar Nederland te halen afwijzen.

De werkgevers daar vinden ook dat de werkloosheid onder chauffeurs maar eens goed in kaart moet worden gebracht en op die manier mensen weer op de bok moeten krijgen die goed zijn in hun vak.

Het gaat hierbij gelukkig niet om mijn persoon, ik heb nog werk, maar velen op het forum helaas niet.

Met vriendelijke groet

Freddy Vermaeten

www.chauffeursforum.nl

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites