[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Schamel aanhanger


Simonloos3061

Recommended Posts

  • Forumlid

Maandag moet ik op de enige Simon Loos schamel-combi rijden voor de Etos. Rij al 2 jaar met oplegger en Whipcar maar nog niet hiermee. Ze hadden niemand anders en omdat ik een "manusje van alles" ben die volgens de planning goed kan sturen wordt ik er dus zonder begeleiding opuit gestuurd omdat niemand anders met dat ding wil rijden. Heb er dus geen ervaring mee, ja 200 meter proberen achteruit rijden ging na 30 meter al niet echt goed meer. Heb rondje Apeldoorn totaan Oosterbeek en moet zeker achteruit gaan rijden.

Dus als je iemand maandag rond Apeldoorn ziet kloten met een combi met Etos op de zijkant, relax thats me!:kiss:

Schamel chauffeurs met goede tips voor het achteruit rijden??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is het leukste wat er is met de schamelwagen.. Je moet gewoon proberen voor te stellen dat jezelf de triangel in handen heb en dat je hem naar dat stukje toe wilt sturen..

In het begin is het lastig..dan zit je te ver ingestuurd want je moet hem een klein zetje geven zodat ie in de goede bocht gaat (verkeerde kant opsturen dus wat je gewent ben) en dan met de bocht mee..Gaat perfect. Zo rijd ik al 5 jaar schamelwagen achter de tractor (zal maar geen trekker zeggen haha). Je moet het ff door hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja maar ik denk dat als ik geen schade rij ofzo morgen, ik vaker op dat apparaat moet invallen:stom:

Kijk, hier kan ik je wat advies geven.

Wat je ook doet maandag, kijk NOOIT in je spiegels, ga lekker nonchalant onderuit hangen (Of ga op je bed liggen:D), en karren maar.

Ze gooien de lading zeker weten in een oplegger de volgende keer.

Ze rijden wel lekker eigenlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is in het begin best wel zweten met een schamelaanhanger, maar als het kwartje is gevallen wil je nooit meer wat anders.

Het heeft veel voordelen tov een wipkar.

Als je bij het achteruit rijden iets te laat terugstuurd corrigeer dat dan door een klein beetje vooruit te rijden totdat de triangel

weer in de gewenste stand staat, vaak is 50 cm vooruit al voldoende.

Steek gewoon je kop uit het raam op de spiegels kan je later wel leren.

Probeer continu de controle over de triangel te houden door kort heen en weer te sturen.

Ik wens je veel succes maandag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat ligt er maar net aan of de vangmuil achterop de motorwagen zit of kort achter de achteras.

Zit de koppeling direkt achter de as zul je veel meer moeten sturen.

Oh dat wist ik niet.

Heb zelf ook maar een week of 13 met zo'n ding gereden.

En die had de vangmuil achterop.

De eerst paar dagen flink zitten zweten met achteruit rijden weet ik nog.

ik reed meer meters vooruit om te corrigeren dan achteruit :eek:

Heb ook een keer de triangel krom gereden, das ook niet fijn:stom:

Maar als je de slag te pakken hebt is het wel fijn rijden.

fijner als een wipkar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je vangmuil achterop je motorwagen zit wordt je triangel sneller zijwaarts geduwd, door de uitzwaai van je motorwagen.

Zit de vangmuil vlak achter je achteras dan reageert je triangel dus trager op een stuurbeweging.

Bij de bovenste zal je dus vaker moeten corrigeren en bij de onderste zal je je stuur dus verder moeten draaien voordat er wat gebeurd.

Eigenlijk stuur je bij beide dus even veel, alleen bij de één korte slagen en bij de andere langere slagen.

Maar ook de wielbasis van je aanhanger en de lengte van de triangel spelen hierin een rol.

Groet, Leonard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het is in het begin best wel zweten met een schamelaanhanger, maar als het kwartje is gevallen wil je nooit meer wat anders.

Het heeft veel voordelen tov een wipkar.

Als je bij het achteruit rijden iets te laat terugstuurd corrigeer dat dan door een klein beetje vooruit te rijden totdat de triangel

weer in de gewenste stand staat, vaak is 50 cm vooruit al voldoende.

Steek gewoon je kop uit het raam op de spiegels kan je later wel leren.

Probeer continu de controle over de triangel te houden door kort heen en weer te sturen.

Ik wens je veel succes maandag.

Helemaal waar!

Alhoewel het in de spiegels vaak beter te zien is. Klinkt vreemd, maar je zal het ervaren.Zelf gebruik ik beide: Op de spiegels, en af en toe even de kop uit het raam. bv om te kijken hoeveel ruimte ik in de bocht heb, of beter in te schatten hoever ik van een obstakel aan de andere kant (blinde kant) heb.

kan je één tip geven:

Zo min mogelijk sturen

Voor de rest is de praktijk de beste leerschool.

Ook helemaal waar!

Als je ziet dat ie gaat sturen moet je al terugsturen, goed op de triangelas letten en proberen zo recht mogelijk voor die as te blijven, dan kun je alle kanten op om je aanhanger de goede richting te geven.

succes, Henk

Dit ook, met de toevoeging dat je bij achteruitrijden als hij eenmaal ingestuurd is, de hoeken van de aanhanger en de motorwagen zo veel mogelijk bij elkaar moet houden.

Dus eerst de triangel een zetje geven in de gewenste richting, en dan in de bocht achteruit de achterhoek van je motorwagen zoveel mogelijk gelijk houden aan de voorhoek van je aanhanger.

En achteruit nooit te haaks, want dan loop je kans de triangel krom te rijden.

Tot slot: Nooit en te nimmer jezelf op laten jagen door wie dan ook. Neem je tijd, al staat de halve stad op je te wachten! Beter 10x uitstappen en kijken hoe je ervoor staat, dan 1x ergens tegenaan!

Veel succes! Gaat je vast lukken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja maar ik denk dat als ik geen schade rij ofzo morgen, ik vaker op dat apparaat moet invallen:stom:

kan je niet aangeven dat je die wagen echt niet ziet zitten of zo?Bij ons zijn er geen maar ik denk dat ik een dag verlof zou nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
kan je niet aangeven dat je die wagen echt niet ziet zitten of zo?Bij ons zijn er geen maar ik denk dat ik een dag verlof zou nemen.

Huh.....:confused:

Sta jij er dan niet voor open om iets nieuws te leren, zo'n kans moet je gelijk pakken.

Nogmaals, als je het kan wil je nooit meer iets anders door alle voordelen.

En een beetje chauffeur kan toch met alles rijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Sta jij er dan niet voor open om iets nieuws te leren, zo'n kans moet je gelijk pakken.

Nogmaals, als je het kan wil je nooit meer iets anders door alle voordelen.

En een beetje chauffeur kan toch met alles rijden?

Ik wil er graag mee leren rijden, ben toch al een beetje het sletje van Simon Loos rij bijna elke dag ergens anders dat houdt het voor mij leuk en afwisselend + heb altijd diep :sjalom: als ik iemand met een schamel zie manouvreren dus dat wil ik zelf ook krijgen :angel:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
kan je niet aangeven dat je die wagen echt niet ziet zitten of zo?Bij ons zijn er geen maar ik denk dat ik een dag verlof zou nemen.

:D:D

Voor mij was het 17 jaar geleden dat ik er mee gereden had, toen ik bij de huidige baas weer eens toevallig ermee op stap kon. Toegegeven, voor ik hem de eerste keer voor het dock had staan, waren we ruim een half uur verder :angel:

Ook nu heb ik nog af en toe moeite, simpelweg omdat ik het te weinig doe. Ik werk maar 2 dagen in de week, en als ik dan in een maand 2x de aanhanger mee krijg, bouw je toch wat weinig routine op.

Maar eerlijk, ik hoef niet meer zo nodig terug naar oplegger hoor. Geef mij toch maar de schamelaanhanger! :p

sanderscombi.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik rij ook met een schamelaanhanger.

die ik nu heb heeft een lange triangel en reageerd trager dan bij me vorgige werkgever daar reed ik met een korte triangel.

als je het een maal door hebt wil je niks anders meer

succes maandag verwacht wel een verslag met foto,s van je :D

gr edwin30

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Huh.....:confused:

Sta jij er dan niet voor open om iets nieuws te leren, zo'n kans moet je gelijk pakken.

Nogmaals, als je het kan wil je nooit meer iets anders door alle voordelen.

En een beetje chauffeur kan toch met alles rijden?

Ik heb er nooit mee gereden,maar als ik zie hoe sommige collega's moeten draaien en keren om aangedokt te geraken heb ik iets van,nee dank je wel.

Indien anderen het plezierig rijden vinden prima,een goedgemutste collega is altijd plezant,maar het is niet mijn ding.Maar,onbekend is onbemind misschien zou ik van gedacht veranderen mocht ik het ook eens proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat je ook doet ==== DOE het rustig -achteruitrijden met een conventionele combi-

Rustig en kalm aan!!!

Alle stuurbewegingen die jij maakt .... worden verveelvoudigd op je aanhangwagen zo lijkt het ... dus je hoeft maar HEEEELLLL weinig te sturen.

Kun je morgen nog ff gaan oefenen met dat ding???

Mijn eerste bochie achteruit nam dik een kwartier in beslag ..... als het al niet langer is geweest. Je stuurt al snel veel te veel.

En mocht het je echt niet gaan lukken -binnenstad of zo- kun je dan niet alles overladen in je motorwagen???

Tja, dan gaat je rit wel meer tijd kosten ...

Anyway ... Rustig & kalmaan ... en echt net zoals bij je eerste rijlessen gewoon uitstappen en gaan kijken als je het niet vertrouwd.

En natuurlijk probeer het je zo gemakkelijk mogelijk te maken. Recht achteruit is immers een stuk eenvoudiger dan achteruit een bochtje om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden