[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Schamel aanhanger


Simonloos3061

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik rij zelf ook met een molenstel aanhanger.

Nu hebben we inmiddels alle aanduidingen voor dit type aanhanger wel gehad denk ik:stom:. Autonoom volgens de kenteken papieren.

Wij wisselen elke week af. 2 verschillende type motorwagens en 3 totaal verschillend sturende aanhangers. Dat zo af en toe door elkaar gehusselt word, geen vast span.

Zeker in het begin was het elke keer alsof je weer opnieuw moest leren rijden.

Zelfs nu nog, als je het geluk hebt een paar weken met dezelfde te rijden, dan is het toch de eerste keer weer even wennen met een ander span.

Er zit toch een groot verschil in, afhankelijk van de lengte van de triangel, de plaats van de vangmuil, de afstand tussen de assen.

Het nadeel van aanhangers delen is dat die stomme triangel gauw krom gaat. Want niet iedereen rijd er even netjes mee.

Als laatst misschien nog een tip. Ik zie vaak chauffeurs in 1x achteruit rijden en aankoppelen. Ik stap zelf toch altijd uit om te controleren. Er is altijd een kans dat iemand heeft staan springen op je triangel, waardoor hij lager hangt. Dan rijd je met een beetje pech je verlichtings-aansluiting aan stront bijvoorbeeld.

Wij hebben trouwens Duo-matic aansluiting. Dat is echt :banaan: als je het mij vraagt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heel handig hulpmiddel is een camera in het midden van je achterkant. Met een beetje oefening weet je dan exact wanneer je de trekbek op de goede plek hebt. Ook is het erg handig als je alle aansluitingen in het linkerachterspatbord hebt. Scheelt echt een heleboel gedoe en kans op schades en vuil worden.

Beide dingen is iets om op te letten bij de opbouw van de auto. Gelukkig worden wij daar zelf in betrokken en wordt ons ook de kans gegeven om af en toe eens te gaan kijken als men met een nieuwe auto aan het opbouwen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heel handig hulpmiddel is een camera in het midden van je achterkant. Met een beetje oefening weet je dan exact wanneer je de trekbek op de goede plek hebt. Ook is het erg handig als je alle aansluitingen in het linkerachterspatbord hebt. Scheelt echt een heleboel gedoe en kans op schades en vuil worden.

Beide dingen is iets om op te letten bij de opbouw van de auto. Gelukkig worden wij daar zelf in betrokken en wordt ons ook de kans gegeven om af en toe eens te gaan kijken als men met een nieuwe auto aan het opbouwen is.

Bij ons worden geen camera's meer opgebouwd op de nieuwe stille Piektrailers omdat het aantal schade's niet afnam na montage van de camera's die vrij duur schijnen te zijn...kabels van de camera werden ook constant kapot gereden. Etos combi's (dus ook de schamel) hebben nooit camera's gehad en krijgen die ook niet.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij ons worden geen camera's meer opgebouwd op de nieuwe stille Piektrailers omdat het aantal schade's niet afnam na montage van de camera's die vrij duur schijnen te zijn...kabels van de camera werden ook constant kapot gereden. Etos combi's (dus ook de schamel) hebben nooit camera's gehad en krijgen die ook niet.

Hij bedoelt ook achterop de motorwagen ;)

Wij hebben er wel 1 voorop, maar niet achterop. Ik zou er graag ook 1 achterop hebben. Niet alleen voor het aankoppelen, dat doe ik te weinig (helaas) maar vooral ook als je achteruit moet in drukke gebieden :ja:

Maar ja, blijkbaar is het niet nodig, of te duur.

Vraag me af wat het kost als je ongewild iemand omver rijd, die nog net ff achter je langs denkt te kunnen :rolleyes: En dan natuurlijk net op het moment dat jij ff in de andere spiegel kijkt. Volgens mij kunnen de kosten van een camera daar never nooit niet tegenop!

Maar daar ging het niet over ;)

Bij afkoppelen zorg ik zover mogelijk dat het span kaarsrecht staat, zodat je ook weer kaarsrecht kunt aankoppelen. Dan kun je dit bijna blind doen.

Staat de triangel iets of wat scheef onder de aanhanger, dan de aanhangerrem er afhalen (zorg wel voor blokken onder de achterwielen!) en de triangel zoekt zijn weg zelf in de vangmuil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een simpel camera systeem op de motorwagen (dodehoek+achteruit) is al ruim € 2000,-- . Geen idee wat de extra kosten zijn om een camera op je aanhanger te monteren.

Als de schades niet verminderen, zoals de loos chauffeur zegt, dan is dat zonde van het geld. Immers, als de camera's schades niet voorkomen, voorkomen ze dan wel het overrijden van een persoon?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een simpel camera systeem op de motorwagen (dodehoek+achteruit) is al ruim € 2000,-- . Geen idee wat de extra kosten zijn om een camera op je aanhanger te monteren.

Als de schades niet verminderen, zoals de loos chauffeur zegt, dan is dat zonde van het geld. Immers, als de camera's schades niet voorkomen, voorkomen ze dan wel het overrijden van een persoon?

Ik heb er al een camera op zitten, voor onder de zonneklep. Dus enkel een extra camera met bekabeling volstaat.

En geloof me, die frontcamera heeft me al veel schades bespaart, met al die paaltjes overal! Die zie je namelijk vele malen beter!

(Ben ook al eens vol in de rem gegaan omdat ik een paaltje meende te zien. Toen ik uitstapte om te kijken of ik hem geraakt had, bleek het een molshoop te zijn :stom::rolleyes::p. Zag er van bovenaf precies ut als zo'n betonnen grintpaal zeg maar... :angel:)

En ook achterop zie je wat er achter je langs glipt als je achteruit gaat/wilt. Al scheelt het maar 1 aanrijding met een persoon, op de levensduur van de wagen, dan is het de inverstering al waard geweest!

Overigens is bij trailers dat rode kabeltje voor de camera erg kwetsbaar inderdaad. Eigenlijk is het dan verstandiger om met een vast span te rijden, dan gaat het langer mee... Daar kan nog best wat aan verbeteren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Overigens is bij trailers dat rode kabeltje voor de camera erg kwetsbaar inderdaad. Eigenlijk is het dan verstandiger om met een vast span te rijden, dan gaat het langer mee... Daar kan nog best wat aan verbeteren...
Ik heb me op de planning laten vertellen dat dat lullige rode kabeltje 600(!) euro kost. En elke auto moet wel eens afgekoppeld worden dat gebeurd vaak door beginners(no offense) en die vergeten nog wel eens die rode kabel los te halen en hup! Weer 600 euro verder...
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb me op de planning laten vertellen dat dat lullige rode kabeltje 600(!) euro kost. En elke auto moet wel eens afgekoppeld worden dat gebeurd vaak door beginners(no offense) en die vergeten nog wel eens die rode kabel los te halen en hup! Weer 600 euro verder...

Yep, ik ken het ja.

Of ze laten het kabeltje los slingeren als er een trailer zonder camera achter hangt..

Dit is ook vaak een misser in de constructie trouwens: Veelal is er geen vaste, stevige plek om die kabel fatsoenlijk op te hangen op de trekker aangebracht..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Yep, ik ken het ja.

Of ze laten het kabeltje los slingeren als er een trailer zonder camera achter hangt..

Dit is ook vaak een misser in de constructie trouwens: Veelal is er geen vaste, stevige plek om die kabel fatsoenlijk op te hangen op de trekker aangebracht..

Ja en dat is bij ons dus niet het geval. Wij hebben op de zwenkarmen, of bij de nieuwe trekkers, achter de cabine naast de andere kabels/slangen een "loze" contrastekkerdoos van zo'n camera systeem zitten waarin je de stekker normaal kan vastklikken zeg maar. Want inderdaad als je hem los laat hangen dan grijpt de cardanas hem of blijft achter het trappetje hangen(bij een zwenkarm) en weg stekkertje. Ze zijn bij ons nu zover dat als iemand zijn kabel gesloopt heeft het niet meer vervangen wordt.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ze zijn bij ons nu zover dat als iemand zijn kabel gesloopt heeft het niet meer vervangen wordt.

Leuk als er een keer iemand anders met jou auto moet rijden omdat je ziek bent..... en hij rijdt het kabeltje eraf...terwijl jij er altijd zo netjes op bent.... of vervangen ze het dan nog wel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is toch totaal niet bevorderlijk voor de sfeer onderling??? Kijk als je het zelf hebt gedaan... bij je eigen wagen, ok... eigen schuld. Maar als jij er altijd zo zuinig op bent en je collega sloopt het en jij hebt dan gewoon pech. Ik zou die collega niet bepaald dankbaar zijn. (hangt er ook vanaf hoe het gebeurd is, maar als het puur uit lompheid/onzorgvuldigheid is gebeurd..)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is toch totaal niet bevorderlijk voor de sfeer onderling??? Kijk als je het zelf hebt gedaan... bij je eigen wagen, ok... eigen schuld. Maar als jij er altijd zo zuinig op bent en je collega sloopt het en jij hebt dan gewoon pech. Ik zou die collega niet bepaald dankbaar zijn. (hangt er ook vanaf hoe het gebeurd is, maar als het puur uit lompheid/onzorgvuldigheid is gebeurd..)
Ben het helemaal met je eens maar kan het standpunt van Loos ook begrijpen het is toch 600 euro die uit eigen zak betaald moet worden aangezien er een eigen risico op elke combinatie zit van 1500 euro...Overigens blijft de "pannekoek" die het gesloopt heeft anoniem...De planning zal nooit aan de vaste chauffeur vertellen oh, dat was Simonloos3061(die overigens ook nog nooit de "pannekoek" geweest is in dat geval)LOL
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij ons loopt het camera signaal van de opleggers gewoon via de accessoire stekker. Gewoon een kwestie van een creatieve monteur. Iedereen liep te roepen dat dat niet mogelijk was. Maar hij heeft gelijk gekregen.

Als iedere keer die zooi kapot gereden wordt snap ik wel dat het bedrijf er op een keer genoeg van heeft. Maar om de investering op een nieuwe combinatie van € 250.000 hoef je zo'n setje van € 2000 niet achterwege te laten. Overigens zij dat nog grotendeels de kosten van het aanleggen.

Ik heb liever een goede camera achterop dan 2 extra verstalers op het dak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou bij deze een verslagje, het was me het dagje wel! Stond om kwart over 6 's morgens in Drachten, doet de klep van de hanger het niet. Zoeken naar een evt. schakelaar, niks te vinden. Met onze eigen garage gebeld, die zei: Zoek even naar de laadklepzekering. Wij(ik en filliaalmanager) 3 kwartier opzoek geweest. Niks te vinden...Nou dan maar naar de Daf in Drachten maar daar kon ik pas om half 9 terecht. Om kwart over 9 nog niks gevonden, behalve dat de accu's van de hanger leeg waren...

Ik besloot om alvast met de voorwagen naar Assen te gaan(stonden 3 fillialen Assen in de voorwagen en Drachten en Roden in de hanger) om later terug te komen. Afijn rondje Assen gedaan op de terugweg van Hoogesmilde naar Drachten(100km/h weg) komt een wagen met tankoplegger op mijn weghelft in een bocht en die klapt zo mijn spiegel eraf!! Lekker blind dus aan 1 kant. Heb die kl**tzak overigens niet kunnen achterhalen! Met planning gebeld en die vertelde mij dat ik in Leeuwarden een spiegel op kon halen, maar ja ik was in Drachten:stom:Eerst de hanger opgehaald(was een laadkabel verrot) en toen maar met 1 blinde kant naar Drachten en Roden geweest:rolleyes: hoofd uit het raam steken bij invoegen... leuk hoorLOL

Sta ik in Roden om 14:45 uur(moest er eigenlijk om 8:15 zijn:rolleyes:) staan er nog 2 containers van het 1e filliaal Assen voorin de hanger, terwijl op papier stond dat alles in de voorwagen zat...ja, pislink was ik. Boos opgebeld en gemeld dat ik direct terug ging en niet alsnog naar Assen zou gaan. Ipv in Leeuwarden een spiegel opgehaald bij onze eigen garage in Wognum (ligt toch langs de snelweg dus heb spiegel niet écht nodig)

Was om 3:15 van huis weggegaan en kwam om 20:15 terug(moest eigenlijk eindigen om 16:00 uur was wel een kwartier bezig met aandokkenLOL) Verder geen probleempjes met rijden dus behalve met aandokken...:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maandag moet ik op de enige Simon Loos schamel-combi rijden voor de Etos. Rij al 2 jaar met oplegger en Whipcar maar nog niet hiermee. Ze hadden niemand anders en omdat ik een "manusje van alles" ben die volgens de planning goed kan sturen wordt ik er dus zonder begeleiding opuit gestuurd omdat niemand anders met dat ding wil rijden. Heb er dus geen ervaring mee, ja 200 meter proberen achteruit rijden ging na 30 meter al niet echt goed meer. Heb rondje Apeldoorn totaan Oosterbeek en moet zeker achteruit gaan rijden.

Dus als je iemand maandag rond Apeldoorn ziet kloten met een combi met Etos op de zijkant, relax thats me!:kiss:

Schamel chauffeurs met goede tips voor het achteruit rijden??

Het valt allemaal wel mee hoor ik rij er zelf ook mee, een tip van mij probeer niet te veel te sturen want dan ben je telkens te laat met de reactie en probeer de hoeken van de motor wagen en hanger in 1 lijn te houden dat moet het goed gaan.veel succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden