[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

enquete dodehoek systeem


bertbossie

Vraag

  • Forumlid

met deze enquete willen wij (studenten van de katholieke hoge school) onderzoeken of ons nieuw detectie systeem in de dodehoek zou aanslagen.

het is een systeem dat automatisch voorwerpen detecteerd in de de hoek en dit signaleerd aan de chauffeur.

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=11066&p=1&zelf=0

duurt niet lang deze enquete en kan veel hulp bieden om het ongevallen cijfer te verlagen.

alvast bedankt voor u tijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ik vind de vragenlijst niet je'dat.

Kan dus m.i. veel beter.

En met welk geluid we gewaarschuwd willen worden (vraag 13) ... 'n muziekje? Oplopend geluidje ... Huh ... studenten van nu??? :confused:

Daarbij bestaan er al hele goede systemen. Zoals Lisa alert!

Jammer alleen dat aan de buitenkant van het voertuig de fietser niet gewaarschuwd wordt dat hij/zij zich in de dodehoek bevind.

Dat zou m.i. de veiligheid nog meer baten. Dus niet alleen een signaal in de cabine MAAR ook aan de buitenkant ...

+ voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik ben het helemaal met Angelique eens.

Lijkt me trouwens wel een noodgeval : Waarschuwen door toeteren of stil er over heen.

Wij chauffeurs zullen ons zeer bewust zijn van de dode-hoek, maar ieder enquete/onderzoek/hulpmiddel is gericht op bewustmaking van de chauffeurs, raad eens : Wij weten dat er een dode hoek is !

Bedenk eens iets wat overige verkeersdeelnemers attendeert op de dode hoek en het feit dat ze het nooit gaan winnen van een vrachtauto(niet dat het een machtsmiddel is, maar puur de massa) en breng wegbeheerders eens aan hun verstand dat sommige weg inrichtingen levensgevaarlijk zijn voor zwakkere verkeersdeelnemers (minirotondes met naastliggende fietspaden met TWEE! richtingverkeer voor fietsers)

en

+ voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting ....

Maar gezien het feit dat er weer een universiteit komt met een "oplossing/onderzoek" kunnen we ervan uitgaan dat met alle reeds bestaande onderzoeken en oplossingen niets zinvols gedaan is/word:stom:

(is dit bezigheidsterapie voor studenten of zo?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

* 6 Wat zou voor u het aanlokkelijkste zijn

Het signalisatiesysteem dat de radio onderbreekt

Een gewoon signalisatiesysteem zoals het geluid van de pinker

Een visueel signalisatiesysteem

Visueel en audiosignalisatie bij elkaar

1) Een systeem dat de radio onderbreekt lijkt me niet geheel geschikt.

Omdat lang niet iedereen altijd de radio aan heeft staan. Zodra ik de binnenstad in rij en/of dicht bij mijn losadres ben zet ik de radio altijd direct uit en gaat het raam aan de bijrijderskant een stukje open.

Het laatste om eventueel in het ergste geval een schreeuw of wat dan ook op tijd te kunnen horen ....

2) het geluid van een pinker is meen ik te gering om gewaarschuwd te worden voor gevaar. Dat geluid moet dus indringender en harder zijn!

Zodat je daar direct op reageert.

Het geluid dus wat je als waarschuwing gaat gebruiken moet onmiskenbaar anders zijn dan geluiden die je normaal in&rondom je vrachtwagen hoort.

3) Visueel alleen is niet voldoende denk ik ... en dus kies ik voor optie 4 = een combinatie van visueel & geluid. Waarbij ik van mening ben dat mensen over het algemeen eerder op een geluidswaarschuwingssignaal zullen reageren dan alleen op een visueel signaal.

7 Welke verwachtingen hebt u ivm het uitzicht

Opbouw (slecht 1 standaard kleur)

Opbouw (uitgebreid kleurenpallet)

Inbouw

??? Hiermee bedoelen jullie hoe het apparaat eruit moet zien?

Daar heb ik geen voorkeur voor ... als het apparaat maar correct werkt.

8 Verwachtingen in kwaliteit

dat het eerder laat in werking treed dan bij het minste

dat het eerder te vroeg in werking treed

dat het volume van het signaal aantoont hoe dicht de persoon/auto bij de dode hoek zit

dat het geen last heeft van andere objecten in de dode hoek

dat de kleine storingen zelf op te lossen zijn

dat het systeem enkel in werking kan treden als de rechterpinker aan staat

andere ………………………………………………………………………………………………………………………………

* dat het volume van het signaal aantoont hoe dicht de persoon/auto bij de dode hoek zit

Dit vind ik wel een goede optie.

Maar in principe maakt het niet veel uit of het object op 30 cm danwel 70 cm van je wagen zit. Het waarschuwingssignaal moet m.i. luid klinken als het 'object' zich binnen de gevarenzone begeeft!

13 Voorkeuren van geluid

Een neutraal geluidje zoals de pinker

Een gesproken waarschuwing

Een oplopend geluidje

Een muziekje

Mijn voorkeur zit hier niet bij.

Ik kies voor een luide zoemer of zoiets dergelijks.

Een neutraal geluidje zoals een pinker (richtingsaanwijzer) valt niet op ... het moet een geluid zijn waarop je in een keer doeltreffend op reageert.

En daarbij als je rechtsafslaat hoor je het geluidje van den pinker reeds!!!

De Gesproken waarschuwing ... ik weet het niet maar ik denk dat mensen hier trager op zullen reageren dan op een irritant zoemergeluid.

Misschien voer voor psychologen? (wellicht ook te vinden op uw Universiteit ... en te betrekken bij uw onderzoeksstudie???)

Oplopend geluidje ... te gering ... en daarbij moet je denken aan het geluid in de cabine / geluid van de omgeving ... radio wellicht ...

muziekje ... neh ....

TIP

Ik raad jullie aan om eens met een rijschoolhouder te gaan praten.

En eventueel een lesje te nemen. Of mee te rijden met een les.

Dan weet je wat er in het verkeer gebeurt ... en weet je ook het geluidsniveau in de cabine en de geluiden die je daar al normaal hoort.

SUCCES.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik heb de enquete even kort door gekeken, begon er mee om hen in te vullen, maar hij kon mijn aandacht niet vast houden. Vraagstelling was vaag vond ik, duidelijk van iemand van buiten het transport. Ook zijn de mogelijkheden in antwoord te beperkt.

Waar ik moeite mee heb:

alles moet maar een geluidje geven. In mijn ogen voegt een dergelijk signaal niet veel toe. Gewoon weer een geluidje in de geluidsbrij die al in en om je cabine hangt.

Ook hebben we in dit land een kleine miljoen doven en slecht horenden. Let maar eens op hoeveel gehoorapperaatjes je ziet. Iemand die geen hoorprobleem heeft valt het wellicht niet op, maar weer een geluidssignaal erbij in de cabine is mijns inziens niet de oplossing.

Visueel is ook niet direct een oplossing. Dergelijke situatie's zijn bijna alleen maar in drukke gebieden, dan heb je je ogen al meer dan genoeg nodig.

Had de volgende ingeving, maar heb geen idee of het echt goed zou werken.

Ik weet niet of men bekend is met het verschijnsel trilwekker. Dit is een soort schoteltje wat onder het kussen ligt en als de wekker af gaat, gaat dat ding trillen. En het hele bed. Het trekt zeer nadrukkelijk de aandacht.

Je gsm op trilstand maar dan wat graadjes harder

Het moet toch uit te vogelen zijn om een systeem te ontwikkelen dat er in de zitting van je stoel een tril element zit. Op het moment dat iemand je auto aan de rechterkant raakt, of desnoods bijna raakt (technisch moet dat kunnen) zou die triller af moeten gaan. Je zou kunnen denken aan een stuur uitslag van een bepaald percentage, bij bepaalde snelheden etc etc.

Puur om misbruik te voorkomen. Misbruik moet je zien als: mensen die voor de LOL tegen je wagen gaan aanhangen (en jij vol op de rem hangt)

Met alle knappe koppen die we in Nederland hebben zou hier iets voor te verzinnen zijn. Maar wat je ook bedenkt, het zal altijd blijven gebeuren die ongevallen. Het wordt nooit 0!!!

Ik sluit me ook van harte aan bij Ron en ik quote hem met alle plezier even:

voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting

Een goede voorlichting doet meer dan honder systemen!

Fietsers moeten eens leren verantwoording te tonen voor hun eigen veiligheid. Al heb je 100.000 gelijk dat je voorrang hebt, als je denkt dat hij je niet ziet ben je een grote stomkop dat je door doet! Het is jouw lichaam wat daar onder die auto komt. En ja je had gelijk, je had voorrang, maar ik knijp liever in mijn remmen even dan dat ik vertrouw op mijn collega dat hij mij ziet, dan dat er hier een berichtje op het forum komt dat er weer eentje in de dooie hoek geknepen is. En dat zou heel fietsend Nederland nou eens moeten leren!!!!!!

Daarom:

voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting
(copyright RonJB)

Meer eigen verantwoording voor je eigen lijf en leden.

Kinderen, toch een zeer kwetsbare groep verkeersgebruikers worden al met grote regelmaat gewezen op het gevaar van de dode hoek. Het zwaai-project. Dat vinden ze leuk en het voorkomt veel.

En voor die paar die het niet snappen of er lak aan hebben kun je nog altijd een systeem bedenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik vind ook dat VOORLICHTING ZEER BELANGRIJK IS (jammer dat we hier geen GROTE letters meer kunnen gebruiken want ik zou dit OOoooo zo GROOT met nadruk hier nog maals neer willen zetten .... ik zou het van de daken af willen schreeuwen ... )

Echter ben ik ook van mening dat er nu al goede systemen op de markt zijn om dodehoekongevallen te voorkomen. Of helpen te voorkomen ... want ook met die systemen blijft er altijd een stukje dodehoek bestaan en kan er een samenloop van omstandigheden zijn waardoor je een fietser naast je toch mist.

Persoonlijk - als horende - zou ik het liefst een geluidsignaal krijgen.

Gewoon in de vorm van een nare harde zoemer of zo!

Als ik voor mezelf moet spreken reageer ik het snelste op een geluid.

Een trilding in je stoel ... alleen ... lijkt mij onvoldoende.

Hoewel een mens natuurlijk op ieder signaal getraind kan worden ...

Wat dodehoeksystemen van nu betreft:

* Camera is goed ... maar mogen best nog wel een wat breder zichtveld hebben .... bijvoorbeeld bij het verlaten van een rotonde zie je toch nog net teweinig van het om de rotonde heenliggende fietspad.

* spiegels ... goed maar wat minder effectief dan een camera/beeldscherm. Hoewel spiegels altijd zullen werken en een camera-systeem zo zijn kuren kan hebben (vooral de achteruitrijcamera die een van onze opdrachtgevers verlangd die hebben nogal wel eens kuren waardoor je er geen zak aan hebt)

Het liefste zou ik een COMBINATIE van twee systemen willen hebben, voor wat betreft de dodehoek rechts naast mijn voertuig:

* CAMERA

* LISA ALERT www.lisa2alert.com

* grote dodehoekwaarschuwing op de zijkant & gedeelte van mijn oplegger!!!

bewerkt door AngeliqueBS
... hahaha ... ik had opeens andere gedachten bij dat stoeltrilding ..... hahaha ..... krijg er rode oortjes van ...
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

+ voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting voorlichting ....

Hallowed, Ik heb hem van Angelique gequote, ere wie ere toekomt

En luitjes, als we nog meer aan de rechterkant van de cabine gaan hangen rijd het zo beroerd.

Wij willen wel, nu de rest van de verkeersdeelnemers nog

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Persoonlijk - als horende - zou ik het liefst een geluidsignaal krijgen.

Gewoon in de vorm van een nare harde zoemer of zo!

Als ik voor mezelf moet spreken reageer ik het snelste op een geluid.

Een trilding in je stoel ... alleen ... lijkt mij onvoldoende.

Hoewel een mens natuurlijk op ieder signaal getraind kan worden ...

Geloof me, als dat gebeurt en zeker een repterend signaal, dan hang je vol op de rem. En dat is juist de bedoeling. Daarom moet het ook met bepaalde snelheden werken. Een paar vereisten wanneer dat in werking gaat. En gezien de aard van deze ongelukken, zou dat getest en gemaakt moeten kunnen worden.

Eigenlijk zou dit eens gemaakt moeten worden en getest, zo'n triller gaat door merg en been!

Ik heb zo'n wekker, het went niet. Althans, ik heb er nog nooit door heen kunnen slapen. Hoe meer ik er over na denk hoe meer ik er eigenlijk in zie.

Redenatie is als volgt: (en dames en heren svp goed lezen!!)

dit ding moet pas werken als je vol op de rem moet omdat het anders gruwelijk fout gaat. Een dergelijk systeem veroorzaakt dat in mijn ogen.

Visueel of een geluidssignaal ga je misschien negeren na verloop van tijd. Kan wel 100 dingen bedenken waar je dat geluidssignaal niet merkt. Of wil je dit ook op het allerlaatste moment doen?

Want anders kun je beter met een camera werken zodat je ziet wat er naast je zit! En op kosten van de overheid natuurlijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Hallowed, Ik heb hem van Angelique gequote, ere wie ere toekomt

En luitjes, als we nog meer aan de rechterkant van de cabine gaan hangen rijd het zo beroerd.

Wij willen wel, nu de rest van de verkeersdeelnemers nog

dat had ik nog niet eens gezien....

Copyright ABS dus!!

Ik vind voorlichting nog belangrijker dan een camera spiegel of dat ook!

!!!BEWUSTMAKING!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ook ik heb een camerasysteem aan boord. Maar onze monteur heeft op mijn verzoek nog weer een "ouderwetse" dode hoek spiegel IN de cabine gemonteerd. Dus een extra geval. Op de stijl tussen de voorruit en de deur.

Ik vond het vooral lastig om verkeer aan te zien komen als je b.v. uit wegwerkzaam heden komt rijden die niet haaks op of recht langs de weghelft liggen waar je op wilt in voegen. En vooral bij werk op de snel weg is het wel handig als je met een beetje vaart kan invoegen.

Bijkomend voordeel is dat je een veel beter zicht hebt op een vrijliggend fietspad naast je auto als je b.v voor de stoplichten staat. En normaal heb ik altijd de achteruitrij camera aan staan. Dan weet je tenminste wat er achter je aan komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ook ik heb een camerasysteem aan boord. En normaal heb ik altijd de achteruitrij camera aan staan. Dan weet je tenminste wat er achter je aan komt.

Dit zou eigenlijk verplicht moeten worden, want een sensor of camera kan bewegingen constateren die jij in eerste instantie niet opmerkt. Koppelen aan het scherm van de BC o.i.d. of switchen tussen camera's bij beweging als het zich binnen een bepaalde straal bevindt.

Alles is natuurlijk goed op voorlichting en onderzoek. Deze week toch alweer 2 berichten gehoord van een dode met rechtsafslaande vrachtwagen en dat in één week...:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden