[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

routeverkenning De Lijn


Charlotte91

Recommended Posts

  • Forumlid

Stel je voor, eindelijk helemaal omgeschoold tot rijbewijs D en door alle tests van De Lijn geraakt.

En dan kan je de routes niet onthouden.

Het is echt om zot van te worden want ze zijn ongelofelijk moeilijk en je kan geen GPS gebruiken want je moet voorbij alle lijnhaltes raken.:stom:

Zijn er andere chauffeurs met hetzelfde probleem? Zo ja, hoe heb je het opgelost en na hoeveel maanden kende je de routes en ook in welke regio? (P.S. Dit gaat over de routes in Brussel)

Ik weet dat de beste manier om de routes te leren ze gewoon blijven rijden is maar ik hoop dat andere mensen ook tips hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkenningspunten opschrijven.

Aan je baas vragen om eerst wat rustiger/minder stops route's te laten rijden zodat je helemaal gewend raakt aan alles en dus beter op je route kan letten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het kan wel Dokus moet je eerst bij planningvoorkeuren de voetgangersoptie instellen.

Alleen je reistijd klopt niet, ik heb als ik naar baksteenfabriek "de Bylandt" ga, het einde van de bebouwde kom van Tolkamer als bestemming en niet de fabriek omdat het laatste stuk weg als voetpad in m'n tommie staat dat scheelt meer dan een kwartier reistijd. Maar als het alleen om de route gaat volstaat de voetgangersmodus.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier ook iemand van de lijn, entiteit Antwerpen regio Mechelen. Ik weet natuurlijk niet hoe het in Vlaams Brabant zit maar in Antwerpen krijg je naagelang de regio (en dus het aantal lijnen dat je moet kennen) ofwel 3 ofwel 6weken lijnverkenning. Nu dat is niet genoeg om alle lijnen van A tot Z te kennen want het zijn er gewoon teveel. Maar dan kan je niet anders dan in je vrije tijd mee te rijden, toch zeker tot je ze kent, dat is echt het enige wat er op zit. Ik zit trouwens nog in opleiding. Woensdag nog examen maneuvres en vakbekwaaheid en vrijdag eindproef op de weg en daarna begint mijn periode van lijnverkenning, maar ik ben nu al bezig met mee te rijden in mijn vrije tijd. Ik raad ten stelligste af om een gps te gebruiken (al kan dat perfect met garmin en sommige types van tom tom waarbij je op de pc zelf je route kan uitstippelen straat per straat). Je kan 10keer een route rijden met gps en als je die een 11de keer moet rijden zonder gps dan weet je het niet meer, nog niet te spreken over hoe dit overkomt bij de mensen.

Hoe valt het verder mee? Ik ben al wel langere tijd bij de Lijn maar heb eerst op de tram gezeten in Antwerpen en heb onlangs mijn lang gevraagde overplaatsing gekregen naar Mechelen. Als ik je nog ergens kan bij helpen mag je dit altijd vragen. Je mag me ook altijd een pm sturen, dat stoort nooit;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zijn er geen routeKAARTEN van die bus-lijndiensten?

Die zou je kunnen kopiëren en thuis bestuderen ... desnoods overtrekken op een STADSKAART of Regiokaart???

En inderdaad ... het beste is om de routes diverse malen te rijden.

Met je luxe of mee op de bus bij een collega (inderdaad in je vrije tijd) kun je ook gelijk tips vragen hoe je collega's de routes hebben ingeleerd.

Succes

Kan het zijn dat ze in Nederland met kleine busjes de lijnen rijden (A1)???

Om ze te leren? Van de week zag ik namelijk een paar van die busjes (zeg grijskentekenwagentje maar dan voor personen ... zulke kleine 'busjes') rijden op de vluchtstrook alias busbaan. Allemaal de file voorbij dus = connexxion stond er achterop ... misschien ook lijnverkenners??? Of woonwerkverkeer voor bus-chauffeurs die door deze 'dienst' op tijd op hun werk kunnen komen???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Stel je voor, eindelijk helemaal omgeschoold tot rijbewijs D en door alle tests van De Lijn geraakt.

En dan kan je de routes niet onthouden.

Het is echt om zot van te worden want ze zijn ongelofelijk moeilijk en je kan geen GPS gebruiken want je moet voorbij alle lijnhaltes raken.:stom:

Zijn er andere chauffeurs met hetzelfde probleem? Zo ja, hoe heb je het opgelost en na hoeveel maanden kende je de routes en ook in welke regio? (P.S. Dit gaat over de routes in Brussel)

Ik weet dat de beste manier om de routes te leren ze gewoon blijven rijden is maar ik hoop dat andere mensen ook tips hebben.

Mijn ex collega heeft bij de RET(Rotterdam) gewerkt,daar was het niet anders, moest je effe ik weet niet hoeveel route's in korte tijd uit je hoofd kunnen.:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zijn er geen routeKAARTEN van die bus-lijndiensten?

Die zou je kunnen kopiëren en thuis bestuderen ... desnoods overtrekken op een STADSKAART of Regiokaart???

En inderdaad ... het beste is om de routes diverse malen te rijden.

Met je luxe of mee op de bus bij een collega (inderdaad in je vrije tijd) kun je ook gelijk tips vragen hoe je collega's de routes hebben ingeleerd.

Succes

Kan het zijn dat ze in Nederland met kleine busjes de lijnen rijden (A1)???

Om ze te leren? Van de week zag ik namelijk een paar van die busjes (zeg grijskentekenwagentje maar dan voor personen ... zulke kleine 'busjes') rijden op de vluchtstrook alias busbaan. Allemaal de file voorbij dus = connexxion stond er achterop ... misschien ook lijnverkenners??? Of woonwerkverkeer voor bus-chauffeurs die door deze 'dienst' op tijd op hun werk kunnen komen???

Ik kan natuurlijk enkel spreken over mijn eigen regio (mechelen) want ook al blijft het hetzelfde bedrijf, de reglementen per regio zijn echt heel uiteenlopend.

Maar bij ons is het heel triestig gesteld met de routebladen. Kaarten zijn er al helemaal niet. En routeblaren van de lijn zelf zijn er ook niet. Er is bij ons een controleur die vroeger zelf 30jaar geleden een heel uitgebreide bundel heeft gemaakt. Ook al is dat dus heel lang geleden en is er heel veel veranderd, die bundel is in 2006 herbewerkt door iemand anders maar er zitten veel fouten in, en het is deze bundel die als enigste standaard bij de opleiding wordt aangeboden. Echter... dezelfde controleur heeft ondertussen een volledig nieuwe versie gemaakt in word documenten die hij up-to-date houdt op zijn pc en wie het zelf vraagt kan een copie op cd-rom bekomen. Het is dan aan uzelf om dit te doen en deze al dan niet uit te printen en te laten inbinden of zo. Deze goede man gaat binnen 2jaar op pensioen, ik ben nieuwschierig wat ze dan gaan doen want er is bij mijn weten niemand voor aangesteld om hier voor te zorgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...
  • Forumlid

ja ben ook beginnend chauffeur maar moet nog eerst cursus pro data van antwerpen en vlaams brabant doen want is voor 2 steltplaatsen tisselt en vilvoorde.

Heb al gehoord dat je 3 dagen krijgt voor een route verkenning maar ja hoeveel moet je er kennen ? want je begint al reserve voor als er iemand ziek valt of verlof heeft dus zul je ze allemaal moeten kennen .

en als je vandaag een route moet rijden en morgen een andere kun je ze moeilijk nog leren dan.

ja bij mij zal dat ook een probleem zijn ben een gps rijder en nu moet het uit het kopje komen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Hier in Nederland hebben ze een soort 'besloten' navigatiesysteem aan boord, waar ook de afwijkingen qua dienstregelingen op komen te staan. Daar zitten de routes in per vervoerder zeg maar; dus naast "over tweehonderd meter rechts afslaan" geeft dat ding ook aan of je harder danwel zachter moet gaan rijden.

Is dat bij De Lijn niet dan? Dan mag je inderdaad behoorlijk gaan oefenen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij ons in de bussen heb ik nog nooit een navigatiesysteem zien zitten, en geloof me, dat zal er ook niet inkomen. Daar moeten namelijk centjes voor betaald worden en daar zijn de werkgevers in het OV misschien nog wel minder scheutig mee dan de werkgevers in het goederentransport. Als ik een lijn moet leren dan krijg ik daar TVT voor, tegenwoordig moeten mensen van het uitzendbureau dat in hun eigen tijd doen. Ik ken even snel gerekend 34 verschillende lijnen grofweg tussen Venlo en Helmond en Nijmegen en Echt. Met een routeboek op schoot kom je er wel en als je het echt niet meer weet gewoon even aan een passagier vragen..................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden