[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

afkoppelen, welke volgorde ??


marthijn v8

Recommended Posts

  • Forumlid

eay allemaal

ik hep een vraagje, wat is nou de goede volgorde van afkoppelen ?

moet je nou eerst de slange afkoppele of eerst de poten ?;):confused:

want als je eerst de slangen afkoppelt, kan je oplegger weglopen op een terrein wat een beetje afloopt, en als je eerst de slangen afkoppeld kan je sgotel klemmen sodat je eerst wat vooruit moet rijden.

wie weet het?? reactie s zeer welkom :sjalom::sjalom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 143
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Administrators

Vroeger hebben ze mij geleerd: afkoppelen van voor naar achter(slangen-schotel-poten), aankoppelen van achter naar voor (andersom dus).

Tegenwoordig doe ik het anders: eerst de schotel los, dan slangen los, luchtvering omhoog en poten omlaag.

Waarom? Op het parkeerterrein bij ons zijn nogal wat gaten, en daarom kost het soms wat moeite om de schotel open te krijgen:(

Naar mijn idee maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit welke volgorde je aanhoudt, mits de trailer ten allen tijde geremd staat.

Waar ik een hekel aan heb is iemand die komt 'helpen', of als een hondje al pratend achter je aanloopt. Des te eerder vergeet je wat en dan zijn de rapen gaar:ja:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

:p;) Beste Collega

Het aan- en afkoppelen om veiligheids redenen, begin je van van voor naar achteren.

dwz - je koppelt aan hoe doe je het

- je neemt de eerste luchtslang is de gele europees gezien koppelt aan, dan je rode, je controleert nogmaals of je handrem druk genoeg heeft, door deze uit te zetten, en terug op te zetten, electriciteit en evt. abs JE LUCHTVEREN VAN DE AANHANGER OP RIJSTAND ZETTEN KIJK NA OF DE STOP VAN DE LUCHTDRUKLEIDING VAN DE REMMEN OPEN STAAT EN OF JE DIE KAN INDRUKKEN, EN DEZE ZELF ER TERUG UITSCHIET

je draait je pootjes omhoog, en je kunt vertrekken.( CONTROLEER WEL EERST OF DEZE GOED IS VASTGEHAAKT)

bij het afkoppelen

-eerst de rode, dan de gele, dan de electriciteits kabel en abs,

- dan draai je pootjes naar beneden, indien deze nog in rijstand staat, en niet zwaar geladen gaat het.

INDIEN ZWAAR GELADEN LUCHTVEREN OMHOOG VAN DE TREKKER, LUCHT,

LUCHTVEREN AANHANGER LATEN ZAKKEN.

POOTJES NAAR BENEDEN EN DAN SCHOTEL LOSHAKEN, EN DAN EEN STUKJE VOORUIT LAAT DE LUCHTVERING VAN JE TREKKER TERUG ZAKKEN EN DAN STILLETJES ER ONDERUIT,

ANDERS KAN HET JE SPATLAPPEN EN LAMPKAPPEN KOSTEN? ALS DE RAND VAN DE OPLEGGER ER OP KOMT.:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@marotrans. je leert heel snel of het een verschil maakt zodra je een keer een trailer op zijn "bek" ziet vallen. ;)

afkoppelen: ik doe de luchtvering omhoog. (helemaal) en laat hem dan een klein stukje zakken. poten naar beneden draaien tot net boven de grond. schotel open trekken. poten verder uitdraaien. naar me deur lopen en op het groene knopje van me luchtvering drukken. klompen uitdoen.;) stukje vooruit rijden. slangen loskoppelen. kijken of de schotel vrij is, anders de luchtvering nog verder laten zakken. instappen, en weg rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

of ik doe iets fout, maar als ik niet eerst de schotel open trek heb ik teveel spanning op de schotel en krijg die dan niet open, (handrem even afzetten en dan dr weer op helpt niet altijd) ik doe eerst zover mogelijk poten naar beneden, vervolgens schotel open trekken, slangen dr af, luchtvering iets meer omhoog, poten laatste stukje naar beneden, paar cm vooruit rijden en dan vering laten zakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@marotrans. je leert heel snel of het een verschil maakt zodra je een keer een trailer op zijn "bek" ziet vallen. ;)

hahahahaha, inderdaad, toch is het me laatst weer bijna overkomen tijdens aankoppelen (trailer bengelde nog net op spatbord bij wegrijden)puur door afgeleid te zijn, dus hou koppie dr bij, geen telefoon tussendoor nemen hahahaha :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
of ik doe iets fout, maar als ik niet eerst de schotel open trek heb ik teveel spanning op de schotel en krijg die dan niet open, (handrem even afzetten en dan dr weer op helpt niet altijd) ik doe eerst zover mogelijk poten naar beneden, vervolgens schotel open trekken, slangen dr af, luchtvering iets meer omhoog, poten laatste stukje naar beneden, paar cm vooruit rijden en dan vering laten zakken.

:pHoi,

Bij overspanning op de schotel is het gemakkelijk deze weg te krijgen, daar deze dan van zijn luchtslangen is ontkoppeld, kan je even in achteruit zetten tot je voelt dat je trekker achteraan omhoog gaat, direct handrem trekker opzetten, en je kan de schotelhaak lossen, wel zien dat je niet te veel gas geeft, of je duwt mss je oplegger nog achteruit.:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien een kleine tip (en misschien niet.... dat ik weer klink als een snotneus)....

vergeet bij het afkoppelen niet de zwengel van de poten weer terug in de houder te plaatsen. Ken al legio voorbeelden dat de collega die erna komt na het aankoppelen meteen zijn achterlichtglaasjes kon vervangen alleen omdat de voorganger hem niet in de houder gehangen heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

of ik doe iets fout, maar als ik niet eerst de schotel open trek heb ik teveel spanning op de schotel en krijg die dan niet open, (handrem even afzetten en dan dr weer op helpt niet altijd) ik doe eerst zover mogelijk poten naar beneden, vervolgens schotel open trekken, slangen dr af, luchtvering iets meer omhoog, poten laatste stukje naar beneden, paar cm vooruit rijden en dan vering laten zakken.

jacq, je doet niet zoveel fout. maar laat de luchtvering een klein beetje terug zakken vanuit zijn hoogste stand. wacht dan even 1-2 sec met de rem los, en trek dan de handrem erop.

draai de poten tot net boven de grond (1-2cm) en trek dan je schotel open, en draai vervolgens je poten het laatste stukje naar beneden.

ik rij met een koeler, en ik merk vele van jullie niet, want jullie halen de slangen/kabels los, zonder verreden tehebben.

een tip. druk voor het instappen alvast op het groene knopje van je lucht vering. rij dan een stukje naar voren, en maak je slangen/kabels los. de spanning is dan van de schotel af, en dat rijd een stukje makelijker onder een geladen trailer weg (als die zwaar is schokt die zeker?;))

je spaart daarmee een hoop vet uit. en let dan bij het weg rijden op, of die vrij is van de trailer.

nog zoiets wat ik zo vaak ziet bij het afkoppelen van een lege trailer. ze drukken de luchtvering op de hoogste stand. slingeren we zo graag of wat. doe hem 5cm omhoog, of koppel af op rijstand, en laat de luchtvering iets zakken bij het er onderuit rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@marotrans. je leert heel snel of het een verschil maakt zodra je een keer een trailer op zijn "bek" ziet vallen. ;)

hahahahaha, inderdaad, toch is het me laatst weer bijna overkomen tijdens aankoppelen (trailer bengelde nog net op spatbord bij wegrijden)puur door afgeleid te zijn, dus hou koppie dr bij, geen telefoon tussendoor nemen hahahaha :D

je koppie hoef je er niet zozeer bij tehouden. afgeleid worden kan je door van alles.

als je de juiste volgorde aanhoud, kan er niks mis gaan.;)

uhhh, bijna niks. ooit was ik bijna klaar met afkoppelen. stukje naar voren rijden, en alleen de slangen/kabels nog losmaken, en net ging de tel. dat duurde 15min. opgehangen en weg gereden. PSSSSSSSSSSSssssss :mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
:p;) Beste Collega

Het aan- en afkoppelen om veiligheids redenen, begin je van van voor naar achteren.

dwz - je koppelt aan hoe doe je het

- je neemt de eerste luchtslang is de gele europees gezien koppelt aan, dan je rode, je controleert nogmaals of je handrem druk genoeg heeft, door deze uit te zetten, en terug op te zetten, electriciteit en evt. abs JE LUCHTVEREN VAN DE AANHANGER OP RIJSTAND ZETTEN KIJK NA OF DE STOP VAN DE LUCHTDRUKLEIDING VAN DE REMMEN OPEN STAAT EN OF JE DIE KAN INDRUKKEN, EN DEZE ZELF ER TERUG UITSCHIET

je draait je pootjes omhoog, en je kunt vertrekken.( CONTROLEER WEL EERST OF DEZE GOED IS VASTGEHAAKT)

bij het afkoppelen

-eerst de rode, dan de gele, dan de electriciteits kabel en abs,

- dan draai je pootjes naar beneden, indien deze nog in rijstand staat, en niet zwaar geladen gaat het.

INDIEN ZWAAR GELADEN LUCHTVEREN OMHOOG VAN DE TREKKER, LUCHT,

LUCHTVEREN AANHANGER LATEN ZAKKEN.

POOTJES NAAR BENEDEN EN DAN SCHOTEL LOSHAKEN, EN DAN EEN STUKJE VOORUIT LAAT DE LUCHTVERING VAN JE TREKKER TERUG ZAKKEN EN DAN STILLETJES ER ONDERUIT,

ANDERS KAN HET JE SPATLAPPEN EN LAMPKAPPEN KOSTEN? ALS DE RAND VAN DE OPLEGGER ER OP KOMT.:p

Doe ff de moter uit als je wat aan het uitleggen ben, dan hoef je niet zo te schreeuwen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast ottohansen
eay allemaal

ik hep een vraagje, wat is nou de goede volgorde van afkoppelen ?

moet je nou eerst de slange afkoppele of eerst de poten ?;):confused:

want als je eerst de slangen afkoppelt, kan je oplegger weglopen op een terrein wat een beetje afloopt, en als je eerst de slangen afkoppeld kan je sgotel klemmen sodat je eerst wat vooruit moet rijden.

wie weet het?? reactie s zeer welkom :sjalom::sjalom:

Je moet wel ff uitkijken,er zit een groot verschil in een oude en een nieuwere auto,bij de wat oudere trucks staat de trailer ook op de rem als de handrem op de trekker staat,bij de nieuwere niet meer,als je dus de grendel opentrekt op een helling gaat de trailer er vandoor! dus altijd eerst de slangen eraf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Luchtvering omhoog, even handrem loslaten zodat de schotel niet klemt. Dan de slangen los, poten omlaag en als laatste de schotel lostrekken.

Ik heb het anders geleerd maar nadat ik een keer met afkoppelen de trailer kwijt was heb ik het aangepast naar bovenstaande manier om ongelukjes te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dennis410

ik trek eerst de handrem van de trekker aan.....:D

dan slangen los, geel, stroom, accessoires, abs, rood

dan poten naar beneden, dan schotel open, dan luchtvering omhoog en poten verder naar beneden!

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien een domme vraag hoor, maar wat is de reden dat jullie de luchtvering van de trekker omhoog gooien? Het is toch veel makkelijker om hem in de rijstand te laten met afkoppelen. Dan kan je met koppelen de luchtvering omhoog gooien en dan draaien de poten een stuk soepeler?

Patrick.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je moet wel ff uitkijken,er zit een groot verschil in een oude en een nieuwere auto,bij de wat oudere trucks staat de trailer ook op de rem als de handrem op de trekker staat,bij de nieuwere niet meer,als je dus de grendel opentrekt op een helling gaat de trailer er vandoor!
Uuuh???:confused: Hoe kom je daarbij?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Misschien een domme vraag hoor, maar wat is de reden dat jullie de luchtvering van de trekker omhoog gooien? Het is toch veel makkelijker om hem in de rijstand te laten met afkoppelen. Dan kan je met koppelen de luchtvering omhoog gooien en dan draaien de poten een stuk soepeler?

Patrick.

Hier sluit ik me volledig bij aan ik begrijp ook het nut niet van de luchtvering helemaal omhoog doen. Een klein stukje oke, maar waarom helemaal??? En je luchtvering naar beneden doen hoeft ook niet. Als de auto merkt dat je de poten uitdraait dan gooit hij zelf de luchtvering omlaag(dat hoor je) dan kan je wegrijden zonder aan je luchtvering te zitten. Daarna wel weer even in de rijstand zetten als je hem net als ik een klein stukje omhoog doet.

Als bij mij de schotel echt niet open wil dan stap ik in de auto en rij hem achteruit(met de slangen eraf natuurlijk) dan haal je ook de spanning van de schotel af(wel op de handrem zetten voordat je je gas loslaat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dennis410

al eens afgekoppeld met 25ton of meer erin?????????????????:confused::confused:

als je de auto op rijstand laat staan bij afkoppelen en je rijdt er dan onderuit met die gewichten geladen denk ik toch dat je een paar spatborden mist:rolleyes:

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je moet wel ff uitkijken,er zit een groot verschil in een oude en een nieuwere auto,bij de wat oudere trucks staat de trailer ook op de rem als de handrem op de trekker staat,bij de nieuwere niet meer,als je dus de grendel opentrekt op een helling gaat de trailer er vandoor! dus altijd eerst de slangen eraf.

Uhh bij nieuwe staat de oplegger dan ook op de rem hoor, tenminste, dat is mijn ervaring? Er staat in ieder geval druk op de gele aansluiting, dus neem ik aan dat de rem erop zit.

Buiten dat, als je eerst je slangen losmaakt, staat hij zeker op de rem, en kan hij nergens heen..

Misschien een domme vraag hoor, maar wat is de reden dat jullie de luchtvering van de trekker omhoog gooien? Het is toch veel makkelijker om hem in de rijstand te laten met afkoppelen. Dan kan je met koppelen de luchtvering omhoog gooien en dan draaien de poten een stuk soepeler?

Patrick.

Ik gooi de luchtvering altijd een stukje omhoog. Nooit helemaal. Dan de slangen en kabels los, schotel open en poten uitdraaien tot op de grond. 2 slagen extra aandraaien, dan vering iets omlaag totdat de oplegger niet meer meezakt, een stukje eronderuit rijden, vering helemaal omlaag en er helemaal onderuit. Dan vering weer in rijstand en wegwezen ;)

Op deze manier kan je er bij aankoppelen makkelijker onder rijden. Zeker als de oplegger zwaar is, dan wil hij nog wel eens wat inzakken of doorbuigen aan de voorkant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie

ik doe altijd de luchtvering een stukje omhoog voor de handrem er op gaat. dan voorkom je dat er spanning op de schotel komt en hoef je niet als een debiel tegen een geremde trailer aan te drukken, met alle risico's die daaraan vastzitten.

dan gaan de slangen, de lichtkabel's enz er af, dan de schotel open en de poten naar beneden. dan rustig naar voren rijden terwijl ik de auto laat zakken. als ie helemaal vrij is eronder weg rijden.

bij aankoppelen rijd ik er eerst onder en doe de luchtvering pas omhoog als de schotel vlak voor de kingpin is. zo spaar je schotelvet uit. dan aankoppelen, handrem er op, dan de slangen en de kabels, controleren of de schotel dicht zit en de poten omhoog. voor ik weg rij even de aanhangerrem erop om te kijken of ie daadwerkelijk goed vast zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
al eens afgekoppeld met 25ton of meer erin?????????????????:confused::confused:

als je de auto op rijstand laat staan bij afkoppelen en je rijdt er dan onderuit met die gewichten geladen denk ik toch dat je een paar spatborden mist:rolleyes:

gr.Den

Rij regelmatig met opleggers vol met koffie of wijn, dat weegt toch wel minimaal 25 ton denk ik, doe ik het op dezelfde manier. Nog nooit problemen mee gehad.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast ottohansen
Uhh bij nieuwe staat de oplegger dan ook op de rem hoor, tenminste, dat is mijn ervaring? Er staat in ieder geval druk op de gele aansluiting, dus neem ik aan dat de rem erop zit.

Buiten dat, als je eerst je slangen losmaakt, staat hij zeker op de rem, en kan hij nergens heen..

Dat bedoel ik ook,eerst de slangen eraf,dan staat de trailer zeker op de rem.

Maar wat betreft de handrem,de trailer staat niet op de rem.dit was vroeger wel zo maar nu door EC regels niet meer toegestaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Uhh bij nieuwe staat de oplegger dan ook op de rem hoor, tenminste, dat is mijn ervaring? Er staat in ieder geval druk op de gele aansluiting, dus neem ik aan dat de rem erop zit.

Buiten dat, als je eerst je slangen losmaakt, staat hij zeker op de rem, en kan hij nergens heen..

Dat bedoel ik ook,eerst de slangen eraf,dan staat de trailer zeker op de rem.

Maar wat betreft de handrem,de trailer staat niet op de rem.dit was vroeger wel zo maar nu door EC regels niet meer toegestaan.

Huh ? sinds wanneer? Lijkt mij handig dat die trailerfabrikanten daar ook bericht van krijgen.

(De aparte volgwagen/trailerrem is niet meer toegestaan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik doe eerst de trekker een stukje omhoog dan gaat de schotel open dan de poten naar beneden dan de slangen en stekkers los.

Ik doe altijd de luchtvering omhoog van de trekker niet teveel maar ik heb gereden in de groupage bij ons en normaal rijd ik containers dus dan is het wel handig als ik hem met luchtvering omhoog ff afkoppel. Ik heb het 1x gemerkt dat iemand die alleen groupage rijd hem op rijstand afgekoppeld had en ik er dus niet onder kwam ook niet met mijn luchtvering op de laagste stand.

vandaar ik graag wil als ik moet koppelen dat de ander ook ff zijn luchtvering omhoog doet en niet helemaal want het kan zomaar gebeuren dat iemand met megabandjes hem niet meer kan aankoppelen als iemand met gewone banden zijn/haar luchtvering omhoog doet helemaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden