[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

afkoppelen, welke volgorde ??


marthijn v8

Recommended Posts

  • Forumlid
Maar wat betreft de handrem,de trailer staat niet op de rem.dit was vroeger wel zo maar nu door EC regels niet meer toegestaan.
Ik denk dat jij enorm in de war bent. Ik durf mijn baan erom te verwedden dat ALLE trailers op de rem staan als de trekker op de handrem staat. Ga maar eens opzoek naar een rangeerventiel op een oplegger die op de rem staat. Wedden dat die knop naar buiten staat en dat je hem niet in kunt drukken?

Even rationeel denken: Jouw trekker weegt 8 ton. De oplegger leeg 10 ton. Hij weegt leeg al zwaarder als de trekker dus. Doe hem dan nog eens maximaal beladen tot 50 ton. Dan weegt de oplegger dus 5 keer zoveel als de trekker. Je staat bij een stoplicht in Arnhem op een heuvel(daar is het heuvelachtig:p) Het was vannacht min 10 en dus grote kans op gladheid. En wat een pech! Het is glad! Afijn je stopt bij het stoplicht en zet hem op de handrem om met een hellingproef op de handrem weg te rijden. Maar oh nee! Wat gebeurd er? De oplegger die 5 keer zo zwaar is(ok, misschien met rolweerstand eraf nog maar 3x zo zwaar) gaat met het trekkertje van 8 ton aan de haal omdat de oplegger niet op de rem staat en de trekker met alleen een voor- en een trekas wel.

Even in Jip en Janneke taal uitgelegd dat het wat mij betreft volslagen onzin is.:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 143
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid
Precies!

Ik vrees dat je een beetje in de war bent hiermee ;)

Bij een Volvo staat de oplegger niet op de rem als je de handrem bedient,

kan het misschien zijn dat ottohansen een Volvo rijdt, dan heeft hij in zijn geval wel gelijk, maar als de rode slang los gaat gaat de rem ook op de oplegger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij een Volvo staat de oplegger niet op de rem als je de handrem bedient,

kan het misschien zijn dat ottohansen een Volvo rijdt, dan heeft hij in zijn geval wel gelijk, maar als de rode slang los gaat gaat de rem ook op de oplegger.

Onder de handrem zit een knop bij de Volvo, als je die uittrekt staat de oplegger/aanhanger ook op de rem!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie
Onder de handrem zit een knop bij de Volvo, als je die uittrekt staat de oplegger/aanhanger ook op de rem!

bij de nieuwe volvo's zit die knop er niet meer in herman.

volgens mij moeten de trailers nu juist wel op de handrem meeremmen. is bij de laatste auto's die ik gehad heb wel zo. en dat was allemaal jong tot nieuw materiaal. en dan praat ik over een volvo en 2 scania's. zit even te denken of een tga dit ook heeft, dit weet ik ff niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ons hebben ze geleerd, als je een volle (bulk)oplegger moet afkoppelen. je eerst de luchtvering van de trekker ongeveer 10 cm omhoog omhoog moet doen dan de gele slang los (dan gaat de oplegger van de rem af) daarna de luchtvering van de oplegger helemaal naar onder, daarna pootjes uitdraaien rest van de slangen en kabels los en pas op het laatste de vergrendeling los.

als je de gele luchtslang niet los maakt, en je doet de vering van de oplegger omlaag komt er een hoop spanning op de combinatie te staan.

en bij een lege oplegger het zelfde, alleen doen we niks met de vering van de oplegger. die blijft gewoon op de rijstand staan omdat er toch gewicht op staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je moet wel ff uitkijken,er zit een groot verschil in een oude en een nieuwere auto,bij de wat oudere trucks staat de trailer ook op de rem als de handrem op de trekker staat,bij de nieuwere niet meer,als je dus de grendel opentrekt op een helling gaat de trailer er vandoor! dus altijd eerst de slangen eraf.

Ik kan me nog wel herinneren dat vroeger bij Transterra, in ieder geval die laatste 4-serie waarmee ik reed, ook de trailer niet geremd was als de trekker op de handrem stond.

Wel een voordeel bij die trekkers vond ik dat ze een afsluitbaar kraantje hadden bij de luchtslangen. Je kon dus de slangen aan en afsluiten met de kraan gesloten zodat er geen druk op de koppeling zat. Dat ging dus veel gemakkelijker en er was daardoor minder kans dat je een slang of koppeling beschadigde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn Volvo is van juni 2007 en die heeft het knopje onder de handrem wél. Als er teveel druk uit het luchtsysteem loopt, gaat deze knop 'uit', en daarmee zet hij de hele zaak op de rem. Een nood-rem eigenlijk, die ervoor zorgt dat er zonder luchtdruk de auto toch geremd staat.

Concreet heb ik eens meegemaakt dat de trailer van de schotel afgleed (lege tautliner) terwijl ik wilde afkoppelen. Let op: alle slangen waren nog aangesloten en de handrem stond aan, motor draaide stationair, voldoende luchtdruk aanwezig.

Toch was de trailer niet geremd. Ik begreep er niks van, maar schrok me de t.....g

Had de luchtvering een klein beetje omhoog gezet, schotel losgetrokken en toen ging ie....

Gelukkig viel de schade erg mee. Kleine kras op het chassis, goed verholpen. Spatborden etc waren onbeschadigd. Zelfs de luchtslangen/spiralen hebben het overleefd.

Heb het incident tot op de dag van vandaag niet kunnen verklaren, maar ik lees hierboven dat Volvo's met de handrem erop de trailer niet remmen. Dat zou de enige logische verklaring zijn, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Bij mijn weten staat de trailer ook altijd geremd als je de trekker op de handrem zet.

Zal het eens bij de dealer navragen.

Mijn les: altijd eerste de poten laten zakken. (tot een paar cm. voor de grond), daarna de rest. Kan het nooit misgaan. Dwz: kan ie de trekker niet meer raken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik denk dat het eraan ligt , het soort werk dat je doet...........

als je rangeerder bent...of alleen afkoppelt op industrieterreinen,

een keer of 30 per dag:D

begin je met de luchtvering, je stapt uit en het slangewerk is aan de beurt,

je trekt aan de schotel, en dan de poten,

je laat de luchtvering zakken, en je rijdt er onderuit.

en aankoppelen ongeveer op dezelfde manier

er is wel een must........

als je aan die volgorde begint, maak je hem ook af.....

zonder te stoppen, zonder afgeleid te worden, ook al komt je iemand iets vragen.......want dan komen de schoonheids foutjes LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik doe meestal, Bij het afkoppelen, schotel los, luchtvering omhoog, poten draaien, slangetjes etc, dan luchtvering weer helemaal naar beneden en dan onderuit rijden en luchtvering weer in rijstand.

Bij aankoppelen, luchtvering omlaag, eronder rijden, luchtvering omhoog, naar achteren rijden totdat hij erin hangt. Controleren of schotel goed erin zit. Poten draaien en vervolgens de slangetjes weer :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij aankoppelen, luchtvering omlaag,
Als je dan te ver doorrijdt(met luchtvering omlaag) heb je kans dat je kingpin je schotel dichtklapt. Dan doe jij je luchtvering omhoog en denkt dat ie vastzit maar infeite lígt hij op het schotelbed. Ik doe dat ook wel, maar zo gauw als de schotel onder de vetplaat is doe ik hem omhoog.

Wat ik nog even wilde zeggen is dat ik niet kan begrijpen hoe mensen de kingpin kunnen missen met de schotel. Wij hebben op DCZ 65 trekkers rijden, ik denk dat er 2 een niet ingedeukte cabine hebben aan de achterkant. Dat vind ik toch wel heel slecht hoor:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een manier om de spanning van de schotel (of vangmuil) te krijgen, zodat hij makkelijk opengaat, is handrem trekkend voertuig erop zetten, de knop indrukken en doordrukken dan lost de rem van je trailer/aanhanger. Kun je kontroleren of je op een helling blijft staan als de luchtdruk in de trailer wegloopt. En Simonloos je berekening klopt niet, je oplegger kan wel 42ton wegen, maar hiervan rust dan 12ton op de trekker.Zo staat het ook omschreven in het voertuigreglement:

"ar. oplegger: aanhangwagen die is bestemd om aan een motorrijtuig te worden gekoppeld op zodanige wijze, dat een deel ervan op het motorrijtuig rust en dat een aanzienlijk deel van de massa van de oplegger en van zijn lading door het motorrijtuig wordt gedragen""2. De totale massa of de som van de aslasten van samenstellen van voertuigen mag niet meer bedragen dan:

b. vijf maal de toegestane maximum last onder de aangedreven as of assen van het trekkend motorrijtuig. "1. De last onder de bestuurde as of assen van bedrijfsauto’s mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van het voertuig. "

" De last onder de koppeling van opleggers in beladen toestand mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van de oplegger in beladen toestand"

Het is dus verplicht dat een vijfde deel van je gewicht op een aangedreven as staat. In Dld is dit zelfs 1/4 deel. Een LZV met 1 aangedreven as zou dus maar maximaal 57,5ton mogen wegen en geen 60.

Een tweede ding bijna geen enkele trekker heeft een voorras met handremboosters.Oude drie-assers met een trekas van 10t en sleepas van 8t hadden nog wel handrembooster op de vooras.

En bij de R500 die voor ons rijdt staat de trailer NIET geremd als de trekker op de handrem staat(weer een werkloze collega aan een baan geholpen);)

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...
  • Forumlid
Mijn Volvo is van juni 2007 en die heeft het knopje onder de handrem wél. Als er teveel druk uit het luchtsysteem loopt, gaat deze knop 'uit', en daarmee zet hij de hele zaak op de rem. Een nood-rem eigenlijk, die ervoor zorgt dat er zonder luchtdruk de auto toch geremd staat.

Concreet heb ik eens meegemaakt dat de trailer van de schotel afgleed (lege tautliner) terwijl ik wilde afkoppelen. Let op: alle slangen waren nog aangesloten en de handrem stond aan, motor draaide stationair, voldoende luchtdruk aanwezig.

Toch was de trailer niet geremd. Ik begreep er niks van, maar schrok me de t.....g

Had de luchtvering een klein beetje omhoog gezet, schotel losgetrokken en toen ging ie....

Gelukkig viel de schade erg mee. Kleine kras op het chassis, goed verholpen. Spatborden etc waren onbeschadigd. Zelfs de luchtslangen/spiralen hebben het overleefd.

Heb het incident tot op de dag van vandaag niet kunnen verklaren, maar ik lees hierboven dat Volvo's met de handrem erop de trailer niet remmen. Dat zou de enige logische verklaring zijn, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Bij mijn weten staat de trailer ook altijd geremd als je de trekker op de handrem zet.

Zal het eens bij de dealer navragen.

Mijn les: altijd eerste de poten laten zakken. (tot een paar cm. voor de grond), daarna de rest. Kan het nooit misgaan. Dwz: kan ie de trekker niet meer raken.

Als je je gele slang er op zet merk je toch of er druk op staat? Of doe de luchtvering van je trailer eens omhoog dan merk je snel genoeg of de trailer geremd staat Mijn ervaring is zodra de hand rem op parkeerstand staat dat de trailer achter een Volvo niet geremd is vind dit een voordeel zodat tijdens laden/lossen niet te veel spanning op de trailer komt te staan Je moet alleen tijdens het afkoppellen niet beginnen met de schotel open trekken:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Als je je gele slang er op zet merk je toch of er druk op staat? Of doe de luchtvering van je trailer eens omhoog dan merk je snel genoeg of de trailer geremd staat Mijn ervaring is zodra de hand rem op parkeerstand staat dat de trailer achter een Volvo niet geremd is vind dit een voordeel zodat tijdens laden/lossen niet te veel spanning op de trailer komt te staan Je moet alleen tijdens het afkoppellen niet beginnen met de schotel open trekken:D

Juist en ik heb bij een collega wel eens gezien dat de trailer van de trekker schoot bij lostrekken van de koppeling. Handrem van de trekker stond erop, slangen er nog aan. Maar stond geparkeerd op een lichte helling(trailer dus achterover).

Gelukkig konden we m zo zonder schade weer met de pootjes omhoog draaien.. Alleen de slangen waren wat langer.

Dus de fout zat m in het eerst lostrekken van de schotel ipv eerst de slangen. Trouwens de trekker was ook een Volvo..

Ik heb zelf heb nu een nieuwe type Volvo daar zit ook een aparte "trailerrem"op die je kunt gebruiken met aan en afkoppelen. Werkt maar tot dacht ik 3km p/u dus alleen voor controle of de trailer remt en de koppeling goed vast zit.. Erg handig..;)

En wat betreft luchtvering iets omhoog zetten doe ik ook altijd, zeker als de trailer geladen is.

En het het maakt ook uit wat voor trailer; een tautliner buigt geladen nog best voorover (waardoor kans dat je er niet onder komt als je de luchtvering niet omhoog zet), een koeler natuurlijk niet das ook een groot verschil..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

je koppie hoef je er niet zozeer bij tehouden. afgeleid worden kan je door van alles.

als je de juiste volgorde aanhoud, kan er niks mis gaan.;)

uhhh, bijna niks. ooit was ik bijna klaar met afkoppelen. stukje naar voren rijden, en alleen de slangen/kabels nog losmaken, en net ging de tel. dat duurde 15min. opgehangen en weg gereden. PSSSSSSSSSSSssssss :mad:

Jaja, Willem, je staat er van te kijken hoe lang zo'n krulsnoer kan worden....:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo ik lees dit ook eindelijk pas nu... wel goed om te lezen eigenlijk hoe iedereen het doet....

Ik doe het op de volgende manier...

Afkoppelen...

Ik zet de auto op de rem en zet de luchtvering van de trekker een stukje omhoog...

Dan loop ik om de oplegger en zet de trailer om de rem en haal de nummerplaat eraf.

Terug voor haal ik dan de dogpin eruit en trek de handle van de fifthwheel uit.

dan draai ik de legs omlaag en dan haal ik alle kabels eraf...

dan stap ik in laat de trekker een klein stukje zakken rij een klein stukje naar voor laat de trekker helemaal zakken en dan rij ik er onderuit..

aankoppelen.

Ik zet de auto met de luchtvering omlaag voor de trekker en loop er dan omheen om te kijken of alles goed is met de trailer en ik doe de nummerplaat erop.

dan zet ik de trekker onder de trailer.

nadat hij clickt... probeer ik effe naar voren te rijden om er zeker van te zijn dat hij inderdaad vast zit. dan zet ik de luchtvering van de trekker een beetje omhoog om de druk van de legs af te halen..

dan stap ik uit en stop de dogpin erin.

dan doe ik alle kabels erop en eraan en dan de beentjes omhoog draaien..

dan de rem eraf en dan even alle lichten checken...

en dan rijden maar..... :banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumlid

Mijn baas wil nooit geen vieze kleren krijgen, daarom doet hij eerst de slangen en kabels eraan en rijd dan pas de trekker eronder.

Aangezien de oplegger dan niet meer op de rem staat, is hem al verschillende keren gebeurd dat de pin niet goed in de schotel zat met het gevolg dat de oplegger op de spatborden lag of bij het wegdraaien op de grond.

Als een chauffeur dit gebeurd, scheld hij alles bij elkaar:bey:.

Als hem dit overkomt zegt hij "dit kan iedereen overkomen"!

En wij maar lachenLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn baas wil nooit geen vieze kleren krijgen, daarom doet hij eerst de slangen en kabels eraan en rijd dan pas de trekker eronder.

Toch wel de schotel vast onder de oplegger rijden voor het aansluiten van de slangen? Anders krijg je slangen erg vies, en op den duur je kleren ook wel....

Als je dan echt niet tussen cabine en oplegger past in aangekoppelde toestand:D, dan kun je op een metertje afstand de kabels en gele luchtslang aansluiten, dan aankoppelen en daarna nog even de rode slang aansluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden