[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

afkoppelen, welke volgorde ??


marthijn v8

Recommended Posts

  • 5 months later...
  • Reacties 143
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Administrators

Zit toch een klein foutje in.....Jordie.

Wat als je de schotel loskoppeld en de trailer begint te rollen....?

Ik deed altijd slangen, dan poten en dan schotel.

Omdat de schotel wel wil klemmen met neergelaten poten, liet ik die zover zakken dat de voeten "vast" op de grond stonden, NIET de trekker omhoog laten komen....

Bij het wegrijden de trekker laten zakken....

Zo staat de trailer altijd op rijhoogte afgekoppeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Om het spannend te maken kun je ook anders doen met afkoppelen....

Eerst vergrendeling los, dan slangen los....

en dan heel hard rennen want de trailer is al bezig met afschuiven van de schotel....

Niet bevoordelijk indien je net je eten op hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast dennis32

aangezien ik nog niet zo heel lang in me bezit ben van rijbewijs E en met een oplegger gelest heb, en bij elke les moest afkoppel en aankoppelen hebben ze het geprobeerd me zo te leren: zal beginnen met afkoppelen: als je de trekker oplegger op de rem zit ff de handrem doordrukken dan gooit die de oplegger van de rem en komt die als waren vrij te staan. luchtvering trekker helemaal omhoog gooien ik geloof knopje M1 indrukken (DAF) dan motor uit :bey: doe je alleen omdat de instructeur dat wilt, vraag aan die mens waar is dat goed voor, anders kun je vonken trekken bij het in en uitstekkeren van de stroom kabels, dacht zal wel in discussie gaan heeft toch geen nut. dan de poten uitdraaien tot op de grondslangen en stekkers eraf en dan pas de schotel opgen gooien terug lopen naar de cabine motor starten kastje van de stoel af trekken en dan de lucht vering laten zakken tot je net tussen de schotel en de onderkant van de oplegger kunt kijken, trekker naar voren rijden en weer in de rijstand zetten.

aankoppelen: trekker voor een gedeelte onder de oplegger rijden, uitstappen en de luchtvering van de trekker in de juiste hoogte zetten dan de trekker er helaamaal onder rijden, uitstappen en luchtvering van de trekker helemaal omhoog ( om de poten vrij van de grond te laten komen) motor uit zetten, controleren of de borging van de schotel goed gesloten is, poten indraaien, slangen en stekker eraan prutsen motor starten luchtvering in de rijstand en je kunt vertrekken. owja eigenlijk moet je voor dat je wegrijd nog ff rondje lopen om de oplegger met een hoop bla bla, maar dat weten jullie zelf wel.

dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Aankoppelen: vergrendeling controleren, poten opdraaien,slangen

Afkoppelen: vergrendeling loskoppelen, poten uitdraaien,slangen, iets naar voren, omhoog, poten, omlaag. Dit ivm met de soms zware vrachten.

Neem jij bij het afkoppelen je fototoestel mee?

Als je eerst de schotel ontgrendeld en daarna pas de slangen kan je erachter komen dat die slangen heel lang kunnen worden;)

Hoop dat je je rijbewijs al heb want op de jou beschreven manier ga je het nooit halen.

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
aangezien ik nog niet zo heel lang in me bezit ben van rijbewijs E en met een oplegger gelest heb, en bij elke les moest afkoppel en aankoppelen hebben ze het geprobeerd me zo te leren: zal beginnen met afkoppelen: als je de trekker oplegger op de rem zit ff de handrem doordrukken dan gooit die de oplegger van de rem en komt die als waren vrij te staan. luchtvering trekker helemaal omhoog gooien ik geloof knopje M1 indrukken (DAF) dan motor uit :bey: doe je alleen omdat de instructeur dat wilt, vraag aan die mens waar is dat goed voor, anders kun je vonken trekken bij het in en uitstekkeren van de stroom kabels, dacht zal wel in discussie gaan heeft toch geen nut. dan de poten uitdraaien tot op de grondslangen en stekkers eraf en dan pas de schotel opgen gooien terug lopen naar de cabine motor starten kastje van de stoel af trekken en dan de lucht vering laten zakken tot je net tussen de schotel en de onderkant van de oplegger kunt kijken, trekker naar voren rijden en weer in de rijstand zetten.

aankoppelen: trekker voor een gedeelte onder de oplegger rijden, uitstappen en de luchtvering van de trekker in de juiste hoogte zetten dan de trekker er helaamaal onder rijden, uitstappen en luchtvering van de trekker helemaal omhoog ( om de poten vrij van de grond te laten komen) motor uit zetten, controleren of de borging van de schotel goed gesloten is, poten indraaien, slangen en stekker eraan prutsen motor starten luchtvering in de rijstand en je kunt vertrekken. owja eigenlijk moet je voor dat je wegrijd nog ff rondje lopen om de oplegger met een hoop bla bla, maar dat weten jullie zelf wel.

dennis

Als je t toch doet, dan maar even andersom. Anders staat de zooi weer onder spanning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niemand die eerst de luchtvering van de oplegger eraf gooit voor het afkoppelen?

Als zo'n oplegger afgekoppeld is met de luchtvering er nog op dan verliest hij altijd lucht, op den duur. Staat-ie dan op de rem dan komen de steunpoten als een pijl en boog te staan. Flinke vent die ze dan nog in- of uitgedraaid krijgt wanneer die oplegger weer aangekoppeld moet worden. Zeker als zo'n oplegger is afgekoppeld met lading erop.

Maar misschien staat dat hier al ergens en heb ik er in de snelheid overheen gelezen ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jawel ikke :ja:.Heb me ooit het leplazerus staan te draaien omdat ik een oplegger moest aanpikken.

Sindsdien is het luchtvering laten zakken van de oplegger,even van de rem afgooien dat de spanning van de schotel af is en de trekker iets omhoog zetten,poten omlaag draaien,slangen los gooien en de schotel ontkoppelen.Trekker laten zakken,KLEIN stukje naar voren (heb namelijk geen zin om al mijn schotelvet aan de onderkant van de trailer uit te smeren) als de trekker helemaal los is en ver genoeg gezakt dan er helemaal onderuit.Natuurlijk wel nadat ik een controlerondje gelopen heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Neem jij bij het afkoppelen je fototoestel mee?

Als je eerst de schotel ontgrendeld en daarna pas de slangen kan je erachter komen dat die slangen heel lang kunnen worden;)

Hoop dat je je rijbewijs al heb want op de jou beschreven manier ga je het nooit halen.

groeten

Zie het probleem niet echt, zolang die op de handrem staat kan er niks gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zie het probleem niet echt, zolang die op de handrem staat kan er niks gebeuren.

DAn stel je je vertrouwen wel heel erg in de mechanica, toegeven tegenwoordig met die automatische remspanners is de kans op wegrollen wel heel wat minder.

Ik vertrouw het gewoon niet daarom eerst de slangen dan de schotel.

Stel je heb het druk dan kan je zomaar vergeten om de handrem erop te zetten, of als je eerst de schotel open trek en weg rijd zonder je slangen eraf te trekken heb je veel schade die je makkelijk kan voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
DAn stel je je vertrouwen wel heel erg in de mechanica, toegeven tegenwoordig met die automatische remspanners is de kans op wegrollen wel heel wat minder.

Ik vertrouw het gewoon niet daarom eerst de slangen dan de schotel.

Stel je heb het druk dan kan je zomaar vergeten om de handrem erop te zetten, of als je eerst de schotel open trek en weg rijd zonder je slangen eraf te trekken heb je veel schade die je makkelijk kan voorkomen.

Mij is toen geleerd;

1. achteruitrijden tot net voor de kingpin de schotel in gaat, uitstappen, deur dicht, kijken.

2. luchtvering een stukje omhoog zodat de poten vrij komen (spanning eraf), dan weer instappen.

3. Achteruitrijden tot in de vergrendeling. Uitstappen, poten indraaien, trekker in de rijstand, schotel controleren, instappen, motor uit.

4. Lucht en kabels aansluiten en NIET van het bordes afspringen maar via het trappetje, vanwege de arbo:p

5. Instappen, motor aan, stukje naar voren rollen, op de rem, en dan je weg vervolgen.

Het zal officieel nog wel vaker moeten dat de deur dicht moet en de motor uit, maar dat kan ik me niet goed herinneren:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel ikke :ja:.Heb me ooit het leplazerus staan te draaien omdat ik een oplegger moest aanpikken.

Sindsdien is het luchtvering laten zakken van de oplegger,even van de rem afgooien dat de spanning van de schotel af is en de trekker iets omhoog zetten,poten omlaag draaien,slangen los gooien en de schotel ontkoppelen.Trekker laten zakken,KLEIN stukje naar voren (heb namelijk geen zin om al mijn schotelvet aan de onderkant van de trailer uit te smeren) als de trekker helemaal los is en ver genoeg gezakt dan er helemaal onderuit.Natuurlijk wel nadat ik een controlerondje gelopen heb.

Edwin, als je zoiets nou nog eens heb, en dat zie je al als je komt aanrijden. Zet je trekker dan 10cm naast de trailer.

Druk hem dan met de luchtvering omhoog. De kingpen rust dan op de schotel, en niet in die gleuf van de schotel. Je heb dan die 7cm van de hoogte van de kingpen gewonnen. Draai de poten een stukje in. Luchtvering laten zakken, en dan op de goede manier onder de oplegger.

Scheelt je heel wat gedraai op de langzame stand. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ps, onze Polen word geleert.

Luchtvering omhoog, slangen los, trailer op de rem zetten, poten uitdraaien, schotel los.

Mooi rondje rechtsom om de trailer heen dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Edwin, als je zoiets nou nog eens heb, en dat zie je al als je komt aanrijden. Zet je trekker dan 10cm naast de trailer.

Druk hem dan met de luchtvering omhoog. De kingpen rust dan op de schotel, en niet in die gleuf van de schotel. Je heb dan die 7cm van de hoogte van de kingpen gewonnen. Draai de poten een stukje in. Luchtvering laten zakken, en dan op de goede manier onder de oplegger.

Scheelt je heel wat gedraai op de langzame stand. ;)

Ik heb nogal eens een trailer aan moeten koppelen die van de trein kwam,die worden standaart met de poten helemaal omhoog en de luchtvering leeg afgekoppeld,wij koppelden die als volgt aan:

trekker eronder,schotel net onder de voorkant en dan luchtvering van de trekker helemaal omhoog,

De voorraadslang(rode) aansluiten zodat de ketels zich vullen,dan de luchtvering van de oplegger helemaal omhoog.(omdat de steunpoten nog op de grond staan komt het kopschot naar beneden)

Negen van de 10 gevallen komen de poten nu vrij,die draai je een stuk omhoog en laat de vering van trekker en oplegger weer zakken.

Als je op een hellinkje staat of bang bent dat je trailer van t schotel schuift maak je eerst de rode slang weer los of legt een keil achter een wiel.

Je draait vervolgens de poten weer uit tot zij net de grond raken,maakt de rode slang los en rijd de trekker er verder onder tot de koppeling inklikt.

Je kunt ook de trekker nog wat laten zakken zodat de weerstand minder is(dat er niet zo veel gewicht op de schotel drukt),je slangen en kabels eraan en dan verder aankoppelen.

Indien je niet precies recht voor de koppeling stond en de poten door wringing nog zwaar gaan zet je eenvoudig de luchtvering weer wat omhoog zodat de steunpoten weer vrij komen.

Dit werkt ook perfect als je met een low deck trekker een gewone trailer aan moet koppelen.

Dat "motor uitzetten en deuren dicht"doe je alleen maar als je s'nachts naast iemand anders aan t koppelen bent,dat heeft iets met beleefdheid te maken maar niks met functionaliteit.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
DAn stel je je vertrouwen wel heel erg in de mechanica, toegeven tegenwoordig met die automatische remspanners is de kans op wegrollen wel heel wat minder.

Ik vertrouw het gewoon niet daarom eerst de slangen dan de schotel.

Stel je heb het druk dan kan je zomaar vergeten om de handrem erop te zetten, of als je eerst de schotel open trek en weg rijd zonder je slangen eraf te trekken heb je veel schade die je makkelijk kan voorkomen.

1 ding scheelt rijd bijna nooit met trailer, en als ik er al eens mee rijd is het span al compleet. Koppelen overdag komt bij ons zelden voor, meeste koppelen gebeurd in de nacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Deuren dicht was voor diefstal want als je de deur open laat kan er iemand even snel je wagen in als je bezig bent. Als de deur dicht zit moeten ze hem open maken en dat hoor je. Jaja instructeurs logica. En motor af is natuurlijk alleen voor de veiligheid en het mileu... En het lijkt mij dat je tijdens het koppelen de radio uit heb, dan heeft de buurman er geen last van als je deur even open staat. En het lijkt mij storender dat een wagen 3x start dan dat deze gedurende het koppelen blijft draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Aankoppelen: vergrendeling controleren, poten opdraaien,slangen

Afkoppelen: vergrendeling loskoppelen, poten uitdraaien,slangen, iets naar voren, omhoog, poten, omlaag. Dit ivm met de soms zware vrachten.

Zie het probleem niet echt, zolang die op de handrem staat kan er niks gebeuren.

Lees posting 37 nog maar eens

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deuren dicht was voor diefstal want als je de deur open laat kan er iemand even snel je wagen in als je bezig bent. Als de deur dicht zit moeten ze hem open maken en dat hoor je. Jaja instructeurs logica.

Kevin, ik schreef al erder over onze Polen.

Die word al beter geleert hoe een treiler tekoppelen als jou blijkbaar. Maar dat terzijde.

Je moet voor de grap hier eens op kantoor moeten komen kijken. Daar hangen de foto's van de bewakingcamera's.

Auto uitstappen, voorom rondlopen om tegaan tanken, en voor ze bij de rechtertank zijn, zit er al iemand in de cabine.

Nadat de tanpas en code is ingevoert, en ze kunnen gaan tanken, zie je de dader al uit de cabine komen.

Die foto's hangen hier op kantoor.

Onze Polen word geleert, cabine uit, deur op slot.

Polen he.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Lees posting 37 nog maar eens

Kijk, en dat is het mooie van een forum, je leert er (soms) ook van. Dit is voor mijn een leer voor de volgende keer....

....Onze Polen word geleert, cabine uit, deur op slot.

Polen he.

Maar Willem, dat betekend dus ook dat je (in de theorie) je deur op slot zou moeten doen, wannneer je je deuren van de trailer open zou moeten doen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden