[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Handmatige rembediening op een trailer


yad034

Recommended Posts

  • Forumlid

Achteraan de trailer ergens zitten meestal 2 knoppen, een rode en een zwarte die je kan indrukken of juist uittrekken. Nu weet ik dat deze te maken hebben met de remming van de trailer. Maar kan iemand mij hier misschien meer uitleg over geven, wat welke knop precies doet en hoe je ze kunt bedienen indien aangekoppeld en wanneer afgekoppeld?

Ik weet wel geloof ik dat je de rode knop bijvoorbeeld kon indrukken om de trailer handmatig op de rem te zetten terwijl je aangekoppeld staat. Maar de zwarte knop kon je dan bijvoorbeeld weer niet indrukken wanneer aangekoppeld.

Welke remmen worden dmv deze knoppen bediend en kan het kloppen dat ze niet op alle trailer zitten? Soms kan ik me echt kapot ergeren aan het feit dat alle trailers verschillend zijn en je altijd zit te zoeken of je geen knoppen hebt gemist of dat betreffende knoppen bij de trailer goed verstopt zitten danwel geheel ontbreken. :p (zelfde bijvoorbeeld als zoeken naar de knoppen voor de liftassen e.d.)

Ook zit er vaak (of altijd?) een slinger onder de trailer waarmee je handmatig de boel kan vast zetten. Maar hoe werkt deze? Ik heb hem nooit gebruikt en velen met mij waarschijnlijk, toch heb ik geen idee of je hem naar links zou moeten draaien of rechts, of hoe je uberhaupt kunt zien in welke stand ie staat.

Het is meestal ook handig om de werking van het hele remsysteem te weten als je weer eens een trailer niet van z'n plek krijgt en je afvraagt of het aan de bediening ligt, de buitentemperatuur of de slechte staat van onderhoud van het geheel.

Wie kan me hier meer over vertellen. :)

Voor het geval iemand wil verwijzen naar plaatjes -> http://www.truckpage.nl/Techniek_Remsysteem.htm ;)

Ik heb overigens ook heel vaak geboeid zitten lezen in gebruiksaanwijzingen van trailers en trekkers als die bij het voertuig lagen. Maar vanwege het grote verschil in diverse merken wagens en bouwjaren lijkt het soms onbegonnen werk om in 1 rondje alles van een vrachtwagen te kunnen checken. Accu's die overal op verschillende plaatsen hangen, luchtketels en aftapbouten die je pas na 3 rondjes weet te vinden en olie/koelvloeistof en alle andere vloeistof tanks waar je de halve wagen voor af moet gaan... er lijkt soms geen beginnen aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek

voor zover bekend met de opleggers waar ik mee te maken heb:

even beginnen met de "handmatige" slinger om de remmen er op te zetten. voor zover ik weet slinger je rechtsom om de remmen er op te zetten.

(daar blijf ik liever van af, ik weet niet of ik de remmen dan ook weer los krijg.....)

de zwarte knop wordt meestal gebruikt bij het rangeren. dan kan je de knop indrukken om de remmen te lossen, zodat je de luchtslangen niet hoeft aan te sluiten.

de rode knop, als je die uittrekt staan de remmen vast. dan kan je in sommige gevallen leuke dingetjes met je oplegger doen, zoals uitschuiven.

assen omhoog/omlaag zal zichzelf wel wijzen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar wat is precies het technische gedeelte achter de knoppen en de slinger? Ik lees hier in mijn techniek boek (waar het verhaal op de site met plaatjes ook van is overgenomen) dat er dus membraancilinders en veerremcilinders bestaan.

Uit de informatie van het boek maak ik ook op dat opleggers en aanhangers dus uitgerust zijn met membraancilinders. Maw: Alleen afhankelijk van luchtdruk.

Uitgaande van het feit dat opleggers en aanhangers alleen uitgerust zijn met membraan cilinders, betekent dit dan feitelijk niet dat een oplegger na verloop van tijd dus weg kan rollen? Aangezien de lucht/druk in het membraan kan "verdwijnen" en zo de remmen worden gelost?

Ook snap ik dan niet waarom er een rode en een zwarte knop bestaat, wat is het verschil met rangeren of de rem erop gooien om je trailer uit te schuiven, kan dit niet met 1 knop geregeld worden? Eigenlijk ben ik dus meer benieuwd naar de techniek die achter de slinger en de 2 knoppen schuilen... Hmm, ik denk dat ik tijdens mijn CCV-B 3 jaar geleden wat meer vragen had moeten stellen. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

quote:Uitgaande van het feit dat opleggers en aanhangers alleen uitgerust zijn met membraan cilinders, betekent dit dan feitelijk niet dat een oplegger na verloop van tijd dus weg kan rollen? Aangezien de lucht/druk in het membraan kan "verdwijnen" en zo de remmen worden gelost?

ja.... dat gebeurt dan ook wel eens.... daarom, als je een oplegger of aanhanger langere tijd op een hellend vlak zet, kan je beter wielkeggen gebruiken.... (het is erg raar wakker worden als 's nachts ineens je eigen afgekoppelde aanhanger tegen je motorwagen aanrijdt.......:stom:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De rode knop (indien aanwezig) is in principe dezelfde als die slinger,

dus: of slinger of rode knop.

Met deze twee kun je het getrokken materiaal onafhankelijk van het trekkend voertuig op de rem zetten.Als er een rode knop op zit heeft ie veerremcilinders, maar die zitten boven(achter) de gewone remboosters.

Indien de oplegger/aanhanger (afgekoppeld) lucht verliest gaat de veerremcilinder werken en dat is veilinger als een slinger, die je zelf moet bedienen. Wil je hem toch verrijden zonder lucht dan zit er een bout op de veerremcilinder gemonteerd waarmee je veer weer in kan draaien en de rem gelost wordt.De veerremcilinders werken hetzelfde als op je trekker/bakwagen.

Kleine (korte)booster= gewone

Grote (lange)booster=veerrem

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kijk naar de tekens op het bedieningspaneel: Rood is voor de parkeerrem, zwart voor de gewone rem. De slinger is voor de parkeerrem( eigenlijk de mechanische vastzetinrichting). Mechanisch kan dus eigenlijk niet uit zich zelf lossen. Bij luchtlekkage kan de zaak dus wel los komen, dus bij langer parkeren een wielkeg gebruiken. De slinger zit op de rem als de daarop aangesloten kabel strak staat. Dus als de kabel los hangt is de rem los. Bij de technische controle voor de rit deze remmen dus goed controleren.

De zwarte knop is het rangeerventiel( ook wel snellosknop). Hoofdzakelijk gebruikt bij het manouvreren door terminaltrekkers. Werkt alleen als de slangen niet zijn aangekoppeld.

Ide

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ah duidelijk verhaal mensen, verklaart een hoop. :) Dus als de trailer/aanhanger een kabel heeft ipv een rode knop dan zit ie ook op de veerremcilinder? Of trekt deze de remmen aan op een andere manier?

Dat van die gespannen kabel kan ik me nu weer herinneren, ga er maar weer eens op letten voortaan.

ja.... dat gebeurt dan ook wel eens.... daarom, als je een oplegger of aanhanger langere tijd op een hellend vlak zet, kan je beter wielkeggen gebruiken.... (het is erg raar wakker worden als 's nachts ineens je eigen afgekoppelde aanhanger tegen je motorwagen aanrijdt.......:stom:)

:D Toch fijn dat ie de goede kant op rolde dan. Vandaar die keggen dus. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hallo

Een veerrem cilinder zorgt ervoor dat als alle lucht eraf is de rem er uit veiligheids overwegingen op gaat.

Dus geen lucht wiel op de rem.

Wel lucht wordt de veer ingedrukt zodat de remmen vrij komen.

Alleen bij oudere opleggers kan het nog zijn dat als je geen lucht hebt dat de remmen loskomen.

Maar mocht je op een helling staan altijd wielkeggen gebruiken.

Gr Mathijs

bewerkt door mathijs1982
te enthousiast aan het typen en een zin vergeten af te maken
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Meer Yad en MTM zou ik zeggen.

Het is of een slinger of een handremknop die als het goed is een rode kleur heeft.

Als je aangekoppeld de knop in kan drukken is het een handremknop.

Wanneer ik wat onder m'n trailer wil doen en er lopen mensen(collega's) in de buurt die evt m'n auto zouden willen verplaatsen omdat ie in de weg zou kunnen staan zet ik altijd de handrem op de trailer, dan kunnen ze niet wegrijden terwijl ik eronder lig.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik had het wel gelezen Henk, maar wilde even voor de zekerheid nog bevestiging. ;)

ik weet het niet maar volges mij moet r lucht op het remsysteem staan om hem vry te geven!!

als de druk weg loopt zal hy volges my geremd blyven.

ik kan het mis hebben hoor!!!!LOL

En dat is dus o.a. de vraag waarom ik dit topic had geopend, als de trailer niet over een veerremcilinder beschikt en de druk loopt na verloop van tijd weg dan gaat ie rollen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En een vraag misschien die hierop volgt: De vrachtwagen is uitgerust met 2 bedrijfsremkringen. Op de tekening van de pagina over het "EG-Volluchtremsysteem" staan die 2 bedrijfskringen, alleen zie je dus dat de ene bedrijfsremkring alleen richting de voorremmen gaat en de andere bedrijfsremkring gaat richting de remmen op de trekas.

Is dit altijd (of meestal) zo, of hebben ze dit alleen zo getekend om de tekening overzichtelijk te houden? Dus als de ene kring uitvalt rem je alleen nog op de trekas en als de andere kring uitvalt rem je alleen nog op de voorste as? (en natuurlijk op wat er achter je hangt trailer/aanhangwagen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En een vraag misschien die hierop volgt: De vrachtwagen is uitgerust met 2 bedrijfsremkringen. Op de tekening van de pagina over het "EG-Volluchtremsysteem" staan die 2 bedrijfskringen, alleen zie je dus dat de ene bedrijfsremkring alleen richting de voorremmen gaat en de andere bedrijfsremkring gaat richting de remmen op de trekas.

Is dit altijd (of meestal) zo, of hebben ze dit alleen zo getekend om de tekening overzichtelijk te houden? Dus als de ene kring uitvalt rem je alleen nog op de trekas en als de andere kring uitvalt rem je alleen nog op de voorste as? (en natuurlijk op wat er achter je hangt trailer/aanhangwagen)

Om een kort antwoord te geven JA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...
  • Forumlid

-Via de zwart de zwarte knop wordt automatisch druk in de membraam cilinders gezet als je de wagen afkoppeld (rode slang los), dus geremt.

Lekt alle lucht uit je remsysteem staat je volgwagen niet meer geremt.

Bij het rangeren of werkzaamheden kan je deze knop indrukken dan gaan de remmen er van af.

-Via de rode knop kun je de veerremcilinders, veerverm gedeelte ontluchten als je de knop indrukt, dan gaat de lucht uit het veerrem gedeelte waardoor de veerspanning de rem eropdrukt. dus als je wagen lucht lekt, gaat die rem erop staan als veiligheids functie. deze is ook te bedienen als de wagen in aangekoppeld.

-De opzet handrem (slinger) wordt gebruikt op de remsleutels die aan de membraam cilinders vast zitten uit te trekken waardoor je mechanisch de rem erop zet, zelfde functie als de rode knop, dus of een rode knop of de sliinger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden