[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Economie : Antwerpse haven valt plat


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid

http://www.gva.be/nieuws/Antwerpen/default.asp?art=2809107d-3035-4194-89fa-a7113ad457e6

“De Antwerpse haven valt echt plat.” Dat zei een bijzonder sombere Vlaams minister Dirk Van Mechelen donderdag in de commissie Openbare Werken. Het Antwerpse havenbestuur geeft toe dat de trafiek in oktober gestagneerd is en dat het aantal schepen met 10 procent verminderde.

400 dokwerkers werkloos

Andere havenkringen gewagen van een nog scherpere terugval sinds een tiental dagen. Het sociaal secretariaat CEPA bevestigt dat de tewerkstelling van havenarbeiders in november 10 procent lager lag dan in oktober. Dagelijks zijn er nu zowat 400 werkloze dokwerkers.

Bij de werkgeverscentrale CEPA stelt gedelegeerd bestuurder Paul Valkeniers vast dat 400 werklozen niet zo uitzonderlijk is, maar dat “de crisis zich inderdaad sinds begin november ernstig laat gevoelen”.

Geen beterschap

“Voor december verwacht ik zeker geen beterschap", meldt havenbaas Eddy Bruyninckx. "Hoewel ons jaar nog behoorlijk zal zijn door de forse groei tot juli-augustus, is de crisis sinds oktober ook bij ons voelbaar

Voor iedereen is duidelijk dat er stormweer op komst is. De scheepvaart is een barometer. Niet toevallig dus dat de grootste rederij ter wereld, Maersk, aankondigde minstens tot juni acht containerschepen van 6.500 standaardcontainers uit de vaart te nemen

Politiek

De onvermijdelijke terugval van de overslagcijfers echoot ook politiek. De Wase volksvertegenwoordiger Jos Stassen (Groen!) zette zich nog deze week af tegen de bouw van een Saeftinghedok.

Hij hekelde de prognose van het havenbedrijf dat de haven zonder zo’n dok 30.000 jobs zou missen.

“Dat cijfer klopt nu minder dan ooit. Laten we maximaal investeren in de huidige werkzekerheid en huidige trafieken maar het havenbedrijf moet zijn huiswerk overdoen op basis van de huidige cijfers.”

Paul VERBRAEKEN - Gazet van Antwerpen

post-152-1394780578,8029_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kom regelmatig in Haven Antwerpen .

En kan toch niet zeggen dat het er rustig is .

Als ik bedenk dat ik in de rij moet staan voor lege bakken .

Vorige week toch redelijk wat wachttijd met wissellen kunnen maken .

En op de 702-730 was het dinsdag stevig druk .

Gr Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

de lange wachtijden komen door dat ze de dok werkers thuis laten daardoor is er weinig personeel en staan wij lang te wachten

in heel de maand december leggen er maar 5 boten aan bij de msc op 702

volgens mij zijn dat er normaal gesproken 5 per dag en er staan bijna geen containers op binnenkomende schepen 2 a 3 hoog normaal tot 8 of zelfs hoger en de leeg depots barsten bijna uit hun voegen van de lege bakken.

gr erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb er nog niet veel van gemerkt.

Ze rijden er nog steeds als debielen de vouwen uit men broek.

ps, die 6500 containers, zijn dat 20 voeters, of 40 voeters?

De TEU is een standaardmaat van 20ft (voor zover ik 't weet).

--- nagezocht (twenty foot equivalent) ---

6500 TEU betekent dus dat er ruimte op dat schip is voor 6500 Twintig FTjes of ... ruim 3000 veertig ft's ... (er zijn grotere schepen overigens)

Maar 'ts al wat dat de Maersk daarvan 8 uit de vaart gaat halen.

ZO ook andere Rederijen!!! )-

't ziet er echt niet goed uit === handel & economie

http://www.prefixlist.com/

http://www.containershipregister.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden