Spring naar bijdragen

dump

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    22
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

dump's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. dump

    Out of Scope

    Kijk, dat is al beter. Doei, Dump.
  2. dump

    Out of Scope

    Kun je ook normaal iemand op een fout attenderen? Doei, Dump.
  3. Alvorens jullie verder gaan met lezen mijn excuses voor het feit dat ik mijn antwoord, dat hieronder staat, eerst per ongeluk in mijn andere topic heb gezet. Dit komt met name doordat voor ons als gemeente de optie --- Out of Scope --- uiteindelijk de oplossing blijkt te zijn. De vraag t.a.v. deze optie, out of scope, die ik, heel netjes, argus, in een ander topic heb geplaatst heeft mij hierdoor even in verwarring gebracht waardoor ik hem daar en niet hier heb neer gezet. Ik werd hier heel fijntjes door argus met een onbeschofte en grote bek op gewezen. Ik hoop maar dat je je op de weg beter gedraagt dan in het forum. En dus nu alsnog mijn antwoord op de goede plaats. Bedankt argus. P.s. De antwoorden hieronder zijn ontleent aan het bezoek dat wij hebben gebracht bij het EVO. En dus, argus, niet goed geld terug. ==================================================== Zo, chauffeurs vrienden. Hier dan mijn antwoord. Zoals ik het heb begrepen. A) Een chauffeur met een vrachtauto (boven de 3500kg) dient ten alle tijden te rijden met een tachograaf die registreert volgens het rij/rust tijden besluit van , ik meen, april 2007. Van deze regel kan op 2 manieren worden afgeweken d.m.v. vrijstelling. Het gaat dan om publieke of niet publieke taken. Je zou dan kunnen stellen, concurrerend of niet? 1) Deze kunnen worden verkregen , door b.v. gemeenten. Ten opzichte van A betekent dit dat men zich niet meer exact aan de rij/rusttijden wet behoeft te houden zoals omschreven maar dat de rijtijd per dag met 2 uur verlengd mag worden en de rusttijden (met name ’s nachts) met 2 uur verkort kunnen worden. Maar: ook hier zitten grenzen aan. Dus ietsje soepeler maar nog wel volgens regels. 2)D.m.v. consignatie diensten. Dit is een mooi woord voor calamiteiten en andere nooddiensten. B.v. de gladheidsbestrijding valt hier onder. In deze hoedanigheid kan er heel veel van de chauffeur verlangd worden. Uiteindelijk komen ook hier grenzen aan bod maar in een dienst van 24 uur (dag) kan er zeker 13uur gereden worden. En na een redelijke nachtrust ( en dan praten we niet over min 9 of 11 uur aaneengesloten kan exact dezelfde dienst weer worden herhaald en dan ook nog gedurende een hele week. In dit laatste geval is het wel aan een werkgever / chauffeur om je heldere verstand te gebruiken. En de werkgever moet indien mogelijk, voor deze limieten worden bereikt een oplossing aan te proberen te bieden. Maar, het kan en mag wel. In onze situatie zal de baas waarschijnlijk er toe over gaan dat mits er EN ’s avonds EN ’s morgens gestrooid wordt (na een werkdag) de chauffeur gewoon de gehele hier op volgende werkdag naar huis mag om zo weer optimaal beschikbaar te zijn voor een eventuele nieuwe oproep die de hierop volgende avond en ochtend kan plaatsvinden. De tachograaf hoeft in een wagen met vrijstelling niet aanwezig te zijn. Zit hij er wel in, zoals bij ons, dan hoeft er niet met een chauffeurs kaart gereden te worden. Doe je dit echter wel dan moet je er wel van uit gaan dat er geregistreerd wordt op de kaarten en dat de overtredingen die er worden gemaakt op je kaart komen. Wij rijden immers dan niet volgens de rij/rusttijden wet maar worden wel als zodanig door de tachograaf behandeld. In geval van een ongeluk ligt het voor de hand dat een politie agent deze kaart wel zal vorderen en leg dan maar is uit waarom er zoveel overtredingen op de kaart staan. ( voorbeeld:7.30 werken --- 9.45 koffie --- 10.00 werken tot 12.30 --- = 5uur werk en maar 15 minuten pauze en dat is al een overtreding) Daarom ligt het voor de hand om als een tachograaf in de auto zit te rijden met de optie --- Out of Scope --- Je krijgt dan geen meldingen van rijden zonder kaart e.d. Wel worden er in het massa geheugen alsnog alle rij bewegingen in opgeslagen alleen niet meer op naam. Zo ben je dan niet meer aanspreekbaar op eigen of andere foute invoer/overtredingen. De optie -- Out of Cope --- is door ons niet verder uitgemolken daar dit voor ons verder niet meer van toepassing was. Wel heb ik begrepen dat het om maar een beperkt aantal kilometers gaat en dat deze optie zo goed als nooit gebruikt wordt. Een monteur zou gewoon een eigen chauffeurs kaart moeten hebben ( net als dus b.v. een bijrijder) en deze in de tachograaf moeten invoeren. Dan kan die monteur wel 300 km rijden als hij wil of als dat nodig is. Gewoon werktijd en anders niet. Tot zover. Zijn er vragen? Doei, Dump.
  4. dump

    Out of Scope

    Mogelijk is het antwoord ondergesneeuwd maar hij is er wel hoor. Doei, Dump.
  5. Ik heb een antwoord t.a.v. de chauffeurs kaarten en ambtenaren verwerkt in de vraag ---Tacho/digi forum --- Out of Scope --- Zij die geïnteresseerd zijn kunnen hier verder lezen. Tot zover. Doei, Dump.
  6. dump

    Out of Scope

    Zo, chauffeurs vrienden. Hier dan mijn antwoord. Zoals ik het heb begrepen. A) Een chauffeur met een vrachtauto (boven de 3500kg) dient ten alle tijden te rijden met een tachograaf die registreert volgens het rij/rust tijden besluit van , ik meen, april 2007. Van deze regel kan op 2 manieren worden afgeweken d.m.v. vrijstelling. Het gaat dan om publieke of niet publieke taken. Je zou dan kunnen stellen, concurrerend of niet? 1) Deze kunnen worden verkregen , door b.v. gemeenten. Ten opzichte van A betekent dit dat men zich niet meer exact aan de rij/rusttijden wet behoeft te houden zoals omschreven maar dat de rijtijd per dag met 2 uur verlengd mag worden en de rusttijden (met name ’s nachts) met 2 uur verkort kunnen worden. Maar: ook hier zitten grenzen aan. Dus ietsje soepeler maar nog wel volgens regels. 2)D.m.v. consignatie diensten. Dit is een mooi woord voor calamiteiten en andere nooddiensten. B.v. de gladheidsbestrijding valt hier onder. In deze hoedanigheid kan er heel veel van de chauffeur verlangd worden. Uiteindelijk komen ook hier grenzen aan bod maar in een dienst van 24 uur (dag) kan er zeker 13uur gereden worden. En na een redelijke nachtrust ( en dan praten we niet over min 9 of 11 uur aaneengesloten kan exact dezelfde dienst weer worden herhaald en dan ook nog gedurende een hele week. In dit laatste geval is het wel aan een werkgever / chauffeur om je heldere verstand te gebruiken. En de werkgever moet indien mogelijk, voor deze limieten worden bereikt een oplossing aan te proberen te bieden. Maar, het kan en mag wel. In onze situatie zal de baas waarschijnlijk er toe over gaan dat mits er EN ’s avonds EN ’s morgens gestrooid wordt (na een werkdag) de chauffeur gewoon de gehele hier op volgende werkdag naar huis mag om zo weer optimaal beschikbaar te zijn voor een eventuele nieuwe oproep die de hierop volgende avond en ochtend kan plaatsvinden. De tachograaf hoeft in een wagen met vrijstelling niet aanwezig te zijn. Zit hij er wel in, zoals bij ons, dan hoeft er niet met een chauffeurs kaart gereden te worden. Doe je dit echter wel dan moet je er wel van uit gaan dat er geregistreerd wordt op de kaarten en dat de overtredingen die er worden gemaakt op je kaart komen. Wij rijden immers dan niet volgens de rij/rusttijden wet maar worden wel als zodanig door de tachograaf behandeld. In geval van een ongeluk ligt het voor de hand dat een politie agent deze kaart wel zal vorderen en leg dan maar is uit waarom er zoveel overtredingen op de kaart staan. ( voorbeeld:7.30 werken --- 9.45 koffie --- 10.00 werken tot 12.30 --- = 5uur werk en maar 15 minuten pauze en dat is al een overtreding) Daarom ligt het voor de hand om als een tachograaf in de auto zit te rijden met de optie --- Out of Scope --- Je krijgt dan geen meldingen van rijden zonder kaart e.d. Wel worden er in het massa geheugen alsnog alle rij bewegingen in opgeslagen alleen niet meer op naam. Zo ben je dan niet meer aanspreekbaar op eigen of andere foute invoer/overtredingen. De optie -- Out of Cope --- is door ons niet verder uitgemolken daar dit voor ons verder niet meer van toepassing was. Wel heb ik begrepen dat het om maar een beperkt aantal kilometers gaat en dat deze optie zo goed als nooit gebruikt wordt. Een monteur zou gewoon een eigen chauffeurs kaart moeten hebben ( net als dus b.v. een bijrijder) en deze in de tachograaf moeten invoeren. Dan kan die monteur wel 300 km rijden als hij wil of als dat nodig is. Gewoon werktijd en anders niet. Tot zover. Zijn er vragen? Doei, Dump.
  7. dump

    Out of Scope

    Omdat er al zoveel tijd is verstreken even de reden daarvan. Na een laser operatie aan mij ogen is teveel typen (kijken) naar het scherm nog even teveel voor me. De uitleg komt gerust maar nog even geduld a.u.b. Ik vergeet jullie niet. Doei, Dump.
  8. dump

    Out of Scope

    Hoi allen. Gaan jullie nog maar even lekker door. Vrijdag over een week (21 dec) ga ik met mijn chef naar Zoetermeer voor een persoonlijk gesprek. Daarna hoop ik t.a.v. onze eigen situatie meer duidelijkheid te kunnen geven op het forum. Tot zover kunnen jullie lekker door ouwenelen. Doei, Dump.
  9. dump

    Out of Scope

    Bedankt voor de reactie. Inmiddels heb ik met mijn cheffie een afspraak gemaakt bij de EVO in Zoetermeer waar we voorgelicht gaan worden over de gehele materie zoals die op ons van toepassing zou zijn. T.z.t. laat ik dan hier wel weer weten hoe het is gegaan. Doei, Dump.
  10. dump

    Out of Scope

    Inmiddels al met 1 vraag 10 werkdagen verder en met een andere vraag 9 werkdagen verder en nog steeds geen antwoord gekregen. Morgen of overmorgen heb ik met mijn chef afgesproken om tafel te gaan zitten en dan maar het ivw zelf te gaan bellen, dat neem ik tenminste aan. Wie A zegt moet ook maar B zeggen. Ik zou ook nog van de software man van de tachograafuitlezerskaart een antwoord krijgen maar na 1 bel en 2 mailen nog steeds niet voor elkaar gekregen. De mail die hij wel had opgestuurd (met bijlage) bleek geen bijlage te bevatten. Na terug gemailt te hebben krijg ik ook daar geen antwoord meer op. Wat een maatschappij leven we toch in. Ik houd jullie zeker wel op de hoogte. Van de week komt er denk ik wel meer nieuws. Dit kan toch zo ook niet langer duren.Tot reageers. Doei, Dump.
  11. dump

    Out of Scope

    Hoi alle beantwoorders. Ook op dit item heb ik inmiddels maar een mail gestuurd naar de IVW. Ik laat jullie het antwoord weten. Zo gek veel verder komen we toch niet meer. Ik tenmiste niet. Bedankt. Doei, Dump.
  12. Geloof het of niet maar ook de ambtenaren komen tegenwoordig tijd te kort. En dus zal de baas het niet zo gauw aanbevelen. De --- we doen het altijd al zo --- cultuur. Sinds 2 jaar gebeurd datgene wat je oppert wel maar pas na 2 dagen van stooien waarbij je en 's avonds en 's morgens in de weer bent geweest naast je gewone dagwerk. In mijn ogen belachelijk omdat de collega's niet klagen want ze willen graag de uren hebben maar lopen wel te klagen dat ze moe zijn. Vandaar mijn actie. Vergeet niet dat het ook moeilijk is anderen onverwachts aan te wijzen/ te verzoeken in te vallen om de strooidienst over te nemen. Je eigen strooiweek plan je niets maar daar buiten des te meer. En dan kan het wel is niet uit komen. Een ieder heeft dus verschillende belangen. Snap je. Doei, Dump.
  13. dump

    Out of Scope

    Dit is wat ik er van heb kunnen vinden op het internet: Wanneer mag zonder (digitale) tachograaf gereden worden Een beperkt aantal categorieën vervoer is vrijgesteld van de tachograafplicht. O.a. RMO-vervoer, lokaal vervoer van levende dieren, bergingsvoertuigen en voertuigen ingezet voor gladheidbestrijding. Ook het vervoer op eigen terrein is vrijgesteld van de tachograafplicht. In geval van een digitale tachograaf dient dan de zogenaamde out-of-scope functie aangezet te worden. Het enige wat dan geregistreerd wordt is dat er out-of-scope (d.w.z. buiten de jurisdictie van de verordening rij-/rusttijden wordt gereden). Indien de tachograaf niet gebruikt wordt moet er wel op andere wijze arbeidsregistratie plaatsvinden, bijvoorbeeld met urenverantwoordingsstaten. Op een ander forum heb ik er ook nog ietsje over gelezen maar dat was het dan wel. Ik zal morgen is de optie opzoeken in de digitale tacho op het werk maar het verbaad me dat er verder nergens iets staat beschreven. Bedankt tot zover. Wie weet er nog meer? Doei, Dump.
  14. dump

    Out of Scope

    Goede morgen, allen. Er staat me ook bij dat ik ergens gelezen heb dat er maximaal 25km mee gereden mag worden. Maar dan bedoel ik niet de snelheid maar het aantal gereden km in afstand. Maar er staat zo verrekte weinig vermeld over deze functie. Het moet toch ergens duidelijk en ruim omschreven staan. Maar waar? Doei, Dump.
  15. dump

    Out of Scope

    Hoi Routier, bedankt voor je reaktie. Zoals je al zegt is deze optie een uitzondering. Ik zou alleen willen weten of deze optie ingeschakeld moet worden of dat dit vanzelf gaat wanneer de wagen rijd zonder kaart. En, nog belangrijker. Hoe en wat registeert deze optie. Ik neem aan dat het in het massa geheugen wordt opgeslagen. Kortom. Ik wil er nog meer van weten. Doei, Dump.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden