[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Chauffeur met slaapapneu vrijgesproken


TruckerLex

Recommended Posts

  • Forumlid

BREDA - De rechtbank in Breda spreekt een vrachtwagenchauffeur uit Wieringerwerf vrij van schuld aan een ernstig ongeval. De rechtbank oordeelt dat de man lijdt aan slaapapneu, maar dat hij dat vóór het ongeval zelf niet wist.

De 25-jarige beroepschauffeur veroorzaakte op 29 mei vorig jaar een kettingbotsing op de A59 ter hoogte van Geertruidenberg. Zonder te remmen botste hij achterop een wel remmende vrachtwagencombinatie, die door de klap op haar beurt op een personenwagen schoof. De bestuurster van deze auto liep een whiplash op waarvan ze nog niet hersteld is. De vrachtwagenchauffeur liep zelf ook het nodige letsel op, waaronder enkele botbreuken.

Tijdens zijn herstel vermoedde de huisarts een slaapstoornis. Uitvoerig onderzoek in een speciale slaapkliniek wees uit dat de man aan apneu lijdt. Zijn ademhaling stokt 25 tot 50 keer per uur gedurende een halve minuut. De man mag van zijn artsen niet meer de weg op.

Aanvankelijk neigde Justitie ertoe de chauffeur toch schuldig te achten. De officier van justitie wilde vooral weten of de man niet te veel alcohol dronk en of hij wel voldoende rustte. De wegvervoersorganisatie voert een campagne voor een gezondere leefstijl van chauffeurs: Fit op de Rit. Uit wetenschappelijk Belgisch onderzoek blijkt dat slaapapneu onder beroepschauffers onevenredig veel voorkomt.

Dat valt in elk geval de Wieringerwerfse chauffeur niet aan te rekenen, oordeelt de rechtbank. Hij wist niet dat hij aan apneu lijdt. Hij was al zes jaar chauffeur en stopte regelmatig om uit te rusten, zo heeft de rechtbank vastgesteld.

Bron: BN de Stem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jah, hier wil ik nou het vo l ge nnde ovww e rr kwij.......

Sssssssssnuuuuuurrrrrrkkkkkkkkkkkkk............zzzzzzzzzzzzz.......pffffffffffffff

Snurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrkkkkkkkkkkkkkkkkk

snurrkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

hé? ...wat?????.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, ik begrijp dit niet.

Slaapapneu is inderdaad dat de ademhaling stokt gedurende de nacht, dus wat heeft dit met leven overdag te maken? Wat is dan het argument om zijn rijbewijs in te nemen?

Mijn man heeft ook apneu (vandaar dat is 's nachts werk, hoef ik niet naar die man te luisteren die snurkt en ophoudt met ademhalen :eek:) Als hij genoeg uurtjes in bed ligt, slaapt ie toch voldoende en is is overdag gewoon uitgerust. En anders is het nog mogelijk om met een apparaat te slapen dat ervoor zorgt dat de ademhalingsweg vrij blijft en daardoor slaapt als ieder ander.

post-1843-1394779480,9383_thumb.jpg

http://www.tefa-portanje.nl/nl/index.htm?

Dus, waardoor had ie zowiezo schuldig moeten zijn? En waarom mag hij niet meer rijden? Dit klopt niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Sorry, ik begrijp dit niet.

Slaapapneu is inderdaad dat de ademhaling stokt gedurende de nacht, dus wat heeft dit met leven overdag te maken? Wat is dan het argument om zijn rijbewijs in te nemen?

Mijn man heeft ook apneu (vandaar dat is 's nachts werk, hoef ik niet naar die man te luisteren die snurkt en ophoudt met ademhalen :eek:) Als hij genoeg uurtjes in bed ligt, slaapt ie toch voldoende en is is overdag gewoon uitgerust. En anders is het nog mogelijk om met een apparaat te slapen dat ervoor zorgt dat de ademhalingsweg vrij blijft en daardoor slaapt als ieder ander.

[ATTACH]6606[/ATTACH]

http://www.tefa-portanje.nl/nl/index.htm?

Dus, waardoor had ie zowiezo schuldig moeten zijn? En waarom mag hij niet meer rijden? Dit klopt niet

als je man het nu ook heeft zou je toch moeten weten dat hij soms zeer vermoeid wakker wordt omdat hij zeer zware arbeid tijdens zijn slaap doet

nu en dat kan tot gevolg hebben dat je niet bij machte ben om fris en uitgerust achter het stuur te zitten

het is maar net hoe ernstig je het hebt :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je man het nu ook heeft zou je toch moeten weten dat hij soms zeer vermoeid wakker wordt omdat hij zeer zware arbeid tijdens zijn slaap doet

nu en dat kan tot gevolg hebben dat je niet bij machte ben om fris en uitgerust achter het stuur te zitten

het is maar net hoe ernstig je het hebt :o

Mijn man stopt gedurende zo'n 40 seconden met ademhalen en dat zo'n 60 keer per nacht. Maar hij maakt behoorlijk wat uurtjes en is daardoor WEL uitgerust wakker al moet hij dus wel een paar uurtjes meer maken dan een normaal persoon.

Nogmaals, MET zo'n apparaat kan de patient normaal leven als ieder anders, niks aan het handje. Mijn man kon (wilde?) niet wennen aan het masker. Dus waarom die jongeman niet meer mag rijden is mij een raadsel. Weten die artsen er wel iets vanaf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en daarom is er dus zo'n masker.

die zorgt dus voor een stabiele ademhaling 's nachts en er zijn veel meer chauffeurs die zo'n masker hebben, ook internatoinale chauffeurs.

@ ABS, volgens mij heeft dit niet persee met leeftijd te maken.

maar als iemand alleen woont/slaapt is het lastig om erachter te komen dat hij/zij dit heeft omdat ze het zelf niet weten.

lijkt me ook geen pretje om ernaast te moeten liggen:o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden