[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vakbekwaamheidsdiploma beroepsgoederenvervoer


Daf-Power

Vraag

  • Forumlid

Hallo, ik wil binnenkort het vakbekwaamheidsdiploma beroepsgoederenvervoer (voor eigen rijder) proberen te halen. Ik weet dat ik dat vorig jaar ook al heb gezegd op het Truckstarforum, maar toen is het er niet van gekomen en nu heb ik wel wat tijd over.

Nu is mijn vraag of het goed te doen is door alleen schriftelijk de cursus te volgen, dus dat je de boeken thuis gestuurd krijgt, dan zelf leert en dan een examen aanvraagt.

Ook zou ik graag willen weten of het in ongeveer twee maanden te doen is (ik heb vier weken vakantie, dus genoeg tijd om te leren).

Hopelijk weet hier iemand antwoord op. Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Als je met die moeilijke kreet gewoon het chauffdiploma bedoeld.

Ja, is eenvoudig te doen,

doch alleen als je er serieus mee omgaat.

Ik heb alleen het chauff diploma beroepsgoederenvervoer en het Atp klassikaal gedaan.

Adr compleet, en later ook het chauff diploma personenvervoer heb ik beiden thuis gedaan.

De verkeerstheorie heb ik weinig tot niets aan gedaan, gewoon het examen aangevraagd ( en gehaald ) zodat ik mij kon focussen op de administratie en techniek.

Alle 3 de delen in 1 keer gehaald met ruim voldoende.

Alles is binnen een maand te halen, maar er moet wel ruimte cq plek zijn voor examens.

Gewoon deel voor deel halen, geeft veel meer rust.

Theorie is 1 jaar geldig de overige delen 2 jaar, tijd zat dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als je met die moeilijke kreet gewoon het chauffdiploma bedoeld.

Ja, is eenvoudig te doen,

doch alleen als je er serieus mee omgaat.

Ik heb alleen het chauff diploma beroepsgoederenvervoer en het Atp klassikaal gedaan.

Adr compleet, en later ook het chauff diploma personenvervoer heb ik beiden thuis gedaan.

De verkeerstheorie heb ik weinig tot niets aan gedaan, gewoon het examen aangevraagd ( en gehaald ) zodat ik mij kon focussen op de administratie en techniek.

Alle 3 de delen in 1 keer gehaald met ruim voldoende.

Alles is binnen een maand te halen, maar er moet wel ruimte cq plek zijn voor examens.

Gewoon deel voor deel halen, geeft veel meer rust.

Theorie is 1 jaar geldig de overige delen 2 jaar, tijd zat dus.

Bedankt voor de uitleg Amadeus, maar ik bedoelde eigenlijk de papieren voor een eigen transportbedrijf te mogen beginnen. Maar ik heb al bij een opleidingscentrum info aangevraagd, en nu ik ongeveer weet hoeveel het is lijkt het me beter eerst mijn rijbewijzen te halen en dan kan ik me daarna volop concentreren op de papieren voor en eigen bedrijf. Ik ben bang dat het anders té veel wordt als ik met het rijbewijs én de papieren voor een eigen bedrijf tegelijk bezig ben.

Het chauffeursdiploma ga ik komend schooljaar mee beginnen als het goed is, want daar ga ik de chauffeursopleiding voor doen. Maar iig bedankt voor de moeite!:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Volgens mij is dat jaren terug vrijgegeven ( het zgnd middenstandsdiploma ), een ieder mag na inschrijving kvk een eigen bedrijf beginnen.

volgens mij zit je hiermee goed fout!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor zover ik weet moet je voordat je een eigen transportbedrijf mag beginnen een diploma hebben (genaamd het Getuigschrift Vakbekwaamheid volgens mij. Mijn excuses dat ik het Vakbekwaamheidsdiploma beroepsgoederenvervoer genoemd heb). Dit diploma bestaat uit zes modulen. Namelijk:

bedrijfsmanagement

personeelsmanagement

wegvervoer goederen

internationaal goederen

calculatie

financieel management

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

(eerste antwoord weggehaald omdat ik dacht dat je al je grootrijbewijs had)

A) Zorg eerst dat je de modulen haalt voor je chauffeursdiploma!!!

B) Je grootrijbewijs

C) Zoek een baan als chauffeur & doe een aantal jaar ervaring op!!!

D) Zorg dat je een spaarpotje hebt om aan je Kredietwaardigheidseis te voldoen en genoeg savings hebt om de eerste maanden door te komen mocht je een eigen auto gaan kopen.

E) Haal je Vakdiploma gewoon module voor module

...

SUCCES

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Weet jij wat jij zou moeten doen?????

Kamer van koophandel....

Jouw eventuele opleiding is dan pt 1 van je plan van aanpak.

Dan moet je nog een businesplan ( ook wel ondernemersplan genoemd ) hebben.

Een concept is hierbij handig, daar jij je moet onderscheiden van anderen.

Om een dergelijk bedrijf op te willen starten heb jij in ieder geval niet zelf een rijbewijs nodig ( jij LAAT immers voor jou rijden ).

Een paar vragen rijzen vanzelf.

Een niet een allerminst belangrijke vraag is dan......

Hoe kom ik aan een startkapitaal en hoe betaal/verdien ik dit terug ( ook bij het mislukken moet dit geld betaald worden natuurlijk ).

Kortom veel haken en ogen.

Dus informeer eerst eens bij de Kvk en bij eventuele banken.

Ik zou zelf gezien jouw leeftijd er dan voor kiezen om door te studeren en dan voor een Hbo opleiding bedrijfskunde en/of processen o.i.d te kiezen om daarna te opteren naar een functie in een dergelijk bedrijf om daar in ieder geval wat ervaring op te doen.

Vermoedelijk zullen de bovengenoemde instituten met het zelfde komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bedankt voor de info en de tips. Maar mocht ik dan over een tijdje beslissen om dan deze papieren te behalen, waar kan ik dat dan het beste doen. Ikzelf dacht dat TLEC wel een geschikte opleider zou zijn, kan iemand mij misschien vertellen of dat ook zo is? Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Weet jij wat jij zou moeten doen?????

Kamer van koophandel....

Jouw eventuele opleiding is dan pt 1 van je plan van aanpak.

Dan moet je nog een businesplan ( ook wel ondernemersplan genoemd ) hebben.

Je kunt inderdaad info vragen bij de KvK, maar mijn eigen ervaring is dat die niet zo heel erg kundig zijn op het gebied van transport ..... (ik wist meer dan die medewerker van de KvK)

Een ondernemersplan heb je voor de KvK ook niet nodig ... wel eventueel voor een geldschieter (bank).

Een NIWO-vergunning hoef je daar ook niet te laten zien ... dus op papier kun je bij de KvK je bedrijf al inschrijven voordat je alles op orde hebt ..

Hoe kom ik aan een startkapitaal en hoe betaal/verdien ik dit terug ( ook bij het mislukken moet dit geld betaald worden natuurlijk ).

Ik zou zeggen werk een paar jaar kei en keihard ... en SPAAR!!!

Het startkapitaal door de NIWO voorgeschreven is geeneens zo heel erg hoog ...

Het bedrijfskapitaal is vastgesteld op € 9.000 voor de eerste in te zetten vrachtauto en € 5.000 voor iedere volgende vrachtauto, met een minimum per onderneming van €18.000.

Dit hoeft geeneens in GELD te zijn .... als het maar EIGEN VERMOGEN is.

En het is ook een beetje een papieren tijger ..... hoe ik dit bedoel?

Nou die kredietwaardigheid moet je kunnen aantonen ...

De beschikbaarheid van het bedrijfskapitaal kan uitsluitend worden aangetoond met een gedetailleerde openingsbalans met toelichting en een daarbij behorende ‘Verklaring inzake het minimaal aanwezige risicodragend kapitaal’ van een registeraccountant (RA) of een accountant-administratieconsulent (AA), die een beschrijving bevat van de op de openingsbalans opgenomen activa en passiva, onder vermelding van de daarbij toegepaste waarderingsgrondslagen en van het voor de grootte van de onderneming beschikbare risicodragend vermogen. Deze beschrijving mag niet ouder zijn dan twee maanden.

Dit houdt dus in dat dat geld op je openingsbalans moet staan ... en dit toon je bij je accountant aan door middel van een rekeningafschrift van je bank!!!!

Voel je hem aankomen???

Dat geld op die rekening kun je dus ook tijdelijk lenen van iemand anders ....

:banaan:

... Durfkapitaal mag ook (heette voorheen de Tante Agaath lening)

Maar of dit ook slim is ... ?

Beter is het om een flink kapitaal te hebben waarmee je je bedrijf kunt opstarten en de kosten van kunt betalen van je bedrijf & eigen kosten van levensonderhoud voor de eerste 3 maanden!!!!!

Een lening krijgen bij een bank om Eigen Rijder te worden (en al helemaal als je nog nul-komma-nul ervaring in het transport hebt) lijkt mij nihil.

Dus wat blijft er dan over?

A) Je rijbewijs & papieren gaan halen

B) ERVARING OPDOEN - ERVARING OPDOEN - ERVARING OPDOEN - ERVARING OPDOEN - ERVARING OPDOEN - ERVARING OPDOEN - ERVARING OPDOEN - ERVARING OPDOEN - ERVARING OPDOEN - ERVARING OPDOEN - ERVARING OPDOEN - etc

C) Geld opzij leggen voor je eigen bedrijf te kunnen starten ...

D) Eigen bedrijf starten of ervanaf zien en in loondienst blijven.

Maar zonder enige ervaring als chauffeur EN in het transport Eigen Rijder worden ... dat raadt ik dus niet aan!

Bedankt voor de info en de tips. Maar mocht ik dan over een tijdje beslissen om dan deze papieren te behalen, waar kan ik dat dan het beste doen. Ikzelf dacht dat TLEC wel een geschikte opleider zou zijn, kan iemand mij misschien vertellen of dat ook zo is? Alvast bedankt!

Aan DAF-POWER:

Waarom zo snel?

Je hebt nog geeneens je grootrijbewijs ... en wilt nog voordat je je chauffeursdiploma op zak hebt je vakbekwaamheid al gaan halen???

First things first zou ik zo zeggen!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Iets wordt hier over het hoofd gezien.

Om een transportbedrijf te beginnen hoe je niet in het bezit te zijn van een rijbewijs ( je kunt immers voor je laten rijden ).

Ik heb immers niet de kreet van eigenrijder horen vallen van betrokkene......

Indien betrokkene zelf wil gaan rijden en op deze basis iets voor zichzelf wil opbouwen, kan hij ook gaan denken in de trent van Z.Z.P doch dient hij dan wel in het bezit te zijn van C/CE maar hoeft geen eigen kapitaal en of materiaal te hebben.

Wel dient hij voor zijn eigen afdracht en pensioen te zorgen.

Betrokkene wordt dan los ingehuurt door 1 of meerdere bedrijven ( tegenwoordig mag dit 1 bedrijf zijn, eerder waren dit er minimaal 3 ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja zover was ik ook al gekomen maar het blijft een in zijn geheel oninteressante onderneming indien men niet mensen kent die in het zelfde schuitje zitten en alle pro's en cons ervan kennen. Zoals spullen inkopen ex btw (Sligro, Makro, e.d.) Plus je moet je nogeens bedenken dat je tonnen geld gaat verdien ...BRUTO dus niet netto. Dat moet je nogeens afdragen aan het eind van het jaar enzo :rolleyes: niet vergeten. Als je die mensen dan wel al kent en daar dan al dagelijks bij over de vloer komt dan zou ik zeggen dat je alle voor en tegen slagen wel kent en wens ik je veel succes toe, maar eigenlijk blijft het alleen interessant als je dan ook werkelijk een eigen vrachtwagen hebt waarmee je kunt doen en laten wat je wil en geparkeerd staat voor je deur. En dan word het alweer een stuk moeilijker, want die vrachtwagen moet ook rentabel zijn en betaald worden en nog geld uitgehaald worden en uiteindelijk moet die dus ook vervangen dienen te kunnen worden voor een nieuw model. Dus het buisnessplan is zekers wel zo belangrijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden