[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

zeecontainer vervoer (moeilijk)


timmer

Vraag

  • Forumlid

wat houd het zeecontainer vervoer nu precies in zoals in rotterdam hoe gaat het daar in zijn werk, het laden en lossen en aanmelding op de cont parken ,wie helpt mij hiermee ,ik wil namelijk dit gaan doen en kan ik dit in bv een week onder de knie hebben ik hoor het graag van jullie:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
wat houd het zeecontainer vervoer nu precies in zoals in rotterdam hoe gaat het daar in zijn werk, het laden en lossen en aanmelding op de cont parken ,wie helpt mij hiermee ,ik wil namelijk dit gaan doen en kan ik dit in bv een week onder de knie hebben ik hoor het graag van jullie:tu:

Ik denk dat je geeneen van de richtingen onder de knie krijgt in 1 week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

@Timmer,

Even geduld, er zijn een aantal container chauffeurs hier op het forum, maar omdat het chauffeurs zijn zijn ze vaak onderweg ...

Een antwoord kan dus even op zich laten wachten.

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast peetrique

Ach, het valt allemaal wel mee! Ik heb het ook een tijdje gedaan, en aldoende leert men. En als je het niet weet, dan vraag je het ff aan een andere chauffeur. In Rotterdam lukt dat meestal goed. In Antwerpen heb ik een andere ervaring. Daar wist ik het ook niet, en wou men mij niet helpen met uitleggen, maar dat is ook allemaal wel goed gekomen. Wel moet je wennen aan de mentaliteit van sommige havenarbeiders in Rotterdam. Ik ken verhalen van mannen die de container op 5 cm. boven het chassis laten hangen, en dan gaan eten. Tja, dat moet je een gladde rug hebben,maar goed, alles went, en als het werk je ligt, valt het best allemaal wel mee.:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hangt er van af wat je 'onder-de-knie-krijgen' noemt. Veel uitleg is daar niet aan, veel dingen zijn gewoontes zoals met alles. Ieder doet immers de dingen op zijn manier als je het maar correct doet. Ikzelf ben als complete leek begonnen in de containers. In de beginne is het opletten maar na een tijdje wordt alles wat vanzelfsprekend. Ook al denk je alles te weten, je leert vanzelfsprekend elke dag weer wat bij. (dat hoort immers bij het ouder worden) :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
wat houd het zeecontainer vervoer nu precies in zoals in rotterdam hoe gaat het daar in zijn werk, het laden en lossen en aanmelding op de cont parken ,wie helpt mij hiermee ,ik wil namelijk dit gaan doen en kan ik dit in bv een week onder de knie hebben ik hoor het graag van jullie:tu:

Hi,

Binnen een week zul je veel leren ... op de terminals gaat het er IN GROTE LIJNEN zo ongeveer hetzelfde aan toe, er zijn echter net wat dingen die ze anders doen ... en dat kan per terminal verschillen.

Maar binnen een paar maanden heb je zo'n beetje alles wel gehad ... en kom je dan ergens op een andere terminal waar je nog nooit geweest bent dan weet je ook daar de weg vrij snel te vinden. En vragen staat vrij natuurlijk!

Wat je wel zult moeten leren is WACHTEN!!! ;)

Wachttijden op de terminals kunnen namelijk nog wel eens oplopen ...

Ook het laden / lossen kan soms nog wel wat tijd in beslag nemen ... of het opmaken van de douane documenten.

Zo ben ik gisteren in Amsterdam wezen laden alwaar het laden zeker 3 uur zou gaan duren + 2 uur voor de papieren werd er al tegen me gezegd.

Dat is aangenaam dat men dat van te voren aan je meld overigens.

Ik vraag er meestal ook om ... hoe lang het gaat duren, dan weet je immers wat.

Maar 5 uur is wel uitzonderlijk hoor zo vaak gebeurt dat niet.

Tja wat moet ik er nu eigenlijk over vertellen ... de containers ...

Voor mij zijn de werkzaamheden namelijk gewoon geworden en dan om aan een leek te vertellen hoe je werk in elkaar steekt ... dan sla je denk ik wel wat zaken over omdat je zelf daarbij niet meer stil staat.

Over het algemeen zijn de procedures dus overal zo'n beetje hetzelfde;

Volle afzetten ECT DELTA

1) auto neerzetten op de parking

2) Indien je nog geen cargocard hebt dan zul je eerst naar de beveiliging moeten lopen (ja, lopen dus!!!) neem je autopapieren + je rijbewijs/paspoort mee, hiervan wordt dan een kopie gemaakt en je krijgt ook een ondertekende kopie mee.

3) Briefje invullen ... voor een volle bak af te zetten is dat op de Delta een Roze briefje

4) In de rij gaan staan bij het juiste loket

5) Papieren: CMR + douane document en andere papieren aan de baliemedewerker overhandigen en duidelijk zeggen wat je komt doen (alleen volle inleveren of ook meteen weer eentje opzetten!)

6) Als alles in orde is en de baliemedewerker heeft alles op de pc ingeklopt dan krijg je een pasje.

7) Langs de douane ... pasje (is een dik oranje/wit of blauw pasje) op de kaartlezer leggen ... douane controleert de gegevens (of je document / wordt tegenwoordig vaak bij de balie al ingenomen)

8) Routeplan trekken

(hier kun je dus als het druk is in de blokken al in de wacht worden gezet ... op een beeldscherm kun je dan zien of je je routeplan kunt trekken)

Op je route plan zie je dan waar je moet afzetten

9) inspectie IN

10) naar de blokken rijden ... achteruit de blokken in

container kun je het beste al los maken op het voorterrein!!!

11) container wordt eraf gehaald

12) langs de inspectie UIT voor platte chassis

13) poort bij de uitgang het terrein weer afrijden ...

ERGENS is het werk gewoon simpel ... maar je moet het maar net allemaal even weten. EN overal kun je het aan een andere chauffeur vragen hoe het daar ter plaatse op zo'n terminal of empty-depot werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

BELANGRIJK

De interchange!!!

Dit is immers je bewijs dat je een container hebt ingeleverd of opgezet.

Indien een container beschadigd is dan moet je dit op de interchange laten vermelden ... anders ben jij (de vervoerder) aansprakelijk voor die schade.

De gewone gebruiksschades die vrijwel elke container op den duurt heeft staat daar natuurlijk buiten ... maar grote schades / gaten / deuren die niet goed sluiten etc laat ze op je interchange vermelden!!!

OOK staat er op de interchange het zegelnummer (als je bv een volle hebt ingeleverd of belangrijker voor jouw een volle hebt opgezet).

CONTROLEER dit nummer en indien het niet klopt met het zegelnummer wat werkelijk op je container zit laat dan de fout verbeteren!!!!

Immers het zegelnummer is voor jouw een bewijs dat je hem verzegeld hebt meegenomen ... en dus niet aansprakelijk kan worden gesteld voor wat betreft manco's en/of aantallen colli!!!

* FOTO voorbeeld van een interchange ... maar ze kunnen er dus ook anders uitzien. Het belang blijft echter hetzelfde!!!

post-152-1394779087,0951_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vrachtbrief

De vrachtbrief is bij alle soorten van beroepsgoederenvervoer belangrijk.

Omdat je in het containervervoer ook regelmatig te maken hebt met douane documenten is het ook belangrijk (zie foto) een vermelding te hebben dat je documenten hebt overhandigd aan de ontvanger van de goederen en dat hij dan verantwoordelijk is voor het aanzuiveren van het document.

DIT is ZEER belangrijk ... er is namelijk veel geld mee gemoeid --- + ook nog een eventuele BOETE van de Belastingdienst daar boven op!!!

Ook hier weer een vermeldingen van het zegelnummer en dat je de container verzegeld hebt aangelevd!

Ook de laad/lostijden zijn van belang!!! VOORAL als dit meer tijd in beslag neemt dan de standaard tijd die men heeft voor het lossen van bijvoorbeeld een 40ft container (afhankelijk van wat daarover de afspraak is tussen de rederij en de klant ... meestal is dit voor een 40ft er zo tussen de 2u30 en de 3 uur) staan deze tijden niet op de vrachtbrief vermeld (indien het langer duurt dan bijvoobeeld die 3 uur moet de klant dus extra gaan betalen!) en wil jij als vervoerder die tijden kunnen claimen dan zullen ze dus op de vrachtbrief vermeld moeten staan! Anders kun je naar je wachttijden 'fluiten'... en dat vind je werkgever vast&zeker niet leuk!

post-152-1394779087,1669_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Lang geleden dat ik hier wat geplaatst hebt (schaam,schaam)

Kan me niet anders dan aan het antwoord van Angelique aansluiten. Zit nu vanaf augustus 2006 in het container-vervoer en heb het prima naar me zin. Bij een hoop terminals moet je idd je container al losmaken op de parkeerplaats of als je achteraan moet sluiten, maar bij de ect Delta, home en Apm Delta kan je dat in de blokken doen, zodra je daarmee klaar bent dan houd je het pasje (wat je gekregen hebt bij je aanmelding) tegen het kastje aan bij je blok waar je instaat.....

Ik ben altijd goed geholpen door chauffeurs als ik iets net wist, en zo nu en dan word ik dat nog steeds. Ook hebben ze bijna overal plattengrondjes die je kan vragen

Je moet idd tegen het wachten kunnen;)

Groetjes Belinda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ook is het van levensbelang!!! ;) Om terminalvoertuigen goed in de gaten te houden ... VOORAL op de Belgische terminals!!!

Terminalvoertuigen hebben ALTIJD voorrang!!!

En rijden daar ook naar ....................

In NL sta je in de Blokken vrij veilig ... in Antwerpen is dat op veel kaaien echt wel anders. Hier maken namelijk SC's gebruik van hetzelfde rijspoor .. als een SC bij jouw buurman een container komt opzetten en jij loopt langs je trailer om de twistlocks los te maken ... ai ai ai ... JA, er zijn in het verleden zo dodelijke ongevallen gebeurd!!!

Op de antwerpse kaaien moet je dus voordat je het blok inrijdt je twislocks al los hebben gemaakt ... en ook bij na het opzetten zou je het beste naar voren kunnen rijden en daar je twistlocks vastmaken. In de praktijk maken echter velen hun twistlocks vast in de blokken ... weer zeer goed uitkijken of er niet net SC langsraast ... ook je fluo-vestje zal je dan niet redden. :(

LAAT je vooral niet haasten!!!

Veel containerchauffeurs zijn nogal haastig ... en er zijn erbij die zeer Asociaal rijden / voordringen etc etc. Laat ze .. het is geen aanrijding / schade waard!

* foto *

Chaos op de RST Noordzijde (voorheen DEKA)

post-152-1394779087,2701_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Routeplan ... ect ...

Hierop kun je zien wat je allemaal moet doen.

En in welke blokkengroep je je container kwijt kunt of eentje moet opzetten.

DDW B11 in dit geval waar ik moest gaan afzetten.

Onder REC zie je de laatste drie cijfers van het containernummer waarover het gaat ... ff controren dus. Vooral bij containers die je moet opzetten ... zo is het mij een keer overkomen dat daar een foutje mee is gebeurt (verkeerde container door baliemedewerker op een of andere manier ingevoerd .. iets wat bijna onmogelijk is overigens .... )

Onderaan zie je een MRN nummer.

Deze wordt ook op je routeplan geprint ... deze dus niet weggooien!!!

Je hebt hem bij de douane nog nodig immers ... hiermee printen ze dan je document uit.

Overigens bewaar je routeplan ... tijden die je op de terminal bent ... als het echt uitloopt kunnen namelijk door je werkgever geclaimd worden!!!

En een bewijs hiervoor is natuurlijk altijd handig!!! (noodzakelijk)

TIME : is de tijd dat je bij de baliemedewerker wegging.

De tijd die je daarvoor dus in de rij staat ... valt niet te claimen!!!

post-152-1394779087,5467_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

AngeliqueBS, zeg er ook even gelijk bij dat je bij kaai 869 en kaai 1742 een pokke eind moet wandelen voor je bezoekerspas :D dat genot heb ik afgelopen week gehad :mad: owja vergeet dan gelijk je 5€ niet mee te nemen anders loop je dubbel, dat had ik tenminste bij kaai 1742 :(

ik ben nu sinds 1996 weer actief in het container vervoer en het meeste is mij wel bij gebleven, er is natuurlijk ook een hoop veranderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Wat Angelique hierboven vermeld klopt als een bus, kijk daar idd maar goed uit, bij mij hebben ze al een keer mijn achterlichten kapot geslagen.. Ik had geen beveiligingspal bij 1 twistlock ik zwaaien dat hij moest stoppen omdat mijn chassis omhoog werd getilt, zelfs een Belgische chauffeur hielp me mee, hij liet hem weer keihard kletteren, die chauffeur schelden naar die gast daarboven maar dat hielp niks, alleen mijn achterlicht kapot. Ik voel me er in ieder geval niet prettig daar, zeker omdat er geen hekken tussen de blokken staat. En ze hebben daar idd altijd haast geloof ik:eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
wat ik me nou altijd afvraag...

die containers?

krijg je die een willekeuring eentje of heeft een vervoerder uit de VS iets afgesproken met jou baas da jij hun container hier naar de klant brengt?

of hoe gaat dat eigenlijk?

ik krijg een referentie nummer van mijn planner, soms ook een container nummer die ik dan mag gaan opzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
bedankt voor jullie reacties maar wat is het routeplan??? is dat op de cont havens de route om een container daar te ha len

Klopt op je route staat in welke blokken je op of af moet zetten, staat allemaal netjes aangegeven...

PS, ik krijg ook referentienr en containernr door van de planning....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
wat ik me nou altijd afvraag...

die containers?

krijg je die een willekeuring eentje of heeft een vervoerder uit de VS iets afgesproken met jou baas da jij hun container hier naar de klant brengt?

of hoe gaat dat eigenlijk?

Huh?

Als je een volle moet opzetten dan krijg je van de planning het containernummer + de uithaalreferentie (pincode) ....

Ik krijg meestal die gegevens per SMS.

OPZ ECT DELTA
42GO
OOLU748136/5
GEVARENKAART IN BOX 163 DELTA
MRN 07NL5664211125654
REF 12536987154
OM 07.30 LO NEEBIGO  DE HEESTER 18  OPMEER
AFZ VAN DOORN DELTA   OOCL BESTAND
RIT  2563598

Met die gegevens moet ik het dus doen. ;)

Als je een lege moet gaan opzetten dan krijg je dus NIET het containernummer opgegeven. Maar een uithaalreferentie!

Zo'n SMS zou er als volgt uit kunnen zien:

OPZ KRAMER DELTA
45GO 
REF HBG61486589
S.D.R.
TIJDSTIP 12.00 LADEN BIJ GRUPTA
AALSMEERDERWEG 18  AALSMEER
REF TOKIO
AFZ ECT HOME
BOOTNAAM IGUACU TOKIO
RIT 5668526

Nu weet ik dus dat ik op moet zetten bij Kramer Delta

Een 40ft HighCUBE ==== dat zie ik aan de 45GO code!

De uithaalreferentie tik ik daar in het systeem in of geef hem aan de baliemedewerker.

Die zegt dan waar ik op kan zetten.

S.D.R. betekent overigens SCHOON DROOG EN REUKLOOS!!!

Meestal betekent dat dat je foodstufs gaat laden.

Wij krijgen dus van te voren niet door wat we gaan laden!!!

Na het opzetten controleer ik dus de container --- schoon droog en reukloos. En noteer het containernummer waarmee ik bij de balie dan mijn interchange krijg.

Indien ik grote beschadigingen zie aan de container maar de container goed genoeg is om te gaan laden... laat ik die beschadigingen op de interchange vermelden!

Is hij niet SDR dan kan ik hem weigeren en vraag meteen (bij diegene die hem opzet) een andere, netzolang totdat ik een goede heb. DIT kan eigenlijk alleen maar als er een SDR van te voren door de rederij(en diens klant) is aangevraagd ..dit staat dan in de boeking vermeld!

** Bij het opzetten van een VOLLE container ... krijg je vaak een MRN nummer. Dan weet je pas NA de douane wat er in de container zit ... dit kun je dan immers lezen op de documenten die je van de douane meekrijgt.

De omschrijvingen zeggen echter niet alles!!!

Deze zijn over het algemeen vrij vaag ... en daarmee moet jij dus je vrachtbrief opmaken. Dat valt dus lang niet altijd mee.

Alle documenten uitleggen ... hm ... wordt mij nu een beetje teveel werk.

Zo heb je ook een toestemming tot wegvoering! Dit document ligt meestal ergens in een bakje of kun je bij een balie ophalen. Dit document blijft bij de douane achter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
AngeliqueBS, zeg er ook even gelijk bij dat je bij kaai 869 en kaai 1742 een pokke eind moet wandelen voor je bezoekerspas :D dat genot heb ik afgelopen week gehad :mad: owja vergeet dan gelijk je 5€ niet mee te nemen anders loop je dubbel, dat had ik tenminste bij kaai 1742 :(

ik ben nu sinds 1996 weer actief in het container vervoer en het meeste is mij wel bij gebleven, er is natuurlijk ook een hoop veranderd.

Sinds 1 februari geldt dat helaas voor alle Antwerpse terminals €5,-

Bij de APM op de Delta moet je ook 5,- betalen ... maar daar hoef je niet zover te lopen gelukkig.

Op 869 en de 913 is het inderdaad een POKKE END lopen ... da's meer dan waar. Bij de 869 ging ik gewoon per truck!!! Weten tot waar de beveiligingsbeamte zijn camera rijkt!!! Da's me keer op keer gelukt maar nu heb ik gelukkig een ALFApas.

Antwerpen = ALFAPASS

http://ocms.alfapass.be/opencms/opencms/index.html

Rotterdam = CARGOCARD

http://www.cargocard.nl/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

op 1742 deed ik dat ook vande week, ik kwam om 20:45 aan helaas kun je maar tot 20:30 terecht voor een pasje. er werd gelijk gezegd dat het nu nog 5 euro kost maar over een maand of 2 10 euro gaat kosten, en ik kon dus de vokgende ochtend om 6 uur terug komen zonder wagen anders kreeg iik mijn pasje niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
op 1742 deed ik dat ook vande week, ik kwam om 20:45 aan helaas kun je maar tot 20:30 terecht voor een pasje. er werd gelijk gezegd dat het nu nog 5 euro kost maar over een maand of 2 €10 gaat kosten, en ik kon dus de vokgende ochtend om 6 uur terug komen zonder wagen anders kreeg iik mijn pasje niet.

€ 10 voor een DAGPAS is belachelijk ... dan gaat het er alleen nog om dat ze iedereen aan een ALFAPASS willen hebben. Kortom een ontmoedigingsbeleid dus!!! :mad:

Vandaar ook -denk ik- dat ze je dat klote end laten lopen!!!

Da's puur treiteren!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ook zo'n raar verhaal! Dan moet je betalen om het terrein op te komen! Het is toch geen pretpark of museum! Als die firma's kosten moeten maken t.b.v. beveiling, dan moeten ze die kosten maar door door berekenen aan hun klanten, maar toch niet op de vervoerders. Dat is ook belachelijk. Dat TLN hier niks aan doet snap ik niet.:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

*** Ik HAAT die 5 minuten regel hier ***

Ingetypte tekst ook gelijk kwijt ... bah kan ik dat ook weer opnieuw doen dus.

Oke ... bij de APM ben je dus ook € 5,- kwijt

MEN vraagt een bedrag van 5,- omdat er pasjes zouden zijn kwijtgeraakt en zo'n kaartje tegen de € 30,- in aanschaf schijnt te zijn ... wat ik persoonlijk nogal duur vind voor zo'n stukje plastic!!!

HOE je zo'n pasje kunt achterhouden en wat je er aan hebt JOOST mag het weten!!! HOE kom je anders het terrein af toch???

post-152-1394779087,6355_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden