[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

'Voortbestaan overslagbedrijf ECT in gevaar'


Peet

Recommended Posts

  • Forumlid

11 november 2011

Het voortbestaan van ECT, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa, loopt gevaar. Tot die conclusie komt het bureau 'Policy Research Corporation'.

Dat komt volgens het bureau voornamelijk door de snelheid waarmee straks twee nieuwe containerterminals op Maasvlakte 2 in gebruik worden genomen. Het onderzoek werd gedaan door Policy Research Corporation, dat ook de Rotterdamse blunderput-affaire en het financiele drama rond de aanleg van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn, onderzocht.

Te lage bezetingsgraad

Uiteindelijk verwacht PRC dat op de Delta-terminal een bezettingsgraad van ruim zestig procent haalbaar is. Dat is te laag, om rendabel te zijn, omdat een containeroverslagbedrijf hoge vaste kosten heeft.

Zelfs als ECT forse bezuinigingen doorvoert, wordt het financiele verlies met slechts 50 procent teruggedrongen. Dus vinden de onderzoekers dat de toekomst van ECT in gevaar is en wordt er gevreesd voor honderden arbeidsplaatsen.

Havenbedrijf Rotterdam

Het Havenbedrijf bestrijdt dat er straks containerterminals lang onderbezet zijn. In een schriftelijke reactie wijst het erop dat de containersector fors groeit en dat daardoor Maasvlakte 1 in 2014 vol zit.

Verder vindt het Havenbedrijf dat ECT acht jaar de tijd heeft om zich voor te bereiden op de verandering en dat de dip voor het bedrijf kleiner zal zijn dan door PRC wordt voorspeld.

Het Havenbedrijf heeft inmiddels bureau MacKinsey opdracht gegeven de problematiek te onderzoeken. De conclusies van dat rapport worden binnenkort verwacht.

bron: www.rijnmond.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 november 2011

Het voortbestaan van ECT, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa, loopt gevaar. Tot die conclusie komt het bureau 'Policy Research Corporation'.

Dat komt volgens het bureau voornamelijk door de snelheid waarmee straks twee nieuwe containerterminals op Maasvlakte 2 in gebruik worden genomen. Het onderzoek werd gedaan door Policy Research Corporation, dat ook de Rotterdamse blunderput-affaire en het financiele drama rond de aanleg van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn, onderzocht.

Te lage bezetingsgraad

Uiteindelijk verwacht PRC dat op de Delta-terminal een bezettingsgraad van ruim zestig procent haalbaar is. Dat is te laag, om rendabel te zijn, omdat een containeroverslagbedrijf hoge vaste kosten heeft.

Zelfs als ECT forse bezuinigingen doorvoert, wordt het financiele verlies met slechts 50 procent teruggedrongen. Dus vinden de onderzoekers dat de toekomst van ECT in gevaar is en wordt er gevreesd voor honderden arbeidsplaatsen.

Havenbedrijf Rotterdam

Het Havenbedrijf bestrijdt dat er straks containerterminals lang onderbezet zijn. In een schriftelijke reactie wijst het erop dat de containersector fors groeit en dat daardoor Maasvlakte 1 in 2014 vol zit.

Verder vindt het Havenbedrijf dat ECT acht jaar de tijd heeft om zich voor te bereiden op de verandering en dat de dip voor het bedrijf kleiner zal zijn dan door PRC wordt voorspeld.

Het Havenbedrijf heeft inmiddels bureau MacKinsey opdracht gegeven de problematiek te onderzoeken. De conclusies van dat rapport worden binnenkort verwacht.

bron: www.rijnmond.nl

Bureau PRC was ingehuurd door de ECT om dit te onderzoeken. Zou dit misschien effect hebben op de uitkomst van t onderzoek? Dit hoorde ik gisteren in een interview op Radio Rijnmond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden