[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

AdBlue met zeeptoevoeging: ervaringen met OptiSpray Air1?


Durashift

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik kende OptiSpray (Air1) niet maar het blijkt een vergelijkbaar product (alternatief) voor AdBlue te zijn, dat door een zeeptoevoeging minder zou kristalliseren wanneer het ureum mengsel niet goed mengt in de SCR en dus een verstopping kan opleveren.

 

Men gaat er bij ons nu mee testen op het depot bij het hoofdkantoor.

 

Zijn er hier ervaringen met dit product?

 

 

Citaat

(..) AdBlue verstoppingen horen wij jammer genoeg vaker dan dat we zouden willen. Om dit te voorkomen is er een simpele oplossing en dat is het gebruiken van OptiSpray Air1.

De storing komt voor bij machines die veel stationair draaien. Het is zo dat het moderne uitlaatsysteem is voorzien van een SCR-kalalysator ofwel een AdBlue katalysator. In dit systeem moet AdBlue worden toegevoegd zodat de uitlaatgassen worden schoongemaakt. Wanneer de motor niet warm genoeg wordt omdat je dus bijvoorbeeld veel stationair draait kan er een storing ontstaan doordat de AdBlue kristalliseert.
 
Optispray heeft een toevoeging dat ervoor zorgt dat het water een lagere oppervlaktespanning heeft waardoor het sneller verneveld en beter opgenomen wordt bij lagere temperaturen en lagere flow. OptiSpray is net als AdBlue een kleurloze ammoniak oplossing en voldoet aan de ISO 22241.

https://www.staad-groep.nl/nieuws/adblue-storing-en-de-oplossing-daarvoor/

 

Citaat

AdBlue bestaat voor 32,5% uit ureum en voor de rest uit water. Het product wordt gebruikt bij dieselmotoren om de uitstoot van schadelijke NOx deeltjes terug te dringen.

Optispray is op dezelfde manier opgebouwd. Ook dit product bestaat voor 32,5% uit Ureum en voor de rest uit gedemineraliseerd water. Tussen deze twee producten zit eigenlijk maar één verschil.

https://www.denhartogbv.com/producten/adblue-optispray/

 

Citaat

AdBlue wordt vlak voor de uitlaatpijp ingespoten richting de SCR katalysator. In de pijp vanaf de inspuiting tot aan de katalysator vindt er hydrolyse plaats. Hierbij wordt de AdBlue ontleed in water (H2O) en Ureum (CO(NH2)2. Door hoge temperaturen in de uitlaat zorgen ervoor dat deze hydrolyse plaats vindt. De water en ureumdelen verdampen tot ammoniak (NH3) en koolstofdioxide (CO2).

(..)

Sommige systemen en motoren draaien langzaam of onregelmatig waardoor deze nooit echt op temperatuur komen. Door deze temperatuur kan de hydrolyse, zoals hierboven beschreven, minder goed uitgevoerd worden. Dit resulteert in een kristallisatie van de AdBlue. Omdat hydrolyse zich voor de SCR bevindt gaat de gekristalliseerd substantie uw SCR in, en zal resulteren in een verstopping van dit systeem. Het product Optispray voorkomt dit. Dit product heeft een bepaalde zeeptoevoeging waardoor kristallisatie niet optreedt. Optispray wordt daarom vaak aangeraden in toepassingen die bepaalde temperaturen waarschijnlijk niet zullen halen.

 

https://www.denhartogbv.com/branche/vervoer/transportsector/werking-van-adblue/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden