[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De Aap en het Schip


hwm.klaassen

Recommended Posts

  • Forumlid

De Aap en het schip

Wilde iets vertellen over een reis van Japan naar Noorwegen

Met het Motor Schip de Valkenburg..Wil eerst toch iets over het schip vertellen

Het was een zwaardtransport schip..We hadden een Kraan van 3000 Ton kon lichten

En een lift van 1000 ton..Om de lading in het ruim te zetten..We konden ongeveer 9000 ton laden..En we hadden op de schroef een vermogen van 3500 PK En we legde per uur ongeveer 12 mijl af Zeemijl is 1,8 KM En we hadden 12 mensen aan boord.

We moesten veel zelf alles doen..En met de kraan werken moesten we allemaal zelf doen Werkte alleen over dag als we aan het laden zijn..We moesten 4 Transformatoren laden van 2000 ton per stuk..Daar hebben wij ongeveer 10 dagen aan gewerkt Dat we alles in het schip hadden staan En Zee vast gezet..Normaal gebeurd het van de haven uit..Omdat het zo zwaar is En wij konden alleen met de kraan werken..De tijd was niet belangrijk Met zo n lading gaat veel geld om..Tegen de middag klaar om het schip zee klaar maken. De kapitein wilde s”morgens vertrekken. Dus nog een biertje kopen aan de waal De volgende morgen moest ik er om 6 uur uit om de motoren start klaar te maken..Ongeveer 3 uur werk Want je moet de hooft motor op warmen..Dus de water pompen aan de olie pomp. Alles op druk brengen. Hulp motor aan 4 stuks met dynamo .Voor die het niet weten Diesel dynamo..Had rond 11 uur alles klaar voor vertrek. Wij werkte met 2 man.1 wtk en 2 wtk..Duur woord maar stelt niks voor. Ik werkte 6 uur op en 6 uur af .Dat ging dag en nacht door .Dus 11 uur naar boven en horen hoe veer ze waren. Kwam boven zag de stuurman..En vroeg hoe lang duurt het nog..Het is wachten op de loods..Die het schip naar buiten brengt..Weer naar beneden en een bakkie koffie..En ik zie dat de matrozen naar voren gaan om het schip los te gooien. De tros naar binnen halen..Dus ik ga de machine kamer in en zie de 1 wtk ook..Hij stond in het logboek te kijken .Want dat moet je op een schip bij houden Alles wat gebeurd moet in het logboek..En de telefoon gaat dat ze de hooft motor kunt straten..Dus de lucht fles open. De compressor aan

Ongeveer 30 atmosfeer druk nodig om die kaar aan te krijgen..En straten dat ding.en begint meteen te lopen. Die maakte 320 om wenteling per min We laten hem lopen op 100 om wenteling per min..Even kijken of de turbo werkt olie in orde druk in orde En telefoon naar boven..Alles is in orde jullie kunnen er mee werken..Na 5 min zien we dat ze er mee aan het werken zijn..Want de motor loopt onregelmatig Buiten is de loods boot al lang zij om de loods er af te halen..We krijgen te horen dat we volle kracht kunnen varen..En dat twee weken lang naar. Durban..Zuid Afrika..We moeten daar bunkeren En de kok wil ook het een en ander bestellen..Op volle zee gebeurd niet zo veel Komt een keer een haai voor bij zwemmen..En die geeft door dat de zee rustig is Zeg maar dat we woensdag middag aan komen..Maar we moeten wachten tot dat er plaats is voor te bunkeren We hebben 700 ton diesel besteld Je moet niet vergeten het is een bunker haven..Dus het is druk..Maar dat geeft niet om een dag voor anker te blijven..De volgende dag tegen de avond worden we op gehaald door de loods..Duurt bij elkaar zo”n twee uur voor het schip aan de kant is Dus dat wordt in de nacht bunkeren en voor de kok eten voor 3 weken naar..Noorwegen..In de nacht zie ik een tijger rondt lopen en die zit achter een aap aan..Die aap komt naar het schip Dat beest springt het dek op. En rent al wat die halen kan de maast in achter het stuur huis..Ik denk bij mij zelf mooi laten zitten hij komt er van zelf wel uit..De mensen aan de waal hebben de tijger weg gejaagd..Rondt 3 uur was alles klaar..De kapitein wilde uit slapen en we vertrekken voor 12 uur niet..Rondt de middag gingen we een potje bier doen voor het eten wat normaal was..De kok was weer blij die man dat alles weer wat er besteld was..We hadden gegeten Om kleden en de machine kamer weer in om alles klaar te maken voor vertrek..Een uur later komt de loods. Nog een uur er bij en zijn weer op volle zee..Ik moest tot 18 uur in de machine kamer blijven..Snel naar boven naar mijn hut wassen schonen kleren aan..En weer naar boven toe en kijken of die aap er nog zit Op zee ga ik die maast niet in..Een beetje voer gehaald om die aap naar beneden te krijgen..Ging maar bij de kapitein in het stuur huis een bakkie koffie drenken

Die man zat zich uit de leven achter de radio>En probeerde al wat die kon..Scheveningen..Radio te krijgen Want hij wilde met het kantoor door geven dat alles goed gegaan had..Daar is die dik een uur aan de gang geweest..Heb hem gevraagd of het lang geleden is dat die radio door gesmeerd is..De kapitein daar weet ik niks van..Ik zal het door geven aan de eerste wtk..Doet die het morgen vroeg wel We zitten zo nog wat te praten..Over van alles en mooie vrouwen die we al 2 weken niet meer gezien hadden..En daar komt die aap naar binnen..De kapitein west niet wat die zag Dat beest kon nog praten ook En we vroegen

Waarom ben je op het schip gebleven..Wat dacht jij met die tijger in de buurt die vreet mij op

Ik wil langer leven al vandaag..Maar hou komt dat je praat .Nederlands heb 5 jaar in arts Amsterdam in de kooi gezetten en die mensen maar vragen lust je dit lust je dat..Of ze gooide een roette appel daar wordt je ook gek van..Maar vergeet niet we gaan naar Noorwegen en zonder paspoort kom je daar niet binnen in dat land De aap dat wil ik ook niet..Ik vraag aan die aap hou kom jij in Zuid Afrika toch niet met de fiets..Nee ze hadden mij belooft dat ze mij weer terug brachten..En dat is gebeurd..Alleen die tijger zat de hele dag achter mij aan En nu ben ik hier..Ik wil ook wel een beetje werken Hier en daar wat schoon maken..Of hutten schoon maken voor een beetje eten geen probleem..We zijn een week verder in de buurt bij Dakar.En het heeft goed gegaan met die aap werkte ook veel voor de kok..De afwas dat soort dingen De kapitein komt naar ons toe wat moeten wij met die aap nu hebben we kans om die van boord te krijgen Een paar matrozen hadden een vloot gemaakt met een maast en daar aan een bedden laken als zeil..Daar hadden ze al een paar dagen aan gewerkt..Dus vroeg in de morgen gaan we zo kort mogelijk onder de kust varen.2 a3 km uit de kust Het vloot in het water.Het bleef boven water..Die aap komt naar ons toe hij geeft iedereen een handen zegt nu ga ik de woestijn in Weet zeker dat hier geen tijgers zitten..De kok geeft hem nog een pakje brood mee en een fles water We straten de motoren weer .en ga naar buiten en zie het aapje op het vloot zitten en maar hopen dat die zo naar de kust toe gaat..We hebben de aap nog na gekeken dat we niks meer zagen..En volle kracht naar Noorwegen Dit is een van de reizen die ik mee gemaakt heb.En of het waar is dat weet ik ook niet.Ik heb mij best gedaan Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden