[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ontslag op staande voet


jowetrex

Recommended Posts

  • Forumlid
Per wanneer weet ik niet, maar weet wel dat het veranderd is.

Vriend van me moet geregeld naar staande gehouden vrachtwagens toe om banden te wisselen omdat ze kaal zijn. Vandaar dat ik 't weet

Bij de keuring kijken ze er ook naar

Laatste regelgeving:

APK Keuringseisen

5.3 Bedrijfsauto’s Ophanging

Keuringseisen Wijze van keuren

Regelgeving Algemene Periodieke Keuring Versie 1 - 2009

§ 6. Ophanging

Artikel 5.3.27 banden

1.

De wielen van bedrijfsauto’s moeten zijn voorzien van luchtbanden.

Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

2.

De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.

Lid 2 en 3: visuele controle, terwijl de bedrijfsauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid.

3.

De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.

Visuele controle, terwijl de bedrijfsauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten met de profieldieptemeter. De minimale profieldiepte wordt gemeten in de brede groeven waarin door de fabrikant de maximale diepte is bepaald, alsmede in de groeven waarin een slijtage-indicator aanwezig is.

4.

De profilering van de hoofdgroeven van de banden van bedrijfsauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.

5.

De banden van bedrijfsauto’s mogen niet zijn nageprofileerd. Van naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is. In afwijking van het hiervoor bepaalde is naprofileren toegestaan indien de mogelijkheid daartoe op de band is vermeld door de aanduiding "REGROOVABLE" of door het teken " ", met dien verstande dat het karkas van de band niet zichtbaar mag zijn.

6.

De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van de band in voorwaartse rijrichting van de bedrijfsauto.

Lid 6 en 7: visuele controle.

7.

De op de band van een bedrijfsauto, in gebruik genomen na 31 december 1997, vermelde loadindex mag niet kleiner zijn dan de loadindex, behorende bij de maximumlast per band van de in het kentekenregister vermelde aslast. Hierbij is het bepaalde in aanvullende permanente eisen, artikel 50 van toepassing.

8.

Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.

Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

9.

De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood - of reservewiel wordt gebruikt.

Visuele controle, terwijl de bedrijfsauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport is een nood - of reservewiel met een afwijkende maataanduiding niet toegestaan.

62

APK Keuringseisen

5.3 Bedrijfsauto’s Ophanging

Keuringseisen Wijze van keuren

Regelgeving Algemene Periodieke Keuring Versie 1 - 2009

63

10.

Bij bedrijfsauto’s met een maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moeten de banden een juiste bandenspanning hebben zoals deze door de voertuigfabrikant is voorgeschreven voor het betreffende voertuig. Indien geen bandenspanning door de voertuigfabrikant is voorgeschreven, moeten de banden op één as een gelijke bandenspanning hebben.

Visuele controle met behulp van een doelmatige bandenspanningsmeter. De juiste minimale bandenspanning wordt vastgesteld aan de hand van de in of op het voertuig aanwezige bandenspanningstabel. Indien een differentiatie in bandenmaat is gegeven moet hiermee rekening gehouden worden. Indien de gemonteerde bandenmaat niet vermeld wordt moet de voorgeschreven spanning van de meest overeenkomende bandenmaat gebruikt worden.

Indien de tabel niet leesbaar of niet beschikbaar is moet informatie van de banden- of voertuigfabrikant gebruikt worden. Wanneer er geen gegevens van de banden- of voertuigfabrikant beschikbaar zijn wordt de hoogste bandenspanning als referentiewaarde aangehouden. De banden op één as moeten een gelijke bandenspanning hebben met een maximum tolerantie van 0,3 bar. Bij het constateren van een te lage bandenspanning moet deze op de juiste bandenspanning worden gebracht.

Geen wijziging in de oude situatie.

0 mm profiel nog steeds toegestaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 66
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
4.

De profilering van de hoofdgroeven van de banden van bedrijfsauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.

Maar geldt dit dan ook voor getrokken materiaal??? ;)

Ik bedoel als dat zo is ... dan is deze rechter niet helemaal op de hoogte van de wet ;)(nieuwe eisen)

Ik meen wel dat ze er in de politiek mee bezig zijn de eisen veranderd te krijgen en dat zowel getrokken materieel als trekkende voertuigen een minimaal bandenprofiel zullen moeten hebben, wat dat betreft wil men zich aanpassen aan Europa.

Maar zover is het dus kennelijk nog niet.

niet meer dan 3.500 kg

Kennelijk gaat de wetgever er dus nog steeds vanuit dat zwaarder materieel op de weg blijft door zijn eigen gewicht ... en dus water van de weg afdrukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kan mij niet anders voorstellen dat er veel meer speelde dan dit verhaal.

Hierop zal een werkgever slechts in weinig gevallen zo hard door grijpen als bij deze persoon.

Voorts is de chauffeur niet de "kenner" volgens de wet. Hij had inderdaad gewoon moeten gaan rijden en dan bij de Gendarmerie maar de wagen neer zetten. In NL is een wagen nu eenmaal nogsteeds ok met kale banden.

De wijziging komt eraan, maar is er nog niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
het profiel van een band is er juist voor bedoeld om water zo snel mogelijk af te voeren, dit om aquaplaning te voorkomen.

en ik zou het ook geweigerd hebben ter plekke hier in nederland en niet kinderachtig de grens over te rijden en dan de politie bellen.

dit soort acties kan ook averrechts werken namelijk, jij belt oom agent in het buitenland, die komt en denkt, he das mazzal hebben en schrijft alsnog voor elke band een fikse bon uit, te betalen door jawel de chauffeur.

want hoe je het op dat moment ook wend of keert je hebt met gladde banden gereden in hun land!!

Ik kan nergens vinden dat ik schrijf dat men aan de anderezijde van de grens de politie moet bellen.

Op dat moment ben je in overtreding en mag je niet verder rijden, dus pleeg je dan geen werkweigering meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
het profiel van een band is er juist voor bedoeld om water zo snel mogelijk af te voeren, dit om aquaplaning te voorkomen.

en ik zou het ook geweigerd hebben ter plekke hier in nederland en niet kinderachtig de grens over te rijden en dan de politie bellen.

dit soort acties kan ook averrechts werken namelijk, jij belt oom agent in het buitenland, die komt en denkt, he das mazzal hebben en schrijft alsnog voor elke band een fikse bon uit, te betalen door jawel de chauffeur.

want hoe je het op dat moment ook wend of keert je hebt met gladde banden gereden in hun land!!

Dat is dan ook bijzonder. Dan zou je dus een wagen weigeren die aan de eisen van de wet voldoet........

Ik bedoel, nu er geen wetgeving is, waar leg je dan de grens.

Een kale band ZONDER profiel?

Een bijna kale band met 0,5 mm profiel?

Een bijna kale band met 1,0 mm profiel?

Een bijna bijna kale band met 1,5 mm profiel?

Een ik ben bijna op kale band met 2,0 mm profiel?

Wanneer ga je weigeren, en hoe ga je dat bepalen?

Ben zeer benieuwd naar je antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als eerste daad zou ik foto's maken van alle banden en de toestand waarin ze verkeren, en niet een maar minmaal een stuk of 15 vanuit verschillende posities.

daarna zou ik gewoon rechtstreeks naar mijn werkgever gaan en hem recht in het gezicht zeggen waarom ik die rit naar munchen weiger.

nee niet naar een planner of hoofdplanner maar de werkgever zelf.

dan zal ik hem wijzen op de wet en regelgeving in duitsland, en hem vertellen dat gladde banden daar niet toegestaan zijn en dat ik een fikse boete riskeer op mijn naam.

tevens vertel ik hem de consequenties van het rijden met gladde banden als je daar aangehouden word, namelijk ter plekke alle banden vervangen voor banden die wel aan de eisen voldoen, en het extra prijskaartje dat daar aan hangt.

en ik vertel hem dat het in nederland weliswaar toegestaan is om op die manier te rijden, maar dat het in duitsland verboden is de weg op te gaan met zulke banden.

maar naar de grens rijden en daar de wagen stilzetten vind ik achterbaks gedrag, dan liever van te voren je zegje doen en helemaal niet aan de rit beginnen.

ik bedoel maar als je weet dat je remmen het niet goed doen dan ga je ook niet rijden.

en ik vind persoonlijk dat ik recht van spreken heb als chaufeur in deze zaken die mijn persoonlijke veiligheid aangaan.

en niet alleen mijn veiligheid maar ook de veiligheid van hetgene dat ik geladen heb, want ik heb zoals zeemannen altijd zeggen 'een hand voor de wagen, en een voor jezelf'

en omdat de eindbestemming in het buitenland ligt waar het rijden op deze manier verboden is heb ik ook recht van spreken.

want bij alles wat ik doe tijdens mijn werk heb ik rekening te houden met wet en regelgevingen die gelden in het buitenland.

als de werkgever mij toch verplicht om die rit te doen zal ik dan ook zeer zeker weigeren.

ik vind alles best, ben een makkelijke (ouderwetse) chauffeur, maar er zijn grenzen.

tevens zou ik op dat moment als men mij met ontslag gaat dreigen de arbeidsinspectie, ivw en politie bellen om alles vast te laten leggen wat er gebeurt en om onafhankelijke getuigen te hebben.

als hij me dan ontslaat dan zie ik wel verder, maar dat we elkaar weerzien voor een rechtbank is wel zeker.

crisis of niet, weinig vacatures of niet, beter gezond thuis achter de geraniums, als toch gaan rijden en een ongeluk krijgen door de technische toestand van de wagen.( vooral als dit vooraf bekend is! )

Alles leuk en aardig in jouw bericht Freddie, maar jij geeft geen antwoord op mijn vraag.

Wanneer keur JIJ een band af, daar gaat het hier om. Immers, een band onterecht afkeuren en dan je rit weigeren zal keihard ontstag betekenen. Niemand die je daarbij kan helpen.

Dus, beantwoord mijn vraag nu eens over dat profiel als je wil.

Overigens, bij ons worden de banden in mijn ogen tijdig vervangen. Er zit altijd nog profiel op.

O ja, IVW, politie en verkeersinspectie bellen heeft geen nut. Die zullen hiervoor niet gelijk aan komen vliegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik zal de rit weigeren als er voor het rijden in het buitenland te weinig profiel opzit.

mijn eindbestemming ligt een land, zoals in mijn voorbeeld munchen duitsland, waar het rijden met een band met te weinig profiel verboden is.

Dus.... jij zal alle eisen van alle landen moeten weten. Dan ben je nog even aan het puzzelen.

Dat zou een leuk gebeuren worden voor elke rit.

Ik vraag zo door omdat ik weet wat er wettelijk is geregeld in de diverse landen en wat er straks Europees zal komen aan eis.

Dat zal 1,6 mm zijn. Dus gelijk aan de andere motorvoertuigen. Voor de bandenfirma's is dit al veel te weinig. Die zijn van mening dat je vaak al rond de 2,4 mm de banden moet gaan vervangen.

1,6 mm is helemaal niets! Wedden dat jij (en de rest hier ook) die band al veel eerder zal afkeuren?

Overigens wil ik mij nog een klein beetje mengen in het welles-nietes verhaal over aquaplaning.

Aquaplanen is een uitzondering bij vrachtwagens. Dit komt inderdaad door het gewicht van het voertuig. Kijk maar eens hoe de grote wagens door kunnen rijden bij sneeuw, terwijl de kleine wagens aan het ploeteren zijn. JE kan het ook zien aan de banden van een vrachtwagen dat deze eigenlijk geen last hebben van aquaplaning. Een autoband heeft veel meer kanalen naar de zijkant, die zorgen voor de afvoer van water. Een vrachtwagenband heeft eigenlijk alleen lengte profiel, dus totaal ongeschikt voor de afvoer van veel water.

Persoonlijk vind ik trouwens dat banden lang genoeg meegaan. In ons werk doen ze gemiddeld 180 dkm. Kosten voor een band zijn gemiddeld ongeveer € 300. Waar praten we dan over als een werkgever ze niet wil vervangen? Dan ben je in ieder geval verkeerd aan het bezuinigen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

sorry dds,dat is spijkers op laag water zoeken.In deze heeft freddie voor 100% gelijk.In het buitenland mag je nergens met kale banden rijden dus indien je de grens overgaat met kale banden ben je meteen strafbaar.

Ik geloof dat je in belgie een frofiel van 1.8 mm diepte moet hebben.Maar,je zal de eerste en zeker de laatste niet zijn die volgens de jongens van de garage gemakkelijk nog enkele duizenden km kan rijden met de banden die er op liggen.Ook ik hoor regelmatig dat er op de middelste as van een trailer kale banden mogen liggen in belgie,niet dus maar ga er maar tegenin.

Ik vind dat internationaal transport sowieso moet voldoen en de strengste normen binnen europa,welke die zijn is een andere vraag maar indien spanje 2 cm profieldiepte zou vragen moet iemand die naar spanje rijd daar aan voldoen.Zolang europa niks voorschrijft ben je met kale banden buiten nederland strafbaar.

Maak het nog een beetje erger,veroorzaak maar eens een ongeval door bv te slippen men zal het jou wel vertellen.En dan zwijg ik nog over ongevallen met dodelijke afloop.

Ik vraag mij trouwens af hoe het toch komt dat er altijd geprobeerd wordt om te bezuinigen op veiligheid,is het omdat in geval van de zwarte piet gemakkelijk kan doorgeschoven worden naar de chauffeur of is het de laksheid van de chauffeur zelf die bang is om zijn werk te verliezen?Zijn wij dan toch zulke macho's die ten koste van alles maar al te graag met die grote wagen rond willen rijden?

In elk geval,men moet dikwijls met slecht materiaal de baan op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
sorry dds,dat is spijkers op laag water zoeken.In deze heeft freddie voor 100% gelijk.In het buitenland mag je nergens met kale banden rijden dus indien je de grens overgaat met kale banden ben je meteen strafbaar.

Ik geloof dat je in belgie een frofiel van 1.8 mm diepte moet hebben.Maar,je zal de eerste en zeker de laatste niet zijn die volgens de jongens van de garage gemakkelijk nog enkele duizenden km kan rijden met de banden die er op liggen.Ook ik hoor regelmatig dat er op de middelste as van een trailer kale banden mogen liggen in belgie,niet dus maar ga er maar tegenin.

Ik vind dat internationaal transport sowieso moet voldoen en de strengste normen binnen europa,welke die zijn is een andere vraag maar indien spanje 2 cm profieldiepte zou vragen moet iemand die naar spanje rijd daar aan voldoen.Zolang europa niks voorschrijft ben je met kale banden buiten nederland strafbaar.

Maak het nog een beetje erger,veroorzaak maar eens een ongeval door bv te slippen men zal het jou wel vertellen.En dan zwijg ik nog over ongevallen met dodelijke afloop.

Ik vraag mij trouwens af hoe het toch komt dat er altijd geprobeerd wordt om te bezuinigen op veiligheid,is het omdat in geval van de zwarte piet gemakkelijk kan doorgeschoven worden naar de chauffeur of is het de laksheid van de chauffeur zelf die bang is om zijn werk te verliezen?Zijn wij dan toch zulke macho's die ten koste van alles maar al te graag met die grote wagen rond willen rijden?

In elk geval,men moet dikwijls met slecht materiaal de baan op.

Prima, noem het spijkers op laag water. Maar ook door jou wordt alleen gesproken over een "kale" band. Wat is nu kaal? Daar gaat dit verhaal m.i. over. Ik mag toch aannemen dat iedereen hier profiel op z'n banden heeft? Je gaat toch niet rijden met volledig profiel-loze banden?!

Overigens ben ik ook van mening dat de werkgever hoofdzakelijk aansprakelijk zou moeten zijn voor het materieel. Echter, die 100% gaat gewoon veel en veel te ver.

Lampjes zijn onderdelen die de chauffeur zelf zou moeten vervangen. Heeft hij een lamp stuk, moet hij niet aarzelen en deze gelijk vervangen. Een chauffeur die een bekeuring krijgt voor niet werkende verlichting is i.m.o volledig zelf schuldig aan de bekeuring. Daar kan de werkgever niets aan doen.

Voorts lijk ook jij mijn berichten niet echt te willen lezen. Ik trek zelfs nog van leer tegen werkgevers die bezuinigen op banden/onderhoud.

Opmerkingen over "slecht materieel" doen het natuurlijk altijd goed. Ik ben echter van mening dat het grootste deel van de transportsector het WEL goed doet. Dit dus in tegenstelling tot jouw mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even de landen waarvan ik weet dat er een minumumeis is.



België: 1,60 mm

Denemarken: 1,00 mm

Duitsland: 1,60 mm

Finland: 1,60 mm

Frankrijk: 1,00 mm

GB:1,00 mm

Hongarije: 1,60 mm

Italië: 1,60 mm

Luxemburg: 1,60 mm

Noorwegen: 1,00 mm

Oostenrijk: 2,00 mm

Portugal: 1,00 mm

Slowakije: 1,60 mm

Tsjechië: 1,00 mm

Zweden: 1,60 mm

Zwitserland: 1,60 mm

Alle landen die ik hier niet noem hebben nu geen minimum eis.

Alles onder de 1,6 mm is een vreemde eis, dat zijn al profielen die net zo goed 0 kunnen zijn. Onder 1,6 mm doet profiel toch niets meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

alles wat minder is dan de minimumdiepte is een kale band, simpel.En dat lampje vervangen ben ik met je eens,zulks kan gemakkelijk onderweg kapot gaan dus dat is voor de chauffeur,maar banden rijd je niet kaal op 100 km dus dat is basismateriaal zeg maar daar zou zonder morren de baas voor verantwoordelijk moeten gesteld worden zelfs in zoverre dat hij ontslag op staande voet zou moeten kunnen eisen indien de chauffeur VERTREKT met kale banden zonder ook maar iets gemeld te hebben.Maar,wel op papier laten zetten dan dat er achteraf ook geen welles nietes discussie ontstaat.

Ach er kan zoveel maar dikwijls ontbreekt de goeie wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
alles wat minder is dan de minimumdiepte is een kale band, simpel.En dat lampje vervangen ben ik met je eens,zulks kan gemakkelijk onderweg kapot gaan dus dat is voor de chauffeur,maar banden rijd je niet kaal op 100 km dus dat is basismateriaal zeg maar daar zou zonder morren de baas voor verantwoordelijk moeten gesteld worden zelfs in zoverre dat hij ontslag op staande voet zou moeten kunnen eisen indien de chauffeur VERTREKT met kale banden zonder ook maar iets gemeld te hebben.Maar,wel op papier laten zetten dan dat er achteraf ook geen welles nietes discussie ontstaat.

Ach er kan zoveel maar dikwijls ontbreekt de goeie wil.

@Ber,

zoals je kan zien in mijn lijst is Oostenrijk een positieve uitzondering op de regel. Jouw standpunt zou dan dus moeten zijn dat de banden minimaal op 2,0 mm zouden moeten zitten. Dan kom je dus op de regel waar wij inderdaad met z'n allen naar toe MOETEN!

Juist, inderdaad, iedereen, overal, dezelfde minimum profieldiepte. Geen gezeur meer.

Dus zeggen we nu dat alle banden onder 2,00 mm kaal zijn. Nu hopen dat men dat in Brussel ook zo gaat zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Of er meer is geweest tussen hem en zijn werkgever zullen we waarschijnlijk nooit echt te horen krijgen. Maar vaak is er meer aan de hand ... je wordt niet zomaar op staande voet ontslagen dat is namelijk een zware hele zware sanctie.

En de rechter heeft in het nadeel van de chauffeur gesproken ... het ontslag was dus volgens de rechter rechtsgeldig.

Hij heeft volgens eigen zeggen gevraagd een andere trailer te mogen laden toch. van werkweigering in de ware zin des woords kan er dus geen sprake zijn geweest. (heb geen internet tijd meer ... zit op london heathrow)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ontslag op staande voet.Ontslag om dringende reden.

Wanneer de dienstbetrekking wordt beeindigd om een dringende,aan de wederpartij onverwijld medegedeelde reden aldus de wet dan heeft de werkgever geen ontslagvergunning nodig en heeft hij geen opzegtermijn in acht te nemen De werkgever zal zich goed bedenken voor hij hier over gaat

Want hij kan aansprakelijk zijn Omdat de tegen partij ook naar de rechter kan Klopt van die band staat niks in de wet voor vrachtwagens Wel in de ARBO en verzekering.Je moet altijd zorgen dat het voertuig in orde is Dat staat wel in de wet.Als je ADR gaat laden moeten de banden in orde zijn Nederland niet onder de 2 mm Duitsland niet onder de 3 mm Kan nog wel een uur door gaan om ontslag recht Het is vrij moeilijk Meestal loopt het via cwi.Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Beste Freddie

Ook ik zal aan mijn baas indien nodig (maar dat betwijfel ik) er van te voren proberen te overtuigen dat rijden zonder profiel in het buitenland niet mag rijden.

Blijft mijn baas er in volharden dat ik toch moet gaan rijden en dreigt hij met ontslag heeft hij bij mijn handelswijze twee problemen.

De oplegger staat niet niet op het terrein dus hij moet kosten maken om de oplegger of thuis te krijgen of nieuwe banden te plaatsen te laten vervangen.

En als hij dan nog van mij af wil zal het een aardig bedrag kosten, het is dan geen werkweigering meer, denk dat iedere baas dan is goed achter de oren krabt alvorens tot ontslag over te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even de landen waarvan ik weet dat er een minumumeis is.

België: 1,60 mm



Denemarken: 1,00 mm

Duitsland: 1,60 mm

Finland: 1,60 mm

Frankrijk: 1,00 mm

GB:1,00 mm

Hongarije: 1,60 mm

Italië: 1,60 mm

Luxemburg: 1,60 mm

Noorwegen: 1,00 mm

Oostenrijk: 2,00 mm

Portugal: 1,00 mm

Slowakije: 1,60 mm

Tsjechië: 1,00 mm

Zweden: 1,60 mm

Zwitserland: 1,60 mm

Alle landen die ik hier niet noem hebben nu geen minimum eis.



Alles onder de 1,6 mm is een vreemde eis, dat zijn al profielen die net zo goed 0 kunnen zijn. Onder 1,6 mm doet profiel toch niets meer.

Oostenrijk 's winters: 4mm voor personenautos en 5 mm voor vrachtauto's! En winterbandenplicht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
in nederland gelden heel andere regels voor minimale profiel banden dan in de rest van de eu voor vrachtwagens,pas op voor je baan,krijg bekeuring in duitsland voor een versleten band, 1 gladde plek, terug in ned. moet ik naar spanje met totaal gladde banden op een andere trailer, ik weiger dit en vraag om andere banden of een andere trailer, ik krijg ontslag op staande voet, wegens werkweigering,is een rechtzaak geweest, de collega,s hebben schriftelijk bevestigd dat er slechte banden onder zaten, uitspraak van de rechter was dat de trailer voor ned. was goedgekeurd, dus tot de nederlandse buitengrenzen met belgie en duitsland,dit is te gek voor woorden, heb ook bewijs gevraagd aan het ministerie van verkeer in den haag, die hebben mij schriftelijk bevestigd dat er in ned. geen regels voor staan, tot het staal erdoor komt dan moet hij verwisselt worden,met andere woorden je bent vogelvrij, als er wat gebeurd in het buitenland door toedoen van slechte banden ben jij als chauffeur echt ten alle tijden verantwoordelijk, er staan hoge geldstraffen of gevangenis straf voor in alle landen van europa als er gewonden of doden vallen door toedoen van slechte banden, dus nu al een half jaar geen werk en inkomsten,ook bij het uwv niet, mogen mij niet helpen door dat ontslag op staande voet,

de nederlandse rechtspraak is niet rieeel in deze dingen, volgens hun leven er in het buitenland geen mensen, hebben we het over veiligheid voor overige weggebruikers en voor mijzelf. Is echt te gek voor woorden in ned., dit is echt gebeurd hier in ned., dus chauffeurs opgepast met slechte banden rijden in het buitenland, volgens de werkgever moet je er de grens mee over, de nederlandse wetgeving zegt tot de grens met slechte banden, maar over de grens word het een economisch delict met hele grote gevolgen voor de chauffeur als er zich een ongeluk voordoet, ten alle tijden ook alle bekeuringen zelf betalen voor de banden als de werkgever dit niet doet, daar hij met slechte banden de grens is over gegaan, had je maar banden moeten wisselen zeggen ze dan,als je dat zegt krijg je ontslag op staande voet, met alle gevolgen van dien omdat je aan de veiligheid denkt... SCHANDALIG..... dit is nederland.

Dit is geen cowboyverhaal, dit is echt gebeurd, dit is de waarheid.

Waarom ben je niet in hoger beroep gegaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
in nederland gelden heel andere regels voor minimale profiel banden dan in de rest van de eu voor vrachtwagens,pas op voor je baan,krijg bekeuring in duitsland voor een versleten band, 1 gladde plek, terug in ned. moet ik naar spanje met totaal gladde banden op een andere trailer, ik weiger dit en vraag om andere banden of een andere trailer, ik krijg ontslag op staande voet, wegens werkweigering,is een rechtzaak geweest, de collega,s hebben schriftelijk bevestigd dat er slechte banden onder zaten, uitspraak van de rechter was dat de trailer voor ned. was goedgekeurd, dus tot de nederlandse buitengrenzen met belgie en duitsland,dit is te gek voor woorden, heb ook bewijs gevraagd aan het ministerie van verkeer in den haag, die hebben mij schriftelijk bevestigd dat er in ned. geen regels voor staan, tot het staal erdoor komt dan moet hij verwisselt worden,met andere woorden je bent vogelvrij, als er wat gebeurd in het buitenland door toedoen van slechte banden ben jij als chauffeur echt ten alle tijden verantwoordelijk, er staan hoge geldstraffen of gevangenis straf voor in alle landen van europa als er gewonden of doden vallen door toedoen van slechte banden, dus nu al een half jaar geen werk en inkomsten,ook bij het uwv niet, mogen mij niet helpen door dat ontslag op staande voet,

de nederlandse rechtspraak is niet rieeel in deze dingen, volgens hun leven er in het buitenland geen mensen, hebben we het over veiligheid voor overige weggebruikers en voor mijzelf. Is echt te gek voor woorden in ned., dit is echt gebeurd hier in ned., dus chauffeurs opgepast met slechte banden rijden in het buitenland, volgens de werkgever moet je er de grens mee over, de nederlandse wetgeving zegt tot de grens met slechte banden, maar over de grens word het een economisch delict met hele grote gevolgen voor de chauffeur als er zich een ongeluk voordoet, ten alle tijden ook alle bekeuringen zelf betalen voor de banden als de werkgever dit niet doet, daar hij met slechte banden de grens is over gegaan, had je maar banden moeten wisselen zeggen ze dan,als je dat zegt krijg je ontslag op staande voet, met alle gevolgen van dien omdat je aan de veiligheid denkt... SCHANDALIG..... dit is nederland.

Dit is geen cowboyverhaal, dit is echt gebeurd, dit is de waarheid.

Verbazingwekkend. Er is hier een volgend probleem:

Wellicht dat strikt gezien jouw banden ook in het buitenland niet mogen worden afgekeurd.

Ik zal je schrijven waarom....

Elk voertuig moet aan de eisen van het land waar het in rijdt voldoen, mits.!!!! En het gaat over de mits!

Mits je er voor moet investeren.

Voorbeeld 1: Je mag in Duitsland buiten de autobaan 60. Moet je aan voldoen, want je hoeft er niet voor te investeren.

Winterbanden, waar ook, hoef je eigenlijk als nederlander NIET te hebben, omdat er in NL geen plicht bestaat en om aan de duitse en oosterijkse landelijke verplichting te voldoen moet je INVESTEREN in winterbanden en dat hoef je niet te doen

Een Franse tankoplegger voor gevaarlijke stoffen heeft (of had inmiddels??) minder hoge eisen dan de nederlandse. (bepaalde stopknoppen bij gaswagens e.a.) Deze hoefen dan ook niet aan de nederlandse eisen te voldoen omdat ze er voor moeten investeren.

Nu weet ik maar al te goed dat voor gladde banden en het niet hebben van winterbanden bekeuringen vallen in al die omringende landen, maar ik vraag mij echt af of dit terecht (juridisch dan) is en als je dit laat voorkomen de rechter dit dan niet zal afschieten. (wellicht zal je zelfs naar het Europese Hof moeten)

ps: Zwitserland valt hier natuurlijk buiten omdat het geen EU is.

Maar dat neemt niet weg dat ik met grote verbazing je verhaal heb gelezen en de betrokken werkgever uitermate laakbaar (in mijn ogen) heeft gehandeld.

Daarnaast: Ik denk dat de rechter niet anders kon!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
in nederland gelden heel andere regels voor minimale profiel banden dan in de rest van de eu voor vrachtwagens,pas op voor je baan,krijg bekeuring in duitsland voor een versleten band, 1 gladde plek, terug in ned. moet ik naar spanje met totaal gladde banden op een andere trailer, ik weiger dit en vraag om andere banden of een andere trailer, ik krijg ontslag op staande voet, wegens werkweigering,is een rechtzaak geweest, de collega,s hebben schriftelijk bevestigd dat er slechte banden onder zaten, uitspraak van de rechter was dat de trailer voor ned. was goedgekeurd, dus tot de nederlandse buitengrenzen met belgie en duitsland,dit is te gek voor woorden, heb ook bewijs gevraagd aan het ministerie van verkeer in den haag, die hebben mij schriftelijk bevestigd dat er in ned. geen regels voor staan, tot het staal erdoor komt dan moet hij verwisselt worden,met andere woorden je bent vogelvrij, als er wat gebeurd in het buitenland door toedoen van slechte banden ben jij als chauffeur echt ten alle tijden verantwoordelijk, er staan hoge geldstraffen of gevangenis straf voor in alle landen van europa als er gewonden of doden vallen door toedoen van slechte banden, dus nu al een half jaar geen werk en inkomsten,ook bij het uwv niet, mogen mij niet helpen door dat ontslag op staande voet,

de nederlandse rechtspraak is niet rieeel in deze dingen, volgens hun leven er in het buitenland geen mensen, hebben we het over veiligheid voor overige weggebruikers en voor mijzelf. Is echt te gek voor woorden in ned., dit is echt gebeurd hier in ned., dus chauffeurs opgepast met slechte banden rijden in het buitenland, volgens de werkgever moet je er de grens mee over, de nederlandse wetgeving zegt tot de grens met slechte banden, maar over de grens word het een economisch delict met hele grote gevolgen voor de chauffeur als er zich een ongeluk voordoet, ten alle tijden ook alle bekeuringen zelf betalen voor de banden als de werkgever dit niet doet, daar hij met slechte banden de grens is over gegaan, had je maar banden moeten wisselen zeggen ze dan,als je dat zegt krijg je ontslag op staande voet, met alle gevolgen van dien omdat je aan de veiligheid denkt... SCHANDALIG..... dit is nederland.

Dit is geen cowboyverhaal, dit is echt gebeurd, dit is de waarheid.

PS ids beroep nog mogelijk? Graag help ik je daarbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Verbazingwekkend. Er is hier een volgend probleem:

Wellicht dat strikt gezien jouw banden ook in het buitenland niet mogen worden afgekeurd.

Ik zal je schrijven waarom....

Elk voertuig moet aan de eisen van het land waar het in rijdt voldoen, mits.!!!! En het gaat over de mits!

Mits je er voor moet investeren.

Voorbeeld 1: Je mag in Duitsland buiten de autobaan 60. Moet je aan voldoen, want je hoeft er niet voor te investeren.

Winterbanden, waar ook, hoef je eigenlijk als nederlander NIET te hebben, omdat er in NL geen plicht bestaat en om aan de duitse en oosterijkse landelijke verplichting te voldoen moet je INVESTEREN in winterbanden en dat hoef je niet te doen

Een Franse tankoplegger voor gevaarlijke stoffen heeft (of had inmiddels??) minder hoge eisen dan de nederlandse. (bepaalde stopknoppen bij gaswagens e.a.) Deze hoefen dan ook niet aan de nederlandse eisen te voldoen omdat ze er voor moeten investeren.

Nu weet ik maar al te goed dat voor gladde banden en het niet hebben van winterbanden bekeuringen vallen in al die omringende landen, maar ik vraag mij echt af of dit terecht (juridisch dan) is en als je dit laat voorkomen de rechter dit dan niet zal afschieten. (wellicht zal je zelfs naar het Europese Hof moeten)

ps: Zwitserland valt hier natuurlijk buiten omdat het geen EU is.

Maar dat neemt niet weg dat ik met grote verbazing je verhaal heb gelezen en de betrokken werkgever uitermate laakbaar (in mijn ogen) heeft gehandeld.

Daarnaast: Ik denk dat de rechter niet anders kon!

Heb nog een paar voorbeelden en dan moeten we gaan kijken naar oldtimers.

De Nederlandse oldtimers behoeven in het buitenland ook geen mistachterlicht, veiligheidsgordels te hebben en ja ze mogen zelfs nog rondrijden met 1 remlicht als ze van voor een bepaald bouwjaar zijn.

Het is inderdaad zo dat als een voertuig in één van de lidstaten van de EU is goedgekeurd de andere lidstaten deze voertuigen zonder enige beperking of hogere eisen moeten toelaten.

Het profiel van banden valt in Nederland onder de inrichtingseisen van een voertuig en zou elke vrachtwagen met banden zonder profiel moeten worden toegelaten in alle lidstaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

O ja, IVW, politie en verkeersinspectie bellen heeft geen nut. Die zullen hiervoor niet gelijk aan komen vliegen.

Hallo DDS-trucking.

Ik ben het in dit geval niet met je eens.

Ik heb bij verschillende merk dealers gewerkt en geloof het of niet

er zijn echt chauffeurs die de RVI of KLPD bellen.

Ik heb zelfs een x meegemaakt dat de chauffeur twijfelde over zijn remmen en ruzie met zijn baas kreeg en de KLPD had gebeld.

De auto heeft daarna 2 dagen binnen gestaan voor reparatie.

Wat dat betreft hulde voor de RVI en de KLPD en als je het verhaal uitlegt dan zeggen hun wel dat je in een controle bent gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je moet onderscheid maken tussen de technische eisen van elke lidstaat en het verkeersreglement van elke lidstaat.

Voertuigen die aan de technische eisen van een lidstaat voldoen moeten toegelaten worden in de andere lidstaten

vb. Vroeger moesten trailers in Nederland geen achtermistlicht hebben en in Belgie al wel, en toch zag ik geen enkele nederlander aan de grens een achtermistlicht aan de trailer knutselen :o

Maar, wat in het verkeersreglement van elke lidstaat staat, daar moeten ook buitenlandse voertuigen aan voldoen,en zo staan sommige technische voorschriften in de "wegcode" of het verkeersreglement.

vb1. Die 2 e gevaarsdriehoek is ook voor buitenlanders verplicht in Spanje.

vb2. Dat fluovestje is ook voor elke buitenlander verplicht in Frankrijk en Belgie

vb3. Bandendiepte in Belgie :D

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1

81.4. Banden

81.4.1. De tekening van de hoofdgroeven van de lucht- of cushionbanden moet ten minste 1,6 mm diep zijn, behalve voor de bromfietsen waarvoor de tekening van de hoofdgroeven ten minste 1 mm diep moet zijn.

Met hoofdgroeven worden bedoeld de brede groeven op de middenstrook van het loopvlak die ongeveer driekwart van de breedte van dit vlak omvat.

Deze bepalingen gelden niet voor de voertuigen voor traag vervoer zoals omschreven in het technisch reglement van de auto's.

Het linnen mag op geen enkele plaats van de band zichtbaar zijn.

Dus, als je met banden met een kleinere profieldiepte dan 1.6 mm zoals hierboven vermeld ben je strafbaar en kan je beboet worden.

Bij ongeval kan dat zelfs eventueel ingeroepen worden om (een deel van) de schuld bij jouw te leggen.

Nog zo'n voorbeeldje dat geld kan kosten: die 60 km/h sticker die je achterop Belgische vrachtwagens ziet die staat ook in het verkeersreglement, en is dus eigenlijk ook voor buitenlanders verplicht.:eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden