[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Belgische transportbedrijven al voor miljoenen opgelicht


Nr one

Recommended Posts

  • Forumlid

Eerder deze week waarschwude transportverzekeraar TVM al voor Oost-Europese dievenbendes die het voorzien hebben op de vrachten van Belgische transporteurs. Inmiddels is bekend dat deze oplichtingsmethode de Belgische transportsector al miljoenen heeft gekost zo berichten Belgische media vrijdag.

Door middel van de zogenaamde online vrachtbeurzen gaan de transportbedrijven in zee met 'neptransporteurs'. Die gaan de ladingen ophalen, maar brengen ze nooit naar hun bestemming. De Belgische transportfederatie Febetra en het gespecialiseerde detectivebureau International Tracing en Technology (IT&T) waarschuwen dat steeds meer oplichters actief zijn op de vrachtbeurzen.

"Vorige week nog is een Belgische transporteur op die manier een lading koper ter waarde van 150.000 euro kwijtgespeeld", aldus IT&T uit Overijse. "De Belgische firma had het transport uitbesteed aan een Slowaakse firma. De lading koper is effectief opgehaald in Duitsland, maar is nu spoorloos. De Slowaakse firma blijkt alleen op papier te bestaan."

Volgens het detectivebureau hebben de oplichters zich de afgelopen twee jaar sterk gespecialiseerd. "De oplichters infiltreren in kleine Oost-Europese transportfirma's die wel degelijk bestaan, een btw-nummer hebben en actief zijn geweest. Twee of drie weken gebruiken ze die firma om een heleboel vrachten op te halen en dan verdwijnen ze met de noorderzon." Belgische transportbedrijven krijgen de raad om alleen samen te werken met betrouwbare partners, schrijft De Tijd.

Bron : www.transport-online.nl

bewerkt door Freddy
Bron vergeten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben nog niet zo zeker of de verzekering hiervoor op wil draaien. Verzekering zal vragen naar procedures die gehanteerd zijn. KVK gecontroleerd, verzekering, transport vergunning etc.

Eigen verstand wil ook nog wel eens helpen. Is het een raar 'hotmail' adres die de contract persoon heeft opgegeven, of ziet de website er toch wel betrouwbaar uit?

In de praktijk gaat het zo. Er zit heel de dag een expediteur te bellen om van z'n troep af te komen. Dan is hij blij dat er op vrijdag middag eindelijk iemand belt en interesse heeft in z'n lading voor een prijs waar hij mee weg kan komen.. Dus hup, snel de opdracht eruit, zijn we daar ook weer vanaf. Iedereen blij.

Degene die de opdracht heeft aangenomen besteed hem nog een keer uit. Tegen welke prijs maakt niet uit, want hij zal de rekening toch nooit betalen. Vervolgens laat hij zijn charter naar een één of andere overslag loods rijden. Vracht wordt omgeladen en gaat naar.... who knows.

Pas nadat de opdrachtgever wakker wordt, en vraagt naar de status van z'n lading, gaan er bellen rinkelen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Helaas vrees ik dat de verzekeringsmaatschappijen hier voor opdraaien.

Ik ben nog niet zo zeker of de verzekering hiervoor op wil draaien.

Ga er inderdaad maar eens vanuit dat hier het laatste woord nog niet over gesproken is.

Al zal dat niet altijd direct in de openbaarheid gebracht worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Eigen schuld..........dikke bult:ja::D

:zegtniets: Sorry voor m'n 'kort door de bocht'-reactie...maar zoals hierboven ook al gezegd; Voor'n dubbeltje op de 1e rang willen zitten:rolleyes:

Snap sowieso niet dat men dit checkt.......lijkt me vrij bekend dat er'lege bv's etc etc in de sector actief zijn....

Grs Wijnand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ZOALS IK WERKZAAM ben en woon in Belgie, is mij dit nog niet overkomen, daarom pas op op de parkings

rond brussel ,marke/kortrijk , en antwerpen, en gent/drongendit dijn de meest kretieke punten

maar vlak ook geheel frankrijk niet uit, dubbel zo erg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ZOALS IK WERKZAAM ben en woon in Belgie, is mij dit nog niet overkomen, daarom pas op op de parkings

rond brussel ,marke/kortrijk , en antwerpen, en gent/drongendit dijn de meest kretieke punten

maar vlak ook geheel frankrijk niet uit, dubbel zo erg

Heeft u het over het bericht in de eerste bijdrage?

het lijkt erop of u het heeft over een ander bericht, wat ik ook ken. Namelijk hoe er te werk wordt gegaan op parkeerplaatsen met auto's voor de export uit Engeland met nog steeds ongeldige Engelse kentekenplaten daarop aanwezig .... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is vervelend dat zo iets gebeurt maar om zulke praktijken te controleren is over het algemeen ook niet in 1.2.3. te doen, als je de boel bekijkt lijkt alles goed KVK nummer en dergelijke staan netjes op de bon en als je navraag hier over doet klopt dat maar denk dat bij de KVK geregistreerd staan ook geen garantie geeft wand die controleren hier ook niet goed op en daar van word handig gebruik van gemaakt door die gasten.

Al draaien ze een maand op dit mocht het fout gaan vals adres en dergelijke niet te vinden dus met een paar dagen hebben zij een ander bedrijf op gezet en kunnen ze het zelfde weer flikken helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb het bericht trouwens even opgezocht waarnaar het leek dat Josephus wees:

Diefstal deelladingen in België

Maandag 31 oktober 2011

TVM signaleert een patroon in het stelen van deelladingen in België die zich mogelijk uitbreidt naar omringende landen waaronder Nederland.

Het patroon spitst zich toe op rondtrekkende dadergroepen van Albanese en Roemeense afkomst.

Werkwijze Albanezen

Men komt met een oude personenwagen ter plaatse. Deze wagen is meestal voorzien van een Engelse nummerplaat. Deze voertuigen worden meestal voor export in Engeland aangekocht en met de Engelse nummerplaat nog op het voertuig naar het vaste land gebracht. Zonder zich in te schrijven of te verzekeren rijdt men in West-Europa rond om feiten te plegen. Indien men betrapt zou worden, laat men het voertuig achter en kan de identiteit van de eigenaar/gebruiker niet achterhaald worden. Personen in deze auto doen een verkenning op de parkings en hebben contact met een tweede voertuig (bestelwagen-kleine vrachtwagen) Hierin zitten de dieven. Men licht hen in welke vrachtwagen bekeken moet worden.

Wanneer men gebruik maakt van een kleine vrachtwagen (7,5 ton), parkeert men zich tussen de andere vrachtwagens en gaat men 'zogezegd' slapen. Na enkele uren gaat men op de parking op pad. Meestal begint men met de vrachtwagen ernaast zodat men vanuit de ene vrachtwagen kan overladen naar de andere (zonder te moeten rondlopen op de parking). De in gebruik zijnde vrachtwagens zijn meestal in Engeland gekocht voor export; het gaat met name om oudere vrachtwagens.

Er zijn al verschillende Albanezen gearresteerd met deze werkwijze.

Werkwijze Roemenen

Deze maken meestal gebruik van Franse en Engelse voertuigen. Ook voor export, ook niet ingeschreven noch verzekerd. Ze doen hetzelfde als de Albanezen. Recent werd een bijkomende werkwijze vastgesteld. Men komt naast een kleine vrachtwagen nu met een trekker-oplegger aanrijden en parkeert deze (net als eerdere werkwijze) tussen de andere vrachtwagens. Een Engelse auto is ook op de parking en doet meer dan waarschijnlijk de verkenning. Tijdens de nacht breekt men in naast de oplegger die naast hen staat. Naast lading hebben de daders het tevens gemunt op brandstoffen.

Concreet kan gesteld worden dat men meer en meer gebruik maakt van zwaarder materieel. Bijkomend voordeel voor het dievegge: er kan meer meegenomen worden en de focus ligt niet op aanwezige personenauto’s en bestelbussen op de diverse hotspots.

Heeft u informatie die van belang kan zijn in verband met deze melding of stuit u zelf op een situatie die u niet vertrouwt? Neem dan contact op met de afdeling Speciale Zaken & Expertise via (0528) 29 25 30.

Bron: TVM ( << klik !! < < )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden