[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Code 95


trukker51

Vraag

11 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Geen probleem. Chauffeursdiploma is afgeschaft met de komst van de code 95, en in België sowieso niet verplicht. Bovendien kun je aantonen minder dan 12 uur per week (=grens voor beroepsmatig chauffeur) rijdt.

Heb je wel een pasje voor de digitale tacho want waarschijnlijk moet die er in! En zonder pasje wil je in België echt niet aangehouden worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Geen probleem. Chauffeursdiploma is afgeschaft met de komst van de code 95, en in België sowieso niet verplicht. Bovendien kun je aantonen minder dan 12 uur per week (=grens voor beroepsmatig chauffeur) rijdt.

Heb je wel een pasje voor de digitale tacho want waarschijnlijk moet die er in! En zonder pasje wil je in België echt niet aangehouden worden.

Maar die code 95 is toch een europeese aangelegenheid? Dan moeten de Belgen dat toch ook gaan halen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
T,S schrijft toch dat het een PRIVEritje is en er niet voor betaald word dus zou die code 95 nooit van toepassing kunnen zijn want die is voor beroeps-chauffeurs, alleen de digi-pas zal wel nodig zijn want in de regel zijn huur auto,s jonger als 3jaar.

oh en als ik je mag aanraden; zorg dat je van de spullen die je haalt een koopbewijs uitgeschreven t,n,v jou persoontje krijgt zodat je kan aantonen dat het een prive,rit is.

groet Kees en veel succes

DIGI-pas is ook niet echt nodig ! Een printje uitdraaien en je rijbewijsnummer achterop en handtekening zetten dat moet voldoende zijn!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In Nederland zou ik dat ook nog wel durven doen ja. Maar als Nederlander in België zo'n overtreding begaan gaat waarschijnlijk veel geld kosten... Aan de andere kant is de kans op aanhouding ook in België ook niet gegarandeerd maarja zorg gewoon dat je spullen in orde zijn of besteed het transport uit. Een vrachtwagen huren voor een dag en leeg terugkomen kost ook genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

ik als nederlander en wonende in belgie waar ik ook werkzaam ben

moet u mededelen dat dat wel nodig is in belgie, men is verplicht cursussen te volgen

met betrekking tot vakbekwaamheid, genoten bij een geregistreerde instantie,

ik heb geluk dat dit bij ons bedrijf gegeven word en nog een betaalde cursus ook,

na het volgen van de modules word dit geregistreerd op je rijbewijs, dus ook ontkom je er hier niet aan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou Freddie, bij privevervoer ben je niet NIWO-plichtig en bij minder dan 12 uur per week rijden ook niet chauffeursdiploma/code 95 plichtig. En over vrachtbrieven wordt iets gezegd in het AVC/CMR maar die condities zijn hier ook niet van toepassing. Voor dit vervoer kan ik me eigenlijk alleen een geldig rijbewijs en bestuurderskaart bedenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
het antwoord is heel simpel, als je een vrachtwagen wilt besturen dien je te beschikken over de daarvoor noodzakelijke rijbewijzen en bijkomstige papieren.

wat je gaat vervoeren en of dat prive is doet niet ter zake!

er zijn geen uitzonderingen op die eisen voor prive vervoer.

Als T.S. geboren is voor 1juli 1955 heeft hij helemaal geen code 95 nodig,alleen zijn rijbewijs C (E).

Dit zegt het CBR erover:

[h=4]Voor wie is de Richtlijn?[/h]

De Richtlijn geldt voor alle EU beroepschauffeurs en beroepschauffeurs die in de EU werken. Onder deze regelgeving is een geldige code vakbekwaamheid (code 95) verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C of D noodzakelijk is. In Nederland wordt deze code op het rijbewijs geplaatst.

Alle houders van een rijbewijs D, afgegeven vóór 10 september 2008 en rijbewijs C, afgegeven vóór 10 september 2009, zijn vrijgesteld van het behalen van de basiskwalificatie vakbekwaamheid. Zij hoeven vanaf die data nog géén geldige code vakbekwaamheid op het rijbewijs te hebben. Als zij beroepsmatig als chauffeur werken, dan moeten zij wel nascholing gaan volgen. Hiervoor geldt een aangepaste termijn.

Bron: CBR - onze diensten - CCV - Code 95 / nascholing -

Let in de eerste regel op de volgende tekst: Daar spreekt men over het beroeps matig besturen van een voertuig,als T.S een priverit maakt is dat geen beroeps matig besturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden