[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Automaat?


Tamara

Vraag

  • Forumlid

Hoi allemaal,

Ik zit in een re-intregratie traject omdat ik een golf/tennisarm heb.

Nu lijkt vrachtwagenchauffeur mij best een leuk beroep :D

Ik heb net mn 1e intest gehad op een schakelbak waarbij ik behoorlijk last kreeg van mijn arm :(

Maar volgens de rijles instructeur is 90% van de vrachtwagens tegenwoordig automaat.

Van jullie wil ik graag weten of dit klopt?

En weten jullie of tennis/golfarmen regelmatig voorkomen bij chauffeurs en ik dus beter iets anders kan gaan doen?

Graag advies :sjalom:

Groetjes en thx,

Tamara

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
Gast Trucklily

Hoi en welkom hier,

Er zijn inderdaad al veel automaten maar 90%? Dat denk ik niet!

Maarre, die tennisarm... kijk hier eens op. Baat het niet, schaadt het niet. Toen ik met mijn distributiewerk begon had ik ook last van een tennisarm. Rust houden, brace dragen, pillen tegen ontsteking slikken, niets hielp. Toen kwam ik net zo'n site tegen en ik dacht: ik probeer gewoon dat rekken. En verdomd het ging over en bleef weg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Veel nieuwe auto's zijn inderdaad voorzien van een automaat tegenwoordig. Maar 90% is zwaar overdreven. Bovendien is de kans dat je direct op een nieuwe wagen met automaat komt te rijden niet echt groot?

Naast het schakelen moet je ook laden/lossen. Afhankelijk van hetgeen je vervoerd kun je ook dan last krijgen van je arm natuurlijk. (trekken aan pallets/rolcontainers)

Nou is het ook zo dat je weinig hoeft te schakelen als je langere afstanden rijd. Dat is toch heel anders dan 2 uurtjes door de stad rijden natuurlijk.

En er zijn vrachten genoeg waar je zelf niet aan hoeft te lopen trekken.

Probeer de tip van TruckLily eens uit, baat het niet, schaadt het niet..

Groetjes!

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Trucklily,

Bedankt voor je advies :) Heb dat hele traject waar je het over hebt ook doorlopen, t/m Orthopaed, fysio, accupuntuur, pillen en nog een andere therapie, niks helpt idd. Dat stretchen verlicht idd voor even maar bleek voor mij geen definitieve oplossing :( Ik loop er al 5-6 jaar mee :S

Maar, ik ga het wéér proberen, want idd, baat het niet dan schaadt het ook niet!

Thx voor de link :)

Je geloofd niet dat 90% automaat is, hoeveel % dan wél, schat je in?

Groetjes Tamara

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Erik,

Jij ook thx voor je antwoord :)

Wat dat laden/lossen betreft zal ik idd een tak moeten zoeken waarbij dat niet of nauwelijks aan de orde is. Containers misschien?

Aan jou dezelfde vraag als aan Trucklily, hoeveel % schat je dan wél in?

Groetjes Tamara

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoi Tamara,

Als ik zo bij de 2 laatste bedrijven rondkijk waar ik gewerkt heb de laatste 1,5 jaar, schat ik in dat het ongeveer de helft is.

Maar dit kan verschillen per bedrijf natuurlijk.

Containers, betonmolenwagens, staal/beton vervoer, zoiets denk ik dan aan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Trucklily
Dat stretchen verlicht idd voor even maar bleek voor mij geen definitieve oplossing

Je geloofd niet dat 90% automaat is, hoeveel % dan wél, schat je in?

Groetjes Tamara

Het stretchen moet je ook langer volhouden, ik denk dat ik toch ruim 6 maanden daarmee bezig ben geweest. Het verlicht inderdaad even maar daarmee is je spier niet langer geworden, dat kost veel meer tijd!

Automaten... ik schat bij ons 40%

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
@Erik,

Jij ook thx voor je antwoord :)

Wat dat laden/lossen betreft zal ik idd een tak moeten zoeken waarbij dat niet of nauwelijks aan de orde is. Containers misschien?

Aan jou dezelfde vraag als aan Trucklily, hoeveel % schat je dan wél in?

Groetjes Tamara

Hi tamara, ik zit in de containers vanwege letsel aan mijn lichaam, ik rij automaat vanwege mijn been, je hoeft idd niet veel te doen in de containers (tenminste vind ik) Het gaat perfect en heb veel plezier in me werk........

Wens je heel veel succes...en uiteraard sterkte met je arm

Groetjes Bel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@ Tamara, bij nieuwere auto's is het grootste gedeelte automaat.

Werk waar je weinig sjouwwerk hebt is bij lange ondeelbare lading (bv balken), tankwagen (brandstofvervoer) of bulkwagen. Deze hebben meestal lichtere slangen.

Wat ook zou kunnen is bv walking floor systeem, deuren open en op knop drukken. Dan "loopt" het er vanzelf uit. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Het stretchen moet je ook langer volhouden, ik denk dat ik toch ruim 6 maanden daarmee bezig ben geweest. Het verlicht inderdaad even maar daarmee is je spier niet langer geworden, dat kost veel meer tijd!

Automaten... ik schat bij ons 40%

Oke, als ik eraan denk, zal ik t veel vaker gaan doen, thx!

De automaat is dus eigenlijk nog in opkomst, begrijp ik *-)

Groetjes Tamara

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Wat zou je ervan denken om buschauffeur te worden.

Daar weet je tenminste zeker dat je lading er vanzelf in en uit loopt zonder dat je er wat aan hoeft te doen.

Vind je de lijndienst niets, (veel stuurwerk) zou je aan de touringcar kunnen denken. Dat is helemaal makkie an.

Thx voor het meedenken ;) Maar dat trekt me dus absoluut niet :S

Groetjes Tamara

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Belinda

Jij bent duidelijk "ervarings deskundige", heeft het zin om als beginner daarom te vragen? Bedoel automaat en containers?

@Hobbyist

Thx voor t meedenken :)

@Erik

De helft ongeveer dus, oke.

Ik ben bang dat je gelijk hebt, dat ze een beginner niet op een nieuwe truck zetten :eek: Ik weet niet of t wat uitmaakt maar rij in de auto al 15 jaar schadevrij. En ben in het voordeel van vrouw zijn :p Die zijn voorzichtiger over het algemeen (al hou ik wel van scheuren)

Internationaal wil/kan ik niet, heb halve kinderboerderij thuis. Maar verder geen bezwaar tegen lange afstanden/snelweg.

@All By the way, mag je nog wel paffen in je truck :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoi Tamara,

Ik ben zelf ook hartstikke rookie / beginner en alles, maar ik kan je een paar dingen vertellen:

- bij redelijk veel bedrijven zijn de nieuwere auto's automaat i.v.m. brandstofbesparing (zeggen ze..), al kom je ook nog heel veel schakelauto's tegen.. ik zou zeggen bij ons zo'n 40 tot 50 %..

- roken mag volgens mij enkel met toestemming van je baas.. zeker als je in België zou komen zijn ze daar wel streng op geloof ik..

Maarreeh... niets zo lekker als een frisse auto (zeg ik als fervent roker) ;)

Hoop dat je vind wat je zoekt !

~Erix

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij ons is 90% automaat, ja ze zeggen dat dit zuiniger is.

Maar als blijkt dat na een aantal jaren dat de kosten van de garage te hoog worden dan kan het zo maar zijn dat we straks weer schakelen moeten.

Ik denk niet dat het veel moeite zal kosten om een bedrijf te vinden waar je met een automaat kan rijden.

Succes he :tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

dat verhaal van een beginneling op een nieuwe of verse trekker ,geloof ik niet zo.

ik reed bij Visbeen als springer, en had geregeld nieuwe trekkers onder mn achterwerk.

2X zelfs een vlamnieuwe,met nog geen 40 KM op te klok.

beide leverde ik weer in met dik 23000 kms op het klokkie..:p

ik heb versleten schouders en een tennisarm, dus weet verduiveld goed wat het is.

zoek werk in wat hievoor al werd geadviseerd.

lange ondeelbare lading, al kan dat best pootaan zijn met het sjorren van de lading:confused:

ik zou gaan voor pallet transport oid, meestal is dat met electropalletwagens, dus makkie.

rolcontainers is bagger (imo).

containers is leuk, maar bij tijd en wijle vreselijk saai, je hebt soms lange wachttijden.

Nachtrijden is super, weinig schakelen, ivm weinig verkeer, DC rijden is kaasie, ding dokken leegsjezen, en met een stief half uurtje ben je weer op weg.

in de nacht zijn de wachttijden vaak kort .

als je onverhoopt toch op een schakelauto komt, MIJD DE IVECO als de pest.

dat ding stuurt nie en schakelen is als een treinbiels door je huiskamer zeulen.

waardeloos K product als je het mij vraagt.

Daf is LOL, Merc met de EPS gaat wel, al doet dat ding vaak niet wat jij wil, Scania geen ervaring mee, (schijnt te zijn dat de echte Scania lovers niet zo happy zijn met de laatste generatie )Volvo ik dito aan Daf, al heb je wel minder ruimte, en is het bed bagger in vergelijk met de Daf.

qua schakelen, zijn de Laatste generatie Automaten van Daf Iveco en Volvo erg goed.

een optie zou zijn om eens te kijken bij DHL in de Lijndiensten,, 12 uur op 12 uur af.

K+N heeft ook zoiets, maar van bij ons zijn het gewoon de Nightdrivers en de overdag file smurven :D

mvgr wupke :Nightdriver bij K+N Khune + Nagel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ha Tamara,

bij de betoncentrale bij jou hebben ze geloof ik zelfs TWEE automaten

van de plm 10 auto's , maar da's in die branche echt veel!

Bij een nieuwe centrale is het geen zwaar werk,

alleen het wassen 's avonds.... Da's ouderwets degelijk handwerk.

En trapje op-trapje af moet je je ook wel even vasthouden natuurlijk.

Ik heb daar een paar weken voor een UZB gereden.

Rij nou in Zwolle bij een oude centrale, daar loop je de hele dag

(nouja, elke keer als je geladen hebt) te zeulen met een zware hogedrukslang,

ik hoef nou niet meer naar fitness;) Automaten hebben ze hier niet,

bij de plaatselijke collega ééntje. Vind zelf zo'n 16-bak wel leuk rijden,

het zijn meestal toch maar korte stukjes. In die paar met een 'gewone' 8-bak

begin ik me al gauw te vervelen:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Lientje Tis dus nog afwachten of t wel goedkoper rijden is, een automaat, hmmz. 90% bij jou, best veel als ik de overige reactie's lees *-)

@kreazyV8wuppo Dan weet jij idd wat het is met tennisarm te rijden, is het je rechterarm? Hoe gaat schakelen bij jou, veel last of meer v/h sturen? Thx ook voor je advies :D

@Ladybug Thx voor je link, heb ff uitgebreid gekeken ;) Maar als ik t zo lees, is dat lichamelijk best zwaar, wat jij doet :S Niks mis mee maar dat gaat met mijn arm niet lukken *-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Trucklily
@kreazyV8wuppo Dan weet jij idd wat het is met tennisarm te rijden, is het je rechterarm? Hoe gaat schakelen bij jou, veel last of meer v/h sturen? Thx ook voor je advies :D

Ikzelf had last van mijn rechterelleboog en had erg veel last met schakelen. Sturen was niet zo'n probleem maar daar komt tegenwoordig dan ook niet zoveel kracht meer bij kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

als je onverhoopt toch op een schakelauto komt, MIJD DE IVECO als de pest.

dat ding stuurt nie en schakelen is als een treinbiels door je huiskamer zeulen.

waardeloos K product als je het mij vraagt.

Hahaha ik moet even hardop lachen.

Je hebt gelijk hoor :o

@de rest, volgens mij is die 90% automaat voor de nu nieuw geleverde auto's, nog maar 10% zou handbak zijn.

Denk dat dat beter klopt dan wat de verhouding automaat/handbak van het huidige rijdende materiaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tja, last heb ik vrijwel continu van mn schouders.

probleem is dat ik diverse slijmbeurs ontstekingen heb verwaarloosd, wat nou pijn, werken verdomme.......:confused:

daardoor heb ik nu last van kalk in mn schouders, dat houd dus in dat elke beweging van me schouderspieren lijkt alsof mn spieren langs schuurpapier gaan.

een paar X bewegen is geen punt, maar overmatig veel bewegen is tja, ,,auw.

achter het stuur bemerk ik dat veel chauffeurs of bagger achter het stuur zitten, of er wel een heel vreemde lichaamsbouw op na houden.

vanwege mn klachten zit ik erg ergonomisch achter het stuur, en om eea goed te zetten, is elke dag weer een hele toer.

maar dat scheeld veel, je schouder en eleboogbewegingen zijn zo minimaal, en ook kracht zetten is dan geen probleem.

dus besteed daar aandacht aan, zorg voor een vrij rechte zit, en het stuur min of meer op je schoot, de zitting licht achterover gekanteld zodat je niet continu op je knieen steund (veel chauffeurs gaan hier fout) en zet de hoogte zodat je zit met getrekte onderbenen, met de voeten vlak op de grond.

het stuur goed op hoogte, en duidelijk naar je toe.

met een Iveco kun je bovenstaande schudden, de Daf en Merc gaan heel goed, en de meeste Volvo's kom ik ook wel mee weg, de scania ook.

dan ff een tip voor eenieder met gewrichtsklachten.

check ESWT op het internet.

dat is radioschokgolf therapie ,en werd vroeger alleen toegepast op nierstenen, de beruchte vergruizer dmw radio schokgolven.

dat ding word tegenwoordig ook gebruikt bij diverse gewrichtsklachten, oa mij verkalkte schouders.

en voor mij is het simpel , zonder dat apparaat was werken totaal onmogenlijk.

en het wondermiddel is echt een wondermiddel, ik ga met pijn in mn gewrichter naar die therapie, krijg dan 1500 schokgolven per schouder, en pijnlijk is dat wel, maar ga daarna zonder pijn naar huis... heel vreemde gewaarwording.:tu:

we kunnen je diverse adviesen geven, maar je zult het anderzijds gewoon moeten doen, om erachter te komen of het jou past, andersom,, rijd eens een X mee met een chauffeur, dat werkt vaak verhelderend.

mvgr wupke: ow jah, ik klaag niet, gewoon dauwen en nie mauwen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

dus besteed daar aandacht aan, zorg voor een vrij rechte zit, en het stuur min of meer op je schoot, de zitting licht achterover gekanteld zodat je niet continu op je knieen steund (veel chauffeurs gaan hier fout) en zet de hoogte zodat je zit met getrekte onderbenen, met de voeten vlak op de grond.

het stuur goed op hoogte, en duidelijk naar je toe.

met een Iveco kun je bovenstaande schudden, de Daf en Merc gaan heel goed, en de meeste Volvo's kom ik ook wel mee weg, de scania ook.

Dit ben ik niet met je eens.

Misschien dat er verschil in de wagens zit, maar mijn Iveco is prima verstelbaar:

-stoel zelf schuifbaar.

-verstelbaar stuur

-kantelbare stoel

-verstelbare rugleuning

-elektirsch verstelbare "hobbel" voor de onderrug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Fank

@de rest, volgens mij is die 90% automaat voor de nu nieuw geleverde auto's, nog maar 10% zou handbak zijn.

Denk dat dat beter klopt dan wat de verhouding automaat/handbak van het huidige rijdende materiaal.

__________________

Ik denk dat je daar gelijk in hebt Frank.Die 90% is ook nog geen 3 jaar oud.En wagens van 3 jaar oud mogen dus nog geen gebreken vertonen Maar hou ze schakelen als ze 6 jaar oud zijn.......:confused:

Dan rijden ze al lang in Iran of zo ben ik bang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Trucklily Ik twijfel nu weer of dat strechen wel mijn ding is, heb er in tijden niet zo'n last van gehad als nu ik weer aan t strechen ben geslagen :S Of werd t bij jou ook eerst veel erger?

Sturen idd niet veel kracht voor nodig maar tis misschien niet alleen de kracht maar ook de repeterende beweging, al ist wel zo, als er kracht bij komt kijken verdubbelt de last.

Maar goed, heb woensdag nóg een intest en dan van 4 uur lang, ik hoop dat t nu mee gaat vallen :)

@Tirana Yep, operatie ook overwogen maar de Ortho ziet daar ook geen heil meer in omdat ik t ondertussen op 3 plekken heb :S Plus dat de meeste operaties niet positief uitpakken, jij bent (gelukkig voor jou) een v/d weinigen waarbij het wel positief uitgepakt heeft. Via, via, ga ik nog een adres krijgen van een andere Ortho die zich gespecialiseerd heeft in tennis/golfarmen. Ben benieuwd!

@Anto Thx ook voor je antwoord (Y)

@kreazyV8wuppo Thx voor je tips maar hoe weet je, hoe alles ergonomisch goed staat? Zal het eens aan de rij-instructeur vragen, is wel een goeie van je :tu: Ik ga ook s ff googlen op ESWT, al zit t bij mij niet in t gewricht.

@Lientje/All Je kan dus wel stellen dat de wagens met 3 jaar afgeschreven worden hier in NL? En dan dus naar t oostblok of Iran ed gaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ja.. hoe lang een wagen gemiddeld rijdt.

Wel meer dan 3 jaar lijkt me.

In ieder geval het ding waarin ik nu rijd wordt 7 jaar oud in september.

de Daf word getest en gebouwd op 1,6 miljoen kms.

met grofweg een ton per jaar, kannie dus 16 jaar mee.

de meeste internationaal wagens worden rond de 500,000 kms ingeruild voor een nieuwe.

de gemiddelde leeftijd is dan 4 jaar.

mvgr wupke;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden