[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Chauffeurs tekort echt?


TinustRucker

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik hoor en lees in diverse media dat er een chauffeurstekort is. Nu zie ik wel volop mensen die werk zoeken via het CWI? Eigenlijk geloof ik het zelf ook niet dat er een tekort is. Het lijkt wel kunstmatig geroep. Men wil gewoon (scholings-)subsidiepotjes opentrekken en mensen via uitzendbureaus aannnemen en -nu er geen Polen meer over zijn- Bulgaren/Roemenen etc. aannemen voor minder? Zo voel ik het. Veel chauffeurs zijn gestopt noodgedwongen of door privé-omstandigheden/gezondheid of hebben ander werk gevonden. Waar gaat het naar toe met deze sector? Zelf heb ik kort gereden op de truck maar heb allang ander werk gevonden. Soms zou ik wel weer willen rijden, soms ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 78
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Is het chauffeurstekort wel echt ... mijn antwoord daarop is Ja en Nee.

Er zijn geen 5.000 + openstaande vacatures ... kijk de site van het CWI er maar op na. Daar staan er bij lange na geen 5000 ... alsook zijn ZEER veel 'vacatures' van uitzendbureau's.

Wat wel zo is ... en waarop die hoge cijfers waarschijnlijk zijn gebasseerd is de 48 urige werkweek die gaat komen + de nieuwe rij&rusttijden.

Ook het goederenvervoer vanuit de goedkope lonenlanden neemt toe omdat daar meer en meer produktie naar toe wordt verplaatst, dat is ook een feit.

Het is dus een combinatie van verschillende factoren.

+ hoe heeft men de vraag bij bedrijven gesteld? Hebben veel bedrijven omwege de concurrentie niet hogere cijfers doorgegeven aan de onderzoekers dan ze werkelijk vacatures hebben? Om zo aan de concurrentie te laten blijken hoe goed of het wel met ze gaat ... qua werkaanbod?

Allemaal factoren die meespelen als je het mij vraagt.

Wel hoor ik van meer en meer vakbekwame lieden dat ze het chauffeursvak niet meer zien zitten ... en op zoek zijn naar ander werk, buiten het transport. Velen worden dus afgeschrikt door de komst van de 48 urige werkweek en kiezen nu al eieren voor hun geld ....

Daarbij natuurlijk ook dat de inhoud van het werk sterk aan het veranderen is ... velen lopen dus nu met de vraag 'blijf ik of zoek ik wat anders' including me ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Jouw broer was er toch ook mee bezig, zet hij nu alles ook nog door?

Daar ben ik me niet zeker van. Hij heeft nu werk met rijbewijs B. Chauffeursdiploma heeft hij al op zak. Maar die rijlessen voor C blijven uit ...

Dus weet ik niet of hij dat allemaal nog gaat doorzetten, het blijft toch een grote investering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo heb ik gehoord dat er in Duitsland al bijna 20.000 vacatures zouden moeten zijn. Schrik niet, maar ergens anders heb ik gelezen dat er in Polen een chauffeurstekort van 30.000 :confused: zou zijn in 2010! Bij ons vtl-welkomspraatje hadden ze het over bijna 10.000 Nederlandse chauffeurs in, ik meen, 2015.

Vraag me niet waar ze het vandaan halen natuurlijk. Deels klopt het wel want er zit een groot stuk vergrijzing tussen (veel oudere chauffeurs zullen met pensioen enz, en er zijn niet al te veel jongeren die erin stappen), en zoals Angelique al aangaf; je zit met de nieuwe werkweekregels die eraan komen en de hoeveelheid vracht die te vervoeren is zou de komende tien jaar nog eens bijna moeten verdubbelen, zo wordt voorspeld.

Of de lonen hierop zullen reageren is een heel ander onderwerp. Veel ouderen zijn blijkbaar bang dat het er niet beter op wordt en dat kan inderdaad best. Het zal even duren voor onze lonen worden aangepast, maar omdat de vraag naar ons over een tijdje zó groot zal zijn wordt het makkelijk overstappen naar een betere baas en zul je vanzelf zien dat er betere aanbiedingen komen. Het zal alleen even duren. Het zal natuurlijk geen IT-ers salaris worden met een auto van de zaak, het moet er nog wel uit kunnen, of de prijzen bij de Appie moeten drie keer over de kop vliegen voor ons :D

Laat ik voorop stellen dat ik geen broodrijder zal zijn, dat krijg je al gauw te horen als je zo over lonen praat vrees ik. Ik snap de "oude" garde heel goed, vooral omdat het even zal duren eer de lonen mee zullen gaan hierop. Men probeert toch overal een slaatje uit te slaan om de prijzen laag te houden. Voordeel: ze kunnen alles verplaatsen naar china, maar ons werk niet! ;)

Daarnaast zie je aan alle kanten dat ze op de 48u aan het terugkrabbelen zijn omdat ze ook wel zien dat het zo niet zal werken. De economie in de hele EU zal toch draaiende moeten blijven en concurreren met de VS en stand houden tegen booming Azië, we kunnen niet achterblijven door simpelweg 1/3 van het aanbod aan vracht niet te vervoeren door idiote regeltjes die voorkomen dat wij dat doen.

Oplossing voor het tekort is, wat ik meen bij Angelique al een keer gelezen te hebben, dat ze chauffeurs vanaf 18 jaar gelijk de volle 100% betalen ipv 80%. Regels opstellen tegen het gezeik van "niet uitbetalen als je wagen stilstaat" wat ik krankzinnig vind, parkeerplaatsen voor ons aanpassen (komt nu eindelijk wat op gang) en met het volgende zal niet iedereen het eens zijn, maar ik vind dat ze een enorme langdurige controle mogen houden op overtredende chauffeurs, voornamelijk op de snelwegen (inhalen waar verboden, te hard rijden, auto's afsnijdend, enz) om het imago van ons beroep op te krikken. Daar tegenover staat dat de controles die alleen maar lijken op "chauffeurtje pesten" dan versoepeld moeten worden.

Maar wat ook zou helpen is dat we samen (ja ik weet dat ik nog maar een groentje ben en nog geen kilometers onder mijn sokken heb) ons beroep, ondanks alles waar we mee zitten, een stuk positiever zouden moeten uitdragen. Als geen ander zouden wij mooie verhalen moeten kunnen vertellen over wat we nou weer hebben meegemaakt, wie of wat we onderweg hebben gezien en hoe inventief je nu weer bent geweest toen je in de sores zat ergens. Dán pas zorg je dat mensen zich beseffen dat het eigenlijk een machtig mooi beroep is. Ik doe het alles behalve voor het geld, maar om de mooie verhalen die ik heb gehoord en op weglogs van jullie heb gelezen, om te ontsnappen uit het truttige Holland zo nu en dan, de vrijheid die je toch deels hebt ook al moet je gehaast van stek A naar B en wat al niet meer. Ging ik voor de flappen dan had ik wel wat met mijn studie gedaan en reken maar dat daarmee te verdienen viel.

Natuurlijk heb je broodrijders, natuurlijk zijn er buitenlanders op de weg die niks om het beroep lijken te geven in onze ogen, is de 48urige werkweek geen kadootje, is de politie en zeker die in enkele landen om ons heen niet altijd onze vriend, staan we in de file, doen we het in opdracht van 'mannen in pakken' die het soms niet helemaal begrijpen, hebben automobilisten geen respect voor ons omdat ze nooit in onze situatie hebben gezeten, is het uren wachten op laden of lossen niet waarvoor we dit doen, en wat al niet meer. Zo ben ik een aantal jaren terug ook van het vrachtwagenchauffeur willen worden afgepraat door iemand die koeltransport reed want wat er toch allemaal mis was in dat wereldje...........

Maar ik zou niet veel beroepen weten die leuker zijn dan dit, waarbij je toch een groot stuk vrijheid hebt, tijdens je werk een muziekje aan kunt zetten of met collega's kunt brallen over de 27, vaak in het buitenland bent als je daar voor kiest, de leukste situaties meemaakt onderweg waarmee je familie, vrienden en je kinderen kan laten lachen of verbazen, zo'n machtige machine mag besturen, wetend dat er veel kleine jongetjes zijn die daar van dromen.

Met de wetenschap dat ons werk (naast dat van brandweerman en straaljagerpiloot natuurlijk) nog altijd een echt droomberoep is voor kinderen, en ook is geweest voor de mensen die zich nu volwassen noemen, moeten we wat kunnen doen. Draag het uit en wie weet winnen we er op die manier wat collega's bij. Door onze problemen en wat er nu weer op ons afkomt op tafel te leggen bij familiefeestjes of vrienden lukt dat in ieder geval niet. Ik denk dat ik straks enorm trots ben om deel uit te mogen maken van jullie familie. Ik heb ervoor gekozen om te gaan doen wat mij leuk lijkt.

Vertel me nou niet dat ik een dromer of idealist ben, ik heb alles echt wel gewikt en gewogen en ik weet heus wel wat er bij velen van jullie speelt (al moet ik het zelf nog allemaal ondervinden) en welke problemen ik tegen zal komen en dat het heus niet allemaal zo'n pretje is. Maar waar wel? De gekken in Brussel zijn er echt niet om het alleen ons lastig te maken en je hoeft maar één keer het journaal aan te zetten om te horen wie Den Haag nu weer meent te moeten aanpakken. Het kan zijn omdat ik een half jaar in Afrika heb gezeten, maar we hebben het hier zo slecht nog niet vind ik zelf. Sorry voor dit hele relaas op een "simpel" topicje maar het zit mij net als iedereen hier aardig hoog.

BoK

Nog even voor Angelique: ik zit al heel lang op dit forum, ook al ben ik pas sinds deze week lid, en heb een hoop berichten van jou gelezen. Blijf, want als er iemand met passie in haar ogen rondrijdt... En we hebben al zo weinig vrouwen op de trekker. :rolleyes: Maar doe het vooral voor jezelf, er zijn niet veel beroepen waar het mooier werken is.

Liefs, BoKkie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nog even voor Angelique: ik zit al heel lang op dit forum, ook al ben ik pas sinds deze week lid, en heb een hoop berichten van jou gelezen. Blijf, want als er iemand met passie in haar ogen rondrijdt... En we hebben al zo weinig vrouwen op de trekker. :rolleyes: Maar doe het vooral voor jezelf, er zijn niet veel beroepen waar het mooier werken is.

Liefs, BoKkie

Ik laat me niet zomaar van de weg afjagen hoor ... :D

Maar je krijgt het gevoel ofdat je als chauffeur de afgelopen jaren in een grote Reorganisatie zit. Onzekerheid over de toekomst van het beroep, de financiële zijde natuurlijk ook etc etc etc. Boosheid over wat die stropdassen in Brussel en DenHaag allemaal verzinnen en dat terwijl ze werkelijk geen idee hebben van wat ons werk inhoudt!!!

En het idee (bijna zekerheid) dat er niet naar je geluisterd wordt als je weer eens een pittige email die kant hebt opgestuurd. Zo stem ik de volgende keer niet meer op de politieke partij waar ik nu op heb gestemd, want die gasten begrijpen er werkelijk niets van .... m.i. zijn het allemaal Ja-knikkers tov Brussel :(

Brussel denktank van Europa ... waar aan de lopende band regeltjes worden geproduceerd!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is een goeie toevoeging inderdaad! Waarom mag je als manager of politicus dik in de 80 uur in de week zitten en worden wij verplicht niet langer dan 48u in de week te werken. Omdat langer werken onze concentratie en beoordelingsvermogen zou verslechteren wellicht? Wat als het beoordelingsvermogen van een politicus of manager verslechterd met zoveel werk en stress dan?

:rolleyes:

Neemt niet weg dat ik bij mijn punt blijf. Het blijft een beroep om je billen bij af te likken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zie nog steeds veel (flex)transportbanen via uitzendbureaus. Wil ik dat eigenlijk wel? Eigenlijk wil ik niet via een uitzendbureau werken. Vroeger had je gewoon intern transport bij de grote bedrijven zelf. Later werd het steeds meer uitbesteed en nu zie ik steeds meer flexibel werk via uitzendbureaus. Waarom benaderen werkgevers de werknemers niet gewoon rechtstreeks? Is dat zo moeilijk? Voorlopig blijf ik maar bij mijn andere werkgevers niet in deze sector... Ik baal van het gesol met goed opgeleide chauffeurs. Barf Hoe denken jullie er over?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zie nog steeds veel (flex)transportbanen via uitzendbureaus. Wil ik dat eigenlijk wel? Eigenlijk wil ik niet via een uitzendbureau werken. Vroeger had je gewoon intern transport bij de grote bedrijven zelf. Later werd het steeds meer uitbesteed en nu zie ik steeds meer flexibel werk via uitzendbureaus. Waarom benaderen werkgevers de werknemers niet gewoon rechtstreeks? Is dat zo moeilijk? Voorlopig blijf ik maar bij mijn andere werkgevers niet in deze sector... Ik baal van het gesol met goed opgeleide chauffeurs. Barf Hoe denken jullie er over?

Ik moet je gelijk geven in veel dingen.Want als je niet bevalt kunen ze je meteen wegschoppen En zo moet je het zien

En ze verdinnen er aan Ze kunen beter jou het geld geven in plaats van hun. Dat zijn mij gedachte Klopt vroeger deden de bedrijven alles zelf

Was ook beter Maar daar is nu geen tijd meer voor zeggen ze

Ze zullen toch uit een ander vat moeten gaan tappen

DE Groette Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zie nog steeds veel (flex)transportbanen via uitzendbureaus. Wil ik dat eigenlijk wel? Eigenlijk wil ik niet via een uitzendbureau werken. Vroeger had je gewoon intern transport bij de grote bedrijven zelf. Later werd het steeds meer uitbesteed en nu zie ik steeds meer flexibel werk via uitzendbureaus. Waarom benaderen werkgevers de werknemers niet gewoon rechtstreeks? Is dat zo moeilijk? Voorlopig blijf ik maar bij mijn andere werkgevers niet in deze sector... Ik baal van het gesol met goed opgeleide chauffeurs. Barf Hoe denken jullie er over?

Je kunt natuurlijk ook altijd zelf gericht solliciteren bij een bedrijf zelf, doe onderzoek & praat met chauffeurs die daar in dienst zijn.

Bij voorkeur GA LANGS of BEL, brieven schrijven heeft over het algemeen niet zo heel erg veel zin is mijn eigen ondervinding.

Je kunt ook tijdelijk werken via een uitzendbureau en zo ergens binnenrollen, ervaring opdoen ...

Maar aan chauffeurs die bij uitzendbureau's blijven hangen, ZONDER daar in vaste dienst te zijn .... daar heb ik wel mijn vraagtekens bij om het voorzichtig te zeggen.

Persoonlijk heb ik het ook niet zo op uitzendbureau's .. die beloven veel maar als puntje bij paaltje komt krijg je toch niet hetgeen je wenst en met ze besproken hebt.

Je kunt ze echter wel gebruiken om ervaring op te doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben dat niet met jullie eens ik ben een man van 50 rijdt al 10 jaar schade vrij en dan nog wel voor AH en dHl via een uitzendbureau,

ze willen me overal terug maar niet in vaste dienst ben denk ik te oud en dus te veel risico's op invaliditeit denk ik.

Bij het uitzendbureau heb ik nu wel een vaste aanstelling en als ik bij een bedrijf wil of ga solliciteren willen ze me alleen maar een jaar (of zelfs nog minder) contract aanbieden.

En dat wil ik dus niet meer op mijn leeftijd.

Den Uyl heeft er voor gezorgt dat alle buitenlanders vroeger hier mochten blijven hij verbood namelijk de jaarcontracten van deze mensen. Maar nu moeten wij zelf op jaarcontracten beginnen.

Tevens willen de meeste bedrijven nieuwe mensen aannemen in C1 in plaats van D5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik ben dat niet met jullie eens ik ben een man van 50 rijdt al 10 jaar schade vrij en dan nog wel voor AH en dHl via een uitzendbureau,

ze willen me overal terug maar niet in vaste dienst ben denk ik te oud en dus te veel risico's op invaliditeit denk ik.

Bij het uitzendbureau heb ik nu wel een vaste aanstelling en als ik bij een bedrijf wil of ga solliciteren willen ze me alleen maar een jaar (of zelfs nog minder) contract aanbieden.

Een jaarcontract is NORMAAL. Het is zelfs wettelijk zo dat men je 3x een jaarcontract (of halfjaarcontract) kan geven voordat men je een vast contract aanbied. Dat is wettelijk zo geregeld.

Maar ik geef je gelijk dat je leeftijd niet meespeelt in je voordeel.

Zo zit ik nu op halfjaarcontract voor de tweede maal. Hierna kan ik nog een keer een halfjaarcontract aangeboden krijgen voordat ze me dus een contract voor onbepaalde tijd moeten geven.

Bedrijven die mensen willen aannemen in C1 of een andere lage schaal zullen merken dat ze geen chauffeurs meer kunnen krijgen, simpel zat.

Maar er zijn wel degelijk bedrijven die mensen D5 aanbieden, oke dan zul je eerst een jaarcontract krijgen maar wat dan nog?

Ook in andere sectoren neemt men personeel aan op basis van tijdelijke contracten alvorens een vast contract aan te bieden, men kan zo langer de kat uit de boom kijken ....

Ik zou als werkgever zijnde ook niet iemand per direct een vast contract aanbieden. Dat is logisch toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is het zo waar dat uitzendbureaus met Europeese subsidies mensen opleiden tot chauffeur? Hoe werkt dat? Dan ben je toch min of meer afhankelijk van hun? Dus als je (met opleiding) niet via een uitzendbureau wilt werken dan maak je minder kans op werk als degene die zonder opleiding een uitzendbureau binnenstapt? Ik snap het niet meer zo... :confused: en de werkgever vindt het prima want ze kunne je zo ontslaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

We gaan met zijn allen een andere baan zoeken. Moet je kijken hoe snel de economie plat ligt. :eek: Ik heb wel eens overwogen om voor een Zweeds, Oostenrijks of Belgisch bedrijf te gaan werken. Misschien waarderen zij hun chauffeurs wel... Al die jaarcontracten geloof ik niet meer in. Ze willen mij ook graag hebben maar niet voor vast. Blijf sterk in je schoenen staan!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
Ik hoor en lees in diverse media dat er een chauffeurstekort is. Nu zie ik wel volop mensen die werk zoeken via het CWI? Eigenlijk geloof ik het zelf ook niet dat er een tekort is. Het lijkt wel kunstmatig geroep. Men wil gewoon (scholings-)subsidiepotjes opentrekken en mensen via uitzendbureaus aannnemen en -nu er geen Polen meer over zijn- Bulgaren/Roemenen etc. aannemen voor minder? Zo voel ik het. Veel chauffeurs zijn gestopt noodgedwongen of door privé-omstandigheden/gezondheid of hebben ander werk gevonden. Waar gaat het naar toe met deze sector? Zelf heb ik kort gereden op de truck maar heb allang ander werk gevonden. Soms zou ik wel weer willen rijden, soms ook niet.

Frappant eigenlijk! We zijn nu 4 jaar verder na deze posting, en er is nog geen hol veranderd in al die jaren!:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast jan putter
Frappant eigenlijk! We zijn nu 4 jaar verder na deze posting, en er is nog geen hol veranderd in al die jaren!:mad:

Inderdaad, zelfs het loon niet :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou,

Net even gezocht op de landelijke uitzendbureau-websites en ik heb toch dozijnen vacatures voor chauffeurs gezien..

Via Uitzendbureau´s dus!!!

ZEER veel van die banen zijn lokkertjes, ze zijn er dus niet echt.

Dat blijkt zodra ze je hebben binnengelokt om ingeschreven te worden.

OF nu tijdelijk vanwege de zomer-vakantie-periode!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja en zijn uitzenbureau's zo verkeerd dan?

Ik zou het ook wel weten als transporteur dat wanneer de crisis net een beetje begint te verdwijnen...eerst lekker safe een paar euros meer betalen voor een uitzendkracht maar geen gedonder met langlopende contracten e.d.

Ook nu onder de werkeloosheid, je wilt natuurlijk niet de rotte appels ontvangen, met een uitzendburea ben je er binnen een uur vanaf..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden